• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Europa runt på (ca) 185 dagar

Faraoh50

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Borås
HBK-Nr
27362
Medlemskap
2024
Dag 1

IMG_20190405_185915.jpg
Ja nu har vi kommit iväg. Det ska bli spännande. VI åkte strax innan kl. 12 med första stopp i Varberg för lite lunch. En god linssoppa med kidney bönor samt knäcke macka med ost.. mycket gott.
VI fortsatt vår resa söderut i fantastastiskt vår väder, 19 gr. som bäst, dock inte så länge då paltkoman smög på sig.
Efter en tupplur på sådär drygt timman åkte vi vidare.
Vid Hallandsåsen blev det lite kallare. Där sjönk temperaturen med 5 gr. direkt.
Vi nådde Öresundsbron vid 18:30 tiden efter ytterligare några pauser. Ludde måste ju också rastas.
Klart att det strulade vid bommarna... bommen vill inte går upp så det var bara till o backa! Tur var det att det var ingen kö. Samma sak vid nästa bom. Då kom en kontrollant och släppte igenom oss med uppmaning att så snart som möjligt uppdatera vårt avtal. Det visade sig att vi hade bytt bankkort så de inte kunde drar pengarna. Nu vår vi iaf på väg igen, bestämde oss att åka till Rödbyhavn och övernatta, lugnt o skönt på en jätte parkering..alldeles ensam!
Vi sov dock gott där. Sagan fortsätter imorgon.
 

Faraoh50

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Borås
HBK-Nr
27362
Medlemskap
2024
Dag 2.
Som sagt vi sov gott på parkeringen, vaknade i god tid för att ta oss de sista 500 metrarna till färjan, vars biljettpris blev det dubbla som jag hade trott. När jag kollade hemma kostade den mellan 560 och 600 kronor, nu kostade det 1084kr.
När jag kollade vår det deras tidig bokning erbjudande, eftersom jag inte kunde beställer en specific tid så bokade jag inte, tänkte bara jag boka kvällen innan så vi får plats. Men där fick jag tji. Ordinarie biljettpris 1084kr.
Ja ja,, nu åkte vi de 45 minuterna med glad min . Väl på andra sidan kom vi snabbt av färjan och körde på lugnar och trafik befriade vägar. Glädjande nog kunde vi snart konstatera att diesel ligger närmare 3kr. liter billigare än i Sverige . Endast små hastighetsbegränsningen vid ett par vägarbeten ner mot Hamburg. Målet var att tar oss så smidigt som möjligt genom bromsklossstaden. Det gick överförväntans bra. Vi leddes på A1 runt västra Hamburg till Södra motet där vägen delade sig mot Hannover och Bremen. Många korta pauser för såväl toa besök, rasta Ludde, mat intag och aktiviteter gjorde att vi nådde dagens mål vid 18 tiden. Just nu står vi på en jättemysig camping i Holland, ganska nära tillfällen. Campingen är omgiven av kanaler och jättefina hus. Så här bodde alla får bo!
När vi anlände hänvisades vi till en jättefin plats vid vattnet, men då de hörde att vi hade en hund fick vi en plats längst bort och lite offside. Det är det enda negativa idag. Hittills har vi kört ca.100mil!
Fortsättning följer!
 

Faraoh50

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Borås
HBK-Nr
27362
Medlemskap
2024
Dag 3. Tulpanfälten och besök hos Henk o Corita.
Efter en ganska dålig natt pga en rejäl fest på andra sidan kanalen från Kleine Beltewiede camping vaknade vi kl. 06:00, gick upp 06:30 och duschade. Därefter fixade Anneli frukost samt jag rastade Ludde. Efter frukosten var det dax att tömma toan, fyller på vatten o tömma gråvattnet. Allt gick bra tills det var dax att fyller på vattnet, det saknades snabbkopplingar och den adapta jag hade passade inte. Det var bara till o fyller med vattenkanna, trodde jag!
Vattenkranen låg så långt ner att det var omöjligt att får under vattenkanna. Inget annat val än att flyter till en vattenpost med arbetsvänlig höjd på kranen. Efter en stund var vi klar för avfärd.
Resan fortsatt mot Flevoland, det bäste område för tulpanfälts fotografering. Efter ca. 40 min. kom vi fram till platsen som visade sig vara helt skördade! Besviken ställde vi om GPS,n till Deventer där vi skulle träffar våra nya vänner som vi träffade i Term i, Italien förre året. Ett varmt o vänligt mottagandet och så en cykeltur in till gamla stan.
20190407163653_img_7051-jpg.165552

