• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EW-Power ett problem..

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag installerade lifepo4 för ca 2,5 år sedan (Sinopoly200Ah).... något har gått fel kan också vara flera saker som har orsakat prolemet. En sak är säkert att jag fick en dåligt fungerande BMS123 den stängde inte av som den skulle och var mest "kingkig" och samarbetade dåligt... just innan jag åkte till Marocko så skickade tilverkaren i holland en ny enhet.... efter detta så har det fungerat ganska bra...
Men tyvärr så fick mina celler ta emot mycket stryk under tiden, när BMS:en inte skötte sitt jobb...
I början av juni tog jag ett beslut att beställa en gång till helt nya Sinopoly 200Ah (all omyggnad jag har gjort gör nu att jag sitter fast i att just kunna använda lifepo4 batteri och celler Sinopoly 200Ah)
Jag förskott betalade allt om köpte även tjänsten att EW-Power skulle botten balancera alla celler till 2,75v...
Jag fick efter lång transport tid äntligen mina nya lifepo4 celler... Det förstas jag gör är att jag vill kolla om de har gjort vad jag har betalt för..... till min förskräkelse så mätter jag upp alla celler som nu är mellan 3.04 - 3.09v..:eek:
Och detta är ju inte vad jag hade förväntat mig... så jag kontaktar EW-P. ... ni kan se mina frågor och deras svar i mail härunder..... sen skulle det vara intressant att höra med er som har mer kundskap om lifepo4 vad ni säger...

I have measured the cells
cell 984... 3.04v
cell 983... 3.07v
cell 982... 3.09v
cell 981... 3.07v
I paid extra to get those bottoms balanced ... do you think they are now bottom balanced?
Then on the expensive shipping, I think the time between delivery and receipt matches very bad with what EW-Power promises and what I have paid for, how do you solve this?...I am grateful for a clear written answer

Inget svar den dagen så jag skickar detta nästa dag....


Good morning...
I am grateful if you will answer my questions in yesterday's reply as soon as possible.

Nu svara EW-P.

thank you for confirmation you have got he package.
I am very sorry for delayed delivery. Please understand that delayed shipment is not in our hands but TNT and I am very sorry again
that this even happen. TNT is working on changes in company with Fedex.

Regarding bottom balancing. I will ask my collegues what happen, because I did ask to do bottom balancing to 2,7V.

Best Regards,
Petr Šubrt
Key Account Manager

Jag skriver igen

Hi Petr !
Can you answer me quickly how I'm going to do, as it's now, I dare not mount the cells, and I have no possibility of even balancing the cells when I live in a camper and only have 230v from an inverter ...
I have one more question, would not the cells come in a wooden box?

Ingen svara den dagen så jag skickar ett nytt mail

Hi Petr !
Can you answer me quickly how I'm going to do, as it's now, I dare not mount the cells, and I have no possibility of even balancing the cells when I live in a camper and only have 230v from an inverter ...
I have one more question, would not the cells come in a wooden box?

EW-P nästa svar blir såhär...

Hello Peter,
Thank you for your email.
I'm very sorry about this problem.
I asked our technic for this problem but he wasn't in work.
I really want to help you. Last email from him was that he made botom balancing and gave batteries to our warehouse.

I will send you news ASAP if I will know something.
Thank you
In the case of any enquiries you dont hesitate to contact me.

Jan Hanák
Export sales

Mitt nästa mail...


Hi.!
Here are photos on the cells, are these cells from EW-power?
If you look at photo 0007 you will see a yellow square, in that square is written in red the volts for the respective cell. Do you think this is bottom balance.? I can make a movie where I measure the cells so you see that is correct.
Thankful for a quick response

Då svarar EW-P såhär....

Hello Peter,

Thank you for your email with pictures.
I spoke with our technic and he gives me result:
All of these batteries were discharged to 2,75 V. But each battery then works individually and therefore gets on these values which you see now.
Important is that all batteries were in the same 2,75V.
If you have some question of this you could contact our product manager:
Jakub Staniček
Product Manager Solar
stanicek@gwlpower.cz
+420-277 007 533
+420-777 464 945
I had consultation about your problem with him and he could help you.

Då svarar jag såhär...

Hi.!
Have I understood your answer right? ... that you have bottom balanced all four cells to 2.75v ... and after that the cells' internal voltage has increased to the voltage I measured on each cell.?..(see previous mail and photo)
Peter Nyberg

Och då svarar EW-P mig såhär...

Hello Peter,

Thank you for your email.
Yes you understand right.
Please you could call to our product manager he could explain you this problem.

Thank you
In the case of any enquiries you dont hesitate to contact me.

Jan Hanák
Export sales

Så vad säger ni... för mig är detta helt ny information om lifepo4 celler att de ökar spänningen när man har tömt dem.... håller ni med EW-P ?
Som ni förstår så är jag väldigt tacksam för era kloka svar här i forumet...



IMG_0007.JPG IMG_0008.JPG

 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Vinci-LV Li-ion Battery Management System - Elithion er et av mange alternativ for BMS. Men dette er nesten topp range produkter. En finner passive BMS på ebay for noen få dollar, men de må kobles opp rett, feil rekkefølge på noen av ledningene og elektronikken er skrot.
Eller inte... "24 to 48 V Energy Storage Systems (ESS)". Vi behöver ju en BMS för 12V här...
Har du länk till något sådant? Även något billigt på ebay vore intressant för jämförelse.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har jag ju en BMS, och sedan de bytte ut den felaktiga så fungerar det nu... men tyvärr så fick mina celler "stryk" och fungerar inte som tänkt längre... därför köpte jag nya lika celler då utrymmet de sitter i är 100% perfekt till 200Ah celler... hur som helst så ringde jag och pratade med Petr på EW-P. och vi var överens om bottenballancering...
I dag läste jag lite på EW-P. hemsida.... EV-Power | Important informations for batteries
Och till min förvåning så skall cellerna laddas första gång med 1C... och laddas fulla innan jag kopplar ihop cellerna... Nu får ni rätta mig om jag tänker fel :confused:... om jag nu laddar cellerna fulla blir de då inte de topp balancerade ?... Om jag nu tänker rätt så kommer ju nästa fundering... vilken kvalitetssäkring i sin tur har då EW-P i sin kundinformation när de ger en kund en information och samtidigt skriver något helt annat på deras hemsida :eek:
Sen om man måste ladda första gång med 1C då undrar jag också hur ni andra har gjort... Knut hade ju 400A... laddaes dina då första gång med 400A laddare :eek: (var man nu får tag på en sådan)....
Läser man också vidare så står där bl.a för att garantin skall gälla för dina celler, så måste du kunna visa ett dokument över hur händelsen gick till..... hur många av er med lifepo4 celler kan göra detta.?.... jag kan göra det om jag startar cellogen8 men om man skall "fånga" en situation då måste den vara på dygnet runt dag efter dag...timme efter timme..... minut efter minut.... o.s.v......nää... just nu ångrar jag djupt att jag gick över till Lifepo4 celler...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mine kom topp balansert fra EW så hva de brukte vet jeg ikke. Men andre steder står det max 1C og det passer bedre. En enkel måte å balansere celler på til snitt av den spenning de har er å koble de i parallell med en motstand mellom hver celle, motstanden kan være en lyspære - den vil aldri lyse da spenningen blir for lav. Om en så kobler på en strømkilde med den spenningen en vil lade til så blir cellene etter en tid ballansert på denne spenningen.

Angående den lenken jeg la ut i et tidligere innlegg, på ordre siden kunne jeg konfigurere for en 12v pakke, men prisen på et komplett BMS ble da om lag US$ 900 så de er priset langt over BMS123. Løsninger av denne modulære typen ligger prismessig fra litt under BMS123 til meget høy. Monoblokk 12V BMS er billigere så selv Victron sin enhet ligger under US$ 100. Søk etter "lifepo bms 12V" på google for en oversikt.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har varit i flitig mail kontakt med EW-P. i slutet av förra veckan, där jag bl.a fick svar på varför de inte hade bottenbalancerat cellerna

There reason why these cells have higher voltage is that we discharge them to 2,75V. Once machine has been disconnected,their voltage raise up. I am very sorry, because our colleague was not well experienced with bottom balancing.
However to really have cells on 2,75V it is necessary to discharge them like with 1A maybe less and it could take about the week and more.


.Och idag fick jag detta svar....

Dear Peter,
thank you for reply and understanding.

If you are note happy with the service, we will be happy to refund you payment for the service.
In case you wish to return these batteries, you may do it on your expenses in case cells are untouched.

Another option is that you may order single cells charger and do top balancing.
EV-Power | Search - pow4v

We may even accept to get cells back and do top balancing. But not the bottom balancing, because it took very long time.

Best Regards,

Petr Šubrt
Key Account Manager
Cell: +420 775 410 587
Phone: +420 277 007 500
E-mail: subrt@gwlpower.cz

Jag tycker det är väldigt oprofessionellt av EW-P att behandla sina kunder som de gjorde i mitt ärende, och tyvärr så får jag nu framöver följd problem av detta när jag snart åker vidare :(österut...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Endelig har et lite lys gått opp for EW :D bunnbalansering er veldig tidkrevende da en må ha svært liten belastning (i det minste de siste % ned til valgt bunnverdi). Toppbalansering derimot kan skje raskt og er for de fleste et godt valg. Kutter en belastningen når svakeste celle er nede på 5% og deretter fyller opp til topp balansert så skulle en maksimere uttak og ha bra levetid. Faktisk så vil en balansering på 95% gi lengre levetid på batteriene. Tesla er mer konservativ og kjører normal ladning til 90% med aktiv balansering og ved behov kan en velge å lade til 100%, men en får da en advarsel om at det kan redusere noe på levetiden på batteripakken.

Enkleste måte toppbalansere cellene på er å parallell koble de og benytte en encelle lader - eller en programmerbar strømforsyning satt til den spenning en vil balansere på og selv overvåke når ladestrømmen faller under en grense hvor den ikke faller mer.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Knut.!

Det som jag tycker har varit jobbigast i ärendet, det är när EW-P inte säger som det är utan försöker hitta på en "storry" och då rinner tiden iväg och jag får lägga en massa tid på att själv hitta svaren på "problemet" som EW-P har skapat... Om jag nu skulle satt EW-P. på en skala för kundvänligt.... så hade de hamnat långt nere...
När jag och EW-P pratade om balancering av cellerna så var vi överens om att bottenbalancera dem, då BMS:en tar ju hand om de skulle vara obalancerad i topp.... så för mig är det konstigt att man toppbalancerar cellerna när BMS:en gör det samma... och vad händer då med botten.... om cellerna töms nästan helt blir då botten obalancerad ?...
Jag kommer att skicka cellerna i retur i dag.... sen hoppas jag att jag framöver kan få dem att betala för returen...så detta blir nog en lång "storry"..:eek:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Knut.!

Det som jag tycker har varit jobbigast i ärendet, det är när EW-P inte säger som det är utan försöker hitta på en "storry" och då rinner tiden iväg och jag får lägga en massa tid på att själv hitta svaren på "problemet" som EW-P har skapat... Om jag nu skulle satt EW-P. på en skala för kundvänligt.... så hade de hamnat långt nere...
När jag och EW-P pratade om balancering av cellerna så var vi överens om att bottenbalancera dem, då BMS:en tar ju hand om de skulle vara obalancerad i topp.... så för mig är det konstigt att man toppbalancerar cellerna när BMS:en gör det samma... och vad händer då med botten.... om cellerna töms nästan helt blir då botten obalancerad ?...
Jag kommer att skicka cellerna i retur i dag.... sen hoppas jag att jag framöver kan få dem att betala för returen...så detta blir nog en lång "storry"..:eek:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problemet som de burde informert deg om er at en i praksis ikke kan både topp og bunn balansere. Det siste en gjør av disse vinner - om en ikke har selektert celler med eksakt samme profil. Det sånne som jeg gjør er å legge inn en sikkerhetsmargin som er stor nok i bunn og balanserer mot en spenning like under topp, Dette kan med rett spenning legge mange år til levetiden, og er en gal nok som jeg var så velger en celler som er langt større enn hva en egentlig behøver. Er BMS god nok så kan en belaste til svakeste celle når sin sikkerhetsmargin i stedet for en mye større felles sikkerhetsmargin. En toppbalansering er rask og sikker - en bunnbalansering tar lang tid og krever overvåkning 24/7 - det er mulig å automatisere dette, men ikke med standard produkter.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Såja.! ... nu är celler skickad i retur.... till en kostnad av 90.13€ :swoon: Undra om jag måste "slås" nu med EW-P. för att få tillbaka retur fraktkostnaden ?
Det som nu blir komplicerad är ju att den 10 juli så kör jag iväg och ett par dagar till så lämnar jag Spanien... Men jag hoppas EW-P har fixar snabbt cellerna och kanske med lite tur kan jag få dem i Italien.. :rolleyes:

Tack Knut... den informationen behövde de inte ge mig, för jag inser precis det du skriver så det får bli såhär...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag plockade upp cellerna i Trieste för flera veckor sedan, men har inte haft energi eller lust att ta itu med "jobbet" att byta cellerna, så de har bara fått åka med och tagit plats i H-bilen....
Jag har stått nu några dagar vid floden Gaka i Kroatien, här är lugnt och vacker natur, hundarna kan springa fritt och Wovi är hela dagen vid floden och försöker fånga fisk, jag hade tänkt flugfiska här men inte när det kostar 35.-€ om dagen :eek: så jag har tagit det lugnt och fixat lite på bilen.... men i dag bestämde jag att jag skall försöka byta cellerna, jag startade 11.30 och jag vet att det är ett precision jobb och jag tänker demontera BMS:en utan att ta bort intercom kablarna, att jag inte vill ta bort dem är för att det är så lätt att fördärva de små insticks anslutningarna på kretskorten, men jag vet också behåller jag alla kablar så är det lätt om kretskorten vid demontering rör vid fel pol.... då säger det PUFF... och så är BMS:en uppbrunnen :eek:
Jag tog lite bilder så ni kan ser hur jag gjorde.....
Jag blev färdig ca 15:15 och då har jag kvar all städning efter jobbet :(

När jag kopplade sista pluskabel för att få 12v i H.bilen.... så hände inget :eek:... jag kollade alla kopplingar och mätte om systemet för att se om allt var ok.... det var det :)... men ändå fick jag ingen ström :(
Efter lite funderingar :mad: så började jag misstänka konfigrationen av BMS:en .... men hur jag än gjorde sfick jag ingen ström :( jag var säker på att problemet ligger hos BMS:en och kollade alla parametrar, nu stod allt på noll och då förstod jag att BMS:en tror att cellerna är tomma och stänger då automatiskt av reläet för discharge.... så jag fick tjuvkoppla reläet för att få ström, så nu måste jag köra systemet manuellt till jag har gjort 5 urladdningar och fem fulla laddningar sen kan jag koppla in automatiken....och hoppas att detta är sista gång jag behöver köpa nya celler.... inshallah :swoon:
IMG_0125.JPG IMG_0126.JPG IMG_0127.JPG IMG_0128.JPG IMG_0129.JPG IMG_0125.JPG IMG_0126.JPG IMG_0127.JPG IMG_0128.JPG IMG_0129.JPG IMG_0125.JPG IMG_0126.JPG IMG_0127.JPG IMG_0128.JPG IMG_0129.JPG IMG_0126.JPG IMG_0127.JPG IMG_0128.JPG IMG_0129.JPG
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det är bara cellernas spänning och temperatur som styr förbrukarreläet. Den beräknade kvarvarande strömmen spelar ingen roll så att ladda/ladda ur 5 gånger hjälper inte mer än att ladda fullt 1 gång.
Kanske har du en cell som ligger under Vmin, kanske brott eller glapp i styrkabeln från styrreläet till det stora reläet eller i värsta fall kanske styreläet på BMS:en sagt upp sig.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Roger67.!

Jag har tänkt på hur jag enklast fixar återställningen av systemet.... du har säkert rätt att jag bara behöver ladda upp cellerna fullt igen efter att jag har tömt dem 1 gång.... för sen kan jag ju låta BMS:en ta över....
Men varför systemet inte startar normalt upp, tror jag beror på att cellerna är topp balancerade och fulla, BMS:en är totalt nolställd efter demontering, så när jag startade BMS:en så visade symbålen för cellerna 0% men 13.2 v. .... och är det inte så om % i parametern för cellerna visar noll då tror ju BMS:en att där finns inget att hämta så BMS:en stänger då för discharge som ju är ställt på 10%.... den öppnar (hoppas jag) när den går upp till 11% och mer.... så det var därför jag tjuvkopplade systemet.... kan också säga att all laddning ligger nere tills cellerna har nåt botten, då kommer jag att starta laddningen manuellt... för att sen gå upp till max igen... eller har jag missuppfattat något :swoon:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Allt är kopplad rätt som jag kan se det , men ändå visar BMS:en helt felaktiga resultat.... nu är jag himla trött på denna BMS.... jag anser fortfarande att den håller rena rama kina kvaliten :mad:.... så jag vill varna er för att köpa BMS123 från ev-power....

Ena fotot visar när cellerna närmar sig botten... det var ju därför jag ville ha cellerna botten balancerade.... för här i botten så balancerar ju inte BMS:en cellerna... I dag har jag bevakt BMS:en när jag tömt cellerna och avslutade i god tid... så nu är det dags att ladda upp cellerna.... med en bärbar generator och en 230 v 25A laddare.... När laddningen nåde 10% så kom strömmen tillbaka :spinny: precis som jag trodde och skrev tidigare...


IMG_0137.JPG IMG_0136.JPG
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hmm konstigt.
Enligt manualen sätts SOC till 100% så fort alla celler nått upp till V-bypass och den börjat balansera. Bör ju ha skett när du laddade upp batteriet första gången. Sen skall förbrukarreläet inte bryta förrän en av cellerna går under det du satt som V-min.
Har fungerat för mig hittils.

Hur gör du när du toppar upp batteriet nu?
Jag hade ett rejält pyssel med att toppa upp mina celler när jag satte ihop mitt och skulle göra första toppbalanseringen. Jag använde solcellsregulatorn där jag i etapper kunde öka max laddspänning för att inte trycka på för mycket direkt och riskera att en av cellerna skenar i väg och överladdas. Balanseringen kan ju bara bränna bort 1A så om en cell har lite högre spänning från start finns risken att den skenar före och ligger och laddas på max spänning lång tid innan dom andra cellerna kommer ifatt och laddningen avbrytas. Tror inte det blir en optimal balansering eller är nyttigt för den cellen.
Du har ju rätt stor spridning redan nu.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
ÅÅHhhh Tusen tack Roger67 för att du tar dig tid att hjälpa mig, Jag köpte cellerna toppbalancerade av ev-power, jag ville ha dem bottenbalancerad men ev-power klarade inte av att bottenbalancera dem så jag skikade cellerna i retur, ev-power förreslog då en topp balacnering, alla celler kom senare med en spänning på 3.32v. och enligt ev-power så är de nu toppbalancerad.... Cellerna ´var fullladdad vid leverans så när jag hade monterat "12v paketet" så tömde jag dem och som du ser så gick en cell ner på 2.81v (jag stoppade här) medan en annan cell låg på 3.17v... och två celler ligger ungf. lika. just nu känns det som att här är något fel men jag är ingen expert och är långt ifrån någon som kan hjälpa på plats.
Vid demontering av BMS:en så skruvade jag av den med alla anslutningar inkopplad (jag hade fråga firman i holland om detta är ok och de svarade att det är ok)
eftersom jag står just nu i Kroatien och utan 230v så drog jag igång den bärbara generatorn och kopplade in min 25A lifepo4 laddare och började andra laddning av cellerna (den första gjorde ev-power vid balancering)
när kl va ca 18.00 så hade alla celler ca 3,30v..... två timmar senare var spänningen dettsamma så jag stängde av generatorn och laddningen. jag har i cellogen en fil som jag inte har tittat på än där kan jag sen se hur laddningen var.... Jag orkade inte mer igår och hade en himla huvudvärk och i dag tänker jag ta det lugnt men skall titta på filen senare idag.
Det som hände sen med BMS:en var att den visade dubble A i laddning (frågan är också räknar då BMS:en dubbelt när det gäller SOC ?) så när BMS:en visar 100% laddad så är de bara 50% ?
Det som känns lite konstigt är att mina tidigare celler gick att ladda upp till 3.55v utan problem när de var nya... så varför går det inte med dessa?...
Jag fick under kvällen ordning på laddning A genom att återställa switch 8 men nu på morgonen så visar laddning (solpanelerna) bara 50% i BMS:en mot vad mina andra instrument visar.
När det gäller förbrukad A så visar BMS:en 50% av värdet vid låga värden (referens till mina andra instrument) men när jag sätter på vattenkokaren som förbrukar ca 55A så visar BMS:en rätta värden.... just nu känner jag att här är rent förmycket som visar fel...
En sak är säkert sen jag skaffade lifepo4 så har jag totalt förlorat kontrollen over min energi (inte min egen)
så just nu vet jag inte vart jag skall börja felsöka.... så det blir en tur till LIDL istället.
Jag är tacksam för alla svar som kan hjälpa mig...
Ha en bra dag
Peter & Wovi & Tilka
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har jag gjort en test.... laddade ur cellerna när BMS123 visar 80% laddad och stoppar i god tid så inga celler kommer i närheten av min. volt, det som förvånar mig är att jag får ut 100% av cellernas kapacitet vid 80% fulla.???..
Jag laddar med Votronic mpp 350 laddare och mina instrument visar att den laddar upp till 15A nu när solen ligger lägre (just nu är det 13,5 A kl 12.10 i Grekland) Så jag laddar aldrig med någon hög spänning, provade också ladda med bilens generator när cellerna var på 33% då tog de emot ca 30A från en 90A generator.... så detta stämmer ju dåligt med vad andra här på Hbk har för erfarenhet av laddning av lifepo4 batteri...
Votronic stänger också av laddningen när den anser att cellerna är fulla, men fortfarande ligger cellerna på ca 3.4V enligt BMS123 och mina två celllogar.... Votronic är inställd på laddprogram g allt enligt manualen
Att få celler över 3,4 volt verkar helt omöjligt. Detta innebär att de inställningar på BMS123 som skall skydda cellerna aldrig kommer att träda i kraft. Nu måste jag visuellt bevaka allt, vilket är tråkigt och tidskrävande...
Jag har skrivit till ev-power men än har de inte svarat... så man kan ju undra hur bra ev-power tar hand om sina kunder... någon som vet varför cellerna inte går upp till de värden som fabriken garanterar (3.65v)

urladdning 200A kopia jpeg.jpg

IMG_0288.JPG

IMG_0293.JPG

IMG_0294.JPG
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vad har du för max laddspänning inställd på Votronicen? Verkar som att det är där problemet ligger. Speciellt om V-bypass som du ställt in på BMSen ligger högre.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har också tänk på detta, men den skall ge i laddprogram g. 14,6v vilket blir 3,65v/cellen... Jag har t.o.m. funderat på att köpa en ny Votronic för att se om jag får samma resultat. När jag köpte den jag har retunerade jag den då jag tyckte att den aldrig kom upp i slutladdning, fick tillbaka den med inf. Att där är inga fel på den... När jag fick dessa celler så skulle de enligt Ev- power vara toppbalancerad, jag mätte dem och alla celler var 3,32.... Vid kontakt med ev- power så sa de att jag måste ladda upp cellerna till 3,6v en gång.... Jag frågade då om de inte har gjort som vi bestämde att toppbalancera dem vilket för mig är 3,65v .... Trots påminelser i frågan så vägrar de svara på den fråga.... Därför misstänker jag att de skickat problemceller.... Eller vad skall man tro?
Jo en sak till V-bypasse är inställd på 3,4v....
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om nu V-bypass är inställd på 3,4V så fungerar det ju som det skall. Vill du upp högre får du höja V-bypass annars jobbar du mot BMSen hela tiden.
I appen blir cellspänningen röd när balanseringen kickar in och dioderna på cellmodulerna blinkar eller lyser rött vill jag minnas.
 
Toppen