• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett par dumma frågor om släktforskning

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Ett par dumma frågor om släktforskning

Jag tycker att det är viktigt att berätta att man bör vara rätt säker på att man börjar arbeta i ett program som man kommer att använda lång tid framöver.
Visst kan man flytta sitt träd till ett annat program, om man av någon anledning blir missnöjd med nuvarande program. Meeeeen när du använder gedcom för detta så följer INTE alla de fotografier du lagt så mycket arbete på, att följa med!!! Gäller nog alla dokument du också har bifogat.

Det blir alltså att börja om på nytt med detta.

Håller själv på med "dubbel bokföring" genom att jag använder Disgen till allt, men eftersom detta program enligt min mening inte kan visa ett så överskådligt träd har jag trädet på Ancestry också.

Hade trädet på Geni tidigare, men av olika anledningar flyttade jag för ett halvår sedan till Ancestry.

På Ancestry får du god hjälp att hitta material till ditt eget träd, samt att supporten är utomordentligt bra!

Men smaken..........


Hälsar
Kåre
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Ett par dumma frågor om släktforskning

Även jag använder mig av Disgen som bas. Ett svenskutvecklat program som ständigt utvecklas vidare. Fastnade för det ganska tidigt och har av och till skannat marknaden men alltid återvänt till Disgen.

Enig med andra här i tråden att utskrifterna/familjeträden inte är de bästa i Disgen men det är ganska enkelt att exportera ned hjälp av Gedcom till t.ex. FamilyTree eller liknande.

Fördelen med Disgen är också att det finns omfattande hjälpmanualer på nätet samt faddrar över hela landet som kan hjälpa dig när/om du kör fast.

En spännande värld den där släktforskningen!
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Ett par dumma frågor om släktforskning

Visst kan man exportera till andra program för att få utskrifter.

Men Staffan, då "glömmer" du att du via gedcom INTE får med porträttfoton av dina släktingar.

Själv tycker jag att ett släktträd med foton av släkten ger mycket mer än bara texten.

Jag tror åxå att Geni och My Heritage numera tillåter maximalt c:a 200 personer innan det börjar kosta. Så prova runt först innan ni binder er.


Hälsar
Kåre
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Ett par dumma frågor om släktforskning

Har en gammal anfader född 1841, som var "soldat vid Kongliga Marinregementet Carlscrona". Tidigare hette det Sjöartilleriregemente.
Var man "landbaserad" vid en sån tjänst, eller höll man till på sjön? Är det någon som vet?
Pratade med en trevlig kille i Växjö som ska skicka ner de akter han hittar på mina andra släktingar som var vid Kinnevalds Kompani. Ska bli spännande!
Håller med er andra: Detta är kul!
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Ett par dumma frågor om släktforskning

Hej,
En sjöartillerist tjänstgjorde vi kanonerna ombord på flottans fartyg. Han var alltså inte landbaserad.
Karin;)
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Ett par dumma frågor om släktforskning

Måste bara...
Fick information nu ikväll om tre av mina förfäder. Knektar alla tre och i utdraget av deras respektive akt kan man bl a se att en av dessa män, hade 15 ungar!! 15 stycken kottar! I ett soldattorp??

En annan har varit med i Pommerska och Finska krigen och fått benet sönderskjutet "hvarhvid benpipan hade blifvit afkortad".
Den sistnämnda tjänstgjorde som korpral och hade 46 tjänsteår. Han blev 91 år gammal.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Ett par dumma frågor om släktforskning

Min mormor födde 18 + 2 barn inom äktenskapet. Men dom levde inte tillsammans mer än de första 14 åren. Visst kunde dom förr, och gamla blev dom. Vi får vara glada om vi lever när vi går i pension. Nu för tiden gnäller vi på rätt mycket i onödan.
 
Toppen