• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar: batteri jämfört med diesel

Status
Stängd för vidare inlägg.

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kina bygger og ut solkraft i et tempo som inget annet land. Samtidig har de stoppet planleggingen av nye kolkraftverk og stengt de eldste. De bygger og ut batteriparker for utjamning, selv om de ikke ennå har det største slik anlegg i verden. I South Australia er det i drift en batteripark på 100 MWh som klarer å levere 100MW, dette står som buffer for en vindmølle park og som sikring av kraftforsyningen til staten. Med sin raske reaksjon har det og hindret problemer i de andre delstatene på østkysten når kullkraftverk fikk problemer. Tesla leverte parken i SA i løpet av under 100 dager fra kontrakten ble skrevet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Resirkulering av Lithium batterier er en annen sak, i dag koster full gjennvinning av alle mineralene i batteriene omtrent det samme som nyutvinning fra malm. Men tilgjengelig volum er for lavt til at en kan kjøre prossessen kontinuerlig, noe som er nødvendig om det skal være økonomi i det hele.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hej!
80% av Kinas el-produktion sker i kolkondens anläggningar. Inga el-drivna bussar eller bilar är miljömässigt bättre än sättet på hur el-produktionen sker. Koleldning är ur miljösynpunkt förkastligt.
BBa
Snart 0% men även om kolkondens stod för 100% skulle utsläppen vara klart mindre än utsläppen från 16000 dieselbussar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes 2 land uten klimapolitikk, USA og Australia - begge hvor føderale politiske ledere mener kull er fremtiden. Men når noen lokalt gjør en fornybar løsning som fungerer så vil de helst ha æren for det også.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Snart 0% men även om kolkondens stod för 100% skulle utsläppen vara klart mindre än utsläppen från 16000 dieselbussar.
Hej !
Detta ämne är alldeles för allvarligt för att man skall ta sig friheten att upphöja egna antaganden till fakta.
Ja, det är klart att avgaser från dieselmotorer är skadliga och irriterande i synnerhet i stadsmiljöer men det innebär inte att utsläppen från koleldade kraftverk är ofarliga för att de sker utanför städerna.
För att producera 1kwh el måste man bränna motsvarande 3kwh kol. Din jämförelse med dieselbussar är grovt felaktig och hör inte hemma i en seriös debatt.
Dieselmotorns miljöpåverkan beror helt på vilket bränsle man använder och övriga avgasreningsåtgärder.
Att sprida okunskap är kontraproduktivt .
BBa
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Visst kan Kina vara ett föredöme när det gäller elbussar och solceller utan att för den skull vara ett föredöme på någonting annat.

Men det händer saker närmare oss. Mercedes håller, såvitt jag kommer ihåg, på att släppa en lastbil för distributionstrafik, som är eldriven. Hade inte Volvo något liknande på gång? Malmö står i begrepp att upphandla infrastruktur för laddning av bussar. Teslas bilar har visat sig ha väldigt bra driftekonomi för Taxi i Stockholm. Dvs. i städer, där ju utsläpp ställer till med mest problem, så är elektrifiering på gång och fungerar eftersom det är lätt att sätta upp laddställen.

Men för fjärrtrafik med lastbilar är situationen en annan och en husbil måste nog betraktas som jämförbar med lastbil i fjärrtrafik. Tesla har visserligen lanserat en trailerdragare men om den kommer att fungera i praktiken vet vi inte ännu.
MVH
Hans
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Vanligt folk kommer nog inse att tekniken går framåt och att många biltillverkare pratar om att sluta bensinmotor utvecklingen. Kan konstatera att energiförbrukningen är mycket lägre när man inte behöver vädra bort många kW i kylsystem. Visst blir det värme i elektronik och motor, men mycket mindre. Att det blir co2 utsläpp vid tillverkning är inget nytt. Hur mycket energi och utsläpp blir det från gjuteri till motordelar i en förbränningsmotor t.ex. ? Beroende från vilket håll man ser det, blir svaren olika, det kan nog alla med öppet sinne notera...
låt oss njuta av husbilslivet, hur det nu än är! Vi syns på vägarna!
Conny J
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
För att producera 1kwh el måste man bränna motsvarande 3kwh kol. Din jämförelse med dieselbussar är grovt felaktig och hör inte hemma i en seriös debatt.
Dieselmotorns miljöpåverkan beror helt på vilket bränsle man använder och övriga avgasreningsåtgärder.
BBa
Kan vi vara överens om att dieselmotorns utsläpp vare sig det är fossil diesel eller HVO är betydligt skadligare än eldrift?
Det är i alla fall vad de flesta länders regeringar har kommit fram till och satsar helhjärtat på för allas vår hälsa och miljö. Bara det inte är för sent!
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Att använda Kina som ett föredöme för klimat och miljö är så ...
Kina gör enbart det som är bra för Kina, de profiterar på västs klimatnoja och vägrade t.o.m. underteckna Paris-avtalet om de inte fick frikort från alla krav samt att de skulle betraktas som ett U-land och därmed slippa betala till FN:s klimatfond och i stället få bidrag från den !

