Elbilar: batteri jämfört med diesel

Tråd startad i 'Under Markisen' av skalman52, 24 Februari 2018.

  1. skalman52

    skalman52 HBK Medlem

    Inlägg:
    77
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    25289
    Gjorde några beräkningar för nöjes skull. (MJ = Megajoule, Wh = Wattimmar)

    Diesel har ett energiinnehåll på 40 – 44 MJ/kg och väger 0.81 kg/liter vilket ger ca 52 MJ/liter (räknat med 42 MJ/kg)

    En normal tank är på 90 liter, alltså 4680 MJ vilket motsvarar ca 1300 kWh.
    Verkningsgraden på en dieselmotor är ca 40% så det blir bara 520 kWh som används för att föra bilen framåt. Resten blir värme som några av oss använder att värma upp bilen under färd.

    Dagen bästa batteriteknologi för bilar ger 150 Wh/kg batteri.
    En elmotor kan antas ha en verkningsgrad på ca 90%, dvs. 135 Wh/kg användbart från batterierna för att föra bilen framåt och mycket mindre att värma bilen med (=dags att ta på en tjock tröja).

    För att lagra samma framdrivningsenergi som en 90 liters dieseltank så behövs 3850kg batterier att jämföra med en vikt på under 100 kg för 90 liter diesel + plåten i tanken. Sedan tjänar man ju en del vikt på att en elmotor är lättare än en diesel med kraftöverföring.

    Vilken ström skulle man behöva för att ladda batterierna på samma tid som det tar att tanka en dieseltank? Ok, ett orealistiskt scenario men kan vara kul att se vad resultatet blir.
    Vi säger att det tar 12 min (=0.2 timmar) att tanka. Då behöver vi en effekt på 2.9 MW, 12550 A enfas, under 12 min för att ladda batterierna från noll till fullt

    Om man nu vänder på resonemanget och säger att 500 kg batterier är acceptabelt. Hur stor dieseltank motsvara det?
    500 kg med 150 Wh/kg är totalt 75 kWh. Omräknat till diesel blir det (40% verkningsgrad på motorn) som att åka omkring med en tank på litet drygt 13 liter.

    Man kan väl konstatera att det finns en del kvar att göra och att diesel är en effektiv energibärare. Kontrollräkna gärna. Jag har en tendens att räkna fel då och då. :)

    MVH
    Hans
     
  2. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    16,562
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Faktum kvarstår, dieselmotorn håller på att förgifta jordens befolkning!
     
    Jörgen Jönsson, Largu och Draumur gillar detta.
  3. Knut

    Knut HBK Webb

    Inlägg:
    15,517
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Noe stemmer ikke helt, en Tesla S75 har rundt 500 km rekkevidde med 75 kWh batteri. Om regnestykket over skulle stemme ville det bli 0,26 liter/mil for en bil på over 2 tonn. Skulle likt å se den diseldrevne bilen, og gjerne sett om den samtidiig klarte 0 til 100 kmh på under 5 sek. Noe en lett glemmer er effekttapet i drivverk. Det mye enklere drivverket i en elbil har vesentlig mindre tap enn en veksel låda og differentialen.
     
    Draumur gillar detta.
  4. skalman52

    skalman52 HBK Medlem

    Inlägg:
    77
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    25289
    Helt korrekt, Knut. Jag har inte gjort en uppskattning av energiförlusten i växellåda etc. 40% verkningsgrad är ju bara själva motorns värmeförluster.

    Apropås att förgifta jorden: Kör man på HVO100 så är man nästan CO2-neutral. Återstår NOx. Med AdBlue etc. är de nivåerna mycket låga. Jämfört med elbilar som får el från kolkraftverk (i Tyskland) är nog faktiskt diesel bättre.
    MVH
    Hans
     
  5. Bestliner

    Bestliner HBK Medlem

    Inlägg:
    2,422
    Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11647
    Uträkningen visar tydligt att elhusbil är en dröm som vissa talibaner odlar men som vi slipper se på mycket länge. Bra.
     
    Q-ul. Jan, PeterK, Buffalo och 4 andra gillar detta.
  6. leja4

    leja4 HBK Medlem

    Inlägg:
    101
    Kommun:
    Skellefteå
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20540
    Hej!
    Om dieseloljans energiinehåll är42Mj per kg och en liter väger ca 0,8 kg så måste rimligen en liter dieselolja innehålla 0,8 x 42=33,6 Mj.
    Hur miljövänlig en el-bil är beror helt på hur elen produceras. Verkningsgraden i ett kolkondenskraftverk är ca 33% Vid en sådan jämförelse är dieselmotorn klart att föredra. Kärnkraftverk har ungefär samma verkningsgrad som kolkraftverk. Ungefär hälften av Sveriges el kommer från kärnkraft så det är klart att anser man att kärnkraften är miljövänlig så är ju el-bilen det också.
     
    Buffalo, Lennart Eriksson, Pellan och 2 andra gillar detta.
  7. skalman52

    skalman52 HBK Medlem

    Inlägg:
    77
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    25289
    Leja4. Helt rätt! Jag räknade baklänges (=fel) där men har ingen lust att, just nu, göra om alltihop. Det lär väl sänka vikten på batterierna med sisådär 35%.

    Vi skall nog skilja här på vad som är möjligt på kort (i morgon) sikt och på lång (5-10 år) sikt.

    På kort sikt skulle HVO100 + AdBlue vara ett alternativ. Inte minst eftersom det fungerar på både gamla och nya bilar. Åtminstone i Tyskland kan man få eftermontage av NOx-reducerande system. Det finns en artikel i Promobil om det.

    På lång sikt skulle jag däremot gärna se bilar med elmotorer. Förutom det som Knut nämnde om en enklare kraftöverföring så finns det några ytterligare fördelar. De är tysta. Energiåtervinning vid bromsning (gör nog en del för Teslans räckvidd). Att kunna styra moment och varvtal oberoende av varandra ger en del nya möjligheter. Dessutom är dagens asynkronmotorer väldigt stryktåliga och kräver väldigt litet service. Motor- och växellådsoljor blir också ett minne blott.

    Om vi nu går mot eldrift undrar jag om inte bränsleceller är ett bättre alternativ för lätta och tunga lastbilar som behöver räckvidd.
    MVH
    Hans
     
    Largu och knarrevik gillar detta.
  8. Bengt&Siv

    Bengt&Siv HBK Medlem

    Inlägg:
    158
    Kommun:
    Kalmar
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    18685
    PeterK, Chippen, Stig och 1 annan gillar detta.
  9. visby

    visby HBK Medlem

    Inlägg:
    178
    Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    5101
    Ja! och för att sluta förgifta jordens befolkning så slutar Sverige med diesel. Blir nog bra.
     
    PeterK, marunga, Lasseboy och 4 andra gillar detta.
  10. Zingmark

    Zingmark HBK Medlem

    Inlägg:
    441
    Kommun:
    Umeå
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    9207
    Jag tror inte Sverige ligger först. Spanien tex kommer att förbjuda turister med dieselbilar att köra ut på öarna, tror det var 2020 och 2025 blir det detsamma med bensinbilar. Jag hoppas att man kan ta fram annat bränsle till våra husbilar annars blir det inte kul.
     
  11. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,133
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    19308
    Finns redan, HVO 100.
    Större bekymmer för bensinmotorer, finns inget biobränsle för dom.
     
    smålänningen, Olle&Lena och Bestliner gillar detta.
  12. Bestliner

    Bestliner HBK Medlem

    Inlägg:
    2,422
    Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11647
    De nya regler vi läser om är debattinlägg från diverse aktivister men långt från beslut ännu.
    Politiker tillsätts i val så om vi vill köra vidare med våra husbilar är det bara att rösta fram politiker som tycker samma. Det kommer jag att göra ihop med många andra.
     
    PeterK, pekke, Stig och 2 andra gillar detta.
  13. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    16,562
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Är det inte bättre stt rösta på politiker med ett uns av verklighetsförankring?
     
  14. leja4

    leja4 HBK Medlem

    Inlägg:
    101
    Kommun:
    Skellefteå
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20540
    Att tro att batteridrift är ett realistiskt alternativ för husbilar inom överskådlig tid är väl just ett bevis på avsaknad av verklighetsförankring.
    BBa
     
    pekke, visby, Stig och 3 andra gillar detta.
  15. viggoboy

    viggoboy HBK Medlem

    Inlägg:
    1,126
    Kommun:
    Trelleborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    8644
    Finns det så mycket ädelmetaller som behövs till alla bilar på jorden om nu alla skall vara el?
    Finns det så mycket elkraft att ladda dessa batterier?
    Avfallet från dessa batteriet. Tror det kostar ganska mycket att ta hand om det.

    Nej, försök att rena utsläppen som man gjorde med bensinen, Katalysator.
    Måste kunna gå att få ner utsläppen MYCKET mer både på bensin OCH diesel.
     
  16. Krulle

    Krulle HBK Intresserad

    Inlägg:
    84
    Kommun:
    Oskarshamn
    Det finns både positiva och negativa saker att ta hänsyn till, inte minst för de som är folkvalda eller de som lobbar för det som de tror är det bästa som finns. Det har varit en otrolig utveckling till det bättre för miljön sedan 60-talet, då luktade det verkligen avgaser från bilar och särskilt då i tätorter där motordrivna fordon koncentrerades på en mindre yta. Det är kanske så att "mobbingen" av dieselmotorn kanske inte är så befogad som den stora miljöboven, dock inte utan skuld.

    Ny studie visar: Bensinbilar spyr ut farliga partiklar
     
  17. håkansson2

    håkansson2 HBK Medlem

    Inlägg:
    270
    Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    21121
    Ganska ont om sådana som jag upplever det men det är en helt annan fråga i en annan tråd.
     
    mlaajanen, marunga, Bestliner och 3 andra gillar detta.
  18. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    16,562
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Kineserna leder utveckligen även på detta området, blir den första elhusbilen kinesisk?
    A6E5E4BB-F8CB-4BFB-8E0A-4CB7500364FF.png
     
    Largu gillar detta.
  19. leja4

    leja4 HBK Medlem

    Inlägg:
    101
    Kommun:
    Skellefteå
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20540
    Hej!
    80% av Kinas el-produktion sker i kolkondens anläggningar. Inga el-drivna bussar eller bilar är miljömässigt bättre än sättet på hur el-produktionen sker. Koleldning är ur miljösynpunkt förkastligt.
    BBa
     
  20. Bestliner

    Bestliner HBK Medlem

    Inlägg:
    2,422
    Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11647
    Det är just sådana jag efterlyser istället för massa pårökta aktivister som ofta helt saknar vetenskapliga bevis och fakta för det de försöker driva på vanligt folks bekostnad i egen sak.
     
    Bella4, Pellan, PeterK och 6 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.