• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Energiomställningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Den skrönan trodde jag var borta - helt.
Barnarbete i Afrika kan inte förse alla tusentals bilbatterier per vecka med mineraler, det faller på sin egen orimlighet. För att inte tala om miljontals mobilbatterier.
Jag vet inte vem som skapade skrönan men min gissning är fossilindustrin.
Nu har kaxigheten runnit av dem och en ny presidentkampanj är under uppsegling i USA.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Den skrönan trodde jag var borta - helt.
Barnarbete i Afrika kan inte förse alla tusentals bilbatterier per vecka med mineraler, det faller på sin egen orimlighet. För att inte tala om miljontals mobilbatterier.
Jag vet inte vem som skapade skrönan men min gissning är fossilindustrin.
Nu har kaxigheten runnit av dem och en ny presidentkampanj är under uppsegling i USA.
”Kongo-Kinshasa står för 64 procent av världens koboltproduktion.” Det står ju tydligt i artikeln hur mycket kobolt som produceras av delvis barnarbete. Det är ingen skröna.
SGU skriver så här för ett år sedan på sin sida, ”Gruvbrytning sker i huvudsak storskaligt, men även småskalig gruvbrytning för hand äger rum, bland annat i Kongo. Amnesty International har observerat brott mot mänskliga rättigheter och barnarbete vid småskalig gruvbrytning i Kongo.”
Källa: Kobolt – en konfliktfylld metall
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag kör idag 2 dieselbilar, Opel Insignia BiTurbo 4x4 (2 månader gammal) & FIAT Ducato 2.8 IDTD från 2001. Båda går alldeles utmärkt & drar förvånansärt lite bränsle. Dessa kommer jag att förtsätta köra & har ingen tanke på att köpa något el-fordon. Om något förbud skulle komma så är jag så gammal att bilkörning är ointressant om jag ens lever då. Det pratas & spekuleras hej vilt om detta men den enda sanningen är att det är ingen som vet. Allt grunnar sig på politiska beslut & sådana skall man ta med en nypa salt, i alla fall i Sverige. Här har dom svamlat om gas, diesel, bensin, vätgas & nu el. Det har bara kostat pengar för industrin & konsumenten utan att något hänt. Vid ett regimskifte kan det mycket väl bli så att det blir en kovändning & nya ideer kommer upp. Jag ser med tillförsikt på framtiden & tar problemen när dom dyker upp, OM dom dyker upp. Detta känns rätt skönt.:)
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag kör idag 2 dieselbilar, Opel Insignia BiTurbo 4x4 (2 månader gammal) & FIAT Ducato 2.8 IDTD från 2001. Båda går alldeles utmärkt & drar förvånansärt lite bränsle. Dessa kommer jag att förtsätta köra & har ingen tanke på att köpa något el-fordon. Om något förbud skulle komma så är jag så gammal att bilkörning är ointressant om jag ens lever då. Det pratas & spekuleras hej vilt om detta men den enda sanningen är att det är ingen som vet. Allt grunnar sig på politiska beslut & sådana skall man ta med en nypa salt, i alla fall i Sverige. Här har dom svamlat om gas, diesel, bensin, vätgas & nu el. Det har bara kostat pengar för industrin & konsumenten utan att något hänt. Vid ett regimskifte kan det mycket väl bli så att det blir en kovändning & nya ideer kommer upp. Jag ser med tillförsikt på framtiden & tar problemen när dom dyker upp, OM dom dyker upp. Detta känns rätt skönt.:)
Du behöver inte vara orolig, finns nog ingen som vill ta dina bilar från dig. Däremot blir det säkert svårare att köpa nya diesel- och bensinbilar i framtiden.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Har du läst & begripit vad jag skrev. Det borde framgå att jag inte är det minsta orolig. Husbilen som är såpass gammal lär nog vara borta då men personbilen lär jag kunna hålla igång fram tills jag slutar köra eller rent av dör. Detta med att bränslet kommer att försvinna är högst osannolikt så länge det finns sådana fordon i drift & det kommer att finnas väldigt, väldigt många. Möjligtvis kommer diesel & bensin att ersättas med annat bränsle.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Har du läst & begripit vad jag skrev. Det borde framgå att jag inte är det minsta orolig. Husbilen som är såpass gammal lär nog vara borta då men personbilen lär jag kunna hålla igång fram tills jag slutar köra eller rent av dör. Detta med att bränslet kommer att försvinna är högst osannolikt så länge det finns sådana fordon i drift & det kommer att finnas väldigt, väldigt många. Möjligtvis kommer diesel & bensin att ersättas med annat bränsle.
Så bra, då verkar vi se det på någorlunda samma sätt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Javisst, svårare än så är det inte. Vi som är skeptiska eller inte har råd fortsätter köra med det vi har & el-bilsfantasterna som har råd byter till en el-bil. Sedan får framtiden utvisa vilket som var smartast. För att citera Jappes favorituttryck, om framtiden veta vi intet". Hur folk sedan gör får man bara acceptera vilket är brukligt i ett demokratiskt land.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Javisst, svårare än så är det inte. Vi som är skeptiska eller inte har råd fortsätter köra med det vi har & el-bilsfantasterna som har råd byter till en el-bil. Sedan får framtiden utvisa vilket som var smartast. För att citera Jappes favorituttryck, om framtiden veta vi intet". Hur folk sedan gör får man bara acceptera vilket är brukligt i ett demokratiskt land.
Fast är det egentligen nån som påstått nåt annat?
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Kobolt ingår i våra moderna elbilsbatterin, ett australiensisk bolag har fått undersökningstillstånd för brytning i ett område på gränsen mellan Örebro län och Västra Götaland vid kanten av sjön Unden. Sjön har mycket stort natur värde både som vatten täckt och rekreationsområde område nära Tivedens Nationalpark. Så både miljö och möjlighet för turist näringen även i området kommer att bli drabbad om man fullföljer och öppnar en gruva. Är det ett lokalt problem nej Unden är den sjö som fyller Göta kanal med vatten så på sikt kan både Vättern och Vänern påverkas.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Du behöver inte vara orolig, finns nog ingen som vill ta dina bilar från dig. Däremot blir det säkert svårare att köpa nya diesel- och bensinbilar i framtiden.

Det är nyförsäljning av fossildrivna fordon som har en bortre gräns 2030, många tror att det blir ett totalt förbud även för gamla fordon.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen