• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Drivaxlar

Erik

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Tyresö
Hej,

Jag har en Bürstner Travel Van t620 (bygger på Fiat Ducato X250) -08 som jag precis har låtit byta kamrem, stötdämpare, fjädrar och fjäderbenslager. De gamla dämparna läckte olja och gjorde alltså inte sitt jobb.
Eftersom bilen var ganska mycket lägre fram byttes även fjädrarna till hårdare varianter som lyfte framvagnen rejält.

Nu, efter bytet vobblar det i sidled när jag gasar på 2:ans växel. Lite kan det även kännas på 3:an.

Efter att ha googlat en hel del misstänker jag att drivaxlarna nu när de ha fått ändrade arbetsvillkor (nya vinklar på knutarna) avslöjar sitt slitage (12700 mil).

Jag tänkte ge mig på att byta både höger och vänster drivaxel men jag har rätt svårt att lista ut vilka längder jag behöver på dessa för just min bil. De vanliga sajterna på nätet ger flera olika förslag när jag anger mitt reg-nr och jag skulle helst inte vilja plocka av de befintliga axlarna för mätning innan jag har de nya.

Har ni förslag på hur man tar reda på exakt vilka längder man behöver?

Tack på förhand
/Erik
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Kolla med tex Autodoc, en tysk firma när jag handlat där vill de gärna ha chassi nummer för att det skall bli rätt del. Finn ju flera att kolla med.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
En jäkla soppa det här med längd pådrivaxlar. Jag har en ducato 244.
Jag hadde ochså problem med att det ville vobla lite i ratten vid hård belastning på låga växlar å man svängde.
Jag köpte nya SKF drivaxlar. Det gjorde susen på minbil jag hadde lite lite glapp i båda innre och höger ytter knut.
Voblandet förvärrades i samband med nya hårdare fjädrar å nya dämpare. Då bilen blev ca 8cm högre fram. Hjulinställning gjordes i samband med höjningen men påverkade inte voblandet.

Till soppan jag har via en kompis kollat upp vilka art nr fiat anger att min bil ska ha.
Söka på regnr eller chassinr på bildelssidor är som rysk rolett. Där får man oftast upp samtliga längder å art nr. Å för att krångla till det ytterligare så kann axlar vara nummerändrade och vara bakåt kompatibla men inte på andra hållet osv. Som sagt en jäklasoppa. Som exempel listade SKF en axel med mitt artnr och 3 nummer till den visade sig vara 9mm för kort.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Hej,

Jag har en Bürstner Travel Van t620 (bygger på Fiat Ducato X250) -08 som jag precis har låtit byta kamrem, stötdämpare, fjädrar och fjäderbenslager. De gamla dämparna läckte olja och gjorde alltså inte sitt jobb.
Eftersom bilen var ganska mycket lägre fram byttes även fjädrarna till hårdare varianter som lyfte framvagnen rejält.

Nu, efter bytet vobblar det i sidled när jag gasar på 2:ans växel. Lite kan det även kännas på 3:an.

Efter att ha googlat en hel del misstänker jag att drivaxlarna nu när de ha fått ändrade arbetsvillkor (nya vinklar på knutarna) avslöjar sitt slitage (12700 mil).

Jag tänkte ge mig på att byta både höger och vänster drivaxel men jag har rätt svårt att lista ut vilka längder jag behöver på dessa för just min bil. De vanliga sajterna på nätet ger flera olika förslag när jag anger mitt reg-nr och jag skulle helst inte vilja plocka av de befintliga axlarna för mätning innan jag har de nya.

Har ni förslag på hur man tar reda på exakt vilka längder man behöver?

Tack på förhand
/Erik

Jag bytte framfjädrar så fick jag ställa om framvagnen + lyset, i börja kände jag när jag axlererde på ettan och tvåan att det kändes darrande känsla i ratten men efter 900 mil är det borta ...justering av hjulinstälning och ljuset så blir det någ bra.
 

Erik

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Tyresö
Framvagnen blev markant högre i och med de hårdare fjädrarna som monterades (någon kommenterade det som att den nu såg som en off-road husbil). Firman som ställde framvagnen fick inte till centreringen av ratten med rätt hjulvinklar trots att ratten centrerades innan justering. Efter mycket om och men fick de till det men vobblandet/darrandet är fortfarande kvar.

Jag kanske får hoppas på att det försvinner om cirka 900 mil?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Framvagnen blev markant högre i och med de hårdare fjädrarna som monterades (någon kommenterade det som att den nu såg som en off-road husbil). Firman som ställde framvagnen fick inte till centreringen av ratten med rätt hjulvinklar trots att ratten centrerades innan justering. Efter mycket om och men fick de till det men vobblandet/darrandet är fortfarande kvar.

Jag kanske får hoppas på att det försvinner om cirka 900 mil?

Jag pratade med en som har jobbat med liknande saker med bilar och han sa att knutarna slits till rätt läge efter man kör ett tag.våran bil hade bara gått 2900 mil före byte...jag har även varit under bilen efter lång körning och kännt att dom blir inte för varma/varmare än innan...min framvagn blev ca 6 cm högre och är mycket lättare att få i våg på campingar/ ställplatser
 
Senast ändrad:

Erik

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Tyresö
Jag pratade med en som har jobbat med liknande saker med bilar och han sa att knutarna slits till rätt läge efter man kör ett tag.våran bil hade bara gått 2900 mil före byte...jag har även varit under bilen efter lång körning och kännt att dom blir inte för varma/varmare än innan...min framvagn blev ca 6 cm högre och är mycket lättare att få i våg på campingar/ ställplatser

Efter en lite längre körning kände jag på knutarna och både de inre och yttre är väldigt heta. Det är knappt att man kan ta i dem mer än ett par-tre sekunder. Jag ser också att det har trängt ut lite fett ur åtminstone en av damaskerna.
Drivaxlarna är helt nya (fabrikat GSP).
Jag kände också, i kökörning, att det dörrar/vibrerar vid motorbroms på ettans växel.

Frågan är om vinklarna har blivit lite för extrema?
Det ser ut som att jag har fått ett par Lesjöfors 4026222 fjädrar (om mina läser fakturapecen på verkstadsjobbet). De ska ju vara ”Camper extra heavy duty” men min bil kanske inte behöver riktigt så hårda fjädrar?
 

Erik

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Tyresö
Här är en bild på hur det ser ut höjdmässigt i fronten. Det är 15" hjul med 215/75-15 däck på den här bilen.
Jag mätte avståndet mellan ovansida däck - skärmkant till 18cm. Jag har tyvärr inget mått på hur det var innan fjäderbytet.

Ser det här normalt ut för er andra som har monterat fjädrar som höjer bilen?
 

Bilagor

  • IMG_6210.jpg
    IMG_6210.jpg
    1,1 MB · Visningar: 42

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Hej Erik...drivaxel vinklarna måste ha blivit för stora.. På våran bil blev höjning ca 6cm ...för att jag böt fjädrarna va att jag höjde max vikten på den från 4000 till 4250 kg våran bil är helintegrerat hymer Eriba med Fiats maxichassi 16” hjul ...jag använde fjädrar som hymer tog fram för att dom är enda fjädrar som besiktningen godkände för vikt höjning .Jag ringde till Lesefors för att deras fjädrar va mycket billigare men dom sa att deras är inte godkända på det viset som hymer krävde i intyget som jag köpte av dom.
 
Senast ändrad:
Toppen