• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk från jula

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Läste i en tråd här på forumet om Julas Elverk, men hittar inte tråden.
Tänkte montera solceller, men då jag max behöver extra ström 2-3 gånger per så överväger jag ett litet elverk istället. Nån som vet vilken tråd det var i!
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Helt rätt med ett litet elverk för för laddning. Vi är ute väldigt mycket, i huvudsak utan elanslutning. Sommartid funkar det hyfsat med solpanel 100W och fyra batterier. Övrig tid behöver vi stötta då och då, med extern laddning.

År 2008 köpte vi ett litet Honda 10i. I Eco-läge så är det nästan ljudlöst vid batteriladdning. Jag ställer det vid vänster framdäck och vi måste lyssna noga inne i bilen för att höra om det är igång. Enkelt och pålitligt.
Så tveka inte, elverket laddar utmärkt, hälsar vi från ett vintrigt Sälen.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Är inte julas elverk byggda av Kipor?

Tänkte slippa göra hål i taket på husbilen samt spara kanske 7-8000kr om jag köper ett elverk istället för solpaneler. Sedan om jag byter Hb så har jag elverk även till nästa hb, solpaneler måste jag lämna kvar i HBen man säljer1
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tänk på att du blir inte populär om du kör elverk i närheten av andra husbilar, så användningen kan bli ganska begränsad om du inte brukar stå helt för dig själv. Solcellerna är däremot helt ljudlösa, men tyvärr närmat värdelösa under svensk vinter i t.ex. fjällen.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Tänk på att du blir inte populär om du kör elverk i närheten av andra husbilar, så användningen kan bli ganska begränsad om du inte brukar stå helt för dig själv. Solcellerna är däremot helt ljudlösa, men tyvärr närmat värdelösa under svensk vinter i t.ex. fjällen.

Ojdå, så olika det kan vara. Vi är mycket populära när grannen ser att vi anslutit sladden! Var får ni strömmen ifrån? Elverket står en bit bort bakom en snöhög och hörs inte alls. Det går ju bara på tomgång vid batteriladdning. Jodå, kom med din kabel så får du gärna lite kraft i dina urladdade batterier.

Men har du ett elverk som låter som en gammal gräsklippare så blir självfallet grannarna störda. Allt störande ljud är ett otyg! Men det finns skillnader på Elverk... Inte förbjuder man hundar för att några skäller?

Nu blir det väl en ny elverkstråd eller längden på sladden...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om man nu pratar personliga erfarenheter, så har vi vid ett par tillfällen haft det tvivelaktiga nöjet att i fjällen stå bredvid husbilar där man ansåg det nödvändigt att i flera timmar varje kväll köra sitt elverk och placera det några meter ifrån oss. Vid det ena tillfället var det ett Honda 20i, så alltså ingen gräsklippare. Vad det gäller störning så är det ju säkert så att den som själv anser att han behöver strömmen, inte uppfattar det som lika störande som den som bara behöver lyssna på elverket, ibland saknas tyvärr förmågan till hänsyn.
Annars har vi ju den som varje morgon runt klocka sju tyckte det var lämpligt att starta upp sin husbil och låta den gå någon timma på tomgång för att ladda batterierna, trevligt ljud att vakna till, och känna lukten av avgaserna, men det är ju en annan historia..? :)
 
Senast ändrad:
B

Byggare Bob

Guest
Om man nu pratar personliga erfarenheter, så har vi vid ett par tillfällen haft det tvivelaktiga nöjet att i fjällen stå bredvid husbilar där man ansåg det nödvändigt att i flera timmar varje kväll köra sitt elverk och placera det några meter ifrån oss. Vid det ena tillfället var det ett Honda 20i, så alltså ingen gräsklippare. Vad det gäller störning så är det ju säkert så att den som själv anser att han behöver strömmen, inte uppfattar det som lika störande som den som bara behöver lyssna på elverket, ibland saknas tyvärr förmågan till hänsyn.
Annars har vi ju den som varje morgon runt klocka sju tyckte det var lämpligt att starta upp sin husbil och låta den gå någon timma på tomgång för att ladda batterierna, trevligt ljud att vakna till, och känna lukten av avgaserna, men det är ju en annan historia..? :)
Ibland, till och med ofta vinner man på att se saker o ting från den positiva sidan. Tyvärr inte alla förunnat.:spinny:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Frågan är ju vad det positiva finns i bristande hänsyn och störningar? Det kunde ju vara bättre att utrusta sin husbil så att vintercamping fungerar, alternativt anpassa sin elförbrukning, eller ställa sig en bit bort från andra om man avser att köra elverk eller störa på annat sätt? Har själv funderat på elverk, men då skulle vi inte att ställa oss så nära andra husbilar att det stör.
Men, troligen blir det inget elverk, utan bättre batterier, och förbättrad solcellsladdning.
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
tänkte mer om du ska köra värme på elverket,då går det väl åt minst 2 kw...

Njaa, att köra elverk för att driva värmen är nog ingen bra idé. 2000Watts uttag leder dessutom till mer ljud än 200Watt för batteriladdning. Så ett litet tystgående 900Watts elverk är perfekt för att alltid ha gott om ström. (men tyvärr räcker det inte till kapselbryggaren...)
 
Toppen