• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic RM8505 + Votronic

F

F.d. 57945

Guest
Ni som har Dometic RM8505 och votronics solcells regulator. har dragit kabeln från s+ på plinten på kylskåpet till AES på regulatorn men kylen går inte över på solcellsladdning trots att AES lyser på regulatorn. Något mer som skall göras? Någon nämnde att någonting skulle byglas.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har samma erfarenhet som du. Jag har dock inte varit metodisk med att undersöka det hela. Dubbelkoll i manualen säger inget om byglingar.
Det som sägs är att om den växlar över så är den i 12V-läge minst en halvtimme och om den går tillbaka till gas så är det också för minst en halvtimme. Dessutom måste solpanelen vara tillräckligt stor. 150W står det i Votronics papper.

Hoppas någon annan har undersökt och har ett svar på vår fråga.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har samma erfarenhet som du. Jag har dock inte varit metodisk med att undersöka det hela. Dubbelkoll i manualen säger inget om byglingar.
Det som sägs är att om den växlar över så är den i 12V-läge minst en halvtimme och om den går tillbaka till gas så är det också för minst en halvtimme. Dessutom måste solpanelen vara tillräckligt stor. 150W står det i Votronics papper.

Hoppas någon annan har undersökt och har ett svar på vår fråga.

150w måste vara väldigt magert för att mata ett absorbtionskylskåp, möjligen vid ekvatorn? :) Däremot bör ju kompressor gå bra. Skulle tro att man behöver ca 300w solceller för att det skall fungera med absobstionskylskåp.
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jepp, S+ inte D+. Helt klart i både Votronics och Dometics manualer.
Montreal: Kylskåpet skiftar över till batteridrift. Så effekten blir att bodelsbatteriet tar smällen om inte solpanelerna klarar av att leverera hela effekten och för att göra det så är det precis som du säger, säkert 300W som behövs. Värmeelementet är ju på 170W.

Från Dometics manual:

S+ signal connection:
12V DC energy can be optionally achieved by
mounting solar equipment to the vehicle. The
solar power equipment must be provided with
a solar charging controller with AES output
(adequate charging controllers available in
selected stores). The "S+ connection (Solar +)
must be connected to the respective terminal
of the solar charging controller (AES output).
The electronic system uses the S+ signal of
the solar charging controller to detect solar
12V DC.

MVH
Hans
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ingen som har en susning om varför kylskåpet inte går över på solcells laddning?
När kylskåpet körs på 12V drar det ca 13-15 A. Det kräver ju solceller på ca 3-400W under bra förhållanden. Kan det vara så att skåpet inte går över på 12V-drift på grund av för låg effekt ut från solcellerna?

Hälsar Kjell
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Enligt manualen, så går kylskåpet över för att drivas från bodelsbatteriet när solcellerna har laddat dem tillräckligt. Man tar alltså inte strömmen från solcellerna utan från batterierna. Solcellernas storlek har därför inte så stor betydelse för funktionen. Efter en halvtimme så kