• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Löst Elfel Rapido 922MH (-11)

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Observationer:
* Bilen laddar INTE Bodelsbatteriet
* D+ finns till EBL (Scheiber) när motorn är igång
* Bilen laddar bilbatteriet helt OK (14,4V)

* Solpanelen, EFOY och 230V laddar Bodelsbatteriet
* 230V laddar INTE bilbatteriet

Detta får till följd att kylskåpet drar ur batterierna vid färd när kylskåpet står på Automatik.
Tillfällig lösning: Vi kör kylskåpet på gas även vid färd. EFOY och Solpaneler räcker för laddning.
Detta hände i Sverige på väg ner till Frankrike och nu när vi är framme ska jag försöka hitta en lösning.

Kan det vara skilje-reläet som gått sönder? Det sitter ett relä på EBL:en se bild.
IMG_20180819_191321.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Skulle tro dette er den mest vanlige feil på det elektriske i husbiler, sikringen er dimmensjonert for normal bruk. Starter en bilen med sterkt nedtappet bobatteri så ryker sikringen ved bilbatteriet i det skillereleet kobler til.
 

Arne Vajsing

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
17289
Medlemskap
2024
Kolla även batteriladdaren som sitter vid elcentralen om du har spänning in 230V och spänning ut 12V, det sitter ofta en liten säkring ( ser ut som en liten kondensator ) på kretskortet som brukar sluta fungera det kan någon radioreparatör fixa om så skulle vara fallet.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Batteriladdaren laddar batterierna så den bör vara hel.
Men jag gick bet på att kolla säkringen på startbatteriet - hittade inte batteriet...
Enligt manualen (MB Sprinter 519, -11) så ska batteriet sitta i golvet framför förarsätet, men jag hittar ingen lucka där. I motorrummet finns en "batteriplatta" där det enl. manualen kan sitta ett extra batteri - men där sitter inget.
Någon som har tips?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det som i videoen ser ut som en list ser på din bil noe større ut, sitter med noen få skruer og holder fast golvplaten over batterikassen. (Nesten sikker da det er samme årgang MB Sprinter)
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Har pysslat med lite andra saker några dar så återrapporteringen har dröjt...
Men Heureka! Batteriet fanns framför förarsätet men man fick dra mattan åt sidan efter att ha lossat två skruvar - det fanns ingen lös list.
Hittade sedan ytterligare en bra film på Youtube som visade hur man skruvade bort säkringsmodulen och bytte säkringar. Där fanns även ett bra tips om hur man bryter jorden från batteriet.
Tyvärr så var mina säkringar hela så det blir att börja om med felsökningen...
Så jag tar gärna emot fler tips på vad det kan vara för fel!

 

jannejr

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
9090
Medlemskap
2021
Jag har en Rapido 966 2007 Mercedes man får skruva bort 2 st plåtskydd under fotplattan för att komma åt batteriet. Jag fick veta idag att Mercedes egna datorboxar drar ur B1 batteriet på en vecka om bilen står ovanvänd och inte är ansluten till 230 volt. Jag saknar det tekniska fordonskortet som beskriver vår allting är placerat kan någon sälja en kopia till mig
 
Toppen