• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El anslutning innanför lucka?

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
El anslutning innanför lucka? Hur fungerar det, läcker det inte in då, de hb jag har haft har alltid haft el anslutningen utan på bilen, den jag kollar på nu har endast en service lucka och där inne är elanslutningen, kläms inte kabeln när man stänger luckan, fattar inte riktigt iden med det.
Ni som har det så förklara gärna!
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
20140831_162200.jpg
AF1QipNJdlcvv-KvAFg4hpmv6MuMSBdXzpVctOwKiz1H
Det låter som du tittat på en Frankia. Innanför luckan finns en elkabelvinda och en vattenvinda och en utlopp för gråvattentömning. det finns också ett hål i golvet för att släppa ut elkabeln och sen stänger du luckan. Finns på Frankia åtminstone sedan 2005/2006. Elkabeln dras ut genom golvet vid avloppsslangen
 
Senast ändrad:

Lasse1957

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Timrå
HBK-Nr
22863
Medlemskap
2024
På vår Weinsberg tar du upp kabeln underifrån genom en genomföring så det är ingen kabel vid locket. Anslutningen är helt skyddad från väder o vind när serviceluckan är stängd.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Vår XLi har också lösning där kablage tas in via en liten lucka i golvet. Det fungerar bra och vid färd så kommer inte något vatten in fast luckan är en tämligen enkel plastlucka.
När kabeln är inkopplad så blir det dock en glipa, vilket innebär att lite energi tappas vid vintercamping. Märks inte praktiskt då det är dubbelgolv men den energi som försvinner måste ersättas.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Tack för alla svar, men hur är det mer myror och kryp, blir det inte en motorväg för dem att följa kabeln in i bilen?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hadde aldri problem med det på min Flair, men der var serviceluka er avstengt romm hvor det og var avtapping for ferskvannsystemet - totalt 3 kraner. En på hver side av trykkpumpen og en på varmvatn, alle 3 som laveste punkt på sitt segment. Luken for elkabelen hadde skyvelokk, jeg hadde et ekstra kamera som jeg kunne sette ned i luken for å vise gråvann avtappingen, kranen for dette var og i denne luken.
 
Toppen