• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk från jula

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Läste i en tråd här på forumet om Julas Elverk, men hittar inte tråden.
Tänkte montera solceller, men då jag max behöver extra ström 2-3 gånger per så överväger jag ett litet elverk istället. Nån som vet vilken tråd det var i!
 

Torsbobosse

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2024
Lasseboy, jag har ett Biltema elverk som jag köpte inför Europatouren för ett år sedan. Har gått ca 6 timmar. Fungerar mycket bra.
Du kan få köpa elverket om du vill.
Digitalt elverk G1001I. 1300 W.

Ring eller skicka sms: 0703520821
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Tack @Torsbobosse får se vilket det blir, nu lutar det åt solceller, fick ett bra pris på 160 w med mppt reg monterat och klart 10500 kr. Gör jag det själv så är jag bara lite osäker på el biten resterande är jag inte rädd för.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Om du inte behöver extra laddning mer än några gånger per år är väl ett elverk den bästa lösningen. Jag förstår uppriktigt sagt inte varför så många monterar solceller. Vi är nu inne på vår fjärde husbil och kör ca 1000 mil per år. 2018 blev det drygt 70 övernattningar. Om vi ligger på camping tar vi aldrig ström dom första tre dygnen och endast om batterispänningen är under 12,4v . Om det handlar om weekend turer laddar vi hemma och på semestern räcker bilens generator mer än väl.
BBa
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Hej !
Om du inte behöver extra laddning mer än några gånger per år är väl ett elverk den bästa lösningen. Jag förstår uppriktigt sagt inte varför så många monterar solceller. Vi är nu inne på vår fjärde husbil och kör ca 1000 mil per år. 2018 blev det drygt 70 övernattningar. Om vi ligger på camping tar vi aldrig ström dom första tre dygnen och endast om batterispänningen är under 12,4v . Om det handlar om weekend turer laddar vi hemma och på semestern räcker bilens generator mer än väl.
BBa
När jag var tonåring förstod jag inte vitsen med tjejer heller. Innan jag hade provat.... :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Lasseboy.. Jag skulle rekommendera solpaneler, kolla upp hur mycket el du gör av med idag, och plussa på för framtida nya förbrukare, skönt att inte behöva snåla med el, speciellt ifall den jokomm "gratis".

Ska du köpa elverk, finns det bara ett jag kan rekommendera, Honda, de är mycket bra, och kostar därefter.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Bra idé med solceller (även Kenjon’s tips med tjejer kan vara intressant, ge tjejen en cykel med dynamo att trampa på så blir det överskott på el oxå, lol...)... Hondan skall vara bäst i alla fall när det gäller drift, ljud och andrahands värde, sägs det.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Jag tycker naturligtvis också att solceller är en bra ide' det är därför jag har installerat 8,2 kW solceller på mitt villatak och fick ut 7375 kWh under 2018. På husbilen klarar jag mig utan. Det är ju dessutom så att el-förbrukningen stadigt minskar när det gäller 12v produkter såsom Tv, belysning osv . På sjuttiotalet när jag började med båtlivet var det ett elände att få batteribanken att räcka till. Trots att jag numera kör belysning, Tv och brödrost på batteribanken har jag inga problem med el-försörjningen.
BBa.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Solpaneler eller inte,står man på elstolpe ofta är det inget problem,men föredrar man fricamping/ställplats så skall man ha paneler,elverk om du vintercampar eller har extrem hög förbrukning,annars låt bli, krävs lång gångtid samt utan grannar, detta är min åsikt!
 
Toppen