• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En chock!

Status
Stängd för vidare inlägg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En chock!

Hej Vad jag vet så kostar det mellan 140 till 290 kr per dygn med båt beroende på storlek i hunnebostrand. En 52 fots det högre priset.
Mvh Bert (seglare)

52 fot är ju ungefär längden av 2,5 husbil. Investeringen för Sotenäs kommun för att anlägga gästhamn i Hunnebostrand är mångfalt högre än att fixa till en ställplats även om det är i Borgholm.

I Hunnebo räknar man med att få igen en del genom att båtägarna spenderar en del i affärer och matställen men det kanske man inte tänkte på i Borgholm?
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: En chock!

Om du tittar på min husbilspresentation så ser du nog att jag sällan rör mej i "högkostnadsområdena",så avgifterna är för mej likgiltigt.

Vad som irreterar är att de med dyra husbilar "har nog råd med det" uttryckt i vissa inlägg.

Vi är väl alla husbilsägare även om förmågan att köpa husbil varierar ??

Mvh//Peter.
Jag menar INTE att bara de med dyra husbilar "har råd med det". Jag menar: Vi väljer själv var vi vill övernatta - vi kan välja, men gnäll inte. Varför inte använda den energin på andra viktigare ting?

Mvh Lasse
 
F

F.d. 15850

Guest
Sv: En chock!

Hej

Vad jag vet så kostar det mellan 140 till 290 kr per dygn med båt beroende på storlek i hunnebostrand. En 52 fots det högre priset.

Mvh Bert (seglare)
Det var lågsäsongs-pris för båt, men för husbilar kostar det samma oavsett säsong....
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: En chock!

Gästhamnspriset för en Princess 52 i Hunnebostrand är 420:-/dygn lågsäsong och 500:-/dygn högsäsong. Båtar som är 12m eller längre och 4m eller bredare räknas som fartyg och betalar därefter. Princessen är c:a 16x4,5m.
/Åke
 
T

Teddi

Guest
Sv: En chock!

har läst alla inlägg i detta ämne.vet inte om ja skall skratta eller gråta.ja har bestämt mej för att skratta.kom igen nu gott folk .slå ett stort slag för fricamping. ja efterlyser en sida där man kom i kontakt med andra så man kunde övernatta minst två bilar.för trygghetens skull.eller som jag. har en stor hund HA EN GO SOMMAR!!:twitcy::D
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: En chock!

Om det finns dom som vill betala 140.- och mer, så låt dom göra det! Jag gör det inte. Gränsen för mig går vid 100:- som dom haft tidigare på norra Öland.
Håller f.ö. med alinkan om att man inte kan bete sig hur illa som helst. Nån hyfs får det vara.
Diskussionen om dyr eller billig husbil är väl upp till var och en. Alternativa prioriteringar finns också, t.ex. ingen eller gammal bil, ingen båt, kan betyda pengar till husbil osv.
Vi ses i naturen!!!
teddi: det finns många trevliga ställen:)
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: En chock!

har läst alla inlägg i detta ämne.vet inte om ja skall skratta eller gråta.ja har bestämt mej för att skratta.kom igen nu gott folk .slå ett stort slag för fricamping. ja efterlyser en sida där man kom i kontakt med andra så man kunde övernatta minst två bilar.för trygghetens skull.eller som jag. har en stor hund HA EN GO SOMMAR!!:twitcy::D

teddi har en point här, tycker jag. Ibland har jag/vi inte riktigt vågat stå ensamma på en fin men öde ställplats på natten utan åkt därifrån för att leta rätt på ett i vårt tycke säkrare ställe att övernatta på. Någon gång har det t.o.m. gått så långt så att vi har tagit in på en camping!

Alltså, någon sorts forum där man uppger var man tänkt sig att övernatta så att någon annan som är i trakten också kanske får lust att åka dit, någon som inte heller gillar att stå ensam på natten.

"Jäddrans pjåsk" säger då kanske ungtupparna men med tilltagande ålder så avtar onekligen krafterna och man känner sig lite mer utsatt än i ungdomens "fornstora dagar". Riktigt hur detta ska gå till vet jag inte men det kanske är värt att fundera lite på.

Jappe
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: En chock!

har läst alla inlägg i detta ämne.vet inte om ja skall skratta eller gråta.ja har bestämt mej för att skratta.kom igen nu gott folk .slå ett stort slag för fricamping. ja efterlyser en sida där man kom i kontakt med andra så man kunde övernatta minst två bilar.för trygghetens skull.eller som jag. har en stor hund HA EN GO SOMMAR!!:twitcy::D

Under HBK Forum i höger meny finns det du söker, kallas Dit Åker Vi och där kan man skriva vilken plats man vill åka till och då kan övriga som så önskar ansluta:

Länk:
http://www.husbilsklubben.se/forums/f122/
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: En chock!

Jo Håkan, men jag tänkte, äh vete sjutton hur jag tänkte men nu inser jag ju att om jag skriver att jag tänker åka till en speciell plats så kommer ju folk att undvika att åka dit, i varje fall dom som känner mig, så det kanske inte var så bra tänkt, egentligen. Jag tänkte inte på det!

Jappe
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: En chock!

Det kan ju vara så att är det en populär ställplats och min motion från årsmötet som gick igenom så kan ju ställplatsen kosta 0:- om det går att förhandla med Borgholmskomun om en engångssumma för samtliga HBKmedlemmar/år

Så här var motionen : http://www.husbilsklubben.se/forums...9-motion_fran_bengt-ake_linder-_hbk_-1424.pdf

Sen var ju förslaget att man kunde göra så på X-antal platser i landet så alla har glädje av det .

Sen 140:- /dygn inkl el är inte så farligt med tanke på att när man kopplar i sladden och de tär väldigt varmt ute så är det väl ingen som tänker på att man skall hushålla med kilowatten .

I Zell am See kostade enbart elen 0,78 euro/kw på campingen .
I Heiligenhafen kostade det 10 euro och det var bara en parkering .

Det är väl bara försöka se sanningen i vitögat och alla vill tjäna pengar .

Dom skulle ju kunna ha en typ. ställplats på en camping där man bara betalade för att stå , vill man använda deras toa och duschar så betalar man 1 pris och även om man vill fylla på vatten/tömma toa så kan det kosta som det gör på andra ställen neråt typ 1 euro för 60 liter (vatten då) .

Eller så betalar man ett enhetspris .


Ett steg till billigare ställplats är ju hur gör man för att genomföra den motionen som gick igenom ?

Skall det göras en Top10 ställplats lista eller skall Sverige delas in i ex 5 zoner där varje zon röstas det fram 1 eller 2 ställplaster som man då kollar om motionen går att genomföra enligt förslaget ?

Vill man ha en värre chock så köp reservdelar till en audi ;) :) ....
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: En chock!

Med så många goa och generösa medlemmar som vi nu har i klubben är det lite förvånande att så få lagt in erbjudande om s.k. privatplats. Även om inte alla kan, så om viljan finns så skulle nog långt fler medlemmar kunna bjuda på lite "gratisplats" hemma på garageuppfarten, på grannens vändplan, vid brorsans sommarstuga eller på annan lämplig plats. Kom igen medlemmar - och välkomnna HBK:are till Maja egna lilla ställplats!

Sen kan ölänningarna chockhöja så mycket de vill! :D
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: En chock!

Jo Håkan, men jag tänkte, äh vete sjutton hur jag tänkte men nu inser jag ju att om jag skriver att jag tänker åka till en speciell plats så kommer ju folk att undvika att åka dit, i varje fall dom som känner mig, så det kanske inte var så bra tänkt, egentligen. Jag tänkte inte på det!

Jappe
Jappe skriver du att du skall till en ställplats, då skall du se att det kommer massvis med andra husbilar det blir fullt på p platsen och givetvis även dom som känner dig det hade vi gjort iallafall bara för att se så Jappe är sig lik.:twitcy:Ha det bra ./susanne
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: En chock!

Bengt Åke!Heiligenhafen bara en parkering?:confused:
Mig veterligen så finns det el-tömning och vattenpåfyllning.Rätt ska vara rätt.Sedan så pågår det en stor debatt i Tyskland om ställplatspriserna där tyskarna protesterar på priser över 10 euro inkl tömning och fyllning.Det är bara el man vill betala extra för.
Anders.B:)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: En chock!

Jo sorry fel av mej det fanns el till vissa och tömningen var på andra sidan dock fick vi "bara" en parkering utan el men betalade 10 euro ändå men det var det värt ändå för orten är ju fin .
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: En chock!

Du har nog delvis rätt Bengt-Åke, el finns men kostar väl extra, och vatten kostar också. Tömning är däremot gratis.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: En chock!

I Heiligenhafen kostade det 10 euro och det var bara en parkering .
....

Jo, men för den 10:an får du också tillgång till stranden, utanför "strandsäsong" kostar det bara 7,50 Euro att stå på Stellplatzen i Heiligenhafen.
Toalett finns och är öppen under "strandsäsongen".
Tömning av tankar är gratis men färskvatten kostar 0,50 Euro för ca 100 liter.

El-anslutning finns till ett antal platser men kostar extra, kommer inte ihåg hur många timmar man får för 2 Euro, men det var ganska många vill jag minnas, kanske 24?.

Så lite mer än en parkering anser jag att det är...

Mvh
Lasse
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: En chock!

Jopp men det vara bara en parkering som vi fick utan el och vi betalade 10 euro visserligen kund vi då tömma toa och fyllapå vatten /tömma vatten men då vi inte var i behov av det så så hade jag glömt av att det fanns .

Men men 10 euro är ändå helt okay enligt mej .
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: En chock!

Vi var i hunnebostrand förra helgen när vi betalade avgiften börja vi prata med en båtägare som hade en 52 fots princes han betalade 80 kr vi fick betala 150 för en grusparkering utan el (elen kosta 40 kr extra)

Om du gästar Hunnebo med båt får du betala följande:

längd - 10 m. 140 kr.
10 - 13 m. 160
över 13 m. 260
vill du nu ha el. så kostar den 30 kr
52 fots båt är ju en si så där 15 m lång, vilket blir 290:- inkl. el.

större fartyg liggande längs kaj 420:- / dygn ekl. el.
lågsäsong 1/9 - 15/10, 15/4 - 31/5, 80 :- / dygn rätt ska va rätt
:twitcy:
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: En chock!

Om du gästar Hunnebo med båt får du betala följande:

längd - 10 m. 140 kr.
10 - 13 m. 160
över 13 m. 260
vill du nu ha el. så kostar den 30 kr
52 fots båt är ju en si så där 15 m lång, vilket blir 290:- inkl. el. :twitcy:

Se mitt svar i inlägg 64 helt enligt Gästhamnsguiden.
Lågsäsong 420:-, Högsäsong 500:-
/Åke
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen