• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En chock!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Vi har just fått höra att Borgholms kommun har höjt ställplatsavgiften i Böda hamn med 40%. Förra året kostade det 100kr per dygn, inkl. el vatten och tömning av grå-toavatten. I år 140 kronor för samma tjänst!!!! I år om du väljer bort elen kostar det 120 kronor/ dygn. Med tanken på att inflationen är ca 2% och bara för att platserna blev poppulära i fjol är det en orimlig höjning. Vi hoppas att alla Hbk- are protesterar mot denna prishöjning. Kontakta borgholms kommun och framför era åsikter om denna enorma höjning av avgiften.
P.s Som vi har hört gäller samma prishöjning inom hela Borgholms kommun! :mad::mad::mad:
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: En chock!

Är kanske ett sätt för de styrande i kommunen att "tvinga över" folk till campingplatserna!? Det är nog inte sista kraftiga höjningen.... Kanske bofasta/sommarstugeägare som också tryckt på, vad vet jag?

Vad är "normalpris" för en svensk ställplats idag med bra läge?

ChristerP
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: En chock!

Det är synd om oss som har dyra husbilar.
Vi har inte råd med ställplatsavgifter. Ju större husbil vi äger, desto billigare vill vi bo, helst med ännu bättre service.
Är det för att vi har förköpt oss och därför inte längre har råd med en hundring per natt eller beror det på det faktum att en sparat krona är en krona och en intjänat krona bara 50 öre, dvs man har blivit (är) snål - förlåt sparsam? :confused:

Om man vill spara, ska man inte köpa någon husbil utan ta Mini Coopern eller Smarten och ta in på hotell mitt i stan istället. För det vad en dyr husbil kostar får man ca 1500 - 2000 nätter på hotellet det motsvarar vid en årssemester på 4 veckor mellan 53 och 72 år, dvs hela livet och då behöver man inte ens bädda och städa.:twitcy:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4323

Guest
Sv: En chock!

Välkommen till Piteå kommun och dess inkörsport från söder Jävrebyn, på den ställplattsen finns gräsytor,latrin och gråvattentömmning,vatten och nära till service som
bensinstation,ICA-nära, restaurang inom 3-400 meter och fortfarande GRATIS.
PS.Solen skiner nästan alltid och myggen ja vad säger man om dem, ett bra sätt är att ej bry sej om dem.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En chock!

Det är synd om oss som har dyra husbilar.
Vi har inte råd med ställplatsavgifter. Ju större husbil vi äger, desto billigare vill vi bo, helst med ännu bättre service.

Men visst är det oroväckande om turistpriserna i Sverige börjar närma sig priserna i Danmark och Norge!
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: En chock!

wikipedia.

Chock kan syfta på
  • Ett medicinskt begrepp: Akut cirkulationssvikt, ett livshotande tillstånd när blodtrycket sjunker kraftigt och cirkulationen av blod och syre i kroppen minskar, se skadechock
  • En reaktion på traumatisk händelse eller dylikt, se psykisk chock
  • Ett fysikaliskt fenomen då något färdas eller strömmar fortare än exv ljudet, se chockvåg
  • En elektrisk eller mekanisk stöt
  • Chock (rollspel)
  • En lagvariant av schack, se Chock (schackvariant)
Gäller något av det första bör man inte köra bil?
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: En chock!

Det är synd om oss som har dyra husbilar.
Vi har inte råd med ställplatsavgifter. Ju större husbil vi äger, desto billigare vill vi bo, helst med ännu bättre service.
Är det för att vi har förköpt oss och därför inte längre har råd med en hundring per natt eller beror det på det faktum att en sparat krona är en krona och en intjänat krona bara 50 öre, dvs man har blivit (är) snål - förlåt sparsam? :confused:

Om man vill spara, ska man inte köpa någon husbil utan ta Mini Coopern eller Smarten och ta in på hotell mitt i stan istället. För det vad en dyr husbil kostar får man ca 1500 - 2000 nätter på hotellet det motsvarar vid en årssemester på 4 veckor mellan 53 och 72 år, dvs hela livet och då behöver man inte ens bädda och städa.:twitcy:
Varför denna sarkasm ????:mad:

// Pär
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: En chock!

Det ä nog inte utan att hamnar och städer mm har sett att här är ett sätt att göra pengar på turister,innan husbilen fanns var det gratis att parkera i hamnar mm,och det är nog campingarna som ligger bakom en del, för husvagnarna har dom lyckas få in,men det är ofta mer långtid folk eller.För att stå på en ställ plats kanske man ska se lite mot resten av europa vad kostar det där frän ca 50-100 kr,har jag fel eller.
Berra
 

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: En chock!

Detta med de dyra ställplatsavgifterna kommer en vacker dag att slå tillbaka på de som tycker att det är ok att betala ockerpriser. Även på kommuner och markägare som ser personbil kl 2 som en mjölkko. Det blir när de flesta har fått nog av kostnaden och inte använder ställplatserna, utan ställer sig överallt där det går att stå. Då kan de flesta räkna ut vad som händer (tyvärr) med t.ex. avloppssidan. Blir det sedan ännu större restriktioner, faller hela husbilsåkandet, med dess följder. Det blir ingen ändring förrän alla låter bli att betala ockerpris.
Ok nu har vi olika behov på en ställplats, men jag får inte in i mitt lilla huvud varför jag skall betala för duschar, varmvatten, toaletter, restaurang, badanläggning, lekpark, utsikt över stortorget, mm när jag vill använda en "ställplats" till det som den är till för, en tillfällig parkering. Finns det sedan olika saker som jag vill utnyttja, så skall jag få betala för det som jag använder. Inte en kollektiv bestraffning i form av höga avgifter, som det tenderar bli nu.
Sen har vi den svenska avundsjukan, som de skrevs om ovan, att ni med så dyra bilar har råd att betala. Det är därför bla. som vi har så dyra och välutrustade bilar, så vi behöver inte el, toaletter, duschar och många andra saker för att parkera något dygn. Vi har det med oss. När vi sen behöver tömma våra tankar, så betalar vi gärna vad det kostar för denna tjänst. Inta att det skall ingå i parkeringsavgiften. Sen förstår jag de som inte har en sån stor och dyr bil och användningsbar toalett ,gasolvärme, duschutrymme som det går att duscha i, eller av bekvämlighet inte vill använda det som finns i bilen, att de tycker att det är bra att det finns dessa möjligheter på varje p-plats. Men de kan då betala för det, istället för att lägga det på en dyr bil.
Bortsett från alla pikar och annat otrevligt skrivande så tycker jag att det är för höga parkeringsavgifter på de så kallade ställplatserna. Detta på grund av alla dessa extragrejer som många har fått uppfattningen att vi husbilsåkare måste ha. Ok ibland är det bra, men låt alla betala för det som de vill använda. Rättvisare kan det väl inte bli? Då skulle parkeringarna användas av fler och därmed gynna näringen på orten.
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: En chock!

Visst, det for igenom mitt huvud också, jättedyr husbil - pytteliten ställplastsavgift i jämförelse. Jag tycker dock vi lämnar det därhän.

Det är den framtida utvecklingen av antal platser vi kan stå på (utan att behöva ta in på camping) som jag i första hand oroas över. Vi har väl blivit väldigt många HB-åkare de sista 5-10 åren och det lär väl fortsätta att öka i takt med 40-talisternas pensioneringar, såvida inte "ekonomierna" kraschar o det blir allmännt sämre tider....Vem vet?

Blir vi fler HB-åkare så ökar problematiken och fler restriktioner/regleringar kommer. Jag tycker vi skall samarbeta med kommunerna istället för att gå i strid. Det vinner vi säkert på i längden. En bra dialog som sköts av Husbilsklubben och andra klubbar i samarbete vore det bästa forumet tror jag. Sen är det väl bra om vi medlemmar ger input till delegationen som förhandlar för oss.

Vad tycker ni andra?

ChristerP:wink:
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: En chock!

Jamen, det är ju helt enligt lagen om tillgång och efterfrågan. Så länge platsen är populär, kommer man inte att sänka priserna. Vi lever dock i en marknadsekonomi. OM de har el, vatten och service för tömning kan jag inte heller se det som dyrt.
Det är trots allt ett lyxproblem antingen våra husbilar är små, stora, gamla, nya, fula, vackra, alkovbilar, delintegrerade, helintegrerade, hemmabyggen, färdigtköpta etc.


Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: En chock!

Oavstt priset så är det ju det man får för pengarna som avgör om priset är skäligt eller ej. Ofta är ställplatserna redan befintliga "ytor" i hamnar od som allaredan finns och inte kostat kommunen något extra. Att då tillämpa avgifter som ligger i nivå med vad det kostar att parkera i en större stad är oskäligt.
Att betala en tjuga för elen är OK för där har man investerat i elskåp od. Samma gäller for tillgång till toa, dusch mm, men att ta 120:- för att parkera på en sedan länge befintlig yta tycker jag är oskäling.
Har man byggt en speciell ställplats med de kostnader det medför så är det givetvis OK med ett högre pris.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen