• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Drivrem tjuter ibland vid start av motor

Orebro76

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Örebro
HBK-Nr
25806
Medlemskap
2021
Hej!

Upptäckte igår att det tjuter från en drivrem vid start av motor.
Ljudet upphör efter ca 20 sekunder.

Jag misstänker att det är en drivrem som kuggar över? (Googlade lite och det skall finnas en multi drivrem som driver bland annat generatorn).

Då jag är helt novis gällande motorer funderar jag på om det är "farligt" att åka med detta?
eller bör man uppsöka verkstad snarast?

Bilen är en Fiat Ducato X244 av 2003 årsmodell.
Försökte hitta drivremmen, men då det är en helintegrerad bil (trångt) så kunde jag inte lokalisera remmen.

Med vänliga hälsningar
Henrik
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Du har säkert en multiribb rem som driver generator mm. MIN erfarenhet är det inte blir bättre, men att det kan hålla ett tag. Batteriet kanske laddas sämre om remmen slirar, och remmen går varm och slits fortare.
Så om du ska åka någon längre resa, så hade nog jag bytt den. Inte roligt att stå efter vägen med ett batteri som är urladdat, och kanske något fler följdproblem.
Nu har jag inte erfarenhet av din modell, och är väl ingen mästermekaniker, men ändå.
Lycka till.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det beskrivna ljudet kommer från generatordrivremmen.
Orsaken är att precis när motorn har startat, skall generatorn fylla batteriet med det som precis togs ur för att starta motorn.
Detta i sin tur innebär en hög belastning, generatorn går tungt.

Varför tjuter remmen när generatorn går tungt?....
Kan bero på dålig sträckning, eller utsliten rem.
I vilket fall, byt rem omgående!
En 03a har common rail insprutning och går inte långt om generatorremmen går av.
(uppenbar risk om den varnar genom att tjuta)
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Jag hade samma problem med min förra X230 -00

Jag provade olika remfabrikat, olika sträckning, två olika nya remskivor på generatorn, remspray osv men till sist gav jag upp och levde med det, möjligen om det blir lite värre med dubbla bodelsbatteri.

//Peter
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Hej gissar att du har en 2,8 jtd den remmen behöver spännas väldigt hårt och är den ny så behöver man efterspänna den ganska snart annars så börjar den slira .
 
Toppen