• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elmoped

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Actionbikes_Harley_Scooter_1500_Watt_American_Flag_5052303031393934392D3031_startbild_OL_1620x1080_9.jpg
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
20% rabatt, blev 20000 genom kod vattenfall20.
Fick också 20% rabatt på hjälm, hoppas den passar.
Jag läste någonstans att den är godkänd för två men max 135, så frugan får banta.
PS! På ett annat ställe läser jag att maxlasten är 185 kg, så frugan slipper att banta och jag behöver inte tänka på vikten.

Hjälm för två skulle jag vilja se
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sådana kör 10-åringar omkring med på stranddynerna hos oss i Kämpinge och på gatorna i närheten, krävs ingen behörighet alls?

Går dom max i 20km/h och uppfyller övriga regler så kan man klassa dom som cykel, och framföra cykel är ju som sakt okey om man är 10 (och har cykelhjälm)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vad blev försäkrings premien, kunde du få den låga kostnaden på 37 kronor per månad i så fall vilket bolag?
Får se om regskylten kommer i posten idag, först därefter kan moppen försäkras.
Jag passade på att beställa ytterligare en Vässla som bara får köras i 25 (35) till frugan med samma rabattkod för 14.400 då jag tycker att Vässla 45 är alltför snabb för henne. Inte i toppfart (50) men i accelerationen, minsta vrid på gasreglaget så ramlar man nästan av sadeln. Demoex som aldrig körts.
I övrigt har jag bara lovord, allting finns. Hel- och halvljus, bromsljus, blinkers, dubbla backspeglar och inte minst signalhorn som är nödvändigt eftersom moppen är helt ljudlös. Med dubbla batterier når man 8-12 mil.
Om jag skall vara kritisk är det till hjälmen som utestänger trafikljud från övrig trafik. En cykelhjälm hade varit bättre.
 
S

Sören-6830

Guest
Sådana här använder våra två barnbarn för att komma fram och tillbaka till sina jobb. Duger väl inte för längre sträckor eller vinter men för korta sträckor fungerar det fint tycker de.
Webhallen.com
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Hmm, eftersom det är klart intressant med en elmoppe för att kunna transportera sig så försökte jag kolla lite försäkringspriser. Som gammal motorcyklist vet jag att priserna kan skilja rejält mellan olika bolag. Nu skiljer det sig också från ort till ort men jag fick faktiskt fram samma pris som Knarrevik gjorde gällande hos IF. Enda problemet var att det gäller då bara en trafikförsäkring för en klass 2 moped (max 25 km/h). Samma bolag tar 206:- / mån för en klass 1 moped (det gäller då en moppe från 2014 som jag "lånade" ett regnummer från för att kunna få ett pris ö.h.t.) där jag bor. Vill man sedan ha helförsäkring så kostar den moppen 327:- / mån.
Folksam vill ha 261:- / 482:- / mån för motsvarande försäkring.

Så jag är en stark tvivlare till att det går att försäkra en klass 1 till det låga priset som tidigare nämnts. Tyvärr, måste jag säga eftersom det hade varit trevligt med en sån moppe.

Vi får väl avvakta Knarreviks rapportering när regplåten kommit och försäkringen tecknats, jag är nog inte ensam om att vilja "hänga på" elmoppetrenden.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Får se om regskylten kommer i posten idag, först därefter kan moppen försäkras.
Jag passade på att beställa ytterligare en Vässla som bara får köras i 25 (35) till frugan med samma rabattkod för 14.400 då jag tycker att Vässla 45 är alltför snabb för henne. Inte i toppfart (50) men i accelerationen, minsta vrid på gasreglaget så ramlar man nästan av sadeln. Demoex som aldrig körts.
I övrigt har jag bara lovord, allting finns. Hel- och halvljus, bromsljus, blinkers, dubbla backspeglar och inte minst signalhorn som är nödvändigt eftersom moppen är helt ljudlös. Med dubbla batterier når man 8-12 mil.
Om jag skall vara kritisk är det till hjälmen som utestänger trafikljud från övrig trafik. En cykelhjälm hade varit bättre.

På min Smart Silence elmoped (45km) kan jag välja vilket effektläge jag vill starta/köra på 1-2-3, på 1:an är det som att bli skjuten ur en kanon, gör jag inget startar den på 2:an och väljer sedan effektnivå efter förhållande, medan 3:an är mest effektiv ur energisynpunkt, det är en härlig upplevelse att susa fram helt ljudlöst.

//Tommy
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vi får väl avvakta Knarreviks rapportering när regplåten kommit och försäkringen tecknats, jag är nog inte ensam om att vilja "hänga på" elmoppetrenden.
Nej ingen regplåt i posten och ingen registrering i mitt namn på Transportstyrelsen.
På grund av det stora intresset lär det nog dröja åtminstone 10 dagar.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Någon ny information om försäkring? Plåten borde väl ha kommit fram nu?
Nej ingen regplåt i posten och ingen registrering i mitt namn på Transportstyrelsen.
På grund av det stora intresset lär det nog dröja åtminstone 10 dagar.
Någon ny info? Har plåten kommit fram? Jag är fortfarande nyfiken på försäkringspriset eftersom jag upptäckte att min 1000-kubikare gick att helförsäkra för 85:- / månaden. Det finns uppenbarligen bra försäkringsavtal. Tyvärr är min MC lite för stor att ta med på bilen......
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Någon ny information om försäkring? Plåten borde väl ha kommit fram nu?

Någon ny info? Har plåten kommit fram? Jag är fortfarande nyfiken på försäkringspriset eftersom jag upptäckte att min 1000-kubikare gick att helförsäkra för 85:- / månaden. Det finns uppenbarligen bra försäkringsavtal. Tyvärr är min MC lite för stor att ta med på bilen......
Plåten kommit fram men Transportstyrelsen vill inte ställa på så länge ingen försäkring finns och försäkringsbolaget vill inte försäkra så länge den inte är registrerad. Alltså moment 22. Jag löste det med att försäkra som moped 2 för 37 kr/månad.
Försökt i fem dagar att ställa på men har gett upp!!
Snacka om byråkrati?
 
Toppen