• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EW-Power ett problem..

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag installerade lifepo4 för ca 2,5 år sedan (Sinopoly200Ah).... något har gått fel kan också vara flera saker som har orsakat prolemet. En sak är säkert att jag fick en dåligt fungerande BMS123 den stängde inte av som den skulle och var mest "kingkig" och samarbetade dåligt... just innan jag åkte till Marocko så skickade tilverkaren i holland en ny enhet.... efter detta så har det fungerat ganska bra...
Men tyvärr så fick mina celler ta emot mycket stryk under tiden, när BMS:en inte skötte sitt jobb...
I början av juni tog jag ett beslut att beställa en gång till helt nya Sinopoly 200Ah (all omyggnad jag har gjort gör nu att jag sitter fast i att just kunna använda lifepo4 batteri och celler Sinopoly 200Ah)
Jag förskott betalade allt om köpte även tjänsten att EW-Power skulle botten balancera alla celler till 2,75v...
Jag fick efter lång transport tid äntligen mina nya lifepo4 celler... Det förstas jag gör är att jag vill kolla om de har gjort vad jag har betalt för..... till min förskräkelse så mätter jag upp alla celler som nu är mellan 3.04 - 3.09v..:eek:
Och detta är ju inte vad jag hade förväntat mig... så jag kontaktar EW-P. ... ni kan se mina frågor och deras svar i mail härunder..... sen skulle det vara intressant att höra med er som har mer kundskap om lifepo4 vad ni säger...

I have measured the cells
cell 984... 3.04v
cell 983... 3.07v
cell 982... 3.09v
cell 981... 3.07v
I paid extra to get those bottoms balanced ... do you think they are now bottom balanced?
Then on the expensive shipping, I think the time between delivery and receipt matches very bad with what EW-Power promises and what I have paid for, how do you solve this?...I am grateful for a clear written answer

Inget svar den dagen så jag skickar detta nästa dag....


Good morning...
I am grateful if you will answer my questions in yesterday's reply as soon as possible.

Nu svara EW-P.

thank you for confirmation you have got he package.
I am very sorry for delayed delivery. Please understand that delayed shipment is not in our hands but TNT and I am very sorry again
that this even happen. TNT is working on changes in company with Fedex.

Regarding bottom balancing. I will ask my collegues what happen, because I did ask to do bottom balancing to 2,7V.

Best Regards,
Petr Šubrt
Key Account Manager

Jag skriver igen

Hi Petr !
Can you answer me quickly how I'm going to do, as it's now, I dare not mount the cells, and I have no possibility of even balancing the cells when I live in a camper and only have 230v from an inverter ...
I have one more question, would not the cells come in a wooden box?

Ingen svara den dagen så jag skickar ett nytt mail

Hi Petr !
Can you answer me quickly how I'm going to do, as it's now, I dare not mount the cells, and I have no possibility of even balancing the cells when I live in a camper and only have 230v from an inverter ...
I have one more question, would not the cells come in a wooden box?

EW-P nästa svar blir såhär...

Hello Peter,
Thank you for your email.
I'm very sorry about this problem.
I asked our technic for this problem but he wasn't in work.
I really want to help you. Last email from him was that he made botom balancing and gave batteries to our warehouse.

I will send you news ASAP if I will know something.
Thank you
In the case of any enquiries you dont hesitate to contact me.

Jan Hanák
Export sales

Mitt nästa mail...


Hi.!
Here are photos on the cells, are these cells from EW-power?
If you look at photo 0007 you will see a yellow square, in that square is written in red the volts for the respective cell. Do you think this is bottom balance.? I can make a movie where I measure the cells so you see that is correct.
Thankful for a quick response

Då svarar EW-P såhär....

Hello Peter,

Thank you for your email with pictures.
I spoke with our technic and he gives me result:
All of these batteries were discharged to 2,75 V. But each battery then works individually and therefore gets on these values which you see now.
Important is that all batteries were in the same 2,75V.
If you have some question of this you could contact our product manager:
Jakub Staniček
Product Manager Solar
stanicek@gwlpower.cz
+420-277 007 533
+420-777 464 945
I had consultation about your problem with him and he could help you.

Då svarar jag såhär...

Hi.!
Have I understood your answer right? ... that you have bottom balanced all four cells to 2.75v ... and after that the cells' internal voltage has increased to the voltage I measured on each cell.?..(see previous mail and photo)
Peter Nyberg

Och då svarar EW-P mig såhär...

Hello Peter,

Thank you for your email.
Yes you understand right.
Please you could call to our product manager he could explain you this problem.

Thank you
In the case of any enquiries you dont hesitate to contact me.

Jan Hanák
Export sales

Så vad säger ni... för mig är detta helt ny information om lifepo4 celler att de ökar spänningen när man har tömt dem.... håller ni med EW-P ?
Som ni förstår så är jag väldigt tacksam för era kloka svar här i forumet...



IMG_0007.JPG IMG_0008.JPG

 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Det här är inget svar på din fråga, för jag vet inte exakt hur lithiumbatterier beter sig, men jag tänker att det är rimligt att battericeller har individuella egenskaper och att det också är rimligt att spänningen kan öka efter att belastningen upphört, andra batterityper (alla?) beter sig så. Det är sannolikt på grund av de individuella egenskaperna man ska bottenbalansera cellerna till samma spänning.

Bottenbalansering är i sig enkelt som jag förstått det, man behöver en voltmeter och något som sakta laddar ur cellen, till exempel en halogenlampa. Man laddar ur en cell i taget till samma spänning och enligt vad jag läst mig till är det viktigare att spänningen är lika mellan cellerna än exakt vilken spänning man valt. Kanske du har allt du behöver med dig i bilen för att balansera själv. Efteråt får du svar på om cellernas spänning ligger fast eller ändras.

Sen, när man läser om lithiumbatterier kan man lätt börja undra vad som egentligen gäller. De finns de som påstår att det räcker att bottenbalansera och strunta i BMS, därför att BMSerna snarare förstör cellerna. Om några år räknar jag med att det finns bättre kunskaper kring lithiumbatterier, det hjälper ju inte dig nu, men det kommer så småningom att bli enklare att bygga egna pålitliga lithiumbatteribankar. Mitt eget beslut, som inte heller hjälper dig nu, var att köpa en färdig lösning (Clayton LPS 100 Ah) där utvecklare lagt resurser på att få laddning, BMS och övervakning att fungera optimalt tillsammans.

Hoppas dina nya batterier funkar som tänkt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack Kowpow för din info. ... jag har läst mycket om lifepo4 men aldrig läst eller hört att lithium batterier behöver vila eller "sätta sig" innan man mäter spänningen.... De jag fick första gång var balancerad till 2.75v... och hade en resa från england på ca 14 dagar innan jag fick dem, jag mätte upp dem och de höll fortfarande 2.75v... därför känner jag just nu att här är något som inte stämmer. att EW-power har gjort ett misstag att inte balansera cellerna innan leverans, och att de nu inte vill ta sitt ansvar... men som sagt jag behöver ju mer på "fötterna" innan jag kan gå vidare, så jag hoppas att fler vill svara hur de ser på saken....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hmm konstig. Da jeg kjøpte mine Winston 400 Ah så ble de balansert til 3,2V ved ladning og holdt eksakt samme spenning alle 4. Om utladning til 2,75V foretas hurtig så kan de øke noe i spenning etter en forholdsvis kort tid - men rundt 0,3V er mye i denne sammenheng, selv om det er innenfor det området hvor spenningen endres raskest.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har själv precis tryckt i ett LifePo4 batteri i min bil. Köpte celler (Winston) och BMS123 från EW-P. Dom levererades för övrigt i en vanlig pappkartong.

Tror inte det är speciellt konstigt att cellen ”sätter sig” efter en upp eller urladdning.
Vid första toppladdning och balansering av mina celler avbröt jag när alla var uppe i 4V (enligt tillverkaren) men efter att laddningen avbrutits sjönk vilospänningen ner till ca 3.7V med en del skillnad mellan cellerna. För att få dem att ligga still med 4V vilospänning, om ens möjligt, behöver jag troligen ladda över dem rätt rejält och ett bra tag. Inte nyttigt för cellerna..
Det omvända borde rimligen gälla även vid bottenbalansering.

Vad jag förstår det är det toppbalanseringen som är det viktigaste. Den borde du kunna få till med din solcellsregulator om den är av mppt typ tillsammans med BMS123. Det gick bra för mig även om det var lite pyssligt och tidskrävande. Det tog drygt en dag med en del pysslande med höjning av laddspänning i flera steg.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Efter att ha googlat lite har jag kommit till följande förståelse.

Lithiumbattericellerna är individuella och spänningarna avviker därför mer eller mindre sinsemellan. När man seriekopplar fyra celler till ett 12V-batteri gör skillnaderna att en cell blir fulladdad först och en annan cell laddar ur först. Vid laddning riskerar man således att minst en cell får skadligt hög spänning och vid urladdning riskerar man att minst en cell får skadligt låg spänning. Såvida man inte har fyra celler med exakt likadana egenskaper behöver man balansera (reglera) laddning och urladdning individuellt per cell. Mellan 20-80 procents laddning är cellerna snarlika, det är nära fulladdat respektive urladdat som cellerna skiljer mest.

Har man kraftiga strömuttag, till exempel i en elbil, är man mer intresserad av de lägsta spänningsnivåerna för att undvika överurladdning varför sådana batterier ska bottenbalanseras. I en annan situation där man har relativt lågt strömuttag och använder solceller för laddning är man mer intresserad av de högsta spänningsnivåerna för att undvika överladdning varför sådana batterier hellre ska toppbalanseras. Med viss teknik kan man både botten- och toppbalansera.

Lithiumbatterier blir inte fulladdade med laddare för blybatterier. Man behöver en laddare som håller en högre spänning mot slutet; dvs en laddare särskilt avsedd för lithiumbatterier. Konstantströmsladdare verkar lämpliga.

Fortfarande inget svar på din frågeställning men jag kollar vidare.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hmm konstig. Da jeg kjøpte mine Winston 400 Ah så ble de balansert til 3,2V ved ladning og holdt eksakt samme spenning alle 4. Om utladning til 2,75V foretas hurtig så kan de øke noe i spenning etter en forholdsvis kort tid - men rundt 0,3V er mye i denne sammenheng, selv om det er innenfor det området hvor spenningen endres raskest.

Just det, för om det finns obalance så kommer den när cellerna börja bli tomma eller när de börjar bli fulla, att jag vill ha cellerna botten balancerad är för att min BMS (BMS123 smart) balancera bara när cellerna är nästan fulla (den är justerbar) Och det kan också vara så som du skriver att EW-P. har snabbt tömt cellerna, men då tycker jag att de har inte nått botten av cellernas kappasitet, och då kan man ju undra om detta är en godkännd botten ballancering ? För trots allt så blev ju mina första lifepo4 celler botten balanced till 2.75v och de höll samma v när jag fick dem på Kreta....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Efter att ha googlat lite har jag kommit till följande förståelse.

Lithiumbattericellerna är individuella och spänningarna avviker därför mer eller mindre sinsemellan. När man seriekopplar fyra celler till ett 12V-batteri gör skillnaderna att en cell blir fulladdad först och en annan cell laddar ur först. Vid laddning blir således inte alla celler fulladdade och vid urladdning riskerar man att ladda ur minst en cell för mycket. Såvida man inte har fyra celler med exakt likadana egenskaper behöver man balansera (reglera) laddning och urladdning individuellt per cell. Mellan 20-80 procents laddning är cellerna snarlika, det är nära fulladdat respektive urladdat som cellerna skiljer mest.

Har man kraftiga strömuttag, till exempel i en elbil, är man mer intresserad av de lägsta spänningsnivåerna för att undvika överurladdning varför sådana batterier ska bottenbalanseras. I en annan situation där man har relativt lågt strömuttag och använder solceller för laddning är man mer intresserad av de högsta spänningsnivåerna för att undvika överladdning varför sådana batterier hellre ska toppbalanseras. Med viss teknik kan man både botten- och toppbalansera.

Lithiumbatterier blir inte fulladdade med laddare för blybatterier. Man behöver en laddare som håller en högre spänning mot slutet; dvs en laddare särskilt avsedd för lithiumbatterier. Konstantströmsladdare verkar lämpliga.

Fortfarande inget svar på din frågeställning men jag kollar vidare.


Tack Kowpow.....
Bra info du hittade... och självklart vet du ju inte hur min situation ser ut, jag kan säga dig att ibland tar jag ut 170A ur cellerna (kanske som en elbil) då jag har både tvätt och diskmaskin i husbilen.. sen laddas de för det mesta med solen (350w paneler) då jag kan stå stilla upp till 2 år på samma plats :eek:... Sen tycker jag är det ett företag som EW-P så borde de göra ett proffsigare jobb med tanke på deras rykte... just nu kan det vara å att de har gjort en super snabb urladdning till 2.75 och sen avslutat där... och som jag tidigare skrivit så blev mina förra celler bottenladdad till 2.75v ... och där var inga problem med bottenurladdningen.. jag skall se om jag kan själv hitta mer.
Men just nu sitter jag i Malaga då jag behöver två nya bodelsfönster (de har gått sönder) och försöker få kontakt med en firma Motorhome Repairs in Málaga som verkar inte existera, den adress de gav mig var jag på i går ... där var bara tomma lokaler, jag skickade dem via sms en fråga om gps kordinaterna till adressen, och plötsligt så är numret avstängt.:confused:.. nä just nu verkar det som att "han där uppe" retas lite för mycket med mig :eek: så jag tar nog en tur till Bauhaus i malaga och köper lite prylar som jag också behöver... och just nu har vi +33 och tempen stiger hela tiden :(
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Jag läste precis att cellerna måste vara fulladdade innan de kopplas ihop till ett batteri. Vet dock inte varför eller om det rör seriekopplade, parallellkopplade eller båda varianterna.

Före en bottenbalansering kan man även göra en förbalansering genom att parallellkoppla cellerna och låta dem balansera spänningarna inbördes. De bör dock inte ha för stora skillnader inbördes innan man kopplar ihop dem för strömmarna kan bli mycket höga.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Dom behöver inte vara fulladdade för att kopplas ihop till ett batteri men en första fulladdning rekommenderas för att "få igång" cellerna så det blir väl ett naturligt steg innan man sätter ihop dem till ett batteri.
För Winstons celler rekommenderas 4V per cell vid första laddningen men det är ju inget man vill fortsätta att ladda till.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En enkel måte å toppbalansere cellene er å koble de i parallell og lade med en konstant spenning mellom 3,6V og 4V til ladestrømmen faller drastisk.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som jag ser det ...om man har en BMS så finns det ju ingen anledning att topp balance cellerna, för BMS:en tar ju över beroende på vilken nivå jag ställt den på.... t.e.x så kan jag sätta den på balance 3,5v.... däremot går den inte att ställa in på botten balance och därför botten balancer man cellerna.... och då är det väl viktigt att cellerna ligger lika.... Det blev i dag en tur till Bauhaus, hittade flera bra saker så nu har jag säker häcken full en tid framöver :wink: men jag skall även kolla mer om detta, för inte en gång till vill jag ju att cellerna skall fördärvas...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja toppbalanseringen får man ju hjälp med till viss del av BMS men det blir ju sällan vid cellens topp utan kanske vid 14-14,2V totalt som verkar vara vanlig maxspänning att ha vid normal användning.

Något jag kommit fram till är att det är otroligt viktigt att ha kontroll på max laddspänning ut från de laddare man använder och inte förlita sig på att BMS skall skall hålla spänningen i schack. BMS123 klarar max av att avleda 1A vilket lätt medför att laddspänningen ändå sticker iväg långt över vad BMSen är inställd att "tillåta".
Att koppla laddaren via ett externt relä som BMS123 kan styra och slå av om taket nås är en variant men bäst är ju om laddaren har exakt samma maxspänning ut som man sätter som tak på BMSen.
På en bättre MPPT regulator är det ju möjligt att ställa in allt exakt.

Samma om man drar ur batteriet under den gräns man ställt in BMSen på. Utan att ha kopplat alla förbrukarna via ett externt relä som BMS kan slå av och på så kan ju BMS inte göra annat än att larma när man kör sista skiten ur cellerna. Lätt hänt att glömma något på så batteriet töms i botten och skadas allvarligt.
Just den reläkopplingen var med på min "måste lista" och sitter nu i bilen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja toppbalanseringen får man ju hjälp med till viss del av BMS men det blir ju sällan vid cellens topp utan kanske vid 14-14,2V totalt som verkar vara vanlig maxspänning att ha vid normal användning.

Något jag kommit fram till är att det är otroligt viktigt att ha kontroll på max laddspänning ut från de laddare man använder och inte förlita sig på att BMS skall skall hålla spänningen i schack. BMS123 klarar max av att avleda 1A vilket lätt medför att laddspänningen ändå sticker iväg långt över vad BMSen är inställd att "tillåta".
Att koppla laddaren via ett externt relä som BMS123 kan styra och slå av om taket nås är en variant men bäst är ju om laddaren har exakt samma maxspänning ut som man sätter som tak på BMSen.
På en bättre MPPT regulator är det ju möjligt att ställa in allt exakt.

Samma om man drar ur batteriet under den gräns man ställt in BMSen på. Utan att ha kopplat alla förbrukarna via ett externt relä som BMS kan slå av och på så kan ju BMS inte göra annat än att larma när man kör sista skiten ur cellerna. Lätt hänt att glömma något på så batteriet töms i botten och skadas allvarligt.
Just den reläkopplingen var med på min "måste lista" och sitter nu i bilen.

Bra information Roger67...
Jodå jag har allt inkopplad så, men med den trasiga BMS som jag fick så fanns det många "spökproblem" en dag märkte jag att cellerna var fulla, så jag väntade på klicket från reläett.... det kom aldrig.... och som du skriver så klara bms:en bara av 1A balancering.... detta innebar då att två celler rusade iväg både i spänning och temp, innan jag hade klippt laddkablen... hur många ggr detta hade hänt tidigare vet jag inte men denna gång var säkert inte första gång... nu har jag ju fått en ny BMS och den fungerar felfritt, den blev installerad i november förra året.... men cellerna var redan dödsdömda tack vara den dåliga BMS:en.... och det värsta av allt var att GW-P. ville inte lyssna på när jag skrev till dem att BMS:en var dålig, jag blev tvungen att kontakta firman i holland som tillverkar dem.... men det tog tid där också inna det förstod att det var fel på BMS:en... och under tiden kom fler och fler spök problem, en gång sa enheten att jag hade 5 celler :eek: jag tyckte det var riktigt snurrigt och tog ett foto på skärmbilden (skall se om jag hittar den så lägger jag upp fotot här) just nu känner jag mig osäker på om jag vågar installera cellerna, jag har inte brutit "förpackningen" med tanke på om de skall skickas tillbaka... att börja om med en ny installation är också riskfullt då BMS:ens anslutningar är väldigt klena och sköra... Sen angående BMS:en så tycker jag att den är mer som en skräp produkt från Kina... jag har två cellogar inkopplad bara för att se om de avviker.... men många ggr har jag sett att BMS:en ger ett värde meden båda celllogar ger lika värde men inte samma som BMS:en... och när två intrument visar samma värde så tycker jag att de är mer det riktiga värdet... det kan ibland slå på 0.5v :confused: mellan dem och BMS:en....
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja BMS123 känns ju lite som en byggsats och är ju inte direkt konsumentvänlig i sin konstruktion. Tycker dock den verkar smart konstruerad men framförallt väldigt skalbar då den kan hantera upp till 255 celler om jag minns rätt. Blir tyvärr rätt dyr och klumpig om man bara skall ha den till ett husbilsbatteri. Det trevliga är ju appen där man kan ha bra koll på laddning/förbrukning/cellspänning och temperatur.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det som jag också tycker är konstigt med EW-P. att de vill inte skriva till mig varför det blev som det blev, utan jag skall ringer deras product manager Jakub Staniček ..? Jag har fortfarande inte monterat in cellerna och just nu så litar jag inte på vad EW-P. säger... Jag hoppas kunna lösa "detta" men just nu har jag ont om tid (och ont i kroppen) då jag har rivit ut ena sängen för att ta ut och reparera Truma boilern....

EW-P svarade såhär....

Hello Peter,

Thank you for your email.

I'm sorry I didn't work in this company and our technic to.
You still could call our product manager Jakub Staniček and he will give you answer for your questions.
I send you what I know about this delivery.

Thank you
In the case of any enquiries you dont hesitate to contact me.

Jan Hanák
Export sales
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Jag har själv haft kontakt med Jan Sledak och han verkar kunnig, men jag förstår att du inte vågar lita på dem nu. Vore jag som du, så skulle jag strunta i huruvida cellerna blivit bottenbalanserade eller ej och istället utgå ifrån att de INTE är det och istället göra det jobbet själv (om det nu behövs). Alternativt ladda UPP alla cellerna till samma nivå och därefter koppla ihop dem till ett batteri.
 
Toppen