• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dubbla bodelsbatterier

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Jag har monterat ett extra batteri i bodelen, jag har köpt ett Varta LA 95Ah AGM lika som det gamla som sitter i husbilen. Idag när jag kollade batteri statusen så visade Schaudt LT 631 14,2V 79% och den verkar ha slutat att ladda. Jag kollade batterierna och dom är fulladdade, kommer inte panelen att visa 100% när man har dubbla batterier?

Jag har programmerat om panelen till 180Ah från 90Ah enligt instruktionerna i handboken när man fördubblar batterierna. Jag vill tillägga att det gamla batteriet är ca 3 år gammalt men fullt fungerande.
Är problemet att jag har ett använt batteri och ett nytt batteri eller något annat?
Christer Jonsson
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
På en del mätare behöver man säga till mätaren (manuell synkronisering) att "nu är det 100%" för att den skall ställa om sig till ett nytt antal batterier. Vet inte om det är fallet med Schaudt men för en del andra måste man göra så.

MVH
Hans
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Tack för informationen, jag har läst manualen för Schautd men kan inte hitta något om detta. Det som finns är att man ska ställa in sin nya kapacitet för batterierna och det har jag gjort.
Christer
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Har du laddat ur batterier till c:a 70-80% och sedan laddat upp dem igen efter du installerat nya batteriet? Många batterimonitorer vill ha en urladdning och uppladdning för att "lära sig" när man ändrar storlek på batterier.
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Jag beställde ett nytt batteri till idag så jag får 2 nya , jag får för mig att det kan bli broblem om man sätter in ett nytt och ett gammalt batteri.
Jag har testat alla förslag jag fått från medlemmarna i Husbilsklubben, men problemet kvarstår.
Får hoppas att ett nytt batteri till löser mitt problem!
Christer
 

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024
Jag beställde ett nytt batteri till idag så jag får 2 nya , jag får för mig att det kan bli broblem om man sätter in ett nytt och ett gammalt batteri.
Jag har testat alla förslag jag fått från medlemmarna i Husbilsklubben, men problemet kvarstår.
Får hoppas att ett nytt batteri till löser mitt problem!
Christer

Hej
Jag har likadan Schaudt LT 631i vår HB LMC/Solifer 2015, när jag installerade solceller och SCHAUDT LRM 1218, så monterade jag dubbla AGM batterier (1 års skillnad i ålder) har inte sett några tendenser till problem med det.
Procent indikeringen som jag normalt inte tittar på så ofta, visar mellan 79-89% när jag kollat på den sista veckan, laddningen verkar upphöra vid ca 84-85% men % ökar ändå, skall låta 220 V vara inkopplad ytterligare ett par dagar så kanske det kan bli 100%
Man kan ju alltid skicka en fråga till den utmärkta kundsupporten Schaudt Gmbh elektronische Systeme für FreizeitmobileIMG_20180616_120218.jpg IMG_20180616_120215.jpg IMG_20180616_120211.jpg
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Hej! Tack för info, jag har en LMC 2015 så det är precis samma som din, jag kom upp i samma % som du så det kanske inte var något fel på batteriet. Just nu har jag husbilen hos LMC för montering av solcell får tillbaka den på måndag och då ska jag montera dubbla batterier igen så får vi se vilket resultat jag får när jag har 2 nya batterier.
Christer
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej elsebo46, kan tyvärr inte det här fullt ut även om jag har fajtats med problemet. Men om man fibblar med panelen när den startar upp efter att batteriet/batterierna varit bortkopplade och råkar trycka ok på fel ställe när den startar upp i stället för att vänta på time out så den själv hoppar tillbaka så hamnar man i ett avkänningsmod i stället för i totalAmpvisning.
Då visar panelen ungefär det antal Amp/tim som man absolut max. kan plocka ut ur batterierna när de är fulladdade (runt 80% av totala banken) och inte det totala antalet Amp/tim som man skrivit in i minnet. Det verkar rätt hopplöst att få tillbaka panelen till att visa totala Amp/tim igen så de flesta som har varit utsatta för problemet och letat runt på på internet har givit upp och antingen fortsatt att läsa av det lägre värdet (som faktiskt är närmare sanningen än det totala) eller också får man ta till lite fusk och skriva in ett högre värde än vad batteribanken är på.
I ditt fall med två st. 95Amp batterier så skulle du skriva in i panelen att batteribanken är på runt 237.5 Amp/tim för att att åter kunna läsa av batteriernas rätta Amp.tal (190 Amp/tim totalt) i stället för runt 80%.
Man får ta det totala Amptalet på batteribanken och multiplicera det med 125% för att hitta det tal man skall skriva in som fuskvärde.

Om man gogglar på problemet så dyker det upp rätt mycket om detta och även några förslag på hur man kan återställa panelen igen, och även om att slå in olika koder i displayen för återställning som inte verkar funka. Det finns även något om att plocka bort ett backupbatteri så panelen tappar all inslagen info m.m.

Troligen så är det inget fel på ditt gamla batteri i alla fall.

M.v.h. JANKRO.
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Hej! Idag har jag monterat nya batterier samt en inverter, jag har testkört allt även en Micro via invertern och allt fungerar som det ska. Jag har även låtit montera en solcell på130W, vi ska åka ut och testa i skarpt läge nästa vecka.
Men problemet med % verkar inte blivit bättre med nya batterier just nu är det 72% och laddningen är igång får se i morgon hur det ser ut. Nya batterierna visade 12,79 respektive 12,84V när jag mätte innan jag monterade dom med min voltmätare, när laddaren är på *******en så visar panelen 14,2 V, eventuellt får jag kolla med kundtjänst hos Schaudt. Eller får jag som Jankro skriver lägga in ett högre värde.
Christer
 

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024
Hej igen
Efter att haft nätspänning inkopplad ett par dagar så har Procenten sakta ökat till 91-92% och efter att jag kontrollbesiktat HB idag så kopplade jag på 220V igen och då startar en ny period med förhöjd laddningsspänning 14,2V och 0,2A laddning och se där nu 94%;)
Har även 2*130W solpaneler på taket så jag behöver egentligen inte nätspänning mer än för att "starta upp" kyl/frys.
Hoppas du får liknande mät resultat med tiden
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Hej igen!
Det blev inte bättre efter en natts laddning fortfarande 72% men fulladdat batteri, så jag beslutade att ta kontakt med Schaudt kundservice, skickade till dom på förmiddagen fick svar nästan omgående och så här svarade dom.
På din beskrivning så verkar det som det är fel på Hella sensorn, det är ingen Schaudt produkt så vi ber dig ta kontakt med husbilsförsäljaren.
Först viste jag inte vad det var för del, men det är den som sitter på minus polen det är där all mätning sker, och jag har hittat på nätet får se om jag köper någon eller kör som det är.
Christer
 

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024
Hej Elsebo46
Vid närmare eftertanke så har jag bytt Hella sensorn, jag fick en ny vid besök på fabriken då jag talade med en supporttekniker om att jag tyckte att bo-batteriet "tömdes" väl fort (hade bara ett batteri och inga solpaneler då) Jag hade heller inte så mycket erfarenhet av elanläggningen, numera så stänger jag av med ett tryck på vredet på panelen (delar av schaudt bus kopplas från) när vi inte är i HB, laddning av batterier fungerar ändå.
Jag fick intrycket att det var mer eller mindre ett typfel som LMC borde tagit hand om:mad:

Övre bild den felaktiga, under den nya.Sensor Old small.jpg Sensor new small.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag vidhåller fortfarande att problemet uppkommer om man svarar OK. på en fråga under uppstart efter inkoppling av batterierna i stället för att vänta på "timeout" så panelen själv hoppar tillbaka till utgångsläge. Känt problem bland användare men verkar främmande för proffsen som vanligt.

M.v.h. JANKRO.
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Hej Jankro!
Jag har inget minne av att jag tryckte på panelen för att bekräfta något, den hoppade igång som vanligt, det ända jag gjorde var att ställa om till 190Ah ifrån 95Ah eftersom jag fördubblat batteribanken och det måste man bekräfta enligt manualen.
Mvh
Christer
 
Toppen