• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Jag hade en personbil som behövde ny sidospegel på högra sidan, något pucko hade sparkat söder den.

Kostnad 13 500kr exkl jobb:D
 

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Tack för trevlig och nyttig läsning. Vi håller som bäst på att komma fram till ett alternativ till vår Kabe som vi sålde till en trevlig familj från Ångermanland.Som är mycket nöjda med köpet vilket gläder oss mycket.
Vi har kommit så långt att vi vet att långbäddar är ett måste, och att det borde vara vattenburen värme, någorlunda stor kyl och förmodligen några saker till. Vi hade inte tänkt en ny innan vi vet säkert vad vi vill ha.
Vi får väl söka vidare.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Peter, vi har en kyl på 90 liter som är helt OK för oss normalt. För "onormala" lägen, när vi t.ex.är ute i naturen längre perioder, då har vi en golvkyl/frys som komplement. Enda problemet är ständig balansgång mellan "bra att ha" och bilens totala vikt då vi vill absolut hålla oss upp till 3,5 ton.
 
F

F.d. 27205

Guest
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Hej alla.

Har läst hela denna intressanta tråd.
Mina erfarenheter efter att ha bytt från stora husbilar till plåtis.
Men inte vilken plåtis som helst. Jag har byggt två st plåtisar själv.
Den första 5,6m lång och sen bytt upp mig till 5,95m 3.5ton
Varför "byta ner" sig till en liten bil ?
Vår sista stora bil 8,40m lång köptes ny, efter ett antal år började vi få dåligt samvete
att den stod oanvänd 10 månader per år.
Värdeminskning utan att användas gjorde att beslutet att sälja togs efter 7 år.
Vara helt utan husbil gick inte, något måste vi ha. Haft husbil sedan 1996.
Jag tog beslutet att bygga egen plåtis. Plåtis som passar mina behov finns inte på marknaden.
Beslutade också att sälja den ena av familjens personbilar och jag använder numera plåtisen som personbil.
Någon skrev att det är bökigt att köra omkring med 3ton bil i vardagen.
Det tycker inte jag, den är bara en vanesak.
Någon skrev att det var bra att lasta saker.
Precis därför jag byggde egen plåtis. Jag vill ha en multifunktionsbil.
Vi campar högst 30-40 nätter på ett år och har alltid gjort så, och som de allra flesta under sommarhalvåret.
Kom nyss hem från Caravan-Salon Dusseldorf där jag hoppades få se plåtisar som är lite annorlunda än de traditionella.
Tyvärr, jag blev besviken. Det är så mycket "Följa John" i branchen. 90% ser likadana ut med några få undantag.
De flesta har dinett,, sittplats för 4 t.o.m 5 personer runt bordet, bortkastat utrymme.
Varför finns inte bilar gjorda för två personer?
Min "multifuntionsbil" är välisolerad,har uppfällbara långsängar, fasta överskåp och stor toalett.
Dieselvärmare för bodelen, det bästa jag skaffat, aldrig mer gasol.
Ett modulkök , skåp med högt placerat kylskåp, allt kan installeras på några få minuter då de behövs.
Jag har tagit hjälp av proffs för bygget av inredning så att det blir snyggt.
Större delen av året används bilen som en allt-i-allo bil.
Kan transportera 2 st fullstora MC, åkgräsklippare, 4,20m brädor, ja i princip vad som helst.
Har en bil precis som jag önskar och till halva priset av en ny plåtis (köpte begagnad bil att bygga på).
Den klarar campinglivet lika bra som en konventionell fabriksplåtis gör, undantaget dusch som vi inte prioriterat.
En egenskap jag gillar är ju minder husbil den ser ut att vara desto bättre är det.
"Stealth Camping" ger många fördelar.
Nu parkerar vi (ibland sover) i stadskärnor i EU och kör överallt, något vi mycket sällan gjorde med den stora bilen.
Det var den största nackdelen med 8,40m stor bil. Sover gör jag lika bra nu som då.
Det jag saknar är tyst skjutdörrstängare. Läser att fler irriterar sig på oljudet när man stänger dörren.
Det irritera mig också. Väljer att gå ut genom hyttdörr om jag behöver vara tyst.
Annars är den stora skjutdörren/öppningen det bästa som finns när vädret tillåter.
Här glänser en plåtis i jämförelse med små husbilar som bara har en trång gångdörr.
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Hej alla.
.........."De flesta har dinett,, sittplats för 4 t.o.m 5 personer runt bordet, bortkastat utrymme.
Varför finns inte bilar gjorda för två personer?.......

Visst finns det plåtismodeller under sex meter avsedda för två personer och där tillverkaren utelämnat dinetten till förmån för bla större toa/duschutrymme och fortfarande med långbäddar. Ett exempel är Karmann Dexter 600 GO! Finns fler exempel.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Tre:an

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
22200
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Vi fastnade för Vantourer 600L.
Perfekt för oss två.
Med långbädd, rymligt toa/dusch dvs bra planlösning.
 
F

F.d. 27205

Guest
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Den bilen får du gärna visa bilder på!

// Fredrik W

ups,, missade din önskan,, bättre sent än aldrig.
En video under byggtiden och nästan färdig byggd 6m lång bil.
https://www.youtube.com/watch?v=06XLnXwIOX8

Köksmodulen plus lite till saknas i videon.
Bilen har dubbla skjutdörrar, vänster skjutdörr används som förråd.
Självbygge blir sällan lika snyggt som fabriksbyggen men man får som man vill ha det.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Allas vår vän SrMcLain utmanade mig häromdagen, genom att i en annan tråd skriva;

” Hmm! Du köpte en ny bil igår. Öppna en ny tråd så vi får njuta av din nya bil. Skryt om den. Låt oss få följa med...



Ralph & Louise (som har egen inlogg)

Husbilsparkering nära dig, HBK Boulemästerskap på Westerqwarn 2016 Karta Kanarieöarna Virrig Plåtis i Europa

Vart ska vårt hus? Vart vi vill !”


OK, jag antar utmaningen.

Bakgrund.

Har förstått att vi är ganska många som åker runt med stora bilar, men som börjat snegla på mindre bilar av olika orsaker.

Därför kan kanske våra första erfarenheter vara till nytta för någon annan som, precis som vi, tänker ta steget neråt.

Skall försöka ge en rapport på våra erfarenheter efter vår första resa som gick från återförsäljaren i Norrköping-Ullared-Malmö-Haffkrug-Wismar-Calles/Lidl -Örkelljuna-Hjälmaresund-Gävle.

En ganska typisk husbilsrunda på 2200 km, som tog oss runt på 7 dagar och 6 nätter. Vi hann testa allt på bilen IRL.

Det här är vår 7:e husbil och de tre senaste har varit s.k. premiumbilar. Stora med sina 8.80 m, massor av utrustning som luftfjädring med nivellering, hydrauliska stödben, stor kyl/frys, ugn, centraldammsugare, AC´s, micro och en sån där larvig espressoapparat som ofta står i ett hörn i köket på premiumbilarna, osv.

Nu blev det en ”plåtis” en standardbil på 5.99 m, med normal extrautrustning.

Erfarenheter/skillnader.

Klart utrymmet är den stora skillnaden. Vet inte hur många gånger jag hört Carolas bestämda stämma säga, ”nu sitter du still, eller så går du ut!”

I en plåtis gör man inte saker tillsammans, det blir bäst om man slipper konkurrera om det lilla ståutrymmet.

Visst har vi båda slagit i huvudet i taket, där bodelen övergår i förardelen. Där är det en olycklig kombination, ett litet trappsteg uppåt sammanfaller med en liten sänkning av takhöjden. Både Carola och jag har nu minnen av mötet med taket i form av bulor i skallen.

Det kräver även disciplin vad gäller packningen. Man måste, för att använda köksfranskan, ”mise en place”, dvs. leva efter, var sak på sin plats. Det har vi inte haft på den här resan. Det har därför varit mycket flyttande av grejor. På dagarna har sängen där bak varit vårt stuvutrymme, som sedan vid sänggående tömts och på morgonen samma ritual igen, fast tvärtom. Blir säkert bättre nästa gång.

Att köra bilen. Det mindre formatet är självklart en fördel där det behövs smidighet, men vi är bortskämda med automat och tyvärr har inte vår nya bil det. Det är krav som får stå tillbaka när man som vi, vill ha en ny bil nu! Men vanlig landsvägskörning kände vi ingen speciell fördel med att bilen är liten.

Allmänna kommentarer om just vår nya bil:

- Kylskåpet är litet. Här har man snålat in några kronor och installerat ett kylskåp med, vad det så vackert heter, manuellt energival (MES). Dvs. vi skall själva komma ihåg när man skall byta mellan gas, 230 eller 12 volt. Låter enkelt men är man van med (AES) dvs. då kylskåpet själv fixar det, så är det lätt att missa. Vi har glömt det hela tiden.
- Spisen med sina två lågor räcker, men varför har man snålat in på gnisttändaren? Här måste vi manuellt tända lågan, känns inte som 2016.
- Höjden. Allt känns lite högt. Klättra upp i sängen är just en klättring. På toan sitter man högt som på en tron och dinglar med benen. Sätena fram känns höga, men det är säkert en vanesak och kan bero på att vi sitter väldigt lågt i vår PB1. Vi förstår också varför bädden är högt placerad, men toan?
- På tal om toaletten, så är den fin, men jag trodde faktiskt att en ny bil 2016 alltid var försedd med SOG-systemet. Det är inte vår och det kanske inte alls är något problem.
- Skjutdörren som öppnar en stor del av långsidan upplevde vi som en klar fördel och som gjorde det lilla rummet luftigt.

Sedan har vi Carolas ständiga kommentarer, ”här har inga kvinnor varit med i designteamet”. Det säger hon alltid och har varit en ständig kommentar genom alla husbilar vi ägt. Men visst funderar man när man tittar på kontakternas placeringar och t.ex. det ambitiösa duschdraperiet, men det finns inte en enda krok i husbilen! Visst har hon en poäng.

Ekonomi. Den nya bilen kostar ungefär 30% av vad en premiumbil kostar och självklart finns där skillnader på komfort, lyx och kvalité…… Men allting finns där!

Allt är mindre, men visst finns där både kök, toa, dusch och en härlig bred säng!

Husbilen är självklart ingen spargris, trots sitt snälla utseende, Nej det är en kostnad som vi får sätta på våra nöjeskonton.

Just nu är det en mycket stor efterfrågan på just ”plåtisar”, en sak som vi blivit medvetna om eftersom vi letat. Men självklart föll troligen värdet direkt vi körde ut från återförsäljaren med kanske 30%, men det är liksom enklare att ta smällen på t.ex. 600.000 kr än 30% på 2 miljoner kronor.

En annan sak som jag måste nämna är, att efter 6 dagar och 2200 km, har vi inte funnit ett enda fel på bilen! OK, det är mindre finesser som kan strula på en standard ”plåtis”, men jag vill nämna att Dags Husvagnscenter i Norrköping som sålde och levererade bilen, har gjort ett seriöst och proffsigt arbete med bilen innan leverans…… Nästan i klass med Husbilslandet!

Våra tidigare erfarenheter av leverans utav helt nya husbilar (gäller inte Husbilslandet) är att vi haft långa listor med fel som skulle åtgärdas, oftast små slarvfel, som bara berott på dålig eller rättare sagt obefintlig leveranskontroll. En hel del irriterande, onödiga, återbesök hos det säljande företaget.

Men det värsta med bytet…….. inte en jäkel vinkar till oss! Sant, under dessa 220 mil har inte en enda husbil vinkat till mig!

Hade jag vetat det hade vi nog inte köpt en ”plåtis”, eller beror det helt enkelt på att alla tror att det är Televerket man möter?

Visa bilaga 114672

...ok, jag har redan börjar Googla "Bildekor och wrapping" för att fixa en folielösning ovanför framrutan, som på ett klart och tydligen skriker ut, HUSBIL till mötande husbils-/HBK-vänner.


Ruskar liv i den här gamla tråden.

Det har nu gått 1 år och 8 månader sedan vi hämtade ut vår brandgula plåtis hos Dags Husvagnar i Norrköping."Televerkar´n", har sedan tagit oss från Kiruna i norr till Andalucia i söder, totalt 2842 mil.

2842 bekymmersfria mil, inte ett enda tekniskt problem har vi haft på bilen. Tidigare erfarenheter med större bilar har inte alls varit lika bekymmersfritt. Det beror troligen på att plåtisen är ett mindre komplicerad fordon, som till stor del är byggt på utprovade masstillverkade standardmoduler..

Vi förutsåg att vårt husbilsliv skulle förändras, till att bli kortare resor, mera typ utflykter, rena transporter och även mellan varven fungera som en pb1, så har det också blivit. Tror inte vi har sovit mer än 20 - 30 nätter i husbilen, trots ganska många mil.

Vi tycker det är trångt, det är en nackdel, men vägs upp av andra uppenbara fördelar som kommer med plåtisarna. Smidighet, ekonomi och enkelhet.

Att ytorna är relativt små spelar ingen större roll när man nyttjar bilen som vi gjort, utflykter och transporter från A till B.

En nackdel har visat sig vara sängen bak, som är på tvären. Carola har inte gillat den och en av orsakerna till att vi inte övernattat oftare i bilen.

Hon beklagar sig över att det är bökigt, trångt och nästan en oöverstiglig klättring över min 100+ kropp, när det varit dags för toabesök. Själv har jag bara tyckt det varit mysigt när jag känt hennes varma kropp komma smygandes över mig.... låtsas sova, inte hjälpt till, bara njutit av stunden, mitt eget "Carpe Diem", rättare sagt, mitt eget "Carpe Carola" på morgonkvisten. ;)

Men så såg jag en spansk biltidning som hade ett reportage om en ny plåtis, Knaus Boxstar Lifetime 600

En lite annorlunda plåtis, ljusare och framför allt, den hade enkelsängar. Nu började Televerkar´n få konkurrens,

IMG_1115.JPG

Carola blev salig när hon såg sängarna, själv såg jag möjligheterna att få komma tillbaka till husbilskollektivet, bli en som alla ni andra, en som man hejar på när man träffas. Den såg nämligen ut som en helt vanlig husbil, inte en Televerkare!

IMG_1118.JPG

Kollade direkt med Jonas på husbilslandet, det var en Knaus, men en modell som man inte tagit in till Sverige. Kollade i Spanien, samma här, generalagenten hade valt att inte ta in modellen, Återstod Tyskland, där det fanns två nya till salu.

Men så hittade Carola en ny i Sverige, hos Lidköpings Husbilar!

Tyskland något billigare, men föredrar att att gynna branschen i Sverige.

Igår slog vi till och köpte bilen hos Lidköpings Husbilar, som gett ett mycket professionellt och seriöst intryck.

Kan konstatera att värdeminskningen på vår plåtis inte varit i närheten av våra tidigare större husbilar. Ok, det är lite hur man vill räkna, lura sig själv eller inte.

Tar jag inte hänsyn till den rabatt/prutmån som alltid finns på en ny husbil, utan väljer att ta publicerat försäljningspris, dra av mellanskillnaden som vi betalar, ja då känns det bra...... OK, jag vet att jag lurar mig själv, men som sagt, det känns bättre så. ;) Självklart är inte heller en Plåtis en spargris, men i vårt fall har det i alla fall varit en billigare bil än vad vi tidigare haft.

Sammanfattning; Vi förändradra vårt sätt att åka husbil, resorna blev kortare och de längre resorna avverkades snabbare. Efter 20 månaders praktiska erfarenheter, så var det bara sängtypen som riktigt irriterade oss. Det har i övrigt varit ett bekymmersfritt ägande och billigare än tidigare erfarenheter.

Därför blev det blev en plåtis igen, vår 8;e husbil.

I april åker vi upp till Sverige, direkt till Lidköping och hämtar vår nya Plåtis!

Vi ses utefter vägen, ser du en brun plåtis, med en ivrigt viftande gubbe.....ja då är det troligen jag!

TommyD
 

kugghjul

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
8172
Medlemskap
2024
Jaha, är det så här det är att byta från en större HB till en Plåtis, vad har vi gett oss in på? Ca 2 mån kvar till vår leverans. Men vi vill EXPERIENCE IT, FEEL IT and ENJOY It Hoppas på mycket positivitet med en mindre bil!
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Blir spännande att hör vad ni tycker om den. Har också kikat på Knaus plåtisar...

Hälsa Carola!!! Alltid lika roligt att träffa er så tack för senast!!! Förhoppningsvis syns vi i sommar i Gästrikland!!!

Bengt o Christina
 
Toppen