Henk och Corit.
Ett jättefint stadskärna fullt av liv och trånga gator. Mysfakta 9/10.
20190407163636_img_7049-jpg.165551
20190407163729_img_7052-jpg.165553
20190407164339_img_7058-jpg.165554
I
20190407170350_img_7063-jpg.165556

 

Faraoh50

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Borås
HBK-Nr
27362
Medlemskap
2024
Dag 4: Goda vänner, gott råd och en kunglig frukost.

En tyst o lugn natt på Henke o Coritas garage infart samt förre kvällens trivsam småsnack över god mat o dryck gav oss den goda sömnen som vi behövde. VI vaknade utvilade och pigg.
När vi rullade upp jalusierna möts vi av glada gomorronrop från Henk o Corita som hade varit uppe sedan tidigt. VI bjöds in till frukost. Efter en snabb runda med Ludde var det dax för frukosten.
Och vilken frukost, verkligen en kunga frukost. Vi åt och pratade om olika mål vi hade under den kommande sommaren. De själv ska till Spanien o Portugal i jun - augusti.
Efter frukost satt Henke o jag och la in alla hans fantastiska tips om sevärdheter, bra campingplatser/hållplatser mellan Holland o Spanien in i min navigationsystem. Dessa två människor är väldigt beresta i europa.
Nu kom tiden för avfärd, en glad "Hej då" skallrade över nejden när vi sakta åkte därifrån.
VI hade lagt in campingen Du Lac i Viandel, Luxemburg på GPS,n och styrde dit rösten sade.
3,5 timmar skulle det tar, de 35 milen, men det tog oss 6t. Lunch, fika, Ludde rasten mm. tar sin tid i anspråk, men vi har inte bråttom heller.
När vi passerade gränsen till Belgien kom resans första regnskur.
img_20190408_182217-jpg.165425
De goda 22 gr. Blev snabbt 14!! Men det bekom oss inte, vi hade det varmt och gott i husbilen, sänkte bara farten lite grand.
Vad gör man när man sitter bredvid på en regnig bilresa?
img_20190408_183140-jpg.165426
Men också plåtar medpassagerare,
img_20190408_183248-jpg.165427

Det syns nog att Ludde tycker inte om att sitta i baksättet med selen på...
Ca. 19:45 Kom vi fram till camping Du Lac, trodde vi. VI hade följt koordinaterna som var inprogrammerade. Men det fanns ingen camping!
Nu var jag trött, bestämde mig för att leta upp en ACSI camping i närheten samt ringde till Henk och frågade vad han hade gjort med campingen!? Han tipsade om en gratis parkering mitt i byn så nu står vi där. När vi började köra mot parkering upptäckte jag en liten ingång ca. 200 m bort .. där var campingen Du Lac! Det gick inte ser skylten eller ingången när vi körde fram, bara när vi hade vänt och var på väg därifrån. Imorgon tar vi ställning om vi bli kvar här, beror mycket på vädret. Men det återkommer jag till i nästa avsnitt.
 

Faraoh50

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Borås
HBK-Nr
27362
Medlemskap
2024
Dag 5: Vianden till Colmar. Beräknat till 350km.
Lugnt o stilla blev det på parkeringen inatt, fast det hade regnat till o från under natten.
Morgonen var grått, dimmigt och trist så det blev ett lätt beslut att åka vidare mot Colmar.
Men först en promenad med Ludde runt en del av Viandel. Ett stort slott sitter majestätiskt uppe på berget, ett verkligt bra placering för att kunna bevaka byn nedanför.
20190409101500_img_7065-jpg.165480

Resan genomfördes i ganska dåligt väder så ett besök på Lidl kändes både roligt och nödvändigt. Till min stora glädje hade dom chocolate eclairs, ett helt underbart bakverk som jag njuter av mest när jag är i England.
Allt efter som vi närmade oss Colmar sprack det upp o solen tittade fram. Några pauser gjordes förstås och vi nådde vår förutbestämt campingplats strax innan kl 18.00.
Ingen i reception men ett notis som jag kunde, med min mycket ringa franska, trots 7 års skolfranska, tolka som Stängt, öppnar kl.08:00,
. Men då kom värden och tog emot oss. 14 Eniro /natt ett helt ok pris (ACSI förstås).
Men då kom dagens irritationspunkt. Vår kontakt passade inte då det finns ett lite pigg på deras som hindrar att våra kan anslutas. parkeringen med tillhörande slott.
img_20190409_190127-jpg.165481

Fransk kontakt är inte banankontakt
Men så kom värden och lånade ut en fransk adapta till oss.. allt fred o fröjd.
Nu sitter vi och äter en god kyckling sallad samt drycker ett glas franskt rött..
img_20190409_194047-jpg.165483

Imorgon blir det ev. en kort visit i Colmar om vädret tillåter.
Tack för idag.
 

Bilagor

  • IMG_20190411_131708.jpg
    IMG_20190411_131708.jpg
    5,9 MB · Visningar: 160
  • IMG_20190411_194321.jpg
    IMG_20190411_194321.jpg
    5 MB · Visningar: 150
  • IMG_20190411_200547.jpg
    IMG_20190411_200547.jpg
    5,3 MB · Visningar: 184

Faraoh50

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Borås
HBK-Nr
27362
Medlemskap
2024
Dag 6: Colmar till Salines des Baines
Dagen började med ljuva fågelsång sisådär vid 06 tiden, jag somnade dock om. Vi hade sovit jättebra här f.ö. Vid halvåtta snåret klev Anneli up ur sängen o gick för att duscha. Jag har infört denna ordningsgång på nya campingsites så att Anneli ta reda på om duschen är bra eller inte, t.ex. kallt vatten,kala utrymmen o.s.v. Om allt är bra då går jag .
Efter en ljuvlig dusch åt vi frukost o sedan gjorde vi iordning oss och bilen för avgång.
Denna camping ligger på ca. 1000m höjd.
img_20190410_092947-jpg.165527
Vid avfärd ledde vår GPS oss högre upp i molnen innan vi sedan sakta men säkert skruvade oss ner till regnet. Fantastiskt fina vyer fick vi uppleva genom framrutan.
img_20190410_102707-jpg.165528
Väl nere på normala höjdnivåer åkte vi mot Colmar. Men det regnade så mycket att vi inte trodde vi skulle orka går runt där. Men precis när vi kom dit så lättade regnet något så det blev en snabb titt på gamla stan.
20190410123158_img_7069-jpg.165529

20190410123213_img_7070-jpg.165530
20190410123041_img_7068-jpg.165532
När vi kom tillbaka till bilen kom en trevlig man fram, han visade sig vara tysk med många svenska vänner fast han pratade mest om Oslo och Köpenhamn. Men han frågade först om vi vill vet om billigare parkeringsplatser då dessa där vi stod kostade 25 euro (ca.250kr.) för två timmar. Visst vill vi det, men efter 20 minuters svammelprat vill vi bara därifrån. Så vi åkte då regnet tilltog igen. Ingen specifik mål för dagen , bara åka och njuta och stannar tidigare på eftermiddagen för att njuta av kvällen. Nu blev det inte så att vi stannade tidigare. De knappt 30 milen tog hur lång tid som helst, inte för att vi har bråttom, och vi åka gärna utan motorvägar, men det går långsamt stundtals. Speciellt när man leds genom en storstad istället runt den. Ca. 19.30 rullade vi in i Salines des Baines. GPS utropat glatt att vi var framme! Men någon ställplats hittade vi inte. Koordinaterna ledde oss bara till centrum på orten. Efter ca 40 min. Listade jag ut var det var, åkte dit men det var så trångt att jag helt enkelt inte vågade backa in emellan de andra ekipage, vi hade inte kommit ur vår bil!
Nu sitter vi Campingen på orten och har njutit av en jättegod kyckling curry till middag som skjölts ner med en mycket envis Cava.
Flaskan gick helt enkelt inte åt öppnar, jag blev helt slut i mina försök. Till slut tog jag tången ur verktygslådan och skruvade på, det lossnade lite men sedan gick korken av.... in med korkskruvan och efter några försök fick jag loss den. Så nu har vi kunnat skåla även för denna dagen.
Ja, så som Christer Björkman sjöng " Imorgon är en annan dag " så är det.
VI hörs då.
 

Faraoh50

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Borås
HBK-Nr
27362
Medlemskap
2024
Dag 6: Salines där Baines till Langogne. 36 mil o gott vårväder.
VI lämnade campingen med ännu en god natts sömn i bagaget vid 11 tiden.
Stannade snabbt för att tanka och handla lite matvaror. Att handla i en fransk butik har sina sidor, både vad gäller de kulinariska och de oväntade.
Mitt i handlandet såg jag att en dam försökte öppnar ett sex pack mjölk, hon behövde visst bara ett.
Hon klarade inte av att riva upp plasten så jag skred till assistans, English gentleman som jag är . Hon blev så tacksam, så merci merci flera gånger. Samtidigt som hon tog emot mjölken vände hon sig om som medan honì tittade på mig och tackade ytterligare ett antal "merci" varvid hon snubblade på min shopping korg som jag hade ställt ifrån mig. Snabbt som blixten fick jag tag i henne innan hon föll i golvet, hon tappade sina saker och blev lite mer än uppskakad, ännu mera "Merci, merci" ( eller så kanske hon sa " mercy, mercy vilket betyder nåd, nåd på engelska ).
Vi gick till kassan, betalade och for därifrån..
Resan sedan gick som smort, inga flera händelse förrän till kvällen.Visa bilaga 165641 Solen sken och temperaturen nådde som bäst 17 gr.
Hittills har vi lyckats köra på betalfria vägar. En del med motorväg standard men de flesta som bra riksvägar. Inga störande moment som att köra rätt igenom storstäderna idag. Det tack vare ett snabbt mejl till GPS supporten.
Rutten kan varmt rekommenderas.Visa bilaga 165640
Väl framme i Langogne vid 18:40 tiden så var det sedvanliga att ställplatsen fanns inte på de koordinaterna, det skulle vara vid ett simhall men vi var vid en fotbolls arena!.
Men vi hittade snabbt rätt dock blev inte kvar där då det krävdes pollett för elen och det fanns ingen som vi kunde köpa hos på kvällen. Som tur är fanns det ytterligare ställplatsen i närområdet. Vi för iväg och 5 minuter senare möts jag av en plåtlåda som visserligen tog kort men man måste ladda deras campingkort för att kommer in..
Innan jag förstod hur det hela hängde ihop så var jag inte lite munter..
Men man kunde får kortet direkt i maskinen, ladda den och som sim sala bim öppnades bommarna. Väl inne möts vi av flera campare som ställt sig så egoistiskt att de tagit upp två platser ut med sjön.. Sånt här jag svårt för.
Men vi fick en bra plats uppe på överste terrass med fin utsikt.Visa bilaga 165642 Ikväll blir det skink, lök och ost omelett med grönsallad.
Fortsättning följer.
 

Faraoh50

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Borås
HBK-Nr
27362
Medlemskap
2024
Dag 8: Langogne till Carcassone och sömnlösa nätter. Distans idag 34 mil.
Nu har vi varit på väg i en vecka. Mestadels bra resväder som sagt.
Under veckan har vi avverkat 285 mil, utan en enda betalväg (känner mig nästan som en smålänning,
eller skötte ifall smålänningarna blev snarstucken nu .
Lite ont i höger trampdynan har jag haft men det berodde nog mest på för tunna sulor på mina skor. När jag byte till mina fritidssandaler, som har rejäla sulor, försvann problemet. Anneli säger att jag är som prinsessan på ärten... vad hon nu menar med det .
I alla fall, jag måste komplettera gårdagens inlägg med sena kvällens händelsenä.
VI började att tänka på att lägger oss och kände plötsligt att det blivit kallt i bilen. NEJ, tänkte jag! Strömmen har gått!
Det vara bara att ger sig ut i kylan ( de hade flaggat för minus grader i området denna natt, en av anledningar till att vi vill står med el och spara gasen). Precis som jag trodde hade autosäkringen lösts ut, flippa tillbaka den men, för säkerhets skull tog jag en annan uttag. 15 minuter senare samma sak. På det igen... samma sak igen...
Nu fanns det ingen annan råd, sänk värmepannans effekt från 2 till 1 kw., Stäng av varmvatten beredaren
och sätta på gasolens stödfunktion.. snart hade vi 21 goa grader. Men lite sömnlöst blev det denna natt.
På morgonen gick jag och tog kort på betalnings stationen, där stod det att det fanns både 6 och 16 amp.
Jag hade oturligt nog kopplat oss till en 6 amp. uttag. Det fanns inga tecken på vilka var 6 kontra 16 amp uttag.
Nu har vi åkt jättefina vägar, huvudsakligen N88, genom otroligt fint landskap till Carcassonne. Men även fina vägar kan bidrar med spänning. VI kom på en 90 väg precis innan en rondell i en svag höger kurva när
vi plötsligt upptäckte ca. 20 tungt beväpnade poliser som stannade bilar. Jag passade på att fråga Anneli om hon verkligen har Luddes pass med sig. Men ingen fara, dom vinkade bara på att vi skulle åka förbi, helt ovetande om att vi hade en farlig hund ombord.
Vi kom iallafall till Carcassone, fast strax utanför på ACSI camping Das Pínhiers, en trevlig camping i det pittoreska byn Villemoustaussou. Imorgon cyklar vi de ca. 30 minuter ut med kanalen till denna formidabel medieval stad.
VI har även hunnit handla lite dricksvatten idag också.
Tack för denna dag.
 

Faraoh50

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Borås
HBK-Nr
27362
Medlemskap
2024
Dag 9. Carcasonne och hänsynslösa fransmän.
Då vi bestämde oss för att stannar över på denna mysiga camping idag såg vi möjligheten att slå två fåglar så att säger.
Ett besök i Europas största borgsstad och så lite välbehövlig motion, d.v.s. cyklar de ca.15km. dit.
Ludde fick ligger i korgen..
En fin cykeltur blev det för det mesta utmed kanalen Midi.20190413130231_IMG_7089.JPG
Väl framme i staden visade det sig att den medeltida borgsstad låg en liten bit utanför. Hur vi än gjorde för att följa Google Maps så blev det bara fel. Men så småningom hittade vi dit, korsade
floden Aude via en vacker bro 20190413134550_IMG_7092.JPG för att sedan stannar för att äter någon lätt lunch. Det blev inte den franska världsberömd kulinariska upplevelse som vi hade hoppats på. Vi vald en sallads de jeur ( dagens sallad). Det vi fick var en tallrik med salladsblad (troligtvis isbergssallad) lite tomater, pumpa frön och halv stekt fläsk och korv i skivor.
Men är man hungrig......
Vi kom iallafall fram till denna helt fantastiska medeltidsstad, så otroligt vackert och levande. 20190413134158_IMG_7090.JPG 20190413144141_IMG_7096.JPG
Kan inte rekommendera den nog.. Lagom med folk så här års också.
Efter några timmar var det dax att beger sig hem till husbilen. Ställde in Google Maps ( visa av os lär sig aldrig) och började trampa. Strax innan en rondell började den beräkna om rutten!
Men jag hade noterat innan att vi skulle rakt fram så vi åkte den vägen. Men vi skulle nog inte har gjort det.. VI hamnade på en stark trafikerade väg med stora rondeller och inga cykelbanor.
Nu vi mötte vi de sanna hänsynslösa franskman/kvinna, alla hade horn och var totalt respektlös för dessa oskyddade trafikanter. Men vi klarade oss hem.
Ska bli gott med lite vila, god mat och en öl.
Allt bra som slutar bra och idag slutade det bra.
20190413150719_IMG_7110~2.JPG
 

Bilagor

  • 20190413153757_IMG_7124.JPG
    6,8 MB · Visningar: 98
  • 20190413110159_IMG_7078.JPG
    14,3 MB · Visningar: 63
  • 20190413152013_IMG_7116~2.JPG
    3,6 MB · Visningar: 54
  • 20190413151225_IMG_7113.JPG
    7,3 MB · Visningar: 57

Faraoh50

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Borås
HBK-Nr
27362
Medlemskap
2024
Dag 10: Örngott och luriga betalvägar.
Innan vi tar farväl av Carcasonne ska jag leta upp en panoramautsiktsplats och ta ett kort.
Som ni ser så lyckades jag med det.20190414112519_IMG_7127~2.JPG

Med välfylld vattentank, rengjord toa och tom avloppstank åka vi vidare mot nya mål.
Först blev det Aldi för lite inköp av mat mm. Aldi var enda affär öppen idag, söndag. Och då bara mellan 8:30 -12:30
Resan mot Barcelona gick förvåningsvärt smärtfritt, längs ännu vackrare små landsvägar IMG_20190414_113628.jpg
Och genom mysiga små byar. Som denna med dess förtrollande klocktorn. IMG_20190414_115001.jpg
givetvis med såväl höjdpunkter som lågvåttens känning.
Höjdpunkten var de 2 havsörnar som kom flygande. Jag var tvungen att stannar på vägrenen och börjar fotografera från höften. Det blir sällan bra när man gör det så spontant, men jag får vänta och se. [En kort stund efter örnarna kom vi till den Spanska gränstaden Le Perthus. IMG_20190414_155854.jpg
Lågvattens känning var hur jag lurades in i betalvägssystemet de sista kilometerna till campingen.
VI hade kommit upp på en betalningsfri motorväg genom GPS nav. Den vill att jag skulle svänga av men jag såg på kartan att jag kunde köra av om 3 avfarter och spara 5 minuter. Allt gick bra, passerade med ett leende avfart 1 o 2 ( gud var smart jag är , hann jag att tänka) sedan blev det kalldusch.. rätt in i "Peage" fållan utan någon chans att kommer loss. Bara till och betala €2.35 och sedan åka glatt de 800 meter till min avfart.. De var inte pengarna som störde utan att jag hade satt upp som mål att åka så långt jag orkade utanför betalsystemet . Men nu var
det gjort. 4 minuter senare rullade vi upp till campingen som hade en lång kö av blivande gäster som vill boka in sig. Nu fick jag något annat att bli nervös för, skulle vi får plats.. Men det var ingen fara alls. IMG_20190414_192507.jpg
Det ska bli 3 nätter här. Men nu är jag så trött så det får bli gonatt..
 

Faraoh50

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Borås
HBK-Nr
27362
Medlemskap
2024
Dag11. Vilodagen, fast inte!
Nu när vi landat i Barcelona har vi bestämt oss för en en vilodag. Sen frukost, lätt lunch och gott med lite själavård (d.v.s. bara slappa).
Nu blev det inte riktigt så som ni säkert redan listat ut.
Frukosten blev för all del lite senare än vanligt, ca.09:30 men det berodde mest på att vi bestämde oss för att tvätta lakan mm. och lite blandat 40gr. sedan.
Allt började bra, gick ner till tvättmaskinerna (4 st.) Satt igång en vit tvätt. Stora maskiner som tar 6kg. ( fast det fick jag reda på sedan).
Åt sedan frukost i lugn o ro, tvätten skulle ändå tar en timma. När jag kom tillbaka hade tvätten inte centrifugerats!. Mängder med (varm) vatten kvar i maskinen!!
Kontakta givetvis personalen som var mycket behjälplig (d.v.s. gav mig 4 euro för att köra om tvätten.
Sagt och gjort tvättade jag om allt (givetvis utan tvättmedel och sånt) fast jag delade den på två maskiner.. allt detta tvätt skulle ju torktumlas så det var viktigt att centrifugering funkade.
Men ack, inte blev det så. Den ena maskinen gjorde som det skulle, men inte den maskinen som hade krånglat från början. Det var bara till och vrida ur så mycket som möjligt. Trött som skam i armarna slängde jag slutligen tvätten i torktumlaren. Jag visste dock att torrt skulle det aldrig bli.
Hem till husbilen och börjar rigga upp tvättlinor.
IMG_20190415_134445.jpg
När allt var klart hade vi rent o fint överallt.
Under tiden tvätten torkade fick jag för mig att alla flugor på fronten skulle bort.
Ut med insekts bortagare, varm vatten och skur trasa.
Det blev så bra fsst lite matt i lacken så jag blev tvungen att tvätta med shampoo och polera upp det. Men vad skönt det känns när det är gjort.
IMG_20190415_130333.jpg
På kvällen anmälde jag oss till en kurs i hur man blanda en Sangria. received_442672233147162.jpeg Super trevligt kväll som campingen stod för. Vi träffade ett mycket trevligt par från Uleåborg som satt vid vårt bord. De var på väg hem efter att har varit här sedan oktober 18.
IMG_20190415_193027.jpg r
Ragglade så småningom hem till husbilen för att sova då vi ju skulle in till Barcelona city dagen efter.
Så nu kryper vi till kojs efter vår härliga vilodagen.
 

Faraoh50

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Borås
HBK-Nr
27362
Medlemskap
2024
Dag 12. Tapas, Don Quiote och Manchester United.
Efter en stormig natt, åskväder och regn vaknade vi lite småtrött men med förväntningar på dagens utflykt.
Trots regnet var det förvånansvärt torrt utanför husbilen, bra underlag kanske. Vädret var grått och småkyligt men kanske bra för en dag i storstaden Barcelona.
Så dagens inlägg handla om vår utflykt till Barcelona city. Vi åkte kl.11:15. Drygt 35 minuter senare kom vi till Plaça del Catalanya.
In i stan sken solen och det mycket behagligt.
Väl framme började vi genast att ströva på La Rambla, stans stora gågatan.
20190416121821_IMG_7135.JPG
Mycket folk och mycket happenings, trodde jag, för så här det varit förut. Mycket folk var det men där det tidigare fanns sådana gatu impressionister, den ena med den mest fantasifulladräkt än den andra hade byts ut mot mathak på rad. Dock till slut fanns några få, bl.a. Don Quijote i en fantastiskt utstyrsel.
20190416132517_IMG_7148.JPG

Vidare mot Columbus kolumnen vid hamnen. Tog några bilder men sedan vandrat in på små
sidogator för att så småningom kommer fram till katedralen.
IMG_20190416_142044.jpg
Här var det en del aktiviteter av gatuakrobater, 20190416142017_IMG_7172.JPG musikanter och även en såpbubbels man. 20190416141221_IMG_7165.JPG
Det var även en massa fotball fans från Manchester då united skulle spela mot Barcelona senare på dagen. De var på gott mod och sjöng sina kampsånger för full hals till allas glädje. En glad och positiv syn tycker jag. Sedan var det dax för mat så vi riktade oss in på den stora matmarknaden vid La Rambla.
Några goda tapas rätter, något att drycker (bl.a. sangria som var mycket god) sedan var det dax att beger sig till vår buss. Väl hemma var det bara och invänta en acceptabel tid att lägger sig, väldigt trötta men väldigt nöjder.
Det var allt för idag.
IMG_20190416_132410.jpg
 

Faraoh50

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Borås
HBK-Nr
27362
Medlemskap
2024
Dag 13. Gratis är gott, Grillat är godare.
Efter gårdagens intensiva timmar i Barcelona är det dax för ännu en dag i lugnets tecken.
Inga planer bara vara. Att kunna lämna utrymme till det spontana är en skön känsla, något man inte kunde göra så lätt under ens tidigare liv med familjen, barnen, jobbet, bekantskapen mm som oftast som inte krävde någon form av planering för att det skulle funka.
Nu skulle vi iallafall tar gratis bussen in till Mataró, närmaste större samhälle till campingen. All den goda maten som vi hade med oss var nu i det närmaste slut. Dax att fyller på matförråden så vi klara oss åtminstone över påskhelgen. Det finns risk att det flesta affärer stänger då det är den Spanska högtiden. Ca. 3 timmar senare är vi hemma igen med 2 kassor och en ryggsäck fylld med godsaker. Det gråa vädret hade än en gång spruckit upp och det blev en härlig dag, med en gassande sol som vi bara njöt av och sög åt oss dess värme.
På kvällen skulle vi grilla. Vi skulle prova tillsatsen till våran lilla gasolkök. VI hade även med oss vår varmluftsfritös så vi såg framemot goda fettsnåla klyftpotatisar som skulle bli tillbehören till de goda färska hamburgare vi hade köpt.
Grillningen blev lyckade och vi njöt verkligen av att sitter ute och äter.
received_675045032929240.jpeg
Så som med allt gott finns det en baksida, i detta fallet är det disken... ingen av oss var upplagt för att diska men till slut ställde jag mig och gjorde det.
received_543417532852938.jpeg
Verkligen skönt när det är gjort, att inte behöver vaknar till det imorgon bitti.
VI skålade för dagen i det sista av cavan innan vi stängda om oss in i vår lilla husbil, mätt och belåten.
.
 

Faraoh50

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Borås
HBK-Nr
27362
Medlemskap
2024
Dag 13: På spåret och Omnia mat.
Skärtorsdag i Barcelona. Vad gör man? Det finns givetvis många svar på det men för oss som har planerat för en ny dag i city på lördag känna inte för det idag också.
Vi ta det lugnt, promenera lite i närområdet, laga lite god mat, som förhoppningsvis inte blir vår "sista måltid. Vi gav oss iväg alla tre ner mot havet, fast det var inte lätt att kommer dit. Vi gick ut med den hårdtrafikerade vägen enda fram till en rondell ca 300m. bort. Med viss besvär kom vi över rondellen och där fanns en tunnel under vägen ner mot en strandpromenad. Nu kände vi oss säker och trygg från trafiken och kunde äntligen njuter av vår promenad.
IMG_20190418_114532.jpg
Med havsvinden i ansiktet kändes det väldigt skönt. Så småningom vände vi oss hemåt husbilen. Men nu gick vi ut med järnvägen när promenadstråken tog slut, den kändes minst farlig av två dåliga vägar.
Väl tillbaks, efter att har träffat ett par med en hund som kunde varit Luddes tvilling, var det dax för lite lunch, en god potatis och lök soppa som Anneli fixade. En kort siesta och sedan lite FB.
På kvällen hade vi planerat för att laga en laxknyte i vår nya Omnia ugn. Det blev väldigt lyckat.
Vi la sparris bitar i botten av folieformerna, la laxen på och sedan resten av sparrisen, vårlök, fetaost och citron skal uppepå. Hällde över en kallsås på cremefraiche, vitvin, olivolja salt, peppar och chileflakes. Virade in alltihopa och bakade dom på ca. 170gr. i knappa 20 min. Vi hade en ugnstermometer in i ugnen så vi kunde justera lågan för att håller en jämn temperatur. Resultatet blev jättegod. Och mycket liten disk, och den som fanns var lätt diskade.
IMG_20190418_191934.jpg IMG_20190418_192626.jpg IMG_20190418_194528.jpg
Ja, det var alltför idag.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Kul att läsa om er resa. Vore ännu bättre om du berättade vilken camping/ställplats ni står på och om möjligt koordinater dit.
Vad gäller Omnian kan jag tipsa om att införskaffa en termometer till grill som man sätter i ett av hålen i locket. Då ser du hela tiden temperaturen inne i Omnian utan att behöva lyfta på locket och släppa ut värmen.
GRILLTERMOMETER OUTDOORCHEF
 

Faraoh50

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Borås
HBK-Nr
27362
Medlemskap
2024
Dag 14: långfredag och lång procession.
Jaha, nu var det långfredag. Vi planerar att besöka Basilica Santa Maria, Mataró ikväll för att får uppleva " Pasiòne General".
Har alltid velat närvaro på en sådan procession och var bättre än i spanien.
Så den här dagen är en endå lång väntan på kvällen.
Det blåsar väldigt mycket här men i Torrevieja har det tydligen svämmat över.
Så lite glad får vi bli att vi är inte där☔☔☔.
Men som sagt våran dag handlade mestadels av att vänta. När kvällen kom tog vi bussen inte till staden, som visade sig vara mycket trevligare än vi först trodde. Lugn promenad tempo genom små mysiga shoppinggator. Ingen stora affärer här inte. Såsmåningom hittade jag en bra plats för att beskåda processionen ifrån.
När det närmade sig klockslaget då det hela skulle börjar formligen exploderade gatorna av liv. Det kändes som om hela staden plötsligt kom för att beskåda högtiden och på ett mycket trevligt sätt gör det till en folkfest.
Det blev trångt och folk förflyttades för att skapa genomfart.
Men jag hade hittat en bra plats bakom en soptunna. Jag var inte i vägen där och soptunnan kunde dom inte flytta på..
Nu följer ett antal bilder därifrån. Vid ett tillfälle var jag tvungen att flytta på mig till en mer öppen plats för plåta de väldiga vagnarna som bars av ett antal män och kvinnor.
20190419191056_IMG_7244~2.JPG 20190419184935_IMG_7215.JPG 20190420183352_IMG_7281.JPG 20190419185055_IMG_7220.JPG 20190419185410_IMG_7229.JPG 20190419185434_IMG_7231.JPG 20190419190348_IMG_7236.JPG 20190419194752_IMG_7252.JPG 20190420183518_IMG_7286.JPG 20190420184018_IMG_7297.JPG 20190420184059_IMG_7298.JPG 20190420184825_IMG_7311.JPG 20190420185212_IMG_7316.JPG
 
Toppen