• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Euro 6 generator

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Hej
Har läst i tråd 1 år sedan om problemet med intelligenta generatorer som inte laddar bodel.
Har 3 år gammal Hymer Merca med detta problem och undrar om någon löst detta!
Hymer menar att jag ska köra med gasen till kyl och frys på för att inte dra ut bodelsbatteriet
men det innebär risker ( livsfara ) vid tankning jag kan inte sätta kylfrys på auto utan måste köra manuellt.
Enligt Hymer så konstaterar man att så ere men ingen åtgärd har haft problem med Hymer
och känner att om Hymer inte bryr sig så måste man varna ev köpare på något sätt!
Vore tacksam för ev lösning av problem och hur går man vidare?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har Euro6 som jag kompletterade med Votronic DCDC laddare och vi är helnöjda med resultatet. Principen med laddaren är att hämta ström från startbatteriet när det är ”lägligt” och pytsa in det i bodelsbatterier.

Det vanliga problemet med laddning under färd är när man kör korta sträckor, det räcker sällan till att ladda bodelsbatterier oavsett vad du har för laddare. Vi löste problemet genom att byta ut AGM till LiFePo4 som tar till sig allt som laddaren kan erbjuda. Ett plus är om man har ”bra” solceller + regulator + soligt väder vilket kompletterar laddning under färd. Det finns mer att läsa här på forumet...
 
Toppen