• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En annorlunda reseberätelse.

D

Deleted member 11118

Guest
Långbord och berättelser dag för dag finns det gott om, antingen gillar man upplägget eller så slutar man läsa. Vill man veta något så fråga.

134697-436a7cf1e272469f38040af368fd1d97.jpg


På 4 hjul runt i Frankrike.

Någon gång detta året i augusti startades färden mot landet som är känt för ost, vin och att ingen utom de själva kan språket, eller som en av de Franska presidenterna Charles de Gaulle sa, hur kan man förväntas styra ett land med 246 sorters ostar. Bilen rullade genom Danmark mot Gluckstad där man kan ta en båt över Elbe till Vischhafen. Den stora prövningen kom när vi väntade på båten över Elbe, två och en halvtimme, där satt vi och gjorde ingenting. Det ackumulerade regnet från i somras kom över oss, nu hade någon där uppe öppnat kranen och mellan skurarna kom lite sol.

Är tyskarna i framkanten eller, på Ställpatsen i Stade kunde man endast betala med kort, tur hustrun förutom franska också kan tyska, jag kan bara skånska. Man löser ett kort som man betalar med ett kort i en Ticketautomat. 13 Euro kostar det att stå på platsen och då får man använda WC och diska under rinnande varmt vatten, tömma toa, gråvatten och slänga sopor, resten kostar. Nytt servicehus. Det är inte långt in till centrum i Stade c:a 800 meter.

134688-b3211f6fadf8027ca154e38e98971173.jpg



Varför bor jag inte nära Luxenbourg, när vi stannade där och tankade kostade 1.11 Euro/liter med en kurs på 10.50 blir det i våra svenska monopol pengar 11.65, ungefär 4,75 kronor billigare. Suck. Körde genom Luxenbourg även på hemvägen, billig diesel hägrade.

Så var vi där igen för sjätte gången i Avignon på vår favorit camping du Pont d'Avignon på en ö i Rhone Utanför campingen går en gratis båt över floden Rhone, sedan tar man sig på fem min in till centrum av Avignon. Där finns shopping, massor med bra restauranger och Påveplatset om man nu är intresserad av det. Här stannade vi tre nätter. Diesel i Frankrike kostar som i Sverige, synd man inte kan ta Luxenburgs priset med sig när man kör. Bilder på vår favorit restaurang.

134689-1fbd2d6a2b946be1af5f0e490ce4f492.jpg
134690-4fbfe84294c733dc6227a837f8d4d944.jpg


Vi åt lunch på en av Avignons restauranger och där fick vi verkligen se hur olika kulturer uppför sig. Vid vår ena sida satt ett franskt par och på vår andra sida fyra japaner. Det franska paret prata oavbrutet, det var knappt de han tugga maten, japanerna satt tysta och knappade alla fyra på sin mobiler.

Holländarna finns överallt undras om de övergivit sitt eget land, har aldrig sett så många bilar med NL skylt. På någon camping stod allt bara på holländska. Fick reda på att det är många holländare som äger campingplatser i Frankrike. Ser man en husvagn med NL skylt har han en mover.

Franska rastplatser är helt otroliga, stora, jättestora. Olika mataffärer, vissa har även shopping affärer som ett helt köpcentrum. Att gå på toaletter på dessa rastplatser kräver en smärre gymnastik utbildningen. Stolen är så låg att knäna slår i hakan, när man skall rengöra de bakre regionerna måste man vara vig för att klara av det, ibland blir handen blöt ett knep är att ställa sig upp om man har starka benmuskler och vilken 70åring har det. Toapappret drar man ut och man får en liten servett i handen, får drar många gånger för att bli ren. Enklare göra rent toakassetten i husbilen.

Camper clean

Denna maskin stod på en camping i Frankrike. Den skall vi prova , sa jag till hustrun. Hämtade toakassetten, var alla kom ifrån, vet jag inte för plötsligt hade jag ett 10-tal åskådare. Undras om alla förväntade sig att kassetten skulle bli kvar i maskinen. In med 1 euro i myntinkastet en lucka öppnades och där stoppade jag in kassetten. Några minuter senare kom den ut, tömd och rengjord.

Titta på filmen

134691-39388d7575625c6bfbde16e70779cbe0.jpg


Holzminden, varför drar denna ställplats som ligger vid Weser, vi var där för elfte gången, vi trivs där av några anledningar. Bra ställplats, nära till Edeka 100 m (typ ICA), nära till utomhusbadet 100 m, med tre stora bassänger, 600 m till Holzmindens centrum också älskar jag glassbaren på torget.

134692-243a02f41c6c12eb92faa2b689cbc40e.jpg
134693-c83dea0a85d2fc8bec4611320d4d27a2.jpg




Mosel var blev du av, den bara försvann så vi hamnade på en camping vid Rhein, det gick lika bra sitta där och titta på pråmarna, dricka Nespresso och Coqnac. Campingen hette Sonneneck. Förutom att nästan alla tyskar har elcykel så är de ibland konstiga, vi kunde inte bara köra på morgonen, trots vi betalt. Vi var tvungna att checka ut. Bra camping som hade en pool.

Vi klarades oss i stort sett från "stau" på autobahn, längsta kön var från Tyskland in i Danmark vid Flensburg. Körde mycket på tyska landsvägar, har aldrig kört igenom så många tyska byar och självklart finns där rondeller.

Det blev 465 mil och det kostade runt 14.000 med överfarter (broar), diesel, franska motorvägar, boende, vi använde mest ACSI. Tror det blev tre ställplatser.

Det var en
134694-a3772c242115afe94701c964d7c1b17f.jpg
resa
 

Bilagor

  • upload_2018-9-12_19-8-41.jpeg
    upload_2018-9-12_19-8-41.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 24
  • Avignon-2.jpg
    Avignon-2.jpg
    2,1 MB · Visningar: 24
  • Avignon 1.jpg
    Avignon 1.jpg
    1,6 MB · Visningar: 23
  • Automat.jpg
    Automat.jpg
    2,2 MB · Visningar: 24
  • Holzminden.jpg
    Holzminden.jpg
    2,4 MB · Visningar: 24
  • Glass.jpg
    Glass.jpg
    1,5 MB · Visningar: 25
  • Kanon.jpg
    Kanon.jpg
    2,5 MB · Visningar: 24
  • upload_2018-9-12_19-26-12.jpeg
    upload_2018-9-12_19-26-12.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 26
Senast redigerad av en moderator:
Toppen