• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eget inbrott.

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Kan tillägga att vi var och provade i alla dom andra fönsterna innan vi kom kom på att det var ett i dörren. Dom andra fönsterna sitter djupare in i väggen och har fler vinklar innan man når in till vreden, dessutom var dom lite styvare. Förardörren var vek uppe i hörnan vi provade med att få in en ståltråd för att dra upp låspinnen men den gick bara ner en liten bit från hörnan sedan var det omöjligt där också, det blev för tajt i vinklarna. Vi provade med att försöka dyrka upp låsen men gav snart upp, även med en större skruvmejsel så hade det inte gått utan mycket våld och det hade fört med sig så mycket ljud att om det varit någon inne och sovit hade personen vaknat.
Nu är vi ju inga proffs men tror att hade det inte varit för fönstret i bodelsdörren så hade vi gått bet på inbrottet, och dom andra ställena så hade det fört med sig så mycket oväsen att vi hade vaknat om vi sovit där, ibland räcker det ju med lite grenar som vispar på taket för att man skall vakna.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Eget inbrott.

jag undrar vad försäkringen säger om du har gömt en nyckel i eller under eller på fordonet och det blir stulet ? gäller försäkring då ?:confused:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Eget inbrott.

Ett alternativ till att gömma nycklar fungerar bra för mig.

En karbinhake och nycklarna fästade med egna nyckelringar så de är lätta att ta bort och sätta tillbaka varje enskild nyckel.
Karbinhaken med nycklar fästade vid hällorna till livremmen på kort eller långbyxor eller i nödfall en stropp runt nacken.
Lämnar ALDRIG bilen utan att fästa karbinhaken, inte ens för en kort stund.
Karbinhaken är även bra att hänga tanklocket med nyckel i och i dörrhandtaget på förardörren när man tankar.

Egna tillkortakommanden med glömda tanklock och inlåsta nycklar har gjort att denna rutin fungerat bra de senaste 15 åren.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Eget inbrott.

Att det är lätt att komma in via bodelsfönstren är ingen hemlighet.
Jag har sett flera lösningar på det och denna ser ut att vara så enkel att man nog kan göra en egen variant enkelt.

https://www.youtube.com/watch?v=EluOVsQ6Tg0

Jag har även sett en annan som är lite mer arbetad och även täcker låsknappen på fönsterspärren.

//Stefan
 

jela

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
22226
Medlemskap
2021
Sv: Eget inbrott.

Så här gjorde jag.
 

Bilagor

  • 20170630_163714.jpg
    20170630_163714.jpg
    4,4 MB · Visningar: 54
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Eget inbrott.

Jag har gömt en dörrnyckel i en balk under bilen. I det lilla kassaskåpet i bilen ligger reservstartnyckeln. För två veckor sedan låste vi oss ute, frun hade av misstag tryckt ner låset på bodelsdörren, framdörrarna har vi alltid låsta. Nu blåste dörren igen och där stod jag. Hade nästan glömt var jag gömt nyckeln, men hittade den, och kom in. Var väldigt nöjd med mitt förutseende.
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Eget inbrott.

Utdrag ur Trygg Hansas villkor för Fiat Professional husbilsförsäkring

Förvaring av nycklar, nyckelkort eller liknande
När du lämnar fordonet ska nyckeln tas med. Nyckeln till låset får inte förvaras eller gömmas
i eller i närheten av fordonet och ska i övrigt förvaras på ett säkert sätt. Nycklarna får inte ha
uppgift om namn, adress eller registreringsnummer.


/TommyQ
 
Toppen