• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Jag väcker liv i den här tråden med att kommentera denna mening från första inlägget:

"Men det värsta med bytet…….. inte en jäkel vinkar till oss! Sant, under dessa 220 mil har inte en enda husbil vinkat till mig!"

Den 12 augusti påbörjade vi en resa Kristinehamn - Drammen - Kongsberg -Notodden - Odda - Vöringsfossen - Geilo - Hönefoss - Kongsvinger - Kristinehamn.

Vi tog fasta på det här med att ingen vinkar till plåtisar och vi vinkade till alla husbilar och ibland på köpet till någon varubil.

De "vanliga" husbilarna, som naturligtvis var i majoritet, vinkade tillbaka i minst 90 % av fallen. När det gäller plåtisarna, så var det omvänt förhållande. Av de 20-30 plåtisar, som vi mötte, så vinkade 2-3 tillbaka, dvs. 10 %.

Vinkar plåtisar bara till varandra eller inte alls?

Jan, i vårt fall har vi ett dubbelt handicap. Dels att vi är plåtis som av många upplevs som en varubil från "Berras varutransport", men som om inte det var nog så är ju också vår plåtis orange till färgen! Verkar som hela husbilskollektivet därmed ser oss som en servicebil från Televerket och därmed inte svarar på mitt ivriga vinkande!

Nu har vi åkt Gävle - Stockholm - Trosa - Ullared - Öland och nu stannat vid ställplatsen Sågen i Västervik, en (1) husbil, en vit husbil Adria har svarat på mitt viftande. Om du i Adrian läser det här........ Ett stot tack, du gjorde min dag i tisdags!

Nu har jag istället börjat vinka till Volvo Amazoner, som av någon outgrundlig orsak vinkar tillbaka.

Förresten vad har ni för färg på er husbil? Vi är stolta ägare till vår oranga husbil och idag efter att ha läst Affärsvärlden så känns det ännu bättre!

Bilfärgerna som ger högst andrahandsvärde - Affärsvärlden

Inte så kul läsning för er med silver- och vitfärgade husbilar, med ni kan ju glädja varandra genom käcka vikningar, medan andrahandsvärdet faller som en sten.
 
Senast ändrad:

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Jag tror att de utgår från att husbilar inte vinkar, och ett möte går så snabbt att de inte hinner fast de skulle se en vinkning.

Leif

Så fort körde vi inte att de inte skulle ha hunnit vinka. Tror snarare att de blev helt förstenade av chocken över att någon vinkade till dem.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Visst är medelåldern hög bland husbilsåkare men att efter mer än 23 år förknippa en orange bil med det gamla statliga Televerket är väl ändå att ta i.
Televerket blev Telia 1993 och då om inte rent av tidigare försvann de oranga bilarna.

Vår HB är vit. Vi skulle gärna ha haft en häftigare färg men färg är väl den sista punkten på listan över önskvärda egenskaper/finesser.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Jan, i vårt fall har vi ett dubbelt handicap. Dels att vi är plåtis som av många upplevs som en varubil från "Berras varutransport", men som om inte det var nog så är ju också vår plåtis orange till färgen! Verkar som hela husbilskollektivet därmed ser oss som en servicebil från Televerket och därmed inte svarar på mitt ivriga vinkande!

Nu har vi åkt Gävle - Stockholm - Trosa - Ullared - Öland och nu stannat vid ställplatsen Sågen i Västervik, en (1) husbil, en vit husbil Adria har svarat på mitt viftande. Om du i Adrian läser det här........ Ett stot tack, du gjorde min dag i tisdags!

Nu har jag istället börjat vinka till Volvo Amazoner, som av någon outgrundlig orsak vinkar tillbaka.

Förresten vad har ni för färg på er husbil? Vi är stolta ägare till vår oranga husbil och idag efter att ha läst Affärsvärlden så känns det ännu bättre!

Bilfärgerna som ger högst andrahandsvärde - Affärsvärlden

Inte så kul läsning för er med silver- och vitfärgade husbilar, med ni kan ju glädja varandra genom käcka vikningar, medan andrahandsvärdet faller som en sten.

Såg inte så tokigt ut för oss , papperen står att den är gul , men jag tycker den är brun . Sevallbo
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Vår HB är vit. Vi skulle gärna ha haft en häftigare färg men färg är väl den sista punkten på listan över önskvärda egenskaper/finesser.

Jan, känner att jag måste låna ett uttryck från självaste Sherlok Holmes, när det gäller val av färg på våra husbilar.

"Elementary, my dear Watson!" ....... Du läste väl länken som jag hade i mitt förra inlägg?

För oss var självklart färgen prio ett, sedan kollade vi att det fanns motor och sängplats i bilen.... Det fanns och vi genomförde köpet.

Vi vill ha ett bra andrahandsvärde på vår husbil, varför... Ja, varför skulle man annars utsätta sig för detta förnedrande liv att åka runt i en orange bil, som ingen vill kännas vid, ingen vill heja på oss och på ställplatserna blir vi alltid hänvisade till taskigaste platsen vid sopcontainern.

Men andrahandsvärdet är enligt Affärsvärlden den bästa och därför är vi nöjda, vet att belöningen kommer den dag vi skall byta bil. :twitcy:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Vi ville ha värmeavvisande vit färg pga sommarvärmen, men det blev silver (t.o.m. metallic) som bara fanns där när vi väl bestämde oss för att köpa bilen. Färgen ingick i resten som vi egentligen var mycket nöjda med. Hoppas vi lever så pass länge så att ev. "andrahandsvärde" kan komma på tal... : )
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Mycket snygg i mitt tycke ändra inte på den, undrar hur den är vid regn smattrar det mycket i taket för det har jag hört, sen är ju inte vanliga hb tysta heller om man inte har glasfibertak mot hagel som gör lite säger några ägare. Skulle själv välja den färgen om jag skulle köpa plåtis.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Mycket snygg i mitt tycke ändra inte på den, undrar hur den är vid regn smattrar det mycket i taket för det har jag hört, sen är ju inte vanliga hb tysta heller om man inte har glasfibertak mot hagel som gör lite säger några ägare. Skulle själv välja den färgen om jag skulle köpa plåtis.

Tack för de vänliga orden, det uppskattas av en hårt beprövad ägare utav en brandgul husbil!

Beträffande smattrandet, visst smattrar det vid regn, men vi har inte reagerat på att det skulle vara speciellt störande eller värre än det var i våra tidigare, traditionella husbilar.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Tack för de vänliga orden, det uppskattas av en hårt beprövad ägare utav en brandgul husbil!

Beträffande smattrandet, visst smattrar det vid regn, men vi har inte reagerat på att det skulle vara speciellt störande eller värre än det var i våra tidigare, traditionella husbilar.

Vänta tills det haglar. Då vaknar man!!!!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Vi hade åska för 2 dagar sen som small inte många meter ifrån vår plåtis, mitt i natten dessutom... Jag tror inte att man "vänjer sig" någonsin för dess ljus & ljud. Lika skrämmande varje gång oavsett var man är, hemma eller i husbilen.

Det positiva är att Faraday's lag gäller, dvs att man har metall runt sig, så kallad "Faradays bur". Samma lag gäller för flygplan som passerar åska bland molnen. Vet ej hur det funkar för frigolitbilar, kanske någon annan som vet?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Även om plåten är tunn (< 1 mm) så finns det en hel del balkar i en plåtis, i alla fall när man tittar på insidan av skåpsdelen. Allt tillsammans borde ge någorlunda bättre skydd än t.ex. "husvagn" varianten, enligt artikeln. Bra tips om brandvarnare, det får bli nästa investering.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Länken som visar andrahandsvärdet på bilar beroende på färgen gäller ju personbilar. Husbilars andrahandsvärde baserar sig på helt andra saker som årsmodell, utrustning , skick & hur långt bilen har gått.

Bennie
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåti

Länken som visar andrahandsvärdet på bilar beroende på färgen gäller ju personbilar. Husbilars andrahandsvärde baserar sig på helt andra saker som årsmodell, utrustning , skick & hur långt bilen har gått.

Bennie

Jaha.... då försöker du Bennie krossa min illusion, som jag fått leva med i mindre än ett dygn. Illusionen om att vår brandgula plåtis jämställs med en lika brandgul och exklusiv Lamborghini Aventador LP750-4 Superveloce.

Måste nog göra ett klargörande och det är att mitt taffliga sätt att försöka mig på humor kanske inte nått ända fram.

TommyD
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåti

Jaha.... då försöker du Bennie krossa min illusion, som jag fått leva med i mindre än ett dygn. Illusionen om att vår brandgula plåtis jämställs med en lika brandgul och exklusiv Lamborghini Aventador LP750-4 Superveloce.

Måste nog göra ett klargörande och det är att mitt taffliga sätt att försöka mig på humor kanske inte nått ända fram.

TommyD

Tycker nog att du har en frisk och rak humor som i vart fall jag och säker många andra med mig uppskattar!:)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Hahaha, ni dök upp på en rastplats strax söder om Söderköping idag.

Funderade på att gå fram och kika på bilen och hälsa, men sen svängde du ut igen, först då såg jag att det var utländska reggplåtar.:D

Finns flera televerkare i landet för tillfället;)
Snygg färg!!!

En annan sak, efter ha läst den här tråden skulle jag fokusera på att hälsa på plåtisar, den första hälsade glatt på Öland, dom nästföljande två hälsade inte.:(
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Hahaha, ni dök upp på en rastplats strax söder om Söderköping idag.

Funderade på att gå fram och kika på bilen och hälsa, men sen svängde du ut igen, först då såg jag att det var utländska reggplåtar.:D

Finns flera televerkare i landet för tillfället;)
Snygg färg!!!

En annan sak, efter ha läst den här tråden skulle jag fokusera på att hälsa på plåtisar, den första hälsade glatt på Öland, dom nästföljande två hälsade inte.:(

Det hade varit trevligt att träffas, men nu står vår brandgula husbil parkerad och gömd bakom en lada hos svärfar.

Trevligt att du gillar färgen och sanningen är faktiskt att vi valde bilen tack vare färgen, som onekligen är lite annorlunda.

Såg också en holländsk "Televerkare" häromdagen, när jag körde personbilen.

Holländaren funderar säkert fortsatt på vad det var för fel på hans bil eftersom en vit Mercedes blinkade frenetiskt och chauffören, dvs jag vinkade så kollegialt. :):)

Om 10-14 dagar skall vi ta fram "Televerkaren" och den skall då få bära oss hela vägen ner till Spanien och vinteridet.
 

Micke C

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
4290
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Ingen som skriver om skjutdörren förutom att den ger en gigantiskt öppning!

Fördelar: en helt underbar öppning mot omvärlden när vädret är det rätta, kan sitta kvar inne i bilen och äta med en "utekänsla". Gränsen mellan personer inne i bilen och utanför suddas ut. Öppnar man bakdörrarna så vädrar man ur bilen på nolltid. Spisbänken fungerar som bardisk utifrån.

Nackdelar: kass på på de kalla årstiderna, släpper ut mycket värme, regnet kan man skydda sig mot genom att rulla ut markisen tre dm. För mycket oväsen vid stängning och vår är även svårstängd när alla rutor o takluckor är stängda (övertryck).

När vi beställde vår bil så fans där massor med rutor för div. "lull-lull", men inte en enda ruta för "motorstängning av sidodörr", Chartago erbjuder det inte ens som extra tillbehör. Efter sex månader och 1000 mil så är det det enda vi saknar på bilen. Kommer troligtvis att själv att eftermontera någ form av motorstängning så småningom.
Men fördelarna med den stora sidodörren överstiger vida nackdelarna.

Micke C
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

............När vi beställde vår bil så fans där massor med rutor för div. "lull-lull", men inte en enda ruta för "motorstängning av sidodörr".....
Hoppas du kommer att berätta om eftermonteringen av stängningen, funderar på det själv, men har inte hittat någon bra lösning.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

SOFTLOCK STÄNGNING STÖD FÖR SKJUTDÖRREN ÄR NU TILLGÄNGLIG FÖR EFTERMONTERING !! December 4, 2014 - 09:37
Softlock stängnings stöd för skjutdörren är nu tillgänglig för eftermontering.

!! Dessa system kan vi bara montera på Pössl och Globecar buscampers.

!! Detta system passar modellerna Fiat Ducato och Citroen Jumper från årsmodell 2007

Den Softlock stängningsstöd säkerställer du tyst kan stänga dörren.
Drar Detta system automatiskt den sista delen av din skjutdörr i låset, bland annat från innanför dörren mycket lätt att ansluta.
Du är mycket välkommen i vårt showroom så vi här plats kan visa dig.

Kostnaden för detta system, inklusive installation och moms € 1485, .. -

https://www.buscamper.nl/nieuws/27-softlock-sluithulp-voor-de-schuifdeur-is-vanaf-nu-voor-namontage-beschikbaar-beperkte-oplage?
 
Toppen