• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EBL 99 Laddar inte vid 230 V drift och ingen ström i uttag

F

F.d. 54629

Guest
Har en Bürstner I715 2009 med EBL99. Den beter sig märkligt.

Bodelsbatterierna är helt urladdade men vid motordrift går laddningen igång.
Vid nätdrift 230V laddas ej batteriet och uttagen har ingen spänning, kylen går inte på 230V. Om jag startar motorn så får jag ström i uttagen och kylen går att köra på 230V.
230V finns fram till EBL99.
Alla yttre säkringar på och i anslutning till EBL 99 är hela.

Måste batterierna vara ok för att man ska kunna köra på nätdrift 230V?
Tips på komponent i EBL99 att byta ut. Eller är det bara att skicka den på rep?
Har läst om trasiga dioder och glassäkring

Tacksam för tips!
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Här finns ännu mera om EBL99 (i den bifogade filen). Elschema mot slutet. Att du inte har 230V när motorn är av och att det finns 230V när motorn är startad är skumt. Nätspänningen till vägguttagen verkar inte, om man tittar i schemat, passera EBL:en. Däremot kopplas kylskåpet om till bilbatteriet när motorn startar. Men det skall ju inte påverka 230V. Eftersom 230 kommer fram till EBL så skall du nog kolla alla andra säkringar, kontakter och jordfelsbrytare i 230-nätet.

MVH
Hans
 

Bilagor

  • Electrobloc-EBL99K.pdf
    510,2 KB · Visningar: 88

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
230 V sikringer er en egen blokk utenom EBL, enkleste utgave er med en kombinert personvern bryter og sikring som bryter både live og nøytral. Mer komplisert er det en personvern foran et par sikringer - en for EBL lader og en for forbrukskontakter, oftest er dette og med dobbeltbrytende sikringer som bryter begge ledere på kursen. Normalt finnes det ikke andre forbindelser mellom 230 og 12 volt anleggene enn batteriladeren.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
På EBL 99 sitter det en glasrörsäkring inne i enheten man måste öppna EBL:en för att se den .Jag tror att den är på 4amp. Jag är säker för jag fick byta den i Portugal efter en vattenläcka.
BBa
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
EBL 99 har integrert 12V lader, om jeg hadde konstruert denne så ville jeg ha 2 sikringer - en på 230 volt siden på maks 4A - helst under 1A og en på maks ladestrøm eller like over.
 
F

F.d. 54629

Guest
Säkring i enheten är hel , liksom alla yttre säkringar. Provar att ladda batterierna med extern laddare nu när allt är urkopplat. De är ju helt urladdade och EBL:en kanske inte klarar av att ladda från noll.
Förhoppningsvis kommer EBL-laddningen igång om batterierna kommit upp i tillräcklig spänning
Vill ju veta att laddning funkar innan jag stoppa i nya batterier
 
Toppen