• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcykel, köpråd

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Elcykel, köpråd

Hej,

Åk till ikeas fyndvaruhus i älmhult och köp folkvänlig. Köpte två sådana för ett par månader sedan. Kvalitetskänslan är mycket bättre än den ecoride som vi också har. Dessutom hopvikbar och med skivbromsar mm.

Du hittar ingen billigare med liknande spec i sverige. Det finns för ett par tusenlappar mer men de har mycket sämre utrustning.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Elcykel, köpråd

Menar du denna?

IMG_8816.PNG

Den verkar intressant! Är den så bra som kritiken hävdar?
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Elcykel, köpråd

Ja,

Har visserligen inte kört så mycket eftersom det är vinter. Men det jag provat så verkar den mycket bra. Dessutom mycket billig.
 

SM6FZG

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
9183
Medlemskap
2024
Sv: Elcykel, köpråd

Köpte en Ecoride Ambasador 26 förra våren. Åkte in till Göteborg och deras butik där jag fick provcykla och kunde ställa frågor om den. De var bra gav bra information om cykeln. Kan rekommendera dem och den.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Elcykel, köpråd

Ikeas kan du betrakta som icke hopfällbar om du vill. Väldigt stabil och 29" däck.
 

Mathie

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
19981
Medlemskap
2024
Sv: Elcykel, köpråd

Vi har flera EcoRide ihopfällbar och är väldigt nöjda med dem, viktigt att man kan få service och eventuella reservdelar lätt. Många servar och reparerar bara de cyklar/märke de säljer pga. att elcyklarna är mer komplicerade än vanliga cyklar och som tidigare nämnt svårt att få tag på delar. Bara för att det är ett känt märke exempelvis Shimano så är detta ingen garanti, de finns en uppsjö av olika delar och kvalitetsnivåer från Shimano.
Vilken cykel du än köper så fråga om service och reservdelar.
 

Bilagor

  • IMG_6812.JPG
    IMG_6812.JPG
    3,2 MB · Visningar: 35

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Elcykel, köpråd

Jag har ingen elcykel själv men vi har bekanta som använder dem mycket och enligt dem så förutom den mekaniska kvalitén så är det stor skillnad på batterierna mellan elcyklar.
Det finns både 12, 24 och 36V batterier till dem och enligt dem skall man inte gå under 24V. De billiga elcyklarna har tydligen ofta 12V system med allt för låga amperetal, vilket ofta ger allt för kort batteriassistans.
Sen beror det naturligtvis som alltid hur elcykeln är tänkt att användas men det kan nog ändå vara lönt att kolla upp batterikapaciteten.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Elcykel, köpråd

Hej,

Åk till ikeas fyndvaruhus i älmhult och köp folkvänlig. Köpte två sådana för ett par månader sedan. Kvalitetskänslan är mycket bättre än den ecoride som vi också har. Dessutom hopvikbar och med skivbromsar mm.

Du hittar ingen billigare med liknande spec i sverige. Det finns för ett par tusenlappar mer men de har mycket sämre utrustning.

Jag har kört 30 mil på en Folkvänlig nu. Är 190 lång så ville ha en vettig cykel. Den är lika stabil som en vanlig cykel fast den är vikbar på mitten. Jag har kompletterat med riktiga skärmar och pakethållare.
Ville köpt en till frugan med, men hon vägrar att inte ha fotbroms så kommer att köpa en 20" med fotbroms till henne. De ska i första hand användas i husbilen, men är smidigt att kvista ner till byn (4km enkel väg). Ner till byn går lätt, men hem är det uppförsbacke och då är elen skön.
 

Bilagor

  • 20161217_134956.jpg
    20161217_134956.jpg
    149,7 KB · Visningar: 75
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Elcykel, köpråd

Hej. När ni köper elcykel kan det va ett tips att få lite garanti att det finns möjligheter att köpa nya batteri till vettigt pris. Tror inte det är viktigt, men åren går fort och i mitt fall fick jag förnya efter drygt fyra år. Köper man en bra cykel så håller den. 36 volt, farthållare och med ett gashantag också, dammodell sju växlar och inte hopfällbar blev mitt val.
/sören
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Elcykel, köpråd

Fattar inte riktigt vitsen med el cyklar?? Rent miljömässigt rena katastrofen tänk på det när ni laddar dom och den energi som går åt bara för att det skall gå lite lättare att trampa våra ställplats grannar har varsin elcykel för att trampa en 3-400 meter till affären men dom står på laddning för jämnan , vi har vanliga hojar som funkar alldeles utmärkt UTAN STRÖM :):)
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Elcykel, köpråd

Fattar inte riktigt vitsen med el cyklar?? Rent miljömässigt rena katastrofen tänk på det när ni laddar dom och den energi som går åt bara för att det skall gå lite lättare att trampa våra ställplats grannar har varsin elcykel för att trampa en 3-400 meter till affären men dom står på laddning för jämnan , vi har vanliga hojar som funkar alldeles utmärkt UTAN STRÖM :):)

Med elassistans cyklar jag 8-10 mil på en dag det har aldrig hänt med en vanlig cykel! Har knäproblem så det är helt fantastiskt!
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Elcykel, köpråd

Fattar inte riktigt vitsen med el cyklar?? Rent miljömässigt rena katastrofen tänk på det när ni laddar dom och den energi som går åt bara för att det skall gå lite lättare att trampa våra ställplats grannar har varsin elcykel för att trampa en 3-400 meter till affären men dom står på laddning för jämnan , vi har vanliga hojar som funkar alldeles utmärkt UTAN STRÖM :):)

Är det cyklarna eller grannarna som står på laddnig????
Elcykel är underbart.
HaDe Hasse :twitcy:
Ursäkta urspårningen
 
Senast ändrad:

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Elcykel, köpråd

Första gången jag önskat jag haft elcykel var idag. Står m husbilen i San Agustin o cyklade runt (+släpade cykeln) uppför massa branta backar för att kolla ev ställen stå m husbilen. Går ju inte stå här mitt i smeten hur länge som helst i sträck.

En fråga till er som har elcykel. Jag vill ha en fullstor som är precis lika lätt-trampad som min gamla trotjänare. Är dom det?

Till Jappe - styret på min cykel har jag bytt så man kan man ställa in från sportläge till tant/gubbläge->(som på bilden :wink: )
IMG_1687.JPG
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Elcykel, köpråd

Det går inte att hitta specifikationer på IKEAs folkvänlig någonstans.
Batterikapacitet?
Hjuldimension?
Antal Växlar mm mm.
Sedan är frågan hur länge den skall säljas?
De lade ju ner försäljningen på den äldre modellen ganska snabbt, och tittar man på nätet så ser man att det verkar omöjligt att få tag på batterier till dem.
IKEA är inte behjälpliga, men står för kostnaden under garantitiden om man lyckas hitta något som passar.
XXL sålde samma cykel men vägrar sälja batterier om man inte har kvitto att cykeln är köpt hos dem (för dubbla priset).
 
Toppen