• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En stilla tanke

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sveriges regering har ju nu bestämt att Sverige ska vara fossilfritt om ett antal år. Men vet vi vad det egentligen betyder? För mig som husbilsåkare blir jag lite brydd. Vi som åker husbil är ju beroende av gasolen på ett eller annat sätt.
Men då gasol är en produkt av råolja( fossilt bränsle) hur ska vi då gå till väga när man förbjuder det ?
Kånnkård
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: En stilla tanke

Gasolkonsumenter kan vara lugna. Så länge det finns fossilt bränsle att enkelt utvinna kommer det att finnas på marknaden. Ingen stat eller politisk enhet kan stå emot marknadskrafterna i ett kapitalistiskt och kommersiellt samhälle. Ingen stat har heller viljan att i verkligheten förbjuda en mjölkko som genererar generösa skatteintäkter. Dessutom kommer man kanske på att temperaturhöjningen och den ökade CO2 halten inte beror så mycket på mänsklig verksamhet utan i huvudsak beror på naturliga och ostoppbara variationer i solens inverkan på luftens och havens temperatur och den därav följande CO2 avgasningen. Hur mycket vissa än oroar sig för den mänskliga inverkan tror jag INGEN förnekar att vi obevekligt går mot en ny istid.
ERIKPER
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: En stilla tanke

Naturgas är i likhet med kol och olja ett fossilt bränsle. Vid all förbränning av fossila bränslen bildas koldioxid som förstärker växthuseffekten.Hur mycket koldioxid som bildas beror framför allt på hur många kolatomer bränslet innehåller per energienhet.23 mars 2017
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: En stilla tanke

Gasolkonsumenter kan vara lugna. Så länge det finns fossilt bränsle att enkelt utvinna kommer det att finnas på marknaden. Ingen stat eller politisk enhet kan stå emot marknadskrafterna i ett kapitalistiskt och kommersiellt samhälle. Ingen stat har heller viljan att i verkligheten förbjuda en mjölkko som genererar generösa skatteintäkter. Dessutom kommer man kanske på att temperaturhöjningen och den ökade CO2 halten inte beror så mycket på mänsklig verksamhet utan i huvudsak beror på naturliga och ostoppbara variationer i solens inverkan på luftens och havens temperatur och den därav följande CO2 avgasningen. Hur mycket vissa än oroar sig för den mänskliga inverkan tror jag INGEN förnekar att vi obevekligt går mot en ny istid.
ERIKPER

Men går vi inte mot en global uppvärmning? Enligt all forskning så gör vi det?
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: En stilla tanke



Men går vi inte mot en global uppvärmning? Enligt all forskning så gör vi det?

Det har funnits (och kommer förmodligen så länge solen lyser alltid att finnas) varmare och kallare perioder på jorden. Dessa variationer har skett utan någon inverkan av mänsklig aktivitet såvitt känt kunnat konstateras utan har berott på solens inverkan på jordens klimat. Nu tycks vissa, inte alla, forskare ignorera dessa historiskt belagda fakta.

ERIKPER
 
Toppen