• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dubletter i Locus Map Pro

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Har lagt in den senaste Ställplatser HBK-17 nov. i Locus Map Pro. Men den förra från oktober ligger kvar!! Så nu kommer det upp två varianter av varje på kartan!!! Är det någon som vet hur man får bort den första (okt.)??
Jack43
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Dubletter

Prova detta: Gå in på Locus/Data/Import på enhetsminnet och ta bort den gamla filen. (Jag har aldrig råkat ut för dubbletter, men borde hjälpa).
Du glömde sannolikt tala om för Locus att den nya skulle ersätta den gamla vid importen.

2017-12-02 09.25.08.png

Edit: Alternativt, ta bort alla HBK i mappen Import, och importera den nya igen.
Kom ihåg att låta Locus ersätta den gamla.
Se även STACT's beskrivning i början av sin tråd (om t ex Ignorera, mm).

Edit 2: Utgå härifrån: Klicka på de tre punkterna vid din HBK grupp och välj Import, och följ sedan dialogen.
Som sagt, kom ihåg att välja ersätt och ignorera om Locus säger att platsen finns förut (kanske någon annan POI-fils).

2017-12-02 09.33.30.png
 
Senast ändrad:

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: Dubletter i Locus Map Pro

Ja du Bosse! Nu har jag förtvivlat rivit mig på skulten, så svålen börjar synas!! Jag har efter flera timmar lyckats komma fram till den sidan, som jag tror du menar. Men hur i jösse namn får jag bort den ena av dessa filer??? Allting är enkelt OM man kan det!!
Jack43
 

Bilagor

  • Locus.JPG
    Locus.JPG
    5 MB · Visningar: 0

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Dubletter i Locus Map Pro

Jag använder File Explorer, vet inte hur File Browser fungerar.
1. Men prova att markera den fil du vill ta bort, kommer det upp en meny i botten eller toppen då?
2. Eller prova att hålla nere (trycka ett längre tag), får du då en meny där du kan ta bort?

(I File Explorer får jag upp en meny i botten av sidan så fort jag markerar en fil.)

Lyckas du inte här kan du ta bort hela POI i Locus (i meny data, klicka på de tre punkterna till höger om din HBK poi.
Men då får du även lägga upp en ny från scratch via Locus menyerna. (Överst, lägg till en poi).
Som jag sa, läs även igenom Stefans/STACT-inlägget i hans tråd!
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: Dubletter i Locus Map Pro

Nä, det går inte!! En liten fråga (till), är du i datorn eller telefonen?
Jack43
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Dubletter i Locus Map Pro

Det enklaste att prova ...
Starta Locus Map
Klicka på de tre strecken uppe till vänster: Du får denna bild ..

2017-12-03 14.25.03.png

Klicka på import
Locus startar File browser:

2017-12-03 14.32.31.png

Här har jag fått upp GDrive automatiskt eftersom jag tidigare lagt in GDrive och andra molntjänster under Cloud i File Browser.
Om du inte gjort det kan du i stället först surfa dit via husbilsklubben.se och STACT's tråd.
Väl där laddar du ner zip-filen i telefonen, zip-filen hamnar då i mappen Download på denna.
I stället för GDrive direkt, dirigerar du till Download i telefonen och startar Locus' nedladdning därifrån.
(Dvs, i bilden här ovanför väljer du Local och letar där upp Download och din zip-fil).

Välj rätt HBK fil (klicka på den):

2017-12-03 14.44.33.png

Och klicka på Download. Då startar importen, du få välja mapp (ta en ny som du kallar t ex HBK).
Under importen får du kanske en fråga om att en plats finns förut - Välj då Ignorera.
 
Senast ändrad:
Toppen