• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar: batteri jämfört med diesel

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Faktum är att Kina och Indien inte minskar sina CO2 utsläpp sedan Parisavtalet. Man har ens inte minskat sin ökning och flera nya kolkraftverk byggs ännu. Man är också störst i att bygga ny kärnkraft vilket ju är bra från CO2 synvinkel men man kan ju undra vad en diktatur och kärnvapenmakt gör av det avfall i form av plutonium som uppstår. Det är inte 4e generationens kärnkraft som kan drivas på gammalt avfall som byggs direkt..
De som framhåller Kina som ett föredömme rekomenderar jag en tur till Peking eller Shanghai så får ni en blixtsnabb lektion.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Jag blir väldigt förvånad varför man inte diskuterar något om vår andra fritidssektor båtägarna. Jag tror ju att även deras motorer har inverkan på vårt klimat, då man ser dessa stora marinor i vårt kust område. Dom bör ju också beröras av denna debatt om nya drivmedel. Något för den styrande regering att tänka på, Det kanske är dags att även båt ägare bör ta sin del.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
Jag blir väldigt förvånad varför man inte diskuterar något om vår andra fritidssektor båtägarna. Jag tror ju att även deras motorer har inverkan på vårt klimat, då man ser dessa stora marinor i vårt kust område. Dom bör ju också beröras av denna debatt om nya drivmedel. Något för den styrande regering att tänka på, Det kanske är dags att även båt ägare bör ta sin del.
Eftersom jag har båt också så kan jag meddela att exakt samma debatter som pågår här finns på båtforum också.
På marinsidan är motortillverkarna mer villiga att testa nya bränslen, så förhoppningsvis kommer våra dieslar att gå på HVO100 eller liknande. Etanol till båtmotorer har en stor nackdel som hindrar just nu och det är att du måste ha med dig 30% mer bränsle för samma sträcka.
Det finns idag elbåtar, elhybrider och bränslecellbåtar i alla tänkbara storlekar, och till (förhållandevis) rimliga pengar.
Det finns gott om myndighetskrav som är på G för båttrafiken bara politikerna bestämmer sig.
I övrigt så har vi fått hårda inskränkningar i bottenfärgsanvändning, med lagkrav på tvättanläggningar. Jämför om vi inte fick rostskydda bilarna som vi gör.
Toatömning är ju populärt att snacka om här, på sjön är det lagkrav på hålltank och tömmningsstationer.
Inte ovanligt att få åka 10nm extra för att tömma toan.
Trösten är ju att vi klarar oss på samma däck året runt.
Vi genererar heller inget asfaltdamm i stadskärnorna.
En tydlig skillnad mellan båt och husbil är att båtvärlden har en stark organisation med tydliga förbund och kopplingar in mot sport och ungdomsverksamhet, då kommer man undan lite lättare, men samtidigt kostar det.
Det är generellt sett mindre gnäll och mer verkstad på båtsidan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag blir väldigt förvånad varför man inte diskuterar något om vår andra fritidssektor båtägarna. Jag tror ju att även deras motorer har inverkan på vårt klimat, då man ser dessa stora marinor i vårt kust område. Dom bör ju också beröras av denna debatt om nya drivmedel.

Hur många procent av dieselutsläpp härstammar från båtägare?
1 eller 2%?
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Ja men min tanke var att jämnföra husbilar och fritidsbåtar inte alla slag bilar och bussar, för då är nog procent talet nog som du påstår.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det lär bli mer gnäll när även Sverige inom kort kommer att införa dieselförbud och miljözoner som i övriga Europa.
I Sverige finns det 1,9 miljoner personbilar med dieselmotorer. 1,3 miljoner av dem skulle beröras av miljözonerna - eftersom de inte kan uppfylla Euro 6.

Det man efterlyser är gemensamma lagar och avgifter beträffande miljözoner i hela EU, det börjar bli en trafikfara med alla klistermärken i framrutan.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Det kanske ibland uppfattas som gnäll, men mina bilar har diesel motorer EU 6 godkända, en går som miljö bil till 2021. Vilket jag tycker är fel när man ändrar förutsättningar för vanliga människor. Jag tycker att det oftast att de som lobbar ofta gör allt till svart eller vit. Vi borde kanske inte vara så snabba utan avvakta lite i bland.
Jag köpte aldrig någon etanol bil till min trafikskola, vilket många trafikskolor gjorde och fick problem. Det lobbades då väldigt för just det drivmedlet också.
 
