• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elektriskt fotsteg

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Fotsteget går inte ut ordentligt. Trycker man med foten på sidan (höger sett från den eminente fotografen), så glider fotsteget ut som förväntat. Snöslask eller skit från vägen sätter stopp nånstans. När man väl har spolat rent fungerar det ett tag igen.
Tillverkat av Thule. Är det fler som har samma problem?

In fungerar det alltid
 

Bilagor

  • Thule-insteg.JPG
    Thule-insteg.JPG
    143 KB · Visningar: 32
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Elektriskt fotsteg

Vi fick ett annat problem med trappan. När vi förra sommaren var i Skåne och skulle åka därifrån, började varningssignalen skrika, fast trappan var indragen. Jag försökte få stopp på oljudet, men förgäves. Vi fick köra från Skåne till Lilla Edet med det skrikandet, det lät som en stucken gris. När vi kom hem kom grabben och klippte kabeln, då blev det tyst. Nu ska vi byta kabeln, det var tydligen något genomslag i denna. Brytare var det inget fel på och inte den högljudda summern heller.
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Elektriskt fotsteg

Jag brukar också dutta på 556 eller liknande lite då och då när man hör att det börjar kärva, går betydligt bättre efter det.

Tips, på de flesta bilarna sitter det en summer där kablarna är anslutna med flatstift. Om fotsteget fastnar i yttre läget av någon anledning (kan vara strömlöst eller kärvar eller att elmotorn strejkar) så är det bara att dra ur en av kabelskorna........Nu blev det tyst

Sen kan man montera stänkskydd också för inte skita ned fotsteget.....
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Elektriskt fotsteg

Jag använder också silikonspray. Helt riktigt att gruset inte fastnar lika mycket i det men man behöver spruta på silikon lite oftare än 5-56. Det är i alla fall min erfarenhet.
 

ekman76

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
14930
Medlemskap
2023
Sv: Elektriskt fotsteg

Vi har en Hymer med original fotsteg och fick problem med att det fastnade i innersta läget. Jag plockade ner det och kunde konstatera att det var fullt med små stenar typ flis fastkilade i glidskenorna. Efter rengöring och återmontage funkade det igen.
I våran instruktionsbok står det mycket tydligt att fett ej får användas så det gjorde jag inte. Det är så pass stora toleranser på glidskenorna så där behövs ej fett eller olja.
Däremot på själva mekanismen som tycker steget ut och in finns det en led som kanske behöver smörjas.
Jag tror att den största vinsten ligger i att se till så det inte kommer in stenar i steget.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Elektriskt fotsteg

Ritva &Uno!
Hej!

Vi fick trappan på vår Hymer påkörd utanför en affär i Tyskland förra sommaren, med resultatet att trappan inte kunde fällas in i rätt läge.

Oteknisk som jag är konsulterade jag, efter att förgäves kollat eventuella säkringar, per telefon, mera kunniga som sa att jag inte skulle klippa av några sladdar eftersom jag i så fall kunde riskera att få överslag och riskera att få skador på elektronikenheten. Rätt eller fel? Ja, inte vet jag. Men resultatet av samtalet blev i alla fall 150 ljudliga mil innan vi var hemma. Så tro mig när jag säger att jag vet hur larmet låter.

Staffan
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Elektriskt fotsteg
Stackars er.
Vår son klippte kablarna och isolerade dessa. Innan vi åker till våren har han lovat att fixa larmet men jag ska ha en brytare utifall. Jag åker inte 30 mil en gång till och definitivt inte 150.
Ha en trevlig kommande vår, sommar och höst
Uno
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag använde den metoden som finns i tråden, dvs silikonspray och ibland 5-56. Jag har inte kollat med Thule, men sannolikt finns draghjulet bara i ena sidan, så det blir sneddragning (o är väl nåt billigt plasthjul..)
 
Toppen