• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar: batteri jämfört med diesel

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Vi får hoppas du har rätt men ibland undrar man vad dessa politiker kommer ifrån och hur de lever. Inte samma som jag gör helt klart
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Varför tror många att Sverige är först när det gäller miljötänk för fordon?
Jag har haft klistermärke i rutan för Tyskland i många år och de två senaste även i Frankrike. Dieselförbudet rycker allt närmare!
 
F

F.d. 53814

Guest
I den stad i Tyskland jag bodde i fanns fria leder genom stan och genom centrum för alla oavsett färg på plaketten.
Samma i de andra städerna som då krävde miljöplakett på bilar.
Problemet var att det inte var tydligt informerat så många irrade ikring o hamnade tokigt.
Vi får nog se liknande leder i våra städer när begränsningarna är ett faktum.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Tror du är pessimist. Det var ju omröstning i Göteborg om trängselskatten vid förra valet, och de som var emot var i majoritet men ändå infördes skatten. Hoppas att de politiker som beslutade att nonchalera omröstningens resultat får sitt straff i valet i år.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Tror du är pessimist. Det var ju omröstning i Göteborg om trängselskatten vid förra valet, och de som var emot var i majoritet men ändå infördes skatten. Hoppas att de politiker som beslutade att nonchalera omröstningens resultat får sitt straff i valet i år.
Vi får hoppas att folk inte glömmer sveket mot resultatet av folkomröstningen. Vi som bor utanför stan fick inte rösta även om vi måste betala när vi kör till jobbet.
Vi är förhoppningsvis många som kommer ihåg och som också ser vilka partier som står för förnuft i miljöfrågor. Jag vet
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
För att slippa bli kallad pårökt miljöaktivist eller att "någon vet var min brevlåda bor" så har jag tittat på de rent ekonomiska skillnaderna mellan en elbil och en liknande diesel. Som jämförelse används Kia Soul el med 30kWh batteri och en räckvidd på utlovade 25 mil och motsvarande diesel med liknande utrustning samt automatlåda. Dieseln Soul 1.6 CRDi DCT7 Advance säljs nu till kampanjpris 189800:- mot ordinarie pris 212900:-. Elbilen Soul EV kostar 376600:-, alltså en skillnad på 186800:-. Förutsättningen är att bilarna används 1500mil/år i 10 år och sedan har ett restvärde kvar på 10%. Kan elbilen ta igen sin dubbelt så höga inköpskostnad och vara ett vettigt alternativ?
Kalkylen har en stor brist och det är servicekostnaderna. Elbilen bör vara betydligt billigare här eftersom den slipper oljebyten och har betydligt färre delar som kan gå sönder.
Övriga frågetecken är elpriset som kan ligga lite högt, är från mina elfakturor och då jag har mycket liten elförbrukning så är det avtal med hög rörlig överföringskostnad.
Förbrukningssiffrorna är Kia´s egna för blandad körning.
Alltså inga fantasisiffror till elbilens fördel (förutom att den får 60000:- miljöpremie).

Microsoft Excel-2.jpg
 

Bilagor

  • Microsoft Excel-1-1.jpg
    Microsoft Excel-1-1.jpg
    241,2 KB · Visningar: 5

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Om man tittar på kalkylen så är elbilen 2000:- dyrare om året. Om servicekostnaderna skulle räknats in så skulle nog bli helt jämnt (eller om det inte just nu varit kampanjpris på dieseln).
Men är bilarna jämförbara? För många skulle nog räckvidden med el kännas begränsande och väljs dieseln. Den som pendlar till jobbet kanske den passar perfekt och kör man mer än 1500 mil året så blir den rena sparbössan.
För min egen del skulle det nog fungera, kör mest lokalt och ska man längre bort får det bli husbilen.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Bor man så att man kan ladda bilen och klarar sig med räckvidden kan kanske Elkian vara ett alternativ. Är dock tveksam om batterierna håller så länge. Tesla har ett stort antal reklamationer på batterierna i Norge så jag undrar om de håller säg runt Tjugo tusen mil som man nog kan förvänta från en modern diesel. Ett battribyte är troligen mycket kostsamt om det ens går att få gjort inom rimlig kostnad. Efter att sett teslas rekomendationer om hur deras bil måste hanteras vid en olycka hade jag blivit ännu mera tveksam. Den som lever får se om bilarna är verkliga alternativ men jag tror nog mera på hybrider och vätgas.
Jag har inte råd att spela med hundratusentals kronor så någon elbil blir det inte för mig.
Elkian är dock troligen det mest realistiska elbilsvalet idag om man har råd att ta risken och kan leva med begränsningarna.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
En liten uppdatering på vad som händer med eldrivna lastbilar. Idag släpper Volvo lastvagnar sin första riktiga lastbil till slutkunder. Bilen är en distrubutionsbil och har litet husbilliknande prestanda. Chassiet är rätt likt det Iveco Daily chassi som används till större husbilar av premium märken som Concorde, Morelo och N+B.
Motorn är på 130 KW Vridmomentet 420 Nm dvs mycket lika en Iveco Daily. Batterierna är på 300KwT och beräknas räcka till 300 km körning på en laddning. När man laddar behöver man ett utag på 64 amp 400v och då tar en fulladdning ca 10 timmar. Förra sommaren kostade en KwT ca 30 cent på många stallplatser vilket skulle ge en kostnad på 90 Euro för en "fulltank" som räcker 30 mil. En merkostnad på kanske 40% men inte så illa ändå. Det blir att bygga ut elnäten litet på ställplatserna men det fixar sig säkert. Undrar när vi får se husbilar av detta slag för nu går de ju att bygga.
Tyvärr finns det inget pris på ett löst chassi ännu men det kommer säkert
Här är Volvos första ellastbil: "En historisk dag"
Volvo visar upp sin splitt nya ellastbil i Göteborg
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
På Volvo lastbilar sin web og i pressemeldingen er den beskrevet som en FL med 16 totalvekt. Det er klassen over Daily som makser ut på drøyt 7 tonn. Men konstruksjonen av chassiet er ikke mye forskjellig på de fleste lastbiler i dette mellomsegmentet. Et klassisk H chassi. For dagens kundegruppe er elprisen lokalt til bedriftene det en må regne med, og da blir de billige i drift.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
På Volvo lastbilar sin web og i pressemeldingen er den beskrevet som en FL med 16 totalvekt. Det er klassen over Daily som makser ut på drøyt 7 tonn. Men konstruksjonen av chassiet er ikke mye forskjellig på de fleste lastbiler i dette mellomsegmentet. Et klassisk H chassi. For dagens kundegruppe er elprisen lokalt til bedriftene det en må regne med, og da blir de billige i drift.

Volvo säger att bilen blir avsevärt dyrare att köpa men billigare i drift. Det beror ju dock på elpriset som när utbyggnaden av elnäten skall betalas nog blir litet högre än idag.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det beror ju dock på elpriset som när utbyggnaden av elnäten skall betalas nog blir litet högre än idag.
Utbyggnad av elnätet påbörjades redan på 90-talet då luftledningar till stor del las i backen på grund av de många elavbrotten. Jag var själv verksam inom elnätsbranshen på den tiden.
Man beräknar att elfordon till största delen skall laddas på natten då det finns ledig kapacitet vad beträffar effektuttag.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En må skille mellom langdistanse elnet og lokale distribusjonsnett. Det pågår endel testing rundt i verden med batterier i lokalnettene slik at en kan utnytte totalkapasiteten bedre, en slik løsning er DC ladestasjoner for elbiler som samtidig er buffer for det lokale nettet. I områder med mye solpaneler på private hus er batterier i huset en stor økning av kapasitet i det lokale distribujonsnettet om batteriene brukes riktig.

Eksempelvis her jeg bor tåler nettet at vi mater inn opp til 7 kW, så det ble grensen for hvor mye paneler vi fikk montere uten batteri. Om vi installerer batteri så kan vi også montere mer paneler og ha styrt feed in til nettet. Med 7 kW uten batteri leverer vi noe el om dagen og kjøper om natten, investerer vi i en passe stor batterpakke vil vårt kjøp av el bli kraftig redusert. Trenger en god del ekstra paneler for å slippe å kjøpe kraft.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Bussar, sopbilar och andra bilar som ständigt går i stadstrafik är ju mycket lämpligt att elektrifiera. Det löser flera av problemen i städer med dålig luft och buller. Att de sedan har så stora batterier att de bara behövs laddas på nätterna är även det ett plus. Sopåkarna får väl bara lära sig att man inte måste ha plattan i mattan för då lär inte batterierna räcka hela dagen :)
Däremot husbilar är nog de som sist kommer att bli elektriska, de går väldigt korta sträckor varje år och inköpspriset är viktigt.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
En må skille mellom langdistanse elnet og lokale distribusjonsnett. Det pågår endel testing rundt i verden med batterier i lokalnettene slik at en kan utnytte totalkapasiteten bedre, en slik løsning er DC ladestasjoner for elbiler som samtidig er buffer for det lokale nettet. I områder med mye solpaneler på private hus er batterier i huset en stor økning av kapasitet i det lokale distribujonsnettet om batteriene brukes riktig.

Eksempelvis her jeg bor tåler nettet at vi mater inn opp til 7 kW, så det ble grensen for hvor mye paneler vi fikk montere uten batteri. Om vi installerer batteri så kan vi også montere mer paneler og ha styrt feed in til nettet. Med 7 kW uten batteri leverer vi noe el om dagen og kjøper om natten, investerer vi i en passe stor batterpakke vil vårt kjøp av el bli kraftig redusert. Trenger en god del ekstra paneler for å slippe å kjøpe kraft.

Jag bor ute på Tjörn och har idag 16amp 400v. Den fasta kostnaden för elnätet förutom förbrukning skatter mm ligger på 400 kr i månaden. Om jag uppgraderar min anslutning till 80 amp/400v ökar månadskostnaden till 4250 kr plus förbrukning. Det blir rätt dyrt att skaffa ett elnät som klarar att ladda fullt över natten hemma på uppfarten. Tyvärr kan leverantören inte leverera inom de närmsta åren om man inte själv tar utbyggnaden av hans nät och det kostar några hundra tusen. Ser litet dyrt ut tycker jag för vanligt folk
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Jag bor ute på Tjörn och har idag 16amp 400v. Den fasta kostnaden för elnätet förutom förbrukning skatter mm ligger på 400 kr i månaden. Om jag uppgraderar min anslutning till 80 amp/400v ökar månadskostnaden till 4250 kr plus förbrukning. Det blir rätt dyrt att skaffa ett elnät som klarar att ladda fullt över natten hemma på uppfarten. Tyvärr kan leverantören inte leverera inom de närmsta åren om man inte själv tar utbyggnaden av hans nät och det kostar några hundra tusen. Ser litet dyrt ut tycker jag för vanligt folk

Du klarar dig på 16A om du bara ska ladda personbilarna! Och även en eventuell husbil om du har gått om tid och inte måste ha fulladdat efter en natt. Men det lär väl dröja innan du skaffar elhusbil :)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Du klarar dig på 16A om du bara ska ladda personbilarna! Och även en eventuell husbil om du har gått om tid och inte måste ha fulladdat efter en natt. Men det lär väl dröja innan du skaffar elhusbil :)

Mina 16 amp är precis så att det klarar huset.
Normalt kan jag bara ta ut 6amp 230v vilket bara ger 1KwT per timma. Att ladda en husbil byggd på volvochassit skulle då då ta 30 nätter. En Tesla skulle ta en vecka att ladda så med nuvarande nät är elbilar omöjliga här.
Skulle jag klara mina dagliga 18 mil behövs tyvärr 64 amp 400v vilket då ökar fasta avgiften med 2000 per månad efter inkopplingen på runt 80 tusen.
Det gör även elpersonbilar omöjliga här.
För pendlare på landet gäller bara diesel ännu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen