E&P Hydrauliska

Tråd startad i 'Under Markisen' av fjelie, 12 November 2018.

1. fjelie

fjelie HBK Medlem

Kommun:
    Lomma
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23041
    God kväll,

Idag fick jag pris på E&P hydrauliska stödben utan montering 52 000 sek detta till vår 5 tons husbil.
    Någon annan som fått pris på detta?

2. stampe

stampe HBK Medlem

Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    986
    Hej!
    Jag köpte en ny husbil för ett par månader sen och satte på EP stödben och fick då betala 47000kr monterat. Tror dock inte att det var fullpris då husbilsfirmorna bollar med siffrorna vid köp av ny husbil. På förra husbilen jag hade fick jag ett pris på 58000kr vid eftermontering. Våran husbil som vi köpte är 4500kg tror dock inte att det ska ha någon betydelse.

//Rolf

3. Stefan1962

Stefan1962 HBK Intresserad

Kommun:
    Tyresö
    Har beställt Ep till nya husbilen, kommer inte ihåg priset. Fick ni fjärrkontroll med? Ingår det eller?

//Stefan

4. Valkyrie

Valkyrie HBK Medlem

Kommun:
    Botkyrka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    20659
  5. Stefan1962

Kommun:
    Tyresö
    Tack för svar:)

6. Fam Pettsson

Fam Pettsson HBK Medlem

Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4573
    Pris 55000-58000kr allt ingår. Vill man sedan flytta över dem till annan bil. Så kostar det 10000-28000kr.

7. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    En helluftfjädring kostar ca100000kr, varför inte ta det om man köper ny bil, istället för att betala 55000kr för en kompromiss?

MiRe gillar detta.
  8. Stefan1962

Kommun:
    Tyresö
    Varför kompromissa? Tar båda såklart:)

Mårten&Marre och idemis gillar detta.
  9. EPersson

EPersson HBK Medlem

Kommun:
    Eskilstuna
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11890
    En helluftfjädring ger ju komfort när man kör och en bil i våg när man parkerat men den ger INTE en stadig/stum bil när man parkerat. Jag upplever just detta som en nästan lika stor fördel som nivelleringen.

Båda systemen är väl det bästa.

idemis och Häggen gillar detta.
  10. Åke Nordström

Åke Nordström HBK Medlem

Kommun:
    Eslöv
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3583
    Själv har jag under den gångna säsongen med mina HPC-stödben upplevt en viss besvikelse över följande: Vid nivellering, där underlaget är tillräckligt plant så att alla sex hjulen har markkontakt, är stabiliteten riktigt god med stumhet gentemot gång inomhus och kraftiga vindbyar. Bra så. Dock avtar denna stabilitet allteftersom underlaget vid olika uppställningar blir mer lutande så att ett eller flera hjul inte längre har markkontakt. Då det är lätt att vänja sig vid den goda stabiliteten blir det vanligt att jag, vid kraftiga vindar särskilt från sidan, sänker husbilen så att alla hjulen har markkontakt och därmed accepterar jag den mer lutande tillvaron i husbilen men får desto mer stabilitet. Till saken hör att jag bytt frambenen (för två år sedan) till AL-KO:s ACS och redan där fått en betydligt bättre stadga vid stillastående (förutom vid färd).

laval gillar detta.
  11. Sören-6830

Sören-6830 HBK Medlem

Kommun:
    Vellinge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6830
    Har Goldschmitts nivellerande luftfjädring, monterades på bilen när vi köpte den ny 2012. Den kan kanske? inte klara lika stora lutningar som EP, men den ger mjuk gång och jag tycker det inte är någon nackdel att hjulen står på marken för en snabb flykt om det skulle behövas, ingen kan heller säga att vi campar, om nu någon skulle vilja ha synpunkter på det.
    Bilen står inte lika stadigt som med EP men vi upplever aldrig något obehag med de ytterst små rörelser man kan känna. Vi tänker aldrig på det.
    I äldre bilar med förra generationen luftfjädring kommer jag ihåg att de gungade lite obehagligt när man gick i dem, den känslan finns inte i vår, kanske vår vikt, 52 resp 71 kg spelar en viss roll?
    En fördel med EP som vi naturligtvis inte har är att vi inte kan lyfta upp något hjul i luften vid ev hjulbyte. Det får vår gummiverkstad ta hand om.

Mats&Agneta gillar detta.
  12. Sören-6830

Sören-6830 HBK Medlem

Kommun:
    Vellinge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6830
    I Reisemobil nr 1, 2019, (finns på Readly t ex) finns en stor artikel om luftfjädring för den som är intresserad. Finns också lite prisangivelser, T ex Goldschmitts kostar monterad på ALKO-chassi ca 85000:-.

13. karlsson-peter

karlsson-peter HBK Medlem

Kommun:
    Valdemarsvik
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19839
    Upplever det samma men kommit på att det är stödbenen som blir vingligare ju längre ut de dras. Vi har därför klossar som vi stoppar under benen där marken är som lägst (när det behövs)

Anne-Louise & Johnny och GöranH gillar detta.
  14. Dj Freddy

Dj Freddy HBK Medlem

Kommun:
    Mullsjö
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    9195
    det finns även elektriska nivå system.. Med en el motor på varje ben.
    Lättare att installera samt lägre vikt vad jag kan se.

Tyvärr så har jag väldigt dåligt internet just nu, därav kan jag inte skicka med bilder eller länkar.
    Men sök på det får ni se.

//Freddy

15. idemis

idemis HBK Medlem

Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14043
    Har både EP stödben och luftfjädring fram och bak. Det ena förtar inte det andra.
    Luftfjädring för komfort och stödben för perfekt nivå och stabilitet. Har även monterat aktiva stötdämpare med sensorer under bilen som utterliggare ökat komforten och bilens atabilitet vid körning.
    Upplever att många uttalar sig som varken har det ena eller det andra eller bägge systemen monterade.

16. Stefan1962

Kommun:
    Tyresö
    Håller med dig:). Har idag hydrauliska stödben som bara enligt oss är ett måste. Till nya bilen har jag beställt luftfjädring runtom + stödbenen. Fråga när du fäller ner stödbenen, har du då innan ställt bilen i våg med fjädringen? Tänkte att det borde bli extra stabilt med alla hjul i backen, om det går med tanke på lutning alltså. Tänker jag rätt?
    Mvh
    Stefan

17. Håkan o Britt

Håkan o Britt HBK Medlem

Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3489
    När du skall använda dom hydraliska stödben så sänker sig luft fjädringen först sedan åkerhydral benen ner

UFFEE gillar detta.
  18. Stefan1962

Kommun:
    Tyresö
    Ok, tack för svar:)

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.