• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EBL 29

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Har kopplat solpanel till EBL 29 får bara laddning på startbatteriet trots att bobatteriet också är anslutet.Till saken hör att det finns en LAS 1218-2 batteriladdare monterad. Allt detta sitter i en Hymer EX688 2016. Måste jag ansluta panelen direkt på bobatterierna eller har jag missat något?
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Hur har du kopplat in regulatorn på EBLn? Det är separata inkopplingar för start respektive bodelsbatteri.

Alternativt koppla bara in så bodelsbatteriet får laddning, enligt min mening är det onödigt att blanda in startbatteriet.
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Hur har du kopplat in regulatorn på EBLn? Det är separata inkopplingar för start respektive bodelsbatteri.

Alternativt koppla bara in så bodelsbatteriet får laddning, enligt min mening är det onödigt att blanda in startbatteriet.
Jodå allt rätt kopplat, för säkerhetsskull provade jag att koppla bort startbatteriet, ingen skillnad, jag tror att något är felkopplat i bilen från fabrik, nu har jag kopplat direkt på batteribanken laddar som det skall.
 
F

F.d. 940

Guest
Har kopplat solpanel till EBL 29 får bara laddning på startbatteriet trots att bobatteriet också är anslutet.Till saken hör att det finns en LAS 1218-2 batteriladdare monterad. Allt detta sitter i en Hymer EX688 2016. Måste jag ansluta panelen direkt på bobatterierna eller har jag missat något?

Har du kopplat in + och - från regulatorn till block 6. + till 3 och - till 1.
Om du har spänning till startbatteriet så har du kopplat - till 1 och + till 2.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tror du blåste en 20A sikring i EBL nå du koblet + til både 2 og 3, du fikk med det sammenkobling av start og bo-batteri via en bakvei som ikke er dimensjonert for dette. Solarregulatorer med kun en + utgang skal kun kobles til 3.
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Tror du blåste en 20A sikring i EBL nå du koblet + til både 2 og 3, du fikk med det sammenkobling av start og bo-batteri via en bakvei som ikke er dimensjonert for dette. Solarregulatorer med kun en + utgang skal kun kobles til 3.
Som vanligt har du rätt Knut. Jag har tittat på den säkringen flera gånger utan att se det, när jag mäter den är den defekt, tack.
 
Toppen