• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Erfarenheter, Fiat Euro6 177 hk

F

F.d. 54171

Guest
Vi har en Kabe i810 MY 2017, alltså med 2.3 177 hk Euro6-motorn. Jämfört med vår tidigare 3.0 177 hk går den mjukare, är lika stark och har samma bränsleförbrukning. Bortfallet i cylindervolym kompenseras säkert av ökat turbotryck (för att göra det möjligt att spruta in lika mycket bränsle)

Men jag har tyckt mig märka att mororbromsförmågan är sämre än i 3.0 - motorn, vilket också är logiskt med tanke på den mindre cylindervolymen och att turbon i princip inte bidrar med laddtryck vid motorbromsning.

Jag är därför lite orolig för hur man t.ex. klarar sig utför ett alppass med den här drivlinan. Finns här någon som har erfarenhet? Tål bromssystemet att kompensera (i vårt fall ett 2-axligt Al-Ko chassi, belastat till ganska nära 4.5 tons maxlasten)?
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Hejsan!
Det borde det ju göra om man tar det lugnt och fint nerför backarna och låter motorbromsen arbeta tillsammans med bromsarna. Har du automatlådan så har även den en funktion för "hill decent" som hjälper bilen att bibehålla hastighet när det går nerför , under 25 km/timmen utan att du behöver trycka på bromsen.
Vet inte hur det fungerar i praktiken, om fiats dator sköter om motorbroms och broms eller hur det ligger till , men det kanske någon annan kan svara på ?
 
F

F.d. 54171

Guest
När det gäller Fiats automatiska Hill Descent Control så arbetar den just bara genom att bromsa, så den förbrukar också bromskapacitet och är ingen hjälp i det fallet.
 
F

Fd.47585

Guest
Har i och för sig inte samma motor utan 2,3 150 hk 2013 men uppfattar motorbromsen som i princip obefintlig. Detta märkte vi på väg till Nordkap för 2 år sen. I sista tunneln är det 3 km ner och sen 3 km upp i STARK lutning (man kör 210 meter under havsytan). På vägen ned låg vi på 3:an och bromsade ned till 30 km/tim, släppte bromsen och snabbt kom vi upp i 80-90 km, broms ned till 30 igen osv. Vår bil har totalvikt 4250 kg. Har även åkt lite i Österrike och tycker det fungerar om man planerar och stannar då och då för att släppa förbi snabbare trafik (med bättre motorbroms) och kyla av bromsarna. Det viktiga är att ALDRIG ha foten på bromspedalen hela tiden i alpernas nedförslöp. Har åkt mycket motorcykel i alperna under 30 år och känt lukten av brända bromsar alltför ofta, kan sluta med katastrof om man trycker på bromsen ack så lite men hela tiden!
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Har i och för sig inte samma motor utan 2,3 150 hk 2013 men uppfattar motorbromsen som i princip obefintlig. Detta märkte vi på väg till Nordkap för 2 år sen. I sista tunneln är det 3 km ner och sen 3 km upp i STARK lutning (man kör 210 meter under havsytan). På vägen ned låg vi på 3:an och bromsade ned till 30 km/tim, släppte bromsen och snabbt kom vi upp i 80-90 km, broms ned till 30 igen osv. Vår bil har totalvikt 4250 kg. Har även åkt lite i Österrike och tycker det fungerar om man planerar och stannar då och då för att släppa förbi snabbare trafik (med bättre motorbroms) och kyla av bromsarna. Det viktiga är att ALDRIG ha foten på bromspedalen hela tiden i alpernas nedförslöp. Har åkt mycket motorcykel i alperna under 30 år och känt lukten av brända bromsar alltför ofta, kan sluta med katastrof om man trycker på bromsen ack så lite men hela tiden!

30 km/timmen tror jag är för fort för att "hill decent control" ska ingripa, tror att det måste vara under 25km och då låter det ju konstigt om bromsverkan är obefintlig ?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För att systemet ska aktiveras, måste du köra med en hastighet under 25 km/tim. och trycka på den särskilda knappen A bild 83.

Det utgör en integrerade del av ESC och har som mål att se till att fordonshastigheten förblir konstant i nerförsbackar genom att inverka fristående och differentierat på bromsarna

Från Fiats handbok.

Alltså tillför systemet ingenting i fråga om långa branta utförskörningar jämfört med manuell bromsning, tvärt om.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Låga växlar gäller 3an eller hellre 2an, visst det kommer att gå sakta men ni får stanna och släppa fram bakomvarande.
Har kört Norge Dalsnibba var jag nere på 1an utan trafik, håll absolut inte foten på bromsen hela tiden, stanna och kyl bromsarna ibland.
 
Toppen