• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett par dumma frågor om släktforskning

F

F.d. 5322

Guest
Eftersom vi har varit en "krigisk" släkt med många knektar, blev jag lite nyfiken på var man kan hitta information om detta. Såg något om Generalmönsterrullor i ArkivDigital. Vad ser man i dessa? Finns det noterat någonstans var deras respektive soldattorp fanns?

Det lilla jag har hållit på med släktforskning så har det handlat om födda och döda i kyrkböckerna mestadels. Innehåller Domböcker enbart information om dömda "brottslingar" och hur hittar man dessa om det finns några sådana i släkten?
Att börja leta från sidan ett, känns lite övermäktigt.

Vet att några förfäder har flyttat till Danmark och någon är såld på auktion. Är det "kört" där, eller kan man söka vidare på nåt sätt?

Tänkte ta ett abonnemang och börja igen, så har ni några "måste-tips" så mottages de med största tacksamhet.

//Lg
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Ett par dumma frågor om släktforskning

Hej,
Vad mig anbelangar finns det inga "dumma frågor", bara "dumma personer som inte frågar" om ni förstår mig rätt. Om man inte frågar får man ju inget veta.
Nu till frågorna:
Har tittat på en del generalmönsterrullor och vad jag kan se innehåller de uppgifter om vad rusthållen hette, vem som var rusthållare och vem som bodde på rusthållen, d.v.s. vem soldaten var. De innehåller även grad, lön m.m., men inga direkta uppgifter om var rusthållen/torpen låg. Då får man nog gå in på lantmäteriets historiska kartor. Många av dem finns på nätet. Vill man veta något om soldaternas familjer måste man gå till husförhörslängderna.
Domböcker har jag inte sysslat med, men jag kan tänka mig att de innehåller mer, ska undersöka det närmare. Husförhörslängderna ger ofta mycket mer information än "bara" födda och döda. Där kan prästerna skriva in om någon stått inför tinget, begått hor m.m. även om det inte införts systematiskt. Det beror på prästen vad han ville skriva in. Men man kan hitta många roliga anteckningar där.
Vad beträffar Danmark så finns deras kyrkböcker också på nätet. Jag har en länkadress någonstans. Ska försöka hitta den. Men deras kyrkböcker är inte lika utförliga som våra, husförhörsböcker som våra saknas, men det finns födda, döda och vigda så vitt jag har hört av en dansk bekant vars hustru forskar i Danmarks kyrkböcker.
Lycka till med släktforskningen i fortsättningen men tänk på att det är vanebildande.
Karin;)
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Ett par dumma frågor om släktforskning

Hei, kjenner du noen navn/namn i din slekt, er den enkleste - og raskeste - å søke på dem på Google. Slektforskere over hele verden har den prisverdige praksis å offentliggjøre resultatene på Internett. Du er neppe den første i slekten som har ønsket å vite mer. Jeg tenker en mulig sønn/datter av din farfarsfars fetter kan ha holdt på med dette i årevis. :yes:
Det kan til og med hende at du finner dette med å Google deg selv eller din far. Mvh! alfb
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Ett par dumma frågor om släktforskning

Hej igen,
Nu har jag hittat mina adresser till länkar till släktforskning i Danmark. Lägger dem som bifogad fil.
Karin;)
 

Bilagor

  • länkar till släktforskning i Danmark.doc
    26,5 KB · Visningar: 25
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Ett par dumma frågor om släktforskning

Angående märkliga saker man kan hitta i husförhörslängderna:

En man blev dömd att böta 2 riksdaler för förtidigt sängalag.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ett par dumma frågor om släktforskning

Soldatregistret ger en del nyttig information, se:

Centrala soldatregistret, sökdatabas

hoppas det hjälper dig!

hälsn
anita


Detta register såg jag nyligen för första gången vid ett kamratbesök på Teleseum på fd P1 område i Enköping.
Hittade i detta en gammal anfader och indelt soldat med namnet Peter Russ! Hade namnet i bakhuvudet från min gamle far.
Fantastiskt och spännande...vad har han varit med om ???

Roadglider
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Ett par dumma frågor om släktforskning

Soldatregistret ger en del nyttig information, se:

Centrala soldatregistret, sökdatabas

hoppas det hjälper dig!

hälsn
anita

Riktigt skoj detta!
Sökte på den äldsta personen som jag hittat tidigare. Och visst fanns han med i detta register! Han levde mellan 1779-1846.
Man kan tydligen få reda på mer om man kontaktar en kille i Växjö för min del.
Det kunde nog inte gamle Zachris tänka sig, att någon skulle sitta i soffan ett par hundra år senare och leta upp honom och var han bodde, vem han var gift med, hur många barn....
Särskilt inte med hjälp av en liten konstig burk med bokstäver på :rolleyes:
Säger som Roadglider; Vad har han varit med om?
Hade varit kul att hitta var de gamla soldattorpen låg eller om de kanske finns kvar än. Hans adress var tydligen Vrångeboda (135). Siffran är väl som våra gatuadresser kan jag tänka mig?

Jättetack allihop för er goda hjälp!
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Ett par dumma frågor om släktforskning

Om man kontaktar de regionala soldatregistren brukar de kunna ge kompletterande information om knektar, indelta soldater eller kanske livgrenadjärer. För runt 50,- brukar de kunna sända/maila kopior på tex Personakt och Torpakt.

Personakten innehåller personlig info om "Din" soldat, som tex: familjenamn innan han antogs som knekt, tjänsteår, grad, erkännanden, barn mm.

Torpakten innehåller bla info om alla de soldater som genom århundradena bott på torpet.

För min släkt med rötter i Östergötland har jag fått intressant info från:

GARNISONSMUSEET I LINKÖPING
Infanterivägen 12
587 58 LINKÖPING
013-16 18 65​
garnisons.museet@telia.com

Info för Sverige som helhet kan sökas via:
Centrala soldatregistret, sökdatabas

Lycka till
Anita
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ett par dumma frågor om släktforskning

Jag är nybörjare på släktforskning sedan drygt en vecka men är förvånad att det är så lätt att komma långt tillbaka i tiden med enkla medel. Med Ancestry på iPaden har mina 50-talet namn blivit över 1200.

Jag fick sätta stopp där eftersom jag insåg att vi alla troligen är släkt, åtminstone på ett begränsat geografiskt område. Inte visste jag att min Amerikasläkt troligen är större än den svenska!
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Ett par dumma frågor om släktforskning

Vet inte om det är någon mening men jag tänkte kontakta Hembygdsföreningen, för att höra om de möjligen har några gamla bilder. Om inte på personerna ifråga, så kanske på torpen.
Tror inte försvaret kostade på sina knektar några bilder på den tiden, tyvärr.
Hade varit kul att få se dessa människor!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Ett par dumma frågor om släktforskning

"Den som söker ska finna". Vet inte vem som sa det men det stämmer. Det blir fort många släktingar när man sätter igång. Uppgifterna finns överallt. Jag har hittat många foto på små hårda kort. Ibland hittar man massor på en gång ibland är det tvärstopp. "GE ALDRIG UPP"

Vem är detta? Klicka för större bild:
 

Bilagor

  • vem02.jpg
    vem02.jpg
    141,3 KB · Visningar: 22

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ett par dumma frågor om släktforskning

- I källaren hos Polisen ligger Kronobergs Geneologiska förening.
- Om rotar efter nån som sålts på auktion, så kan det finnas info i körkeböckerna, är det 1900-talets början, så kan det finnas gamla arkiv i kommunen, men det är mycket beroende på om någon haft förmågan att spara på gamla dokument.
Lycka till och gräv långsamt:)
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Ett par dumma frågor om släktforskning

Ni som har hållit på eller håller på med det här.
Hur ingående brukar ni vara? Är det bara rakt nedstigande led - vilket jag gjorde för nåt år sen - eller går ni bredare?
Jag tänkte försöka ta reda på så mycket som möjligt om resp. person. (Har fått en massa outnyttjad energi över).
Visste t ex inte att man kunde hitta bouppteckningar och annat kul på nätet.
Väntar med spänning tills betalningen för abonnemanget går igenom så man kan börja!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Ett par dumma frågor om släktforskning

Jag har 11 generationer. Bestämde att den 6:e skulle vara STAMMAR. Det finns 16 personer i stammarna. Sen har jag gått 5 generationer bakåt bildat ett nätverk av rötter på alla håll och kanter.

Sen, och det roligaste, har jag ett grenverk med löv i 5, snart 6 generationer och där växer det hela tiden. Alla från stammarna och framåt är med.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Ett par dumma frågor om släktforskning

Vad använder du för program Kenth?
Jag kör Family tree builder men jag tycker det är lite oöverskådligt. Svårt att få grepp om var man är i trädet.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Ett par dumma frågor om släktforskning

Jag började en gång med DOS-versionen av "Family Tree Maker" men gick över till "Min släkt". En gratisversion för att prova och sedan nån hundring för att få licensen. Den hanterar bilder, dokument och kan publicera trädet på en hemsida.

Vill man sen byta upp sig så har den det rätta filöverföringsformatet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ett par dumma frågor om släktforskning

Vi har de siste par årene brukt Family tree builder på PC og utnyttet muligheten for registrering av tilleggsinformasjon. Strategien har vært rake linjer bakover, men med alle søsken til aner - stadig flettes grenene sammen noen generasjoner bakover. Passerte for kort tid siden 9000 personer i treet og en komplett utskrift med billeder er nå på over 3000 sider, så det få bli med en pdf utgave. Flere grener strekker seg bakover 1000 år i hele Europa, enkelte er vi kommet til Roma på 300 tallet. Fokus nå er å fylle på i de kortere grener.

Kjedelige grener er de som stopper 1800 - 1850, mange kirkebøker fra denne tiden er blitt borte i Norge grunnet brann. I Danske aner er det noe enklere - presten og klokkeren førte hver sin bok og de ble ikke lagret samme sted.

My Heritage sin Smart match er en god hjelp til å finne nye grener, selv om en hele tiden må verificere opplysningene selv - enkelte spesiellt i USA har et naivt forhold til informasjon og fører opp forgreninger som er umulige. Det er utrolig hvor mye informasjon som ligger på nasjonale utgaver av wikipedia og andre steder på internet - og her kommer google translate til nytte, vi har hentet informasjon fra franske, spanske, portugisiske, polske, italienske kilder sammen med nordiske, tyske og engelskspråklige.

En siste ting - webutgaven til My heritage av Family Tree Builder er ikke stedet å vedlikeholde sitt eget tre. Egner seg best til henting av info fra andre åpne tre.
 
Toppen