• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Energiomställningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Det finns ju även livscykelanalyser gjorda som visar att även med batteritillverkning inräknad tillsammans med ex.vis Polens energimix med mycket kolkraft så ger elbilen lägre koldioxidavtryck än en dieselbil (-23%). Med svensk energimix blir skillnaden större (-84%).
Analysen som här refereras av siten Cornucopia
Cornucopia?: Livscykelanalys: 84% lägre CO2-ekvivalenta utsläpp för elbil jämfört med fossildiesel
är gjord på Wrije Universiteit, Bryssel.
Hela rapporten finns här om någon orkar fördjupa sig...
https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/TE - draft report v04.pdf

ICCT har kommit fram till liknande resultat så Cornuccopia är ju inte ensamma att dra dom slutsatserna. Det låter ju iaf trovärdigt när två från varandra fristående organisationer kommer fram till samma resultat.
 
F

F.d. 52548

Guest
Om det är så som tidigare svarade att Sveriges största solänläggning i Falkenberg är olönsam.

Då skrämmer det mej varje fall.
Jargongen är glasklar. Vi lägger ner allt farligt
All fossil verksamhet. Kärnkraft
Men vi har ingen ersättning.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Vilket är enklast?
Att riva ett vindkraftverk eller en kärnreaktor?
Att ta hand om kärnavfallet är ett projekt på kanske tusen år.
Du har helt rätt i jag tror också att det billigare att riva vindkraftverken, sen är det väl kanske om vilket antal det rör sig om. Men frågan var inte det utan kostnad att tillverka och driva vindkraftverket.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Den som lever får se, vi som inte lever får sitta på ett moln titta ner och se hur det blev.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Du har helt rätt i jag tror också att det billigare att riva vindkraftverken, sen är det väl kanske om vilket antal det rör sig om. Men frågan var inte det utan kostnad att tillverka och driva vindkraftverket.
Inte mycket underhåll att serva en elmotor. Värre när propellern tappar en vinge som hände vid något tillfälle.
Däremot behövs inte mycket underhåll på solceller under 30 år, möjligen en fönsterputsare och några får som klipper gräset.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Inte mycket underhåll att serva en elmotor. Värre när propellern tappar en vinge som hände vid något tillfälle.
Däremot behövs inte mycket underhåll på solceller under 30 år, möjligen en fönsterputsare och några får som klipper gräset.
Kanske inte riktigt svar på min fråga men du kanske vet mera om detta med uppbyggnad och avvecklingen. Jag tycker att du annars verka ha stor insikt (åsikter) och kunskap om detta område.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Lite kuriosa:
Lagom till starten av alpina VM i Åre satte Vattenfall upp 380 kvadratmeter solceller på Skidförbundets tak. Nu är VM över, men solpanelerna ligger kvar och kommer generera runt 37 000 kilowattimmar per år, i många år framöver. Det är lika mycket som 20 elbilar drar på ett år.
Detta skulle innebära att jag kan skaffa 4-5 elbilar och tanka gratis under 25-30 år framåt om mitt tak förses med solceller. Några vinster på lotteri för att ha råd med bilarna och saken är klar.
Mer problem med en elhusbil som är på rulle långt hemifrån när den används.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Vindkraften har blivit mycket billigare de senaste åren. Verken som är 200-230m höga kommer upp där vinden är mycket mer stabil och säker och därmed levererar kraft under mycket större del av tiden. I Töftedalsfjällets vindpark har man jämfört kraftverken som installerades 2011 med vad som skulle producerats om motsvarande park byggdes idag. Från 21 verk till 16st, produktionen skulle ökat 40% och investeringskostnaden skulle blivit 10% lägre.

Läs rapporten här:
https://alfresco.vgregion.se/alfres...dpark Töftedalsfjället.pdf?a=false&guest=true
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Lite kuriosa:
Lagom till starten av alpina VM i Åre satte Vattenfall upp 380 kvadratmeter solceller på Skidförbundets tak. Nu är VM över, men solpanelerna ligger kvar och kommer generera runt 37 000 kilowattimmar per år, i många år framöver. Det är lika mycket som 20 elbilar drar på ett år.
Detta skulle innebära att jag kan skaffa 4-5 elbilar och tanka gratis under 25-30 år framåt om mitt tak förses med solceller. Några vinster på lotteri för att ha råd med bilarna och saken är klar.
Mer problem med en elhusbil som är på rulle långt hemifrån när den används.

Soltimmar i Åre ??
Vintertid ??
Nästan sämst i landet enligt ..enlig solligan.
Leffe S
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Soltimmar i Åre ??
Vintertid ??
Nästan sämst i landet enligt ..enlig solligan.
Leffe S
Synd att de inte rådfrågade dig innan de satte upp solcellerna eller räknar de på ett helt år och att överskottet går ut på elnätet sommartid?
Någon av er har räknat helt fel, undrar vem?
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Synd att de inte rådfrågade dig innan de satte upp solcellerna eller räknar de på ett helt år och att överskottet går ut på elnätet sommartid?
Någon av er har räknat helt fel, undrar vem?

Ja de var trist att de inte frågade !!
VM investeringar..tror du kommunen betalade detta solcellspaketet ? ( pengar utifrån )
Klart man passar på att investera ..när värden ser på.
Jag vet vad detta " paket " kostade...de var inte billigt
Man räknar med en avskrivning på ..24 till 28 år..beroende på hur mycket man lycka med leverera.
Leffe S
 
Senast ändrad:

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
ICCT har kommit fram till liknande resultat så Cornuccopia är ju inte ensamma att dra dom slutsatserna. Det låter ju iaf trovärdigt när två från varandra fristående organisationer kommer fram till samma resultat.
Jag är så glad att min uppmaning att ange källor har fått här viss respons. Tack för det. Dessutom skulle jag vilja säga att jag har observerat att det finns inslag i denna tråd som tar hänsyn till även annan vetenskaplig princip i.e. att vara objektiv. Utvärderingar som görs bör vara objektiva dvs analysera både positiva och negativa fynd. Och den här tråden i helhet innehåller båda delar ...
 
E

Ericsson c52

Guest
nu är det ju så att alt är ju bara spekulationer om en framtid så varför ska mp nissarna alltid få sin vilja fram

har det jävligt gött på cran canaria nu 26 plus kan det möjligt vara påverkan av solen eller diesel fan vet vad
 
E

Ericsson c52

Guest
Ericsson c52, ännu ett djuplodande och intresseväckande inlägg som verkligen för debatten framåt även i denna tråd.
om du menar mitt innlägg angånde entreprenadmaskiner så har jag jobbat i den branchen i 45 år så jag vet vad som gäller och alt kan ju inte sägas här det måste även en sån duktig kille som du förstå ha de nu bra
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Nu ska vi vara snälla..för snart tar de flesta ut sina HB från vinter idet.
Och möts vi på våra vägar ..rastplatser..ställplatser mm
Glada och trevliga...ta en kall öl och njut .. " livet är ändå inte så besvärligt "
Med el...men utan el jv mycket värre.
Leffe S
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen