Generell fråga Drivaxlar

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av Erik, 11 Juli 2018.

  1. Erik

    Erik HBK Intresserad

    Inlägg:
    2
    Kommun:
    Tyresö
    Hej,

    Jag har en Bürstner Travel Van t620 (bygger på Fiat Ducato X250) -08 som jag precis har låtit byta kamrem, stötdämpare, fjädrar och fjäderbenslager. De gamla dämparna läckte olja och gjorde alltså inte sitt jobb.
    Eftersom bilen var ganska mycket lägre fram byttes även fjädrarna till hårdare varianter som lyfte framvagnen rejält.

    Nu, efter bytet vobblar det i sidled när jag gasar på 2:ans växel. Lite kan det även kännas på 3:an.

    Efter att ha googlat en hel del misstänker jag att drivaxlarna nu när de ha fått ändrade arbetsvillkor (nya vinklar på knutarna) avslöjar sitt slitage (12700 mil).

    Jag tänkte ge mig på att byta både höger och vänster drivaxel men jag har rätt svårt att lista ut vilka längder jag behöver på dessa för just min bil. De vanliga sajterna på nätet ger flera olika förslag när jag anger mitt reg-nr och jag skulle helst inte vilja plocka av de befintliga axlarna för mätning innan jag har de nya.

    Har ni förslag på hur man tar reda på exakt vilka längder man behöver?

    Tack på förhand
    /Erik
     
  2. Wessly

    Wessly HBK Medlem

    Inlägg:
    89
    Kommun:
    Sala
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    25066
    Vet inte, men om du söker med chassi nummer kanske det kan hjälpa.
     
  3. Erik

    Erik HBK Intresserad

    Inlägg:
    2
    Kommun:
    Tyresö
    Jo, de sajter jag har hittat tar bara reg-nr eller bilmodell. Vilken sajt tar sökning på chassinummer?
     
  4. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    3,848
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12368
    Du säger att bilen vobblar. Har du gjort framvagnsinställning? Min ändrade sig en hel del när jag bytte fjäderben med förstärkta fjädrar.
     
  5. Wessly

    Wessly HBK Medlem

    Inlägg:
    89
    Kommun:
    Sala
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    25066
    Kolla med tex Autodoc, en tysk firma när jag handlat där vill de gärna ha chassi nummer för att det skall bli rätt del. Finn ju flera att kolla med.
     
    Erik gillar detta.
  6. mattsson81

    mattsson81 HBK Medlem

    Inlägg:
    59
    Kommun:
    Tingsryd
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    18019
    En jäkla soppa det här med längd pådrivaxlar. Jag har en ducato 244.
    Jag hadde ochså problem med att det ville vobla lite i ratten vid hård belastning på låga växlar å man svängde.
    Jag köpte nya SKF drivaxlar. Det gjorde susen på minbil jag hadde lite lite glapp i båda innre och höger ytter knut.
    Voblandet förvärrades i samband med nya hårdare fjädrar å nya dämpare. Då bilen blev ca 8cm högre fram. Hjulinställning gjordes i samband med höjningen men påverkade inte voblandet.

    Till soppan jag har via en kompis kollat upp vilka art nr fiat anger att min bil ska ha.
    Söka på regnr eller chassinr på bildelssidor är som rysk rolett. Där får man oftast upp samtliga längder å art nr. Å för att krångla till det ytterligare så kann axlar vara nummerändrade och vara bakåt kompatibla men inte på andra hållet osv. Som sagt en jäklasoppa. Som exempel listade SKF en axel med mitt artnr och 3 nummer till den visade sig vara 9mm för kort.
     
    Erik gillar detta.
  7. Topaz

    Topaz HBK Medlem

    Inlägg:
    386
    Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20987
    Prova här så får du säkert fram rätt axel till rätt pris.

    CDX Driveline
     
    Erik gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.