• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Allas vår vän SrMcLain utmanade mig häromdagen, genom att i en annan tråd skriva;

” Hmm! Du köpte en ny bil igår. Öppna en ny tråd så vi får njuta av din nya bil. Skryt om den. Låt oss få följa med...



Ralph & Louise (som har egen inlogg)

Husbilsparkering nära dig, HBK Boulemästerskap på Westerqwarn 2016 Karta Kanarieöarna Virrig Plåtis i Europa

Vart ska vårt hus? Vart vi vill !”


OK, jag antar utmaningen.

Bakgrund.

Har förstått att vi är ganska många som åker runt med stora bilar, men som börjat snegla på mindre bilar av olika orsaker.

Därför kan kanske våra första erfarenheter vara till nytta för någon annan som, precis som vi, tänker ta steget neråt.

Skall försöka ge en rapport på våra erfarenheter efter vår första resa som gick från återförsäljaren i Norrköping-Ullared-Malmö-Haffkrug-Wismar-Calles/Lidl -Örkelljuna-Hjälmaresund-Gävle.

En ganska typisk husbilsrunda på 2200 km, som tog oss runt på 7 dagar och 6 nätter. Vi hann testa allt på bilen IRL.

Det här är vår 7:e husbil och de tre senaste har varit s.k. premiumbilar. Stora med sina 8.80 m, massor av utrustning som luftfjädring med nivellering, hydrauliska stödben, stor kyl/frys, ugn, centraldammsugare, AC´s, micro och en sån där larvig espressoapparat som ofta står i ett hörn i köket på premiumbilarna, osv.

Nu blev det en ”plåtis” en standardbil på 5.99 m, med normal extrautrustning.

Erfarenheter/skillnader.

Klart utrymmet är den stora skillnaden. Vet inte hur många gånger jag hört Carolas bestämda stämma säga, ”nu sitter du still, eller så går du ut!”

I en plåtis gör man inte saker tillsammans, det blir bäst om man slipper konkurrera om det lilla ståutrymmet.

Visst har vi båda slagit i huvudet i taket, där bodelen övergår i förardelen. Där är det en olycklig kombination, ett litet trappsteg uppåt sammanfaller med en liten sänkning av takhöjden. Både Carola och jag har nu minnen av mötet med taket i form av bulor i skallen.

Det kräver även disciplin vad gäller packningen. Man måste, för att använda köksfranskan, ”mise en place”, dvs. leva efter, var sak på sin plats. Det har vi inte haft på den här resan. Det har därför varit mycket flyttande av grejor. På dagarna har sängen där bak varit vårt stuvutrymme, som sedan vid sänggående tömts och på morgonen samma ritual igen, fast tvärtom. Blir säkert bättre nästa gång.

Att köra bilen. Det mindre formatet är självklart en fördel där det behövs smidighet, men vi är bortskämda med automat och tyvärr har inte vår nya bil det. Det är krav som får stå tillbaka när man som vi, vill ha en ny bil nu! Men vanlig landsvägskörning kände vi ingen speciell fördel med att bilen är liten.

Allmänna kommentarer om just vår nya bil:

- Kylskåpet är litet. Här har man snålat in några kronor och installerat ett kylskåp med, vad det så vackert heter, manuellt energival (MES). Dvs. vi skall själva komma ihåg när man skall byta mellan gas, 230 eller 12 volt. Låter enkelt men är man van med (AES) dvs. då kylskåpet själv fixar det, så är det lätt att missa. Vi har glömt det hela tiden.
- Spisen med sina två lågor räcker, men varför har man snålat in på gnisttändaren? Här måste vi manuellt tända lågan, känns inte som 2016.
- Höjden. Allt känns lite högt. Klättra upp i sängen är just en klättring. På toan sitter man högt som på en tron och dinglar med benen. Sätena fram känns höga, men det är säkert en vanesak och kan bero på att vi sitter väldigt lågt i vår PB1. Vi förstår också varför bädden är högt placerad, men toan?
- På tal om toaletten, så är den fin, men jag trodde faktiskt att en ny bil 2016 alltid var försedd med SOG-systemet. Det är inte vår och det kanske inte alls är något problem.
- Skjutdörren som öppnar en stor del av långsidan upplevde vi som en klar fördel och som gjorde det lilla rummet luftigt.

Sedan har vi Carolas ständiga kommentarer, ”här har inga kvinnor varit med i designteamet”. Det säger hon alltid och har varit en ständig kommentar genom alla husbilar vi ägt. Men visst funderar man när man tittar på kontakternas placeringar och t.ex. det ambitiösa duschdraperiet, men det finns inte en enda krok i husbilen! Visst har hon en poäng.

Ekonomi. Den nya bilen kostar ungefär 30% av vad en premiumbil kostar och självklart finns där skillnader på komfort, lyx och kvalité…… Men allting finns där!

Allt är mindre, men visst finns där både kök, toa, dusch och en härlig bred säng!

Husbilen är självklart ingen spargris, trots sitt snälla utseende, Nej det är en kostnad som vi får sätta på våra nöjeskonton.

Just nu är det en mycket stor efterfrågan på just ”plåtisar”, en sak som vi blivit medvetna om eftersom vi letat. Men självklart föll troligen värdet direkt vi körde ut från återförsäljaren med kanske 30%, men det är liksom enklare att ta smällen på t.ex. 600.000 kr än 30% på 2 miljoner kronor.

En annan sak som jag måste nämna är, att efter 6 dagar och 2200 km, har vi inte funnit ett enda fel på bilen! OK, det är mindre finesser som kan strula på en standard ”plåtis”, men jag vill nämna att Dags Husvagnscenter i Norrköping som sålde och levererade bilen, har gjort ett seriöst och proffsigt arbete med bilen innan leverans…… Nästan i klass med Husbilslandet!

Våra tidigare erfarenheter av leverans utav helt nya husbilar (gäller inte Husbilslandet) är att vi haft långa listor med fel som skulle åtgärdas, oftast små slarvfel, som bara berott på dålig eller rättare sagt obefintlig leveranskontroll. En hel del irriterande, onödiga, återbesök hos det säljande företaget.

Men det värsta med bytet…….. inte en jäkel vinkar till oss! Sant, under dessa 220 mil har inte en enda husbil vinkat till mig!

Hade jag vetat det hade vi nog inte köpt en ”plåtis”, eller beror det helt enkelt på att alla tror att det är Televerket man möter?

P7066602.JPG

...ok, jag har redan börjar Googla "Bildekor och wrapping" för att fixa en folielösning ovanför framrutan, som på ett klart och tydligen skriker ut, HUSBIL till mötande husbils-/HBK-vänner.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Fin bil...

Kul att få följa med i dina och Carolas tankar och synpunkter. Känner igen detta med vinkandet. Men ibland vinkar faktiskt andra Plåtisar och unga människor i gamla husbilar.

På tal om foliering. Nu när bilen är ny kan du sätta en genomskinlig foliering på motorhuven. Den är ju plåt och lackad. Sparar lacken.

Jag och Louise grattar er till nya köpet.:msn_thumbup:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Vi som har seglat innan Hb livet har lärt oss att synkronisera rörelserna vilket man måste göra i en mindre bil. Har man också hundar så tar det något längre tid, men även det går. För mig är den stora vitsen körupplevelsen. Jag vill ha den där breda buss känslan som man har i integrerade husbilar. Alltså i själva förarmiljön. Den skall vara luftigt och ha god volym. Annars blir det aldrig avkopplande long distans körning, känns mer som en Fiat 500 Piccolo....
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Jag vill passa på att delge mina tankar i ungefär samma område. Jag startade mitt husbilsliv tillsammans med min man 1 maj 2013 med en Pössl 5,41 och tvärbädd. Vi gillade den skarpt....allt utom bädden. När vi fick ett bud som inte gick att motstå sålde vi den efter knappt ett år.

Nästa bil blev en NB Arto 7,25 med långbäddar. Ingen jättebil men gigantisk jämfört med Pössln. Boendemässigt var den perfekt men inte alls lika smidig att köra och framförallt inte att parkera. Ett år senare dog min man av en aggressiv cancer. Bilen kändes för stor för mig och dessutom sprängfylld med minnen och förväntningar. Ännu en bil såldes efter sju sorger och åtta bedrövelser. Några av er minns kanske min beskrivning av den "hjälp" jag fick av en oseriös firma på västkusten.

Leva utan husbil ville jag inte så efter att ha tittat på alla plåtisar på Elmia förra året beställde jag min nya bil en Globecar Globestar 600L. Den har som beskrivits ovan allt men i mindre format. Långbäddar var ett krav från min sida och under 6 meter. Detta är en ekvation som kräver andra kompromisser. För min del ett litet lågt placerat kylskåp. För en kortare tur räcker det men jag har kompletterat med en kylbox i garaget vilken funger utmärkt. Mitt kylskåp är av kompressormodell så jag behöver aldrig tänka på att ställa om det. Strömmen räcker väl till eftersom jag har 200W solceller. Har även en bra inverter på 1500W för kaffekokning, hårblåsning mm. Toan har fått en SOG och jag älskar den rymliga duschen i gången....inget duschdraperi för min del....
För värme kan jag välja gasol, el eller min extra Webasto....gäller att tänka till om man vill kunna vara oberoende. Blir det riktigt varmt får jag stå på el för att kunna köra ACn. Har en 14 kg alutank med utvändig tankning och även ett uttag för utomhus matlagning på grill/platta.

Med 3 liters motor och automatlåda är bilen pigg och rolig att köra. Boendemässigt har jag ju ingen att samsas med längre men den dagen jag förhoppningsvis får det tror jag det ska gå bra. Vet av erfarenhet att man rätt fort lär sig var sakerna ska vara och hittar rutiner för vardagssysslorna. Har än så länge kört ca 500 mil sedan jag fick bilen i april och älskar den. Några små fel har där varit men får utmärkt hjälp att fixa dessa. Ser fram emot många mil och nätter i Goldie ❤️
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Vi hör också till gänget som funderar på att downsizing till Plåtis. Vi är medvetna om att vi i kommande text sticker ut hakan och därför ber jag i förväg om ursäkt om jag trampar någon på tårna.
Men varför finns det knappt någon Plåtis med Aldevärme ( jag antar att det är av Bl a kostnads-och utrymmesskäl ).
Idag har vi ett stort garage som innehåller massor med i mina ögon nödvändiga ting såsom cyklar, bord, stolar med dynor,markisgavlar,vindskydd, grill, verktygslåda, förtältmatta och underliggande pressening, mm. Inne i bodelen
medför vi en st mellanstor hund med hundbur och fodersäckarna, samt laptop.
Fler saker som vi skulle sakna varje vår och höst är denvattenburna och shuntreglerade golvvärmen och den härliga vattenvärmda kupemattan.
Jag är normalt inte särskilt gnällig, men vi står här inför en genomgripande förändring som innebär ett stort mått av anpassning. Jag/vi inser att downsizing
Innebär ett antal kompromisser, som vi måste förhålla oss till.
Jag kom också just på några ytterligare saker som vi kommer att sakna:
värmeväxlaren , som ser till att det finns varmvatten klart när vi kommer till
bestämmelseort utan att slösa med gasol. Värmeväxlaren kan också förvärma
motorns kylvätska vid låga utetemperaturer. Vidare naturligtvis garaget, som
klarar det mesta som inte behöver finnas i bodelen.
Däremot kommer jag inte att sakna den relativt stora svängradien och inte heller den halvtaskiga bakåtsikten och inte heller den årliga besiktningen.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Tommy,
Vi känner verkligen igen oss i era erfarenheter och reflektioner

Det blir rätt stor skillnad att kliva ner till en plåtis från t.ex. en helintegrerad bil. Det blir inte bara ett byte till en mindre bil utan det blir ett byte till ett helt annat sätt att resa och bo. Bilen blir mer som ett smidigt transportmedel som även fungerar som en mindre transportkapsel för de viktigaste bekvämlighetsfaciliteterna man ”måste” ha med sig.

Jag går faktiskt och velar om vi skall sälja av plåtisen och byta upp oss till en liten 6-6,5 meters helintegrerad istället. Jag saknar boendekomforten och möjligheten att bara kunna vara i bilen och inte behöva planera för att kunna komma fram till muggen eller kunna lägga mig på sängen för att slappa lite.
Fast kanske det bara är suget efter att få köpa någonting nytt igen som spökar:D

Det var en jäkligt snygg färg på bilen.
Som signal om att det är en husbil kan du väl klistra på lite svenska flaggor och klassiska älgdekaler på fronten…:cool:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Som signal om att det är en husbil kan du väl klistra på lite svenska flaggor och klassiska älgdekaler på fronten…:cool:

Var för inte några "spanska tjurar" också. Du kan väl fuska lite trots att HB´n inte varit i Spanien (ännu?).
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Ingen som skriver om skjutdörren förutom att den ger en gigantiskt öppning! Jag går inte i några som helst tankar på att byta husbil men reflekterar ändå över dessas erbarmliga skjutdörrar som öppnas och stängs till en kakafoni av oljud. Dessutom verkar det som att de alltid måste öppnas och stängas varje gång som "tröskeln" passeras. Att öppna dörren och sedan låta den vara öppen tycks vara en obekant möjlighet.

I stället öppnas dörren, en person kliver ur och skjuter omedelbart igen dörren som öppnas efter några sekunder när nästa person skall ut som i sin tur omedelbart skjuter igen dörren. Sedan hinner knappt ljudet av stängningen klinga ut innan dörren öppnas igen, nu av den första personen som skall tillbaka osv, osv. Varför är det så? Varför kan inte tillverkarna av sådana bilar konstruera en tystgående skjutanordning. Elektrisk stängning lär finnas men än så länge har jag aldrig sett någon i verkligheten. Är de så mycket tystare? Själva rullmekanismen är väl samma och borde då föra samma oväsen? Möjligen slipper man det avslutande katjong-ket antar jag.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Det är väl egentligen bara katten/myggen/flugorna som hindra att både sidodörr och bakdörren står öppna
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Tommy,
Vi känner verkligen igen oss i era erfarenheter och reflektioner

Det blir rätt stor skillnad att kliva ner till en plåtis från t.ex. en helintegrerad bil. Det blir inte bara ett byte till en mindre bil utan det blir ett byte till ett helt annat sätt att resa och bo. Bilen blir mer som ett smidigt transportmedel som även fungerar som en mindre transportkapsel för de viktigaste bekvämlighetsfaciliteterna man ”måste” ha med sig.

Jag går faktiskt och velar om vi skall sälja av plåtisen och byta upp oss till en liten 6-6,5 meters helintegrerad istället. Jag saknar boendekomforten och möjligheten att bara kunna vara i bilen och inte behöva planera för att kunna komma fram till muggen eller kunna lägga mig på sängen för att slappa lite.
Fast kanske det bara är suget efter att få köpa någonting nytt igen som spökar:D

Det var en jäkligt snygg färg på bilen.
Som signal om att det är en husbil kan du väl klistra på lite svenska flaggor och klassiska älgdekaler på fronten…:cool:

Precis! Som du säger det är inte bara byte av bil och storlek på bilen, det blir ett helt nytt sätt att resa och använda sitt fritidsfordon.

I vårt fall har det skett en hel del förändringar sedan jag gick i pension, som fått vår vardag att se lite annorlunda ut och som fått oss att ha ett annat användande utav vår husbil.

Vi sålde vår stora bil redan i mars förra året, eftersom vi helt enkelt inte hade tid med den. Vi hade helt enkelt för många måsten, för stora gräsmattor och annat som krävde vår närvaro. Vi har ändrat på det nu.

Nu har vi skapat bättre förutsättningar för vårt fritidsintresse och då blev längtan efter en husbil stark hos oss båda.

Men vi kommer inte att som tidigare resa runt ett antal gånger varje sommar,
på Europaturnéer som varat i 3 - 4 veckor varje gång. Vi kommer heller inte att använda och bo i vår husbil en hel vinter som vi gjorde vintern 14/15.

Nu ser vi bilen som vår perfekta resebil när vi åker ner till vårt boende i Spanien på hösten och tillbaka till Sverige på våren. Den har massor av plats i jämförelse med vår PB1, där vi inte ens får in en riktig resväska. Resorna kommer då att bli trevliga "semesterresor" i stället för trista transporter upp och ner genom Europa. Resorna blir också enklare eftersom vi har hunden.

Sedan kommer vi att använda plåtisen i Sverige på sommaren, göra utflykter, hälsa på vänner och shoppingturer. Samma sak i Spanien där vi nu enkelt kan göra trevliga utflykter och får en bil som fungerar som laståsna vid besöken hos IKEA.

Men inget är huggit i sten, man vet aldrig, eller som du skriver; "Fast kanske det bara är suget efter att få köpa någonting nytt igen som spökar:D " Det är en lömsk bacill den där.....:)

Kul att du gillade färgen, det har varit lite olika tyckanden inom familjen, men Carola och jag tycker att den är tuff.

Men det här med flaggorna.....törs man det, är inte det provokativt numera?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

.........

Men det här med flaggorna.....törs man det, är inte det provokativt numera?

......
Om vi låter rasister ta över svenska flaggan, så får dom mer inflytande än vad åtminstone jag vill ge dem.

Jag är svensk och visar gärna flaggan. Jag är däremot inte det minsta främlingsfientlig eller rasistisk - tvärtemot.
Sverige behöver många invandrare, då vår åldersfördelning innebär att det kommer att vara för få i arbetsför ålder om några år, för att kunna betala pensioner mm.
Flaggan tillhör Sverige - inte bara främlingsfientliga/rasistiska organisationer!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Klart du ska flaggor, Tommy! Låt inte Roland kommentarer hindra dig
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Ursäkta språkvalet men, Jädrans vilken snygg färg ni valt!

Här sitter man på en ställplats och begrundar en hel flock med vita husbilar, de flesta verkar ha ett mediokert inslag av silver och grafigrått (verkar vara standard) och endast en Benimar har vågat sig på en orangeröd tejp i designen, ca i meter långt och ca 2 centimeter högt...
Nån annan husbil har ett visst blått inslag, min gissning är att nyansen heter: Noterbart blå, men inte mer..

Själva har vi nog den tråkigaste, designmässigt, av alla här. Helt vit i kulören artic weiss (grådassig) med gråa stötfångare och orange blinkers, kan nämnas att endast en husbil vinkat till oss på fyra år!

Grattis till nya bilen, den är snyggast i hela hbk tror jag. :)

mvh jocke
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Grattis så klart lyckostar, mycket bra resonerat inför "nedrustningen" till tuffare trängselyta... ...men, men, trängseln kan också innebära närhet, samspel & nostalgi till tiden då man hade uppskattat t.o.m. ett tält om man hade ett sådant.
Vi avgudar vår plåtis, visserligen med långbäddar, en smaksak), med fantastiska framkomlighets och P-möjligheter i hela Europa, och inte minst ekonomi (väg, bro & färjeavgifter), men mest av allt TRÄNGSELN i boutrymmet. Samma trängsel har vi tyvärr inte hemma så det är bara att njuta av maximal närhet när vi väl är ute på vägarna...
Är just nu i fjällandskap på en liten mötesplats (där bara en plåtis får plats) och njuter av utsikten:

image.jpeg

LYCKA TILL : )
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Jag blir lite förvånad på era "resor neråt" genom olika färdmedel.
Vår resa blev så här, Vi började med en Chevrolet conversion van (Plåtis), sen vidare till en Cheva pickup men med en Polar camper på flaket, båda dessa stormtrivdes vi med med det var alltid ett pusslande med prylar i det begränsande utrymmet.

Sen blev vi med "riktig" husbil och vilken fantastisk känsla att att ha "allt" med sig och utrymme att kunna dansa i salongen :)

Just nu skulle vi inte för allt i världen kunna göra oss av med "Doris", vi kan helt enkelt inte hitta ett substistut till vår gamla Hymer Liner med "all inclusive"
men men man vet inte vad framtiden har för överraskningar, räknar dock med att Doris håller 15år till, sen är ju ändå fossila bränslen förbjudna, så då får hon väl bli "sommarstuga" :)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Ursäkta språkvalet men, Jädrans vilken snygg färg ni valt!

Grattis till nya bilen, den är snyggast i hela hbk tror jag. :)

mvh jocke

Tack Jocke för de vänliga orden, men jag jag tror att det sitter en hel drös med medlemmar som inte delar din uppfattning. :)

Alla har vi väl den finaste bilen......så hoppas jag att vi alla känner.

Tommy
 
H

hianders

Guest
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Tommy,
Vi känner verkligen igen oss i era erfarenheter och reflektioner

Det blir rätt stor skillnad att kliva ner till en plåtis från t.ex. en helintegrerad bil. Det blir inte bara ett byte till en mindre bil utan det blir ett byte till ett helt annat sätt att resa och bo. Bilen blir mer som ett smidigt transportmedel som även fungerar som en mindre transportkapsel för de viktigaste bekvämlighetsfaciliteterna man ”måste” ha med sig.

Jag går faktiskt och velar om vi skall sälja av plåtisen och byta upp oss till en liten 6-6,5 meters helintegrerad istället. Jag saknar boendekomforten och möjligheten att bara kunna vara i bilen och inte behöva planera för att kunna komma fram till muggen eller kunna lägga mig på sängen för att slappa lite.
Fast kanske det bara är suget efter att få köpa någonting nytt igen som spökar:D

Det var en jäkligt snygg färg på bilen.
Som signal om att det är en husbil kan du väl klistra på lite svenska flaggor och klassiska älgdekaler på fronten…:cool:

Räcker väl med HBK märken fram och bak.
Häftig och snygg färg - lycka till med bilen!

Inger o Hasse
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Strunta i klistermärken och dekaler. Färgen är döläcker , men den behöver några rejäla extraljus .... man kan aldrig få för mycket ljus ! :)
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Jag blir lite förvånad på era "resor neråt" genom olika färdmedel.
Vår resa blev så här, Vi började med en Chevrolet conversion van (Plåtis), sen vidare till en Cheva pickup men med en Polar camper på flaket, båda dessa stormtrivdes vi med med det var alltid ett pusslande med prylar i det begränsande utrymmet.

Sen blev vi med "riktig" husbil och vilken fantastisk känsla att att ha "allt" med sig och utrymme att kunna dansa i salongen :)

Just nu skulle vi inte för allt i världen kunna göra oss av med "Doris", vi kan helt enkelt inte hitta ett substistut till vår gamla Hymer Liner med "all inclusive"
men men man vet inte vad framtiden har för överraskningar, räknar dock med att Doris håller 15år till, sen är ju ändå fossila bränslen förbjudna, så då får hon väl bli "sommarstuga" :)

Olika människor har olika behov tillexempel vi har sommarstuga vid havet och använder husbilen till olika resor. Bor gör vi stugan badar och grillar, husbilen för resor för 2 personer. Det är 2005 vi bytte ned oss från stora bilen trivs bra tredje plåtisen på gång.

Leif
 
Toppen