• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elmoped

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag har funderingar på att skaffa en elmoped till rabatterat pris eftersom jag så smått tröttnat på elcykelns låga effekt och toppfart. Man får visserligen ingen elcykelbonus längre men rabatten blir i stort sett likvärdig.
Här är en kandidat i ny tappning som fått de bästa testbetygen i olika media.
Någon som har erfarenhet?
A6E2C236-F933-40EC-A9A4-5DAF7168A8AA.jpeg
Vässla 2, 1200 W och 45 km/h
billigare än många elcyklar
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Vad är det för slags rabatt? Har också funderat på att köpa. Men de jag tittat på är mycket dyrare än en elcykel.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Vad är det för slags rabatt? Har också funderat på att köpa. Men de jag tittat på är mycket dyrare än en elcykel.
Det som man bör tänka på att en 45 moped kräver försäkrings skyldighet minst trafik. Den är rätt hög på mopeder av klass 1. Den får inte heller framföras på cykelvägar eller cykelbanor.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Kolla in NIU märket har fått mycket bra omdömen. Enklast att kolla runt på nätet, där provkörningar och tester finns. Funderar själv.
mvh
Fincan
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
37 kr per månad är senaste budet!
Vill att du svarar på vilket försäkringsbolag du fått prisuppgift av, då jag kollar med länsförsäkringar så är deras pris 2045 kronor för hel år och endast trafikförsäkring för moped klass 1 eldriven. Det skiljer ju mer än 100 kronor per månad mot dom prisuppgifterna du redovisar.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Jag betalar för min klass 1 elmoped hos LF i Jkpg län 1692 kr/helår i trafik, totalt i halvförsäkring betalar jag 2244 kr efter 433 kr i rabatt, under vintern har jag haft den avställd och då var kostnaden ca 11 kr/mån i garageförsäkring. Tilläggas kan att när jag köpte den i aug -18 ville vissa bolag inte ens försäkra en elmoped.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
37 kr per månad är senaste budet!
Det kunde vara bra ifall du gav oss andra i klubben lite mer fakta om vilket bolag som har så lågt pris på moped försäkringen. Eller är det någon missuppfattning när du fick prisuppgiften? Det är säkert flera som kan ha samma tankar som du att byta elcykel mot elmoped problemet för många är vikten 60 kg.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det kunde vara bra ifall du gav oss andra i klubben lite mer fakta om vilket bolag som har så lågt pris på moped försäkringen. Eller är det någon missuppfattning när du fick prisuppgiften? Det är säkert flera som kan ha samma tankar som du att byta elcykel mot elmoped problemet för många är vikten 60 kg.
Återkommer, moppen är på väg!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Kul. Ser fram emot att få veta hur du tycker den är. Två frågor, är den godkänd för två personer? Vad blev priset?
20% rabatt, blev 20000 genom kod vattenfall20.
Fick också 20% rabatt på hjälm, hoppas den passar.
Jag läste någonstans att den är godkänd för två men max 135, så frugan får banta.
PS! På ett annat ställe läser jag att maxlasten är 185 kg, så frugan slipper att banta och jag behöver inte tänka på vikten.
 

pincher

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13761
Medlemskap
2022
Då jag hittar en 3-hjulig MC, typ Piggagio, med batteridrift och byggd för 2 personer, så kommer jag att inhandla omgående!
 
Toppen