• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EW-Power ett problem..

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag installerade lifepo4 för ca 2,5 år sedan (Sinopoly200Ah).... något har gått fel kan också vara flera saker som har orsakat prolemet. En sak är säkert att jag fick en dåligt fungerande BMS123 den stängde inte av som den skulle och var mest "kingkig" och samarbetade dåligt... just innan jag åkte till Marocko så skickade tilverkaren i holland en ny enhet.... efter detta så har det fungerat ganska bra...
Men tyvärr så fick mina celler ta emot mycket stryk under tiden, när BMS:en inte skötte sitt jobb...
I början av juni tog jag ett beslut att beställa en gång till helt nya Sinopoly 200Ah (all omyggnad jag har gjort gör nu att jag sitter fast i att just kunna använda lifepo4 batteri och celler Sinopoly 200Ah)
Jag förskott betalade allt om köpte även tjänsten att EW-Power skulle botten balancera alla celler till 2,75v...
Jag fick efter lång transport tid äntligen mina nya lifepo4 celler... Det förstas jag gör är att jag vill kolla om de har gjort vad jag har betalt för..... till min förskräkelse så mätter jag upp alla celler som nu är mellan 3.04 - 3.09v..:eek:
Och detta är ju inte vad jag hade förväntat mig... så jag kontaktar EW-P. ... ni kan se mina frågor och deras svar i mail härunder..... sen skulle det vara intressant att höra med er som har mer kundskap om lifepo4 vad ni säger...

I have measured the cells
cell 984... 3.04v
cell 983... 3.07v
cell 982... 3.09v
cell 981... 3.07v
I paid extra to get those bottoms balanced ... do you think they are now bottom balanced?
Then on the expensive shipping, I think the time between delivery and receipt matches very bad with what EW-Power promises and what I have paid for, how do you solve this?...I am grateful for a clear written answer

Inget svar den dagen så jag skickar detta nästa dag....


Good morning...
I am grateful if you will answer my questions in yesterday's reply as soon as possible.

Nu svara EW-P.

thank you for confirmation you have got he package.
I am very sorry for delayed delivery. Please understand that delayed shipment is not in our hands but TNT and I am very sorry again
that this even happen. TNT is working on changes in company with Fedex.

Regarding bottom balancing. I will ask my collegues what happen, because I did ask to do bottom balancing to 2,7V.

Best Regards,
Petr Šubrt
Key Account Manager

Jag skriver igen

Hi Petr !
Can you answer me quickly how I'm going to do, as it's now, I dare not mount the cells, and I have no possibility of even balancing the cells when I live in a camper and only have 230v from an inverter ...
I have one more question, would not the cells come in a wooden box?

Ingen svara den dagen så jag skickar ett nytt mail

Hi Petr !
Can you answer me quickly how I'm going to do, as it's now, I dare not mount the cells, and I have no possibility of even balancing the cells when I live in a camper and only have 230v from an inverter ...
I have one more question, would not the cells come in a wooden box?

EW-P nästa svar blir såhär...

Hello Peter,
Thank you for your email.
I'm very sorry about this problem.
I asked our technic for this problem but he wasn't in work.
I really want to help you. Last email from him was that he made botom balancing and gave batteries to our warehouse.

I will send you news ASAP if I will know something.
Thank you
In the case of any enquiries you dont hesitate to contact me.

Jan Hanák
Export sales

Mitt nästa mail...


Hi.!
Here are photos on the cells, are these cells from EW-power?
If you look at photo 0007 you will see a yellow square, in that square is written in red the volts for the respective cell. Do you think this is bottom balance.? I can make a movie where I measure the cells so you see that is correct.
Thankful for a quick response

Då svarar EW-P såhär....

Hello Peter,

Thank you for your email with pictures.
I spoke with our technic and he gives me result:
All of these batteries were discharged to 2,75 V. But each battery then works individually and therefore gets on these values which you see now.
Important is that all batteries were in the same 2,75V.
If you have some question of this you could contact our product manager:
Jakub Staniček
Product Manager Solar
stanicek@gwlpower.cz
+420-277 007 533
+420-777 464 945
I had consultation about your problem with him and he could help you.

Då svarar jag såhär...

Hi.!
Have I understood your answer right? ... that you have bottom balanced all four cells to 2.75v ... and after that the cells' internal voltage has increased to the voltage I measured on each cell.?..(see previous mail and photo)
Peter Nyberg

Och då svarar EW-P mig såhär...

Hello Peter,

Thank you for your email.
Yes you understand right.
Please you could call to our product manager he could explain you this problem.

Thank you
In the case of any enquiries you dont hesitate to contact me.

Jan Hanák
Export sales

Så vad säger ni... för mig är detta helt ny information om lifepo4 celler att de ökar spänningen när man har tömt dem.... håller ni med EW-P ?
Som ni förstår så är jag väldigt tacksam för era kloka svar här i forumet...



IMG_0007.JPG IMG_0008.JPG

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har jag förståt dig rätt.... Den By- passe du ställer in på BMS: en är också den max volt som cellerna når.. Det du sen skriver om appen det stämmer sett det tidigare....
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja, när By-pass uppnås börjar BMSen balansera och bränna av allt bara för att hålla spänningen kvar på den nivån.

Vet inte om det hjälper eller är till nytta men så här gjorde jag för att få igång mitt batteri och få dem toppbalanserade vid installationen:

Min celler(Winston) skulle enligt instruktionen toppas upp till 4V en gång vid första laddningen. Jag har ingen laddare som ger 4V eller 16V så jag tog en solig dag och använde min MPPT regulator som jag kan ställa laddspänningen manuellt på.

Först mätte jag upp spänningen på cellerna och om jag mins rätt så låg dom runt 3.1V med marginell spridning mellan dem. Som första steg ställde jag in V-bypass på 3,4V i BMSen och regulatorns max laddspänning satte jag precis över.
Sen fick den stå och ladda i solen någon timme tills jag såg att alla celler nått upp till V-bypass och BMSen började balansera dem. Sen höjde jag stegvis med 0,1V på både BMSen och på regulatorn och lät alla celler komma upp till balanseringen innan jag gjorde nästa höjning.
Vid sista höjningen till 4V övervakade jag allt som en hök och avbröt laddningen helt direkt när sista cellen klev in och balanserades på 4V.

Anledningen till att jag tog det stegvis med 0,1V i taget var för att jag inte ville att någon cell skulle komma före och ligga och grillas på kanske 4V i timmar innan dom övriga cellerna skulle komma ikapp. BMSen klarar ju bara av att bränna av 1A under balanseringen så risken är stor.

Det tog nästan en dag men det kändes som jag hade full koll och allting fungerar bra.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Lät intresant.…. Och det du skrevär helt nytt för mig, ochdet framgår inte heller i BMS123 manual det du skrev....
Så som jag har " tolkat" manualen så är max v det absoluta högsta du kan ladda en cell med, och utifrån denna inställning så räknas ut vilken nivå dina celler är i % och från % räknas ut charger restart.... Skall snarast ändra inställningarna.... Jo en sak till denna bms bränner inte bort vid ballancering eller har jag också missförståt detta?
Tack Roger för att du ger mig av din kunskap och tid...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jo det mesta framgår av manualen. Man får läsa ett par gånger för att få grepp om den.

BMSen styr egentligen inte mer än de externa reläer för laddning och last som man kopplar in plus att den kan balansera celler genom att bränna av max 1A per cell om cellens spänning överstiger det man ställt som V-Bypass.
V-max är väl mer att se som en säkerhetsfunktion som bryter laddningsreläet helt om någon cell skenar över den satta gränsen.

"V bypass: This is the balancing voltage where you want all the cells to end up. Above this voltage the
cell modules start to dissipate 1 ampere to balance the cells. This setting can be changed with the
option switched on the IN-board and will only be displayed."

"V max: If one of the cells gets above this maximum cell voltage threshold the “Vh“ warning indicator on the battery details screen is switched on. The “allow to charge” relay to control external devices will be switched off."

"Charge restart: The charge relay switches ON again if the capacity is below the programmable “Charge restart” and the BMS is in “Normal mode”. This is to prevent toggling relays.

Rent teroetiskt kan man styra laddningen hela tiden genom låta BMSen brutalt slå av och på inkommande laddning via reläet om man vill men det lär ju aldrig bli lika bra som att låta en laddare/regulator ligga på konstant. Då tappar man även balanseringen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack Roger, det du skriver stämmer helt, men vad gör man om cellerna vägra gå över 3.4V.
Jag har ställt Vmin på 2,8 V
Vmax har jag ökat nu till 3,6V
Och Vbypass har jag ökat till 3,5V
Ändå går cellerna inte över 3,4V
Och det är detta jag inte fattar....

titta rjag på appen så står det vid ikonen solpanel totalt 22kWh
Och vi ikonen lampan ( förbrukning) så står det 17 kWh
Cellerna har vid fulladdning 2kWh
Så har jag laddat med totalt 22kWh minus fulla celler 2 kWh så blir det 20kWh kvar.... Av dessa har jag förbrukat 17kWh... Och då har vi kvar 3kWh... Skulle det inte ha blivit + - 0 kWh kvar... Eller vart tar dessa 3kWh vägen ? Eller är jag helt ute och cyklar.?:confused:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om du har höjt V-bypass till 3,5V så är det inte BMSen som bromsar. Då får du nog se över laddningen.
Jag är ingen expert på laddare och vet inte vad din kan göra men det verkar ju troligt att den ligger still på 13,6V.
Kan ju vara värt att testa med att koppla bort laddaren ett tag och dra ur lite ur batteriet för att sen koppla på laddaren igen för en ny laddcykel. Den kanske ligger och "flyter" på underhållsladdning nu.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som du skriver så tror jag också att problemet inte ligger hos BMS:en, jag tömde cellerna i går, gick så långt ner att BMS:en stängde för load (2,8V) men den stängde på 2,79V :eek: .... så den 0.01 volt fel kan jag acceptera ;)... Solen laddade dem ca 37% och ytterligare 37% i dag så imorgon får vi se om volten stiger.
Jag har en Votronic mpp350 laddare som också har olika lifepo4 inställningar, just nu står den på läge G och enligt manualen så skall den ladda upp till max 14,6V eller 3,65V /cell...
Jag kan bara hoppas att det funkar...och att vi har sol i morgon... :msn_sun:

Det som är konstigt är att med mina gammla celler och samma inställningar så hade jag inte dessa problem....

Kanske du vet varför laddningen ligger +3kWh över/mer än summan av cellerna och förbrukningen....

Varma hälsningar från Grekland....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu säger BMS:en att allt är laddad till 100% utefter inställningarna i BMS:en..... Rätta mig nu om jag har fel .... vi har ytterligare 25% att ladda då jag ställde parameter för cellerna på 75% kapacitet (enligt manualen och det blev 1920kWh) .... eller ?
Ser vi sen på spänningen mellan cellerna så är där en skillnad på 0,02V vilket är ok....

Ser vi sen på hur mycket totalt solpanelernar har laddat så är det 22kWh sen start
Och jag har förbrukat 18kWh sen start.....
Så nu undrar jag om de 4 kWh ...vart har de tagit vägen :eek:... någon som vet kanske...

IMG_0325.JPG
IMG_0326.JPG
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tja mycket mer blev det inte då efterm. var molning, men jag hoppas att solen inte lyser med sin frånvaro i morgon ;)

Efter att BMS123 kl 15:13 visar 100% laddad så visar den kl 19:32 endast 98% trots att solen har tryckt in 010kWh mer sedan kl 15:13.... jag tycker att den skulle visa mer.... eller ?

IMG_0327.JPG
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Har du nollställt och kalibrerat allt efter att du nu ändrat inställningar fram och tillbaka?

Om du satt batteriets kapacitet i BMSen till 75% av dess verkliga kapacitet(som det föreslås i manualen) så är det det spannet den visar på mätaren och som du använder vid laddning och förbrukning.
Batteriet måste verkligen också laddas upp så att alla celler minst nått till V-bypass för att den skall nollställas där och visa 100% SOC vid rätt spänning. Har du fått upp alla cellerna till 3,5V ännu?
Sen vill jag minnas att du enkelt kan nolla räknarna för tillfört och förbrukat i appen?

Jag skulle göra följande:
1. kalibrera/nolla om givarna för tillfört och förbrukat
2. Nollställa räknarna i appen
3. Ladda upp till V-bypass och BMSen börjar balansera alla celler så att 100% SOC kalibreras och blir rätt.

Som Knut skriver kan förluster vara förklaringen till skillnaden på in och ut. När balanseringen pågår försvinner ju t.ex.1A per cell ut i värme.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
HHMmmm.... är ni säkra på att de 4 kWh kan vara balancering.?.... för under den månad cellerna har varit inkopplad så har jag bara sett vid ett enda tillfälle att där sker en balancering, och det var när balancering var ställd till 3.4v.... då lyste siffrorna för en cell orange ..... i några sekunder. Jag bevakar väldigt noga cellerna och lämnar aldrig min plats när jag ser att laddningen närmas sig 100% eller att urladdning närmar sig 0% för jag vill ju se om allt fungerar som det skall....
så att det skall vara balanceringen som har slukat dessa 4kWh under ca 14 dagar låter lite väl otroligt... Detta är om jag räknat rätt över 300A som skulle ha balancerat på celler som enligt EV-Power säger är topp balancerad...

Jag tömde först cellerna och reläet slog ifrån när en cell hade nått 2.79V...vilket är rätt.... Här ställde jag om V-bypass till 3.5V och höjde maxV till 3.6V sen nollställde jag modulerna genom att koppla bort strömmen för out modulen och sen trycker ner den blåa knappen samtidigt som jag ansluter modulen till ström, efter att "systemet" var totalt nollställd så började solpanelerna ladda med 10-14A .... strömmen återkom inte förrän cellerna var laddat till 10% vilket också är rätt och efter inställningarna... under två dagar laddar jag med sol men når ändå inte upp till mer än 3.35V/cell.... visserligen har jag 25% kvar när jag nått 100% så jag hoppas jag når det idag.... trotts att solen inte lyser så bra det laddas med ca 7.5A när förbrukning är borträknad.... så framåt kvällen så vet jag mer.

Kan också säga att när jag var i Kroatien så laddade jag med min 230v laddare ändå kom cellerna aldrig över 3.4V.... så när jag tänker att det kan vara fel på solladdaren.... så inser jag att det hjälpte ju inte med 230V laddaren och att ha liknande fel på båda enheter är nog ganska osannolikt....

just nu står det 87% laddat.... cellerna har 3.30V....
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Du kan nog glömma allt vad appen visar om du inte ser till att allt blir kalibrerat först. Har du fortfarande inte varit uppe i dina inställda 3,5V och balanserat alla celler så blir det fel.

Från manualen:
" Option switch nr 5 (v1.5+): OFF (recommended): the BMS works in normal mode. The SOC is reset to 100% when all cell voltages are at or above Vbypass. The relays are controlled by the BMS charge/discharge algorithm. Please see section “Algorithm” for more info."

"Algorithm
SOC calculation:
The SOC is calculated by constantly measuring the in- and outgoing currents and integrating these currents. This is called Coulomb counting.
The SOC is recalibrated every time the pack is full. This is done to reduce SOC calculation deviations.

In BMS “normal mode”, the SOC is set to 100% when all cell voltages are >= V-Bypass. "

Testa även att kalibrera/nolla givarna på laddnings och förbrukarsidan igen :

"Current sensor is not zero in idle mode: Make sure there is running absolutely no current through the current sensors during the zero calibration procedure. On the IN module you will find the option switches. Set option switch number 4 to the ON position. Now the “set to zero” procedure will be active. The currents on the App screen will show 0 Amps in a couple of seconds. Set the option switch number 4 back to the OFF position again. Also set option switch number 3 to ON as the blind spot is recommended."
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nej under den månad jag nu har haft cellerna så har de aldrig gått över 3.4V..... hur mycket jag än laddat så låg de på 3.35-3.37.... en cell har gått upp till 3.41V och detta är den enda balancering jag tidigare sett....

Inte konstigt att jag håller på att få "hjärnblödning" för i min manual som följde med BMS123 så står det ingenting om switch 5.... se foto....

För att jag skall hinna förstå allt nu så kanske vi kan börja med att när jag hade Vbypass på 3.4V så kom inga celler upp i detta.... nu har jag ändrat Vbypass till 3.5... så nu bör väl cellerna komma upp till minst 3.5V....eller.?
Det konstiga är att mina två cellogar också visar max ca 3.3V på cellerna.... så om inte ändringen av Vbypass får upp cellerna till 3.5 V vad gör jag då härnäst..?
Kanske jag skall koppla bort BMS123 och övervaka via mina cellogar och se om V stiger.... eller?

IMG_0334.JPG IMG_0335.JPG IMG_0336.JPG
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag ser nu att min switch 3 står i off (den har alltid ståt där) men ser också i förra inlägget att "the blind spot" rekommendera att den står i on.... Vad är detta? kan inte hitta något om detta i min manual...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu kopplade jag in igen BMS:en..... för solen börja sjunka och med solen följer cellerna.... se bild...
Efter ca 1.5tim och med ca 15A laddning så har cellerna inte ökat ens 0.1V och inte ens 0.01V ......
Att något är fel på cellerna är jag nu 100% säker på..... men varför det är så vet jag inte, däremot vet jag att EV-Power lurade mig när de skulle bottenbalancera cellerna, sen tog de dem tillbaka och vad de har gjort eller inte gjort vet jag inte.... däremot vet jag att EV-Power inte svarar på mina tidiga e-mail om information om varför cellerna inte går att ladda till mer än till ca 3.35 V.... trotts påminnelse till EW-Power så fortsätter de att ignorera mig.... så nu går jag ut för att fiska istället :eek:.....

IMG_0341.JPG IMG_0343.JPG
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Visa bilaga 157073 Visa bilaga 157074[/QUOTE]
...För att jag skall hinna förstå allt nu så kanske vi kan börja med att när jag hade Vbypass på 3.4V så kom inga celler upp i detta.... nu har jag ändrat Vbypass till 3.5... så nu bör väl cellerna komma upp till minst 3.5V....eller.?...
Visa bilaga 157066 Visa bilaga 157067 Visa bilaga 157068

Nej, inte av sig självt. V-bypass enda uppgift är att slå på bromsen och börja balansera precis när cellens spänning kommer upp till exakt det inställda värdet (3,5V i ditt fall). Den gör eller påverkar inget innan exakt det värdet uppnås.

Om du inte får upp spänningen på cellerna till V-Bypass nivån på 3,5V så har det inget med BMSen att göra. Att koppla ur BMSen gör heller ingen som helst skillnad.
Ditt problem ligger med största sannolikhet hos laddaren.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag gillar ditt tålamod Roger.... för just nu är mitt slut när det gäller lifepo4.....
Staks efter att jag monterade och nollställde BMS:en så tänkte jag ladda cellerna på en lång dag med min 25A 230V laddare för lifepo4.... jag tänkte ge upp för när ca 6-7 tim hade gått så laddade den bara med bara med 18A.... det gick sakta ner under dessa tim... men jag fortsatte till kl 01.30 på natten, jag hade gjort en beräkning att då skulle de vara fulladdade.... men tyvärr så kom de bara upp i ca 3.36...3.38V.... nästa dag tömde jag cellerna för att se om de tog emot 1C.... min generator är på 90A.... testen gjordes när cellerna låg på 33% ... till min förvåning så tog cellerna inte emot mer än max 30A. (motorvarv ca 2000)... för att snart sakta gå ner till ca 20A..... så här gjorde jag en test bl.a för att se om mina andra laddare klarade av det bättre....
Detta som händer nu är exakt det samma som hände efter att mina tidigare celler kraschade, bl.a först ingen BMS och när jag väl installerade BMS så fungerade den inte som utlovad, BMS123 i Holland insåg efter flera månader och en massa e-mail/telesamtal att där var fel på BMS:en... fick en ny out-modul och så fungerade det perfekt med alla laddare och inställningar.... men tyvärr så var det försent och cellerna blev sämre och sämre... men BMS:en gjorde som den skulle (fick bara ibland ställa ner parametrarna ju sämre cellerna blev),,,, så den kan jag inte nu beskylla.... Visserligen så skall jag inte svära mig fri angående Votronic:en.... men jag vet inte just nu hur jag kan kontrollera att den laddar som den skall.... jag har bara mina två andra tester för att se om det blev någon skillnad.... och det blev det ju inte..... Jag fick inte heller någon fisk..:(

Jo en sak till att jag drog ut säkringen till laddaren så tillsvidare så kommer jag att stänga/starta laddning manuelt... himla tur att man är pensionär och inte har annat att göra :eek: :(...
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Godmorgon....
Efter en skön nattsömn så har jag funderat på vart kan det ha gått fel.... för något är fel och just nu så kastar jag blicken på Sinopoly cellerna....
Vid första leveransen så tog det 20dagar i stället för ca 5-7 dagar, det visade sig att paketet hade blivit "hängande" någonstans. Detta var mitt i sommaren och hög värme, så kanske cellerna stod i en trailer eller annan plats med hög värme under ca 14 dagar.... men som sagt jag vet ju inte för ingen vill berätta...vart de stod så länge....
EV-Power skulle bottenbalancera cellerna ....vilket var inte gjort rätt (då cellerna hade en stor dif vid leverans) Jag påtalade detta för EV-Power, men de förnekade att något var fel.... efter flera e-mail så erkände de att "något har gott fel" och skyllde på en ny medarbetare och att jag skulle sända dem tillbaka så skulle de toppbalacera dem istället...
Nu åkte de i juli tillbaka till EV-Power och säkert hög värme i en trailer....
I början av augusti åkte de än en gång i en trailer och denna gång till Italien där jag plockade upp dem
Jag noterade att alla celler var 3.32V skrev till EV-Pover och undrade om detta var rätt .... än har de inte svarat
Det första jag gjorde efter att jag hade monterat allt var att tömma dem för att se om där var alla 200A som utlovad.... tyvärr så stannade jag urladdningen när det hade runnit ut 200kWh... jag hade då förväxlat 200A med 200kWh.... men tänkte att cellerna är nog ok...
Det första "fel" jag upptäckte var att BMS:en räknade dubbla A mot vad alla mina andra instrument gjorde.... ett e-mail till BMS123 de svarade omgående och så fixade jag snabbt problemet.... Ja.! resten av mina försök att ladda cellerna upp till de parametrar som fabriken utlovar ....har sedan misslyckats till 100%.....
Nu ser jag ingen annan utväg än att reklamera cellerna..... sen får vi se vad EV-Pover säger.... och som tur är så har jag sparat alla e-mail mellan dem och mig....
En sak som jag också har tänkt på .... har man inte så mycket kunskap om lifepo4 och säljaren inte är 100% ärlig (vilket jag upplever att EV-Pover inte är när de först förnekade att där var problem med bottenbalanceringen) så kan man få celler från el-bilar som har ca 75% kvar, dessa celler ger fortfarande mycket el, så är man nybörjare så kanske man inte inser att man har blivit lurad.... och med tiden så tappar cellerna mer och mer och då är det försent att inse varför det blev såhär....
Det finns mycket kunskap om just lifepo4 här på Hbk, och allt som jag har varit igenom och skrivit är också en kunskap som säkert flera inte känner till.... visserligen en kunskap som jag önskade jag hade sluppit.... men "han där uppe" ger oss svåra prövningar när vi minst anar det :swoon:
 
Toppen