Kina talar med dubbla tungor, säger en sak men gör annat bakom ryggen.
De skrotar gamla kolverk för den lokala miljön. men bygger nya renare kol- och gasverk, deras utbyggnad av sol och vind har varit kaosartad vilket gjort att man bromsat en del eftersom det fanns inga elnät att koppla upp delar av dem till.

Kina gör enbart det som är bra för Kina ...
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Kan vi vara överens om att dieselmotorns utsläpp vare sig det är fossil diesel eller HVO är betydligt skadligare än eldrift?
Det är i alla fall vad de flesta länders regeringar har kommit fram till och satsar helhjärtat på för allas vår hälsa och miljö. Bara det inte är för sent!
De flesta länders regeringar kan komma fram till vad som helst bara det gagnar deras syften.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
När det gäller batteri tillverkning så beror miljö påverkan på två saker. Stor el konsumtions krävs vid tillverkningen och hur miljövänlig el framställningen är beror på hur elen produceras. Framtidens batteritillverkning blir därför kopplad till stora koldioxid neutrala produktionssätt. Stora fabriker planeras i Kalifornien drivna av sol, och i Sverige vars elproduktion är nästan helt koldioxid neutrala pga vatten och kärnkraft! I Kina planerar man i enlighet med liknande tankar (lokala stora sol el kraftverk) Kombineras denna strategi med framtida pantsystem och återvinning av kasserade batterier så är eldrivna transport medel verkligen framtidens teknik.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
El-fordon har nog framtiden för sig men det är några saker som behöver lösas först. Dit hör batteriernas vikt, priset på batterierna, fordonets räckvidd, laddningslogistiken & framför allt laddningskapaciteten. Som det ser ut idag producerar Sverige inte ens el att ladda 25% av alla fordon om dessa var eldrivna. För att öka Sverges elproduktion så måste kärnkraften byggas ut & då kommer detta att stöta på patrull.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Billigere og raskere å bygge ut sol og vind med batteri utjevning. Spesielt om ladestasjonene har lagring, noe som er påkrevet for ekstrem hurtig ladning. 80% på under 10 minutter og 100 mil rekkevidde er teknisk mulig med stor batterbank med høy spenning og grov avkjølet kabel.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Man kan inte generellt säga att el-fordon ur miljösynpunkt är bättre än bensin/dieseldrift.
Om elen till ett el-fordon kommer från kolkraft där man tvingas omsätta tre kwh kol för att producera en kwh el, blir miljöpåverkan förödande. Skillnaden är att utsläppen sker lång ifrån brukaren.
Den 29 /1-2017 drabbades Stockholm av höga halter luftföroreningar orsakade av koleldning i Polen. Värdena i stockholmsluften var sämre än i den kinesiska huvudstaden Peking. (Källa: Ny teknik)

Om el-fordonet laddas via solceller påverkar ju i alla fall inte driften av fordonet miljön negativt särskilt mycket. Detta utan hänsyn tagen till tillverkning och skrotning av batterier.

Att förbjuda dieselfordon i städer till förmån för el-fordon löser förvisso problemet med dieselavgaser lokalt men försämrar luftkvalitén för alla andra om elen produceras genom koleldning eller generell miljöpåverkan om elen produceras genom kärnkraft.

Att politiker fattar beslut som tilltalar väljare i tätorter har inget med miljötänkande att göra,där rör det sig snarare om en kombination av okunskap och populism.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Om elen till ett el-fordon kommer från kolkraft där man tvingas omsätta tre kwh kol för att producera en kwh el, blir miljöpåverkan förödande.

Vem har sagt att elen för att tillverka batterier och till laddning av elfordon skall produceras av kolkraft?
Om så vore fallet skulle ändå dieselavgaser i form av partiklar, kväveoxider och koldioxid vara värre än utsläppen från kolkraftverk.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
El-fordon har nog framtiden för sig men det är några saker som behöver lösas först. Dit hör batteriernas vikt, priset på batterierna, fordonets räckvidd, laddningslogistiken & framför allt laddningskapaciteten.

Instämmer!
Just nu pågår en intensiv forskning och tillverkning för att få ned både pris och vikt på fordonsbatterier. Om man får tro på vetenskapen kommer drivpaket och batterier på sikt att väga mindre än dagens dieselmotorer med transmission och bränsle.
Priset på batterier kommer säkert att gå ned kraftigt i samma takt som mobilbatterier som idag kostar några tior att producera.
Vi som lyckas överleva får se!
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Vem har sagt att elen för att tillverka batterier och till laddning av elfordon skall produceras av kolkraft?
Om så vore fallet skulle ändå dieselavgaser i form av partiklar, kväveoxider och koldioxid vara värre än utsläppen från kolkraftverk.
Hej !
En stor del av el- energin i världen inte minst i Kina produceras och kommer att produceras med kolkraftverk.
Det är inget som jag har hittat på så ser verkligheten ut.
Påståendet att driva fordon med sådan elproduktion är mer miljövänlig eller hälsosammare än än med modern dieselteknik avseende bränsle,motorer och avgasrening är fullständigt felaktigt och är väl det som idag går under benämningen alternativ fakta. Dvs nonsens.
BBa
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen