• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsängen fram går varken upp eller ner?

F

F.d. 55764

Guest
När jag ska köra ner sängen så händer det inget?
Först fungerade allt men tillslut så slutade sängen att fungera, tur att den var i uppkört läge.
Allt annat fungerar i husbilen, vad ska jag göra?
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Höger sida vid skåpet som hänger i sängen finns en lite rund lucka, där kan du fri göra sängen och prova igen om det fungerar.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Hade samma problem i våran burstner. , fick då rådet att hålla inne båda knapparna samtidigt ,upp och ner . Sen funkade det , Sevallbo
 
F

F.d. 55764

Guest
Det är inte fel på någon säkring, går det att släppa ner sängen genom att frigöra motorn?
Husbilen är en Kabe Crossover 2016.
Jag tar tacksamt emot alla tips
 
F

F.d. 55764

Guest
Jag har även provat att hålla in knapparna upp/med samtidigt utan resultat.
Har även haft huvudstömmen avslagen i några dygn.
Det känns som om motorn har nått nödläge och måste återställas.
Allt annat fungerar i bilen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag hade samma fel på min Kabe, fick åka till verkstan dom löste problemet vet dock inte hur.
Eftersom jag är tveksam till sängar utan manuell nödfunktion, fråga jag vid leverans av bilen vad man skulle göra om det inte fungerade,svaret blev "kommer aldrig att inträffa" , jo tack det sa dom i Harrisburg!
 

Larsigve

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Gällivare
Hejsan

Hade samma problem på vår Burstner Elegance i890 2013. Sängen ville inte röra sig fast den fungerat i
flera dagar, bara pep då jag tryckte på upp eller ner eller R-knapp.

Såg i manualen att man måste nollställa/synka främre sängen efter att bilbatteriet varit bortkopplat -
typ vid vinterförvaring. Tydligen går sängen på bilbatteriet och inte på bodelsbatterierna.

Man gör så här:
1) Tryck fem gånger på R-knappen i snabb följd.
2) Kör upp sängen så högt det går - går då lite högre än nolläget.
3) Släpp upp-knappen, om korrekt så piper det från ”sängen”. Sedan sjunker sängen till nolläget.
4) Klart, nu är motorerna synkade och allt ska fungera igen.

Det löste i alla fall mitt problem.

Följande fungerade inte:
A) Tryck fyra gånger på upp-knappen i snabb följd.
B) Tryck in upp- och nerknapp samtidigt.

Hoppas detta hjälper några där ute på vägarna.
 

Skogstuna

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Borås
HBK-Nr
1455
Medlemskap
2024
Hej!
På en Karmann fick vi göra så att vi gjorde sängen strömlös. Sedan fungerade det igen.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Nu är vår bil förvisso 20 år äldre än er, men vi har emellanåt problem med tryckkontakten som markerar ändläge för höjningen då den är glapp. Den sitter i en av skenorna som sängen löper i högst upp. När den är i ”stäng-läge” pga glappet så funkar inte hissen alls.
Kan vara värt att kika om ni har en med som går att pilla på lite medan nån trycker på hissknapparna.


Oj jisses, svarade visst på en 4 år gammal tråd jag med. :)
 
Toppen