• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk - jordspett?

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hej!
Ni som har mindre mobila elverk, typ 1000W portföljvarianten.
Använder ni jordspett?
Det verkar ju lite meckigt att behöva banka ner 1 meter i marken och inte minst få upp det efteråt....
Om ja på frågan; kan man använda en sån här? (Bilden).
Är ju enklare att få ner och upp.
Finns det någon el-kunnig?

Tack på förhand :)

//Ulf
 

Bilagor

  • FE48937A-AA48-48B2-9904-C9833260FAC0.png
    FE48937A-AA48-48B2-9904-C9833260FAC0.png
    104,7 KB · Visningar: 21

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Att ha jord är en elsäkerhetsfråga. Meningen är att inte chassin eller andra delar ska kunna bli strömförande (och du) t ex ifall en ledare i en apparat går sönder och lägger sig mot någon metalldel. Har man jordanslutning går säkringen i ett sådant fall. Eller är detta kanske löst på annat sätt i elverk?
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Att ha jord är en elsäkerhetsfråga. Meningen är att inte chassin eller andra delar ska kunna bli strömförande (och du) t ex ifall en ledare i en apparat går sönder och lägger sig mot någon metalldel. Har man jordanslutning går säkringen i ett sådant fall. Eller är detta kanske löst på annat sätt i elverk?

Jag tror du blandar ihop hur det fungerar med vårt vanliga elnät, som ju har jordanslutning. Nollan och skyddsjord är hopkopplade i elcentralen. Där fungerar det som du beskriver. Om höljet, som är skyddsjordat, blir strömförande går proppen. Men ett eget elverk behöver inget jordspett och jord som referenspunkt. Det har ju sitt eget elnät med, förhoppningsvis, fas, nolla och skyddsjord korrekt kopplat internt.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Har du inget jordspett betyder det att jorden i din husbil är flytande, den kan alltså anta vilken potential som helst i förhållande till marken utanför. Står du då ute på marken och tar i husbilen kan du få en stöt.
Orsaker till att jorden får en annan potential än marken kan t ex vara statisk elektricitet. Denna är dock i regel ofarlig då laddningarna är ganska små. Blir det däremot åsknedslag kan det bli stora skillnader. Men då spelar det nog inte så stor roll om man tar i husbilen eller ej....
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Jag tror du blandar ihop hur det fungerar med vårt vanliga elnät, som ju har jordanslutning. Nollan och skyddsjord är hopkopplade i elcentralen. Där fungerar det som du beskriver. Om höljet, som är skyddsjordat, blir strömförande går proppen. Men ett eget elverk behöver inget jordspett och jord som referenspunkt. Det har ju sitt eget elnät med, förhoppningsvis, fas, nolla och skyddsjord korrekt kopplat internt.
Ja så är det förstås! Tack för infon man lär ständigt!
 

Solnäs

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25475
Medlemskap
2024
Hej
Jag tror inte på detta med jordspett. Andvänd en jordfels brytare monterad så nära aggregatet som möjligt och montera även en på inkommande ledning på "landströmen" (jobbar med fartyg) och så nära som möjligt var strömen kommer in
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Hej, jag har en diesel generator som ger över 100 kVA. När denna installerades krävde försäkringsbolaget att vi skulle skydds jorda denna i marken. Vi betalade över 6000 kr för koppar spett och kopparkabel med nergrävning. När sedan certifikatet skulle skrivas så skrattade el killen åt detta skämtet. Efter mätningar och övrig kontroll kan man konstatera att denna inte hjälper ett skit. Markförhållanden måste vara helt perfekta för att hålla fuktighet m.m. Det finns ingen som använder stora el generators som spettar på förekommen anledning. Certifikatet inskickat och godkänt men inte fått någon förklaring från försäkringsbolaget vad detta egentligen säger.
 
Senast ändrad:

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Husbilen står på hjul och är helt isolerad från marken.
Skulle ett jordfel uppstå på någon 220V apparat kan husbilen ha full spänning mellan elverkets hölje eller marken och alla metalföremål på husbilen.
En jordfelsbrytare fungerar genom att mäta strömskillnaden mellan fas och nolla. Har man ingen jordning uppstår inte denna skillnad och den löser inte ut.
Jordfelsbrytaren fungerar vi 30 mA, alltså även ett enkelt jordspett gör att det hela fungerar
/Thomas
 
F

F.d. 53814

Guest
När jag har använt elverk i fält och marken varit frusen så fungerar en borrmaskin utmärkt, kommer man ner 15-20cm så brukar det vara mjukare, om inte så har man bra styrning när slägga stor tas fram.
 
Toppen