• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En chock!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: En chock!

Undrar om man får mer än 2 ampere I Heiligenhafen? När vi har varit där är det ofta ett spindelnät av kablar över hela parkeringen, så det lär inte bli mycket till varje. Men vem behöver el på sommaren?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2591

Guest
Sv: En chock!

Ja, det är märkligt att inte HUSBILSKLUBBEN som en får man väl säga stor organisation, varför kan dom inte agera. Nej det är medlemmarna som reagerar, jag kan nämna för dom som tycker det är ok med te.x 40 :- för el per dygn, vet ni vad det kostar att driva ett kylskåp med separat frys och två bodelsbatteri a 100w vardera, och lite tv tittande och lite data tittande, då kan jag tala om det , jag har varit i kontakt med en el ingenjör som räknat ut detta, det kostar högt räknat 2,50:- per dygn, och han sa rent ut, att det blivit en affärsverksamhet, och det kan man ju förstå, nej själva husbilsklubben skulle gå ut till samtliga kommuner och tala om för dem vad våra behov verkligen är, och vad det igentligen kostar, det är ju ocker priser på ställplatser. jag kommer aldrig att akseptera dessa vansinniga priser , när jag vet vad den faktiska kostnaden ligger på, att stå i en hamn en natt utan el, och tillgång tillvatten och tömmning ska ej kosta mer än låt oss säga 40:- på sin höjd. Allt annat är ocker priser, sen må man ha en 2000000.- husbil eller en för 300000.- spelar ingen roll. Men vi måste få slut på dessa affärsmässiga fasoner på el priser på ställplatserna. Det stör mig att höra att personer säger , det är väl oki att betala 140- 175:- för en natt på en ställplats med el. Ha nu en riktigt trevlig husbilssommar alla-

Stig Bernhardsson
 

Mamma

HBK Medlem (P)
Inlägg
419
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2024
Sv: En chock!

Hej
Husbilsklubben är ingen stor"organisation" det är vi medlemmar som är husbilsklubben,
så det vi som ska agera

MVH Ulla
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: En chock!

Cippan-04;

Hej, har du möjligen funderat på vad installationerna kostar om man skall skapa en ställplats? Elsystem, vattenledningar, avloppsledningar, eventuella toalett och duschbyggnader? Bereda marken, asfalt m.m. Jag tror inte det övriga samhället är speciellt intresserade att subventionera att vi skall åka runt och bo gratis? :confused:
 
Senast ändrad:

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: En chock!

Det är så att många ställplatser är redan färdiga platser för andra ändamål, så både el och asfalt är klart för länge sedan.Men vi är en nya kunder och då försöker man mjölka så länge det går,men det är kanske dags att vi gör oss hörda angånde vad vi önskar, varför inte starta en undersökning via klubben med olika alternativ?

Berra
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: En chock!

Om du med klubben menar Styrelsen, så är ju den rätt liten, så den har nog ganska fullt upp med att driva klubben. Det finns ju inga betalda tjänstemän eller så?
Men å andra sidan är det ju fritt fram för egna initiativ? ;) :)
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: En chock!

Det är så att många ställplatser är redan färdiga platser för andra ändamål, så både el och asfalt är klart för länge sedan.Men vi är en nya kunder och då försöker man mjölka så länge det går,men det är kanske dags att vi gör oss hörda angånde vad vi önskar, varför inte starta en undersökning via klubben med olika alternativ?

Berra
Det enklaste är väl att inte ställa sig på en ställplats man tycker är för dyr. Tycker flertalet likadant kommer det nog en prisreglering till stånd, om inte.....tja, då får väl priset anses vettigt, eller???

Lasse
 
F

F.d. 2591

Guest
Svar till Montreal

Hej !

Ta hamnar, dom är väl redan i ordning eller, nej dom ockrar på oss.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: En chock!

Nu måste jag bara skriva....

Varför har alla så stort behov av ställplats och att betala för att parkera????

Hela Sverige är ju som en stor ställplats, det finns ju underbara, natursköna, fridfulla platser överallt att parkera på för en natt, som inte kostar ett öre eller hur??!

Har man ett brinnande behov att bli av med en hundring eller mer är ju det ett frivilligt val och detta har ju ingen relation med vad jag betalat för min bil, de flesta ha ju en bil de trivs med oavsett priset på den!!

Ute i europa där det är trångt och bökigt då är ju det helt ok att betala för en trevlig nattparkering men i Sverige är ju inte det precis nödvändigt. Här finns ju plats!

När vi var på träffen på High Chaparral då var många "arga" för att strömmen inte räckte???! Åker man husbil så bygger väl hela konceptet på att vara fri och oberoende och inte bli irriterad för att ingen servar mig med diverse, el, toa, dusch, sopställ mm

Som Stenmark sa "de ä bara å åk" vad är problemet?? Sluta gnäll över P-avgiften och har du lust så betala avgiften med glädje...

Ha det gott Torbjörn :) :) :)
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: En chock!

Det är synd om oss som har dyra husbilar.
Vi har inte råd med ställplatsavgifter. Ju större husbil vi äger, desto billigare vill vi bo, helst med ännu bättre service.
Är det för att vi har förköpt oss och därför inte längre har råd med en hundring per natt eller beror det på det faktum att en sparat krona är en krona och en intjänat krona bara 50 öre, dvs man har blivit (är) snål - förlåt sparsam? :confused:

Om man vill spara, ska man inte köpa någon husbil utan ta Mini Coopern eller Smarten och ta in på hotell mitt i stan istället. För det vad en dyr husbil kostar får man ca 1500 - 2000 nätter på hotellet det motsvarar vid en årssemester på 4 veckor mellan 53 och 72 år, dvs hela livet och då behöver man inte ens bädda och städa.:twitcy:
håller med
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: En chock!

Cippan-04;

Hej, har du möjligen funderat på vad installationerna kostar om man skall skapa en ställplats? Elsystem, vattenledningar, avloppsledningar, eventuella toalett och duschbyggnader? Bereda marken, asfalt m.m. Jag tror inte det övriga samhället är speciellt intresserade att subventionera att vi skall åka runt och bo gratis? :confused:
håller med
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: En chock!

Tack Torbjörn!
Det var sanningens ord i rättan stund.

Kastanj.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: En chock!

Det enklaste är väl att inte ställa sig på en ställplats man tycker är för dyr. Tycker flertalet likadant kommer det nog en prisreglering till stånd, om inte.....tja, då får väl priset anses vettigt, eller???

Lasse

Håller med dig till 100 %. Det är ju så marknadsekonomin fungerar !
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: En chock!

Möjligen skulle man då kunna säga att marknadsekonomin gynnar de besuttna som har råd med lyxen på de dyra ställplatserna. Då kan det bildas två kategorier husbilsåkare ett A-lag och ett B-lag vilket skulle kunna resultera i att sammanhållningen och förståelsen skulle minska mellan grupperna. Jämför gärna med rikemansghettona i USA med stängsel och beväpnade vakter. Bevakning av campingplatser finns i många länder i Europa idag. Vad blir nästa steg i "utvecklingen"? Nä, jag svävade visst iväg här litegrann; vad jag menade var att när ställplatserna blir nästintill lika dyra som campingplatserna så vill inte jag vara med om att betala för sådana service som jag egentligen inte efterfrågar, i varje fall inte vid varje övernattning. Någon gång kan det vara trevligt att ta in på camping men då ska där i så fall erbjudas förstklassig service långt över ställplatsens nivå!

Jappe
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: En chock!

Dina inlägg är alltid läs- och tänkvärda. Tyvärr vågar jag mig inte in i en debatt här hur vi som enskilda människor kan styra marknadsekonomins framfart. Andemeningen med denna tråd var hur en höjning på 40:- för en ställplats i Borgholm kan ge en chock. Därför är det kanske bäst att styra tillbaka tråden till det tillståndet.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4927

Guest
Sv: En chock!

Jappe!

Möjligen har du rätt, fast jag betvivlar det. Om ställplatsavgifterna börjar närma sig campingplatsernas priser, då tror jag att de som inte fricampar väljer campingplatserna. Trots allt är väl tillgången till olika sorters service större där. De som växlar mellan fricamping och ställplatser kommer förmodligen att prioritera det förstnämnda när de anser ställplatserna för dyra. Möjligen en ställplats då och då för att tömma toa och gråvatten. Jag tror inte på något A- och B-lag, i så fall skulle vi haft det redan i dag, för vi har ju trots allt de som föredrar campingplaser, samtidigt som fricamparna har sina förespråkare och ställplatserna sina.

Lasse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: En chock!

Ja, jag har inte varit på många campingplatser i Sverige men dom jag har varit på har inte varit särskilt dyra, strax över de 140 kr som dom tar i Borgholm. Det ska väl ändå vara ett rejält gap mellan ställplats- och campingpriserna. När vi var i Borgholm förra året tyckte jag 100 spänn var OK men 140 kr, njae, det är för mycket för en sådan ställplats alldeles intill ett reningsverk!

Då är det mycket kuligare med ställplatserna i Tyskland och Frankrike. Dom känns alltid prisvärda och man betalar gärna vad det kostar där, om det kostar något överhuvudtaget.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8470

Guest
Sv: En chock!

Her var det mange meninger og det skal det jo være men jeg blir helt surrete i hodet av alt sammen. Og synes vel at noen innlegg er litt kvasse.
Vi har akkurat vært en tur blandt annet i Telemark. Stod siste natten på en husbilsplass i Sandefjord før vi tok fergen over til Strømstad. Der kostet det N kr. 150,- inkl. strøm, tømming og vann. En nydelig plass med utsikt ut over sjøen. Det betalte vi gladelig.
Men om vi kommer til en plass som vi synes er for dyr kjører vi bare videre. Tirsdag begynner vi ferien med service på bilen i Sverige og feirer midtsommer i Karlsborg. Siden kjører vi på kryss og tvers. Kommer til å villcampe, bruke rasteplasser og campinger. Håper at vi treffer mange med husbilslogoen på.
GOD SOMMER! :wub:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen