• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Efterlysning, om feedback angående växellådsoljor

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Hej
Ursäkta, jag vet mycket är skrivet om växellådsoljor, men har någon feedback att skänka en nybliven (återigen) husbilsägare speciellt om oljorna Redline och Omegaoljorna eller går det lika bra med dem vanliga som fabrikanten använder?
Bürstner 574 1998 års modell.
Måste byta olja på min "nya".
Tack på förhand
mvh
Fincan
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har RedLine Shockproof Lightweight i min låda, har haft den i de husbilar jag haft. Kanonolja lådan blir väldigt lättväxlad & följsam. Kan köpas på bl.a Mekonomen.
RedLine
 

Bilagor

  • ShockProof Gear Oil Tech Info.pdf
    41,2 KB · Visningar: 24

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag har Omega i min låda som dessutom är överfylld till 3L. Det är en 01 Fiat med den "ökända" 5-an. Har inte haft några problem med lådan men vet inte om donna olja är bättre än någon av de andra.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Redline mt lightweigt körde jag med i min 2003a blev väldigt fin i växlingen läste dock på redlines produkt datablad att den ska bytas efter 12månader jag körde dock 24. Bytte till valvoline 75w90 gl4 märkte att växling vid helt kall bil från 1-2 blev lite trögare annars ingen skildnad. Dock är nog min växellåda något nyare i konstruktionen så ta infon med en nypa salt
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Hej och tack för alla svar.
Vet ej tyvärr om tidigare ägare har åtgjärdat växellådan eller ej, men den verkar fungera som den skall även efter "släpp gasa på femman testet". Inga vibrationer eller andra konstigheter.
Det jag upplever som problem även med denna husbil är hastigheten på vägar skyltade med 70 km/tim. Ligger jag i fyran blir varvtalet för högt, ligger jag i femman , " misshandlar" jag femte växeln.
Så jag undrar om jag har större flexibilitet i detta, då jag använder ex Redline olja. Får man tro reklamen får femte drevet bättre olja gentemot "vanlig" där knappast olja kommer dit. Om det är så att Redline olja har denna funktion då är mitt val lätt, dvs jag kan även köra i femman vid ex 70 km/tim.
mvh
Fincan
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
NU är det ju inte så att RedLine-oljan gör att man helt kan bortse från den klena 5:an upp till årsmodell -06 (tror jag det är). Men, med denna (eller liknande) olja & med en överfyllning med ett par deciliter så får 5:an en betydligt bättre smörjning. Fortfarande bör man inte segdra eller accelerera under 70 km/tim på växeln. Det jag märkt är att jag kan köra ner till 70 på 5:an på plan väg utan problem.Tilläggas kan att jag använder GPS'ens hastighetsangivning i sådana lägen & på min HB skiljer det 5 km/tim där HB'n visar för högt, alltså 70 istf 65.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Använd den billigaste olja som uppfyller Fiats krav, tex biltemas.

Att överfylla denna växellåda för att förbättra smörjningen på 5an är nog en bra ide.
jag gorde detta själv på min första husbil, med biltemas olja.

Om du vill ha olja till fler byten, har Swedol 20l för 1500 kr.
Swedol E-handel
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
NU är det ju inte så att RedLine-oljan gör att man helt kan bortse från den klena 5:an upp till årsmodell -06 (tror jag det är). Men, med denna (eller liknande) olja & med en överfyllning med ett par deciliter så får 5:an en betydligt bättre smörjning. Fortfarande bör man inte segdra eller accelerera under 70 km/tim på växeln. Det jag märkt är att jag kan köra ner till 70 på 5:an på plan väg utan problem.Tilläggas kan att jag använder GPS'ens hastighetsangivning i sådana lägen & på min HB skiljer det 5 km/tim där HB'n visar för högt, alltså 70 istf 65.

Tack för det.
Har märkt samma ganska märkbara skillnad mellan GPS och hastighetsmätaren. Fick en överraskning första gången då jag låg i 75 på femman, men när jag kollade på GPS var det under 70 .

En undring i samband med "harmoniskt och ekonomiskt" körsätt, kanske en chiptrimning kan fixa detta. (om det nu går på denna årgång- 2,5 td -98)
mvh
Fincan
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Chippning eller trimbox fungerar inte på din HB eftersom du har mekanisk insprutning. Däremot kan du byta eller i bästa fall vrida på käglan till rökbegränsaren om denna är excentrisk. I samband med detta kan man också öka turbotrycket något. Så har jag gjort på dom HB som jag haft & det har fungerat utmärkt. Vid besiktning har jag legat klart under godkända gränsvärden. HB'n blir piggare, starkare & jag tyckte mej märka att förbrukningen minskade något lite.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Chippning eller trimbox fungerar inte på din HB eftersom du har mekanisk insprutning. Däremot kan du byta eller i bästa fall vrida på käglan till rökbegränsaren om denna är excentrisk. I samband med detta kan man också öka turbotrycket något. Så har jag gjort på dom HB som jag haft & det har fungerat utmärkt. Vid besiktning har jag legat klart under godkända gränsvärden. HB'n blir piggare, starkare & jag tyckte mej märka att förbrukningen minskade något lite.

Tackar för ett intressant svar.
Skall försöka ta mig an detta.
mvh
Fincan
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Fördelen med omega och red line oljan är att den inte skummar vilket är att föredra i alla läge
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Alla oljor under GL4-GL5 innehåller tillsatser mot skumning.
Skum är inget problem om man håller sig till tillverkarens rekomenderade specifikationer.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Gör ett test själv med en elvisp
Omegaoljan skummar inte och den stiger upp på vispaxlen
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nu gäller ju tråden en vxllåda av 1998 års modell där 5:ans växel är påbyggd, alltså inte integrerad inne i vxllådshuset. Denna variant hade problem med dels var den klen & dels fick den dålig smörjning. Omega- & RedLineoljorna har tillsatser som ger dom extra bra smörjegenskaper mot höga temperaturer & belastningar & används inom racingsporten. Smörjningen går till så att dreven i vxlllådan stänker upp oljan i en liten ränna där den rinner ut ur vxllådan & in i det påbyggda huset för 5:ans vxl. Det är därför bra att överfylla lådan för att öka oljeflödet till 5:e växeln. Detta nämner inte tillverkaren med ett ord.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi kör vår bil året runt, även i värsta vinterkyla ned till ca -25grader, på sommaren drar vi släp emellanåt (600-700Kg) den har aldrig varit svårväxlad, eller givit några konstiga ljud ifrån sig, inte heller på 5:an som likt bilen i övrigt har gått snart 23.000 mil. Vi kör f.n. på ELF GL4 så som Fiat rekommenderar, men jag har överfyllt växellådan med ett par deciliter extra. Jag anser inte att det finns anledning att köra på dyra specialoljor. Däremot anser jag att man bör överfylla lådan lite, och undvika att gasa fullt på 5:an från hastigheter under 70km, liksom att köra uppför backar under kanske 80km/tim med gasen i botten utan då istället växla ned. Däremot kör jag ibland 60-80km på 5:an med lågt gaspådrag, men inte alltför lång tid i sträck. Hittills har det ju fungerat?! :) Borde kanske tillägga att motorn är lite "fixad" också, och ger idag betydligt mera vridmoment och effekt än den gjorde i originalskick, och ändå håller lådan med standardoljan..?! :)
 
Senast ändrad:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Vi kör vår bil året runt, även i värsta vinterkyla ned till ca -25, på sommaren drar vi släp emellanåt (600-700Kg) den har aldrig varit svårväxlad, eller givit några konstiga ljud ifrån sig, inte heller på 5:an som likt bilen i övrigt har gått snart 23.000 mil. Vi kör f.n. på ELF GL4 så som Fiat rekommenderar, men jag har överfyllt växellådan med ett par deciliter extra. Jag anser inte att det finns anledning att köra på dyra specialoljor. Däremot anser jag att man bör överfylla lådan lite, och undvika att gasa fullt på 5:an från hastigheter under 70km, liksom att köra uppför backar under kanske 80km/tim med gasen i botten utan då istället växla ned. Däremot kör jag ibland 60-80km på 5:an med lågt gaspådrag, men inte alltför lång tid i sträck. Hittills har det ju fungerat?! :) Borde kanske tillägga att motorn är lite "fixad" också, och ger idag betydligt mera vridmoment och effekt än den gjorde i originalskick, och ändå håller lådan med standardoljan..?! :)

Tack för svaret. Jag ser du har samma motor som jag med samma årgång (Fiat 230 förmodar jag) och blev nyfiken på att du nämner att motorn är lite "fixad". Kan du förklara något mer om detta?
mvh
Fincan
 
Toppen