• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ersätta personbil med "plåtis"?

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hej,
hade bara en fundering....
Är det någon som ersatt personbilen med en "plåtis"? Eller räknat på det?

Med personbil menar jag t.ex. en hyfsat ny V60.
Vad är skillnad driftskostnader per år och typ 1.500-2.000 mil/år.
Skatt, service, rep, drift, osv osv.

Någon bör väl ha haft samma fundering, eller gjort slag i saken?

//Ulf
 
  • Gilla
Reaktioner: SoT

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Vi har vår knaus Boxlife 540 -16 som ersättare för att ha två bilar. Vi båda pendlar till jobbet. Antar att det blir billigare att ha en billig bil till men skönt att slippa att ha ytterligare fordon som ska tas om hand. Tror inte värdeminskningen på husbilen blir så fruktansvärt mkt högre bara för att den rullar 1000mil extra om året.
 

jama1

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Västerås
HBK-Nr
8240
Medlemskap
2024
Vi köpte en plåtis 2013 och sålde då vår personbil och det vi har klarat oss jättebra med. Skönt med bara en bil, vi fick köpa till vinterdäck och motorvärmare men det blir ända mycket billigare trots dom extra utläggen! Vi betalar dryg 900 :-/månad för skatt och försäkring.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Fördelar
  • Skatt för en bil
  • Underhåll för en bil
  • Parkeringsplats, om du bor i lägenhet,för en bil
  • Färre problem på bil som rullar hela året,
  • Har alltid tillgång till toa, bra om man står i bilkö någon timma
  • Ingen kostnad för vinterförvaring
  • Smidigt vid transporter av varor hem eller till tippen m
På minus sidan
  • Parkeringsplatser i städer (parkeringshus funkar inte)
  • Högre drivmedelsåtgång jämfört med personbil
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Värdeminskningen på en plåtis som körs i snö och salt blir större. Livslängden minskar när rosten kommer smaskande. Jag har ju den största varianten av plåtis och den blir ju lite klumpig när det ska parkeras och framkomligheten i snö är ju inte heller den bästa. Skulle för min del inte kunna ersätta en personbil.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Värdeminskningen på en plåtis som körs i snö och salt blir större. Livslängden minskar när rosten kommer smaskande. Jag har ju den största varianten av plåtis och den blir ju lite klumpig när det ska parkeras och framkomligheten i snö är ju inte heller den bästa. Skulle för min del inte kunna ersätta en personbil.
Bilar som körs i snö och minusgrader rostar inte, saltet är boven så rostskydd är nödvändigt. Värdeminskninen drabbar rostande bilar inte snökörda bilar.
Framkomligheten i vinterväglag är god med en Fiatplåtis. Dubbdäck och en sandbox om der skulle krisa till sig i en uppförsbacke.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Ja tanken var i så fall att rostskyddsbehandla plåtisen och köpa en med anti-sladd, anti-spinn, osv. Samt dubbdäck. Och vi talar om Göteborg och neråt på vintern.

Är det så mycket högre drivmedelsåtgång? Jag snittar idag 0,8 på personbilen (bensin).
 
Toppen