F

F.d. 53814

Guest
Utsläppen från dieselbilar fortsätter öka

Det har varit ett jävla gnäll på att man ska sluta flyga, sjöfarten verkar vara ett större problem.

Sen försöker jag inte påverka människor med dold agenda, även om jag äger aktier i Tesla.;)

Sjöfarten jobbar hårt mot bättre miljö och minskade utsläpp.
Många fartyg byggs om till etanoldrift.
Man har gått från normal fart till Slow Steam och nu till Super Slow Steam så man är nere på ca 12kts men en bråkdel av utsläppen. Nackdelen är att några på forum på nätet inte får sina kinapaket så snabbt och blir frustrerade, och med lagen om "conservation of energy" så bidrar det till den globala uppvärmningen.
Man går på lågsvavlig olja mer och mer.
Med seriösa skrovtvättar ett par gånger om året på de största containerfartygen sparas mängder av bränsle och kostnaden sparas in redan innan fartyget är över Stilla Havet första resan.
Miljöbovarna är oftast oljetankers, där är högre fart lättare att motivera, ofta hinner lasten säljas flera gånger under resan och rederierna vill inte fara som pingisbollar över klotet.
Den tråkiga biten med containersjöfarten är att när fartyget når hamn så är det sällan järnvägen som tar vid utan mängder av lastbilar.
En tråkig bieffekt är också alla tappade containrar, som utgör faror för alla till sjöss.
 
F

F.d. 55374

Guest
Har ställt frågan tidigare, hur långt går det att köra en elbil idag om temp. är -20-30 gr?
Tommy R
 
F

F.d. 53814

Guest
Har ställt frågan tidigare, hur långt går det att köra en elbil idag om temp. är -20-30 gr?
Tommy R
Det går inte att svara på den frågan.
Vilken bil är det?
Hur stort batteri har den?
Hur varmt vill du ha i bilen?
Har bilen värmepump eller resistorelement för uppvärmningen?
Hur fort kör du?
Har du radion på?
Kör du på dagen o klarar dig med mindre belysning eller kör du med lysen på?
Hur många är ni i bilen?
O s v.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Har ställt frågan tidigare, hur långt går det att köra en elbil idag om temp. är -20-30 gr?
Tommy R
Skall man titta på vad som hänt för hemvården i Östersund är svaret på frågan 0 km för de fick enligt Östersundsposten ställa sina franska elbilar. De måste tydligen enligt leverantören stå i varmgarage när det är kallare än minus 15. Varierar säkert mellan tillverkare men batterier brukar ju inte vara så förtjusta i sträng kyla.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Min lille erfaring fra Tesla S75D er en reduksjon på 20 til 25% i forhold til sommerkjøring, og da men rundt 20 varme inne i bilen. Oslo - Hamar frem og tilbake uten lading og 4 voksne i bilen for begge turene. Rekkevidde vurdert ut fra resteffekt på batteriene. Mye av ekstra forbruk var standby varming av batteriene, Varmepumpen er ganske effektiv. Startet turen i begge tilfeller med 80% ladning :D - 12 mil hver vei.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Har ställt frågan tidigare, hur långt går det att köra en elbil idag om temp. är -20-30 gr?
Tommy R
Jag ser norska Teslabilar vi Torp köpcenter i Uddevalla dagligen. De flesta kommer från Östfold ca 12-20 mil enkel väg.
Visserligen inte -30° endast drygt -10°.
 

ulvnilsson

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Jokkmokk
HBK-Nr
20810
Medlemskap
2024
Den 22/23 Februari 2018 har det gått ett elbilsrally med sträckning Luleå-Boden-Älvsbyn-Piteå-Luleå
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
40 til 50 mil er ganske normal rekkevidde, men trekk fra 10 for tung vinterkjøring. Men om en liker å kjøre hardt reduserer det rekkevidden me enn kulden. Batteripakken i en Tesla er isolert og temperaturkontrollert med varmepumpe som pumper en vann glykol blanding med rett temperatur mellom cellene.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen