• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Energiomställningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Eftersom jag är så gammal att jag var aktiv även då så kan jag med gott samvete säga, att politiker och opionsbildare som då var aktiva hade en mycket mera klarsynthet om framtiden. Dom var inte så oroliga för sina väljare utan såg till samhällets bästa. Jag minns inte att man talade så mycket om koldioxid utsläpp utan då var växtgifter som man hade problemet med fast man hade oljepannor i varje fastighet.

Även jag var med på den tiden och vad gäller växtgifterna så har utvecklingen blivit den att användningen har ökat markant.
Jag har sett rapporter om att de har minskat men detta är mycket bedrägligt då det endast redovisades det totala antalet kilo. Ska en sådan rapport vara trovärdig så ska det redovisas den aktiva substansen samt koncentrationen av denna.
Många av de växtgifter (eller modernare varianter av dem) som på sjuttiotalet doserades i deciliter doseras idag i milliliter, de har således en oerhört mycket starkare koncentration.
Rapporter som dessa visar tydligt på ett vinklat och önskvärt resultat men är tyvärr helt missvisande. Så är det troligtvis med en rad andra rapporter också.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

Hahaha.... tänk vad vi håller på .....hit och dit....

läser vi i nämnd artikel så står det bl.a..... Men de senaste tio åren har det inte blivit varmare trots att utsläppen har ökat..... och så tror några på detta....

Läser vi sedan vad här står Redan 1,3 grader varmare i världen – Sveriges Natur .... så tror några på detta...

Själv tror jag att vi en dag kommer att ångrar att vi inte förstod vad som hände.... så njut av dagen (även med din H-bil) innan det är försent... "för det är meningen att vi skall gå denna väg till slutets ände"

Ha en bra dag även här på forumet....
 
D

Deleted member 11118

Guest
Jag lever som jag alltid gjort, tror varken på det ena eller andra. Kommer aldrig ha El-bil, aldrig solceller äter kött, undviker ekologiskt odlat. Har luftvärmepump av en anledning spara pengar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja, var & en är lycklig i sin tro. Det är klart att man bidrar så gott det går till att främja en bra miljö & det enda som kan sätta käppar i hjulet är väl ekonomin. Har man inte råd så har man inte. Så enkelt är det. Många av oss gör redan idag stora uppoffringar för att kunna idka HB-liv, det finns kanske inga pengar över till nya bilar. För det är väl ingen som menar att man som en sann miljövän skall sälja HB'n & sitta hemma istället. Det skulle i alla fall inte falla mig in att göra så.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja, var & en är lycklig i sin tro. Det är klart att man bidrar så gott det går till att främja en bra miljö & det enda som kan sätta käppar i hjulet är väl ekonomin. Har man inte råd så har man inte. Så enkelt är det. Många av oss gör redan idag stora uppoffringar för att kunna idka HB-liv, det finns kanske inga pengar över till nya bilar. För det är väl ingen som menar att man som en sann miljövän skall sälja HB'n & sitta hemma istället. Det skulle i alla fall inte falla mig in att göra så.

Var och en av oss är lyckliga i vår värld.... (hoppas jag)....En dag satt jag i hamnen i Korinthos och väntade på vänner... tiden gick och så kom en stor privat lyxjakt in och la till.... efter en stund kom två stora tankbilar och det tog lång tid att tömma dem.... men det var säkert många m3 diesel som båten tankade.... exakt hur många som var på båten vet jag inte men jag förstod att detta är både dyrt (för mig) och de förbrukar säkert mycket mycket mer diesel än de flesta av oss gör när vi åker ut med vår båt.... vem tror att dessa människor vill ändra på sitt liv ? Och är det inte Musk som vill sända ut en av sina sports bilar i rymden..... nä medan vi vanliga gör en hel del för att minska den globala uppvärmningen ... så gör många andra precis tvärt om utan att de bryr sig.... nä nu skall jag njuta av en tur med mina Wovar och hoppas att det också kommer en dag imorgon...

Tusen kramar till er alla

P1050171.JPG
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Om vi ligger så risigt till som det sägs pga människans klimatpåverkan, då är vi riktigt rökta REDAN NU ifall en vulkan (eller flera) skulle sätta igång och börja spotta ut enorma mängder växthusgaser. Det skulle inte spela någon roll om hela världen sadlade om till El Bil över en natt!

Men hur som helst, vi får hoppas på att inga vulkaner sätter igång förrän alla miljarder människor kör sina El Bilar, El Husbilar, El Båtar, El Lastbilar, El Flygplan, osv... så att vi med gott samvete kan skylla på rena naturkatastrofer orsakade av ”vulkaner” (eller omfattande bränder) och inte oss själva ”kolbaserade” människor.

upload_2019-3-18_17-13-33.jpeg

PS. Skämt åsidå, jag tillhör faktiskt den växande skaran som vill minska alla former av utsläpp som skadar människor och vår miljö. Det som berör mig och mina medmänniskors hälsa mest är ett omfatande projekt i centrala Göteborg med tusentals lastbilar och andra maskiner som spottar ut OHÄMMAT mycket växthusgaser och partiklar. ”Någon” har t.o.m. godkänt att detta ska pågå under minst ett decennium... DS.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
För att bevisa att de rika inte gör något för att minska den globala upp värmningen kan vi ju bara läsa här....
Track Elon Musk’s Tesla Roadster in space with this aptly named website

eller här för den som kan svenska....
Teslagrundaren skickar ut sin bil i rymden | Metro

Och ytterligare bevis finns här att rika gör som de vill...
http://time.com

Och om du kan svenska så finns det här för dig
.....
Japansk miljardär blir första turisten att resa till månen | Metro

Nä.... om inte man kan få en person att inse problemet med global uppvärmning hur skall man då lyckas med att få alla andra 7,699 999 999 att inse problemet.. ......
 
Senast ändrad:

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Jag tittade på opion live på tv i går kväll en intressant debatt om energiomställningen, kanske det finns hopp för svenska möjlighet att klara elbehovet om 60 % av svenska folket vill behålla eller bygga ut kärnkraften.
Jag tyckte debatten var bra det var väl bara en som hade svårt att föra en saklig debatt, till och med hans parti vän tvekade.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag tyckte debatten var bra det var väl bara en som hade svårt att föra en saklig debatt, till och med hans parti vän tvekade.
Då fick du också veta att ny kärnkraft tar upp till 30 år att förverkliga och blir mångdubbelt dyrare än sol- och vindkraft!
Fortfarande finns många som tror att kärnkraften är ofarlig och vet inte att problemet kvarstår i minst 100.000 år.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Vad ha
Då fick du också veta att ny kärnkraft tar upp till 30 år att förverkliga och blir mångdubbelt dyrare än sol- och vind!
Fortfarande finns många som tror att kärnkraften är ofarlig och vet inte att problemet kvarstår i minst 100.000 år.
Vad har du för belägg att det tar 30 år att förverkliga ny kärnkraft kanske din egen uträkning? Vi bör inte avveckla befintliga kärnkraftverk, uppstart för drift på dom kan väl bara röra sig om månader. Jag lyssnade på bägge sidorna i debatten därför skiljer kanske vi oss åt i uppfattningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen