• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Energiomställningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
993
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Knarrevik, om du nu ska rapportera om vad norska regeringen beslutat, varför då inte rapportera allt? Vi får tacka Lennart för att han rapporterade det du uteslöt. Att mörka som Hellde'n gjorde är inte just.
Vad jag kan se så påstår inte knarrevik någonting överhuvudtaget om varför Norska regeringen agerar som den den gör.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
N
Vad jag kan se så påstår inte knarrevik någonting överhuvudtaget om varför Norska regeringen agerar som den den gör.
Nej han påstår inte varför och det kanske är det som är problemet. Likt en politiker redovisar man sällan hela sanningar utan det som ofta passar bäst för sin egen uppfattning. Dumt vore det väl annars.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Allt eftersom efterfrågan på laddning av elbilar ökar så sker också en utveckling av smarta styrningar av eldistribution/laddning och det ger lite extra tid för elnätsägare att bygga ut vårt elnät. Med en kommande blandning av el- biogas- biodrivmedels-och vätgasdrivna fordon så ter sig framtiden ganska ljus ut.
CACHARGE'S LÖSNING |
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Knarrevik, om du nu ska rapportera om vad norska regeringen beslutat, varför då inte rapportera allt? Vi får tacka Lennart för att han rapporterade det du uteslöt. Att mörka som Hellde'n gjorde är inte just.
Det spelar nog ingen roll varför den norska regeringen drar sig ur, finans och miljö går hand i hand.
Regeringen har helt enkelt insett att oljeepoken tagit slut och energiomställningen är ett faktum!
Bättre sent än aldrig, oljefonden är välbehövlig för framtida norskt välstånd.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Det spelar nog ingen roll varför den norska regeringen drar sig ur, finans och miljö går hand i hand.
Regeringen har helt enkelt insett att oljeepoken tagit slut och energiomställningen är ett faktum!
Bättre sent än aldrig, oljefonden är välbehövlig för framtida norskt välstånd.
Kan du förklara hur finans och miljö går hand i hand, jag tror nog våra olika försök kostat stats kassan en hel del. Skatte subventioner vi köp av etanol bil nedläggning av bensin stationer som inte klarade investeringar av nya pumpar. Skatte subventioner av diesel drivna fordon skatte fri i fem år. Andra gången man skattesubentionerar diesel fordon. Skattesubentionerar vid el cykel inköp mm. Skattesubentionerar gynnar ju bara dom som kan använda sig av dessa. Stats kassan är vår gemensamma egendom och skall räcka till mycket.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Skattesubentionerar gynnar ju bara dom som kan använda sig av dessa. Stats kassan är vår gemensamma egendom och skall räcka till mycket.
Vem är det som inte kan dra nytta av subventioner för att ställa om till en hållbar värld?
Förr eller senare är det dags att byta bil och då väljer man knappast en dyr dieselbil utan andrahandsvärde.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Vem är det som inte kan dra nytta av subventioner för att ställa om till en hållbar värld?
Förr eller senare är det dags att byta bil och då väljer man knappast en dyr dieselbil utan andrahandsvärde.
Jag antar att man inte kan hålla på att subventionera elfordon hur länge som helst, men jag vet att subventioner inte kan styra mitt val utan det är mitt behov. Jag tror faktiskt att diesel bilar kommer behålla sitt andra handsvärde.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag antar att man inte kan hålla på att subventionera elfordon hur länge som helst, men jag vet att subventioner inte kan styra mitt val utan det är mitt behov. Jag tror faktiskt att diesel bilar kommer behålla sitt andra handsvärde.
Momsen på elfordon är fortfarande mycket högre än bonusen på 60000.
För att få bort fossilfordon snabbare borde vi gjort som i Norge som tagit bort hela momsen på elfordon. En elbil släpper ut noll kol- och kväveoxider vare sig den är dyr eller billig.
För att ha råd med vägunderhåll i form av asfalt (olja) kan vi på sikt införa diffrentierad kilometerskatt (vägtullar).
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Momsen på elfordon är fortfarande mycket högre än bonusen på 60000.
För att få bort fossilfordon snabbare borde vi gjort som i Norge som tagit bort hela momsen på elfordon. En elbil släpper ut noll kol- och kväveoxider vare sig den är dyr eller billig.
För att ha råd med vägunderhåll i form av asfalt (olja) kan vi på sikt införa diffrentierad kilometerskatt (vägtullar).
Sverige har moms på varor och tjänster dessa pengar går ju till vårt gemensamma. Att ta bort det på en vara gynnar ju bara de som har råd att köpa och kan använde dessa nu i detta fall elfordon. Att lösa allt med subventioner eller bidrag tycker jag inte om. Däremot kan man väl införa en rättvis kilometerskatt beroende på var man åker dyrare i städer och billigare på landsbygden, där väg underhåll är sämre det kanske inte finns varken asfalt eller oljegrus och miljöproblemen med kväveoxider inte så allvarliga.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Däremot kan man väl införa en rättvis kilometerskatt beroende på var man åker dyrare i städer och billigare på landsbygden, där väg underhåll är sämre det kanske inte finns varken asfalt eller oljegrus och miljöproblemen med kväveoxider inte så allvarliga.
Eller ha samma avgift, så kan vi kräva bättre vägunderhåll på vischan ;-)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag och många med mig förutsätter naturligtvis att du redan sålt din dieseldrivna husbil och lever som du predikar , allt annat är givetvis otänkbar . Att leva som man lär är en förutsättning för trovärdigheten.
Nej MPV är för trång för mig, jag får nöja mig med Euro6
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Du fick gräva djupt för att få fram en så gammal graf!
Inte alls.
Jag drar i mig flera video per dag betr klimat - från båda sidor - och ser jag något enkelt drar jag en skämdump.
OK, den är 5 år. Och? Skulle den se mkt annorlunda ut idag? Förmodligen har det röd/gula fältet blivit nån mm tjockare, men gör det någon skillnad när man försöker belysa problematiken?

/M
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Vi har läst mycket i tråden om hur miljöförorenabde och om hur barn används i gruvbrytningen men det skrivs inget om hur oljeutvinning och raffinering förorenar. För att inte jämföra äpplen med päron måste ju detta tas med i bedömningen. Vi har ju alla läst om Lundin Oils påstådda folkmord och folkfördrivning i Sudan samt totalförstörda floder och hur naturgas förbränns.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Vi har läst mycket i tråden om hur miljöförorenabde och om hur barn används i gruvbrytningen men det skrivs inget om hur oljeutvinning och raffinering förorenar. För att inte jämföra äpplen med päron måste ju detta tas med i bedömningen. Vi har ju alla läst om Lundin Oils påstådda folkmord och folkfördrivning i Sudan samt totalförstörda floder och hur naturgas förbränns.
Jag tror inte någon har ifrågasatt att dessa olika råvaror skapar problem vid fram ställningen, ingen ting som vi gör går obemärkt fram. Men det är nog den snabba omställningen som gör mig tveksam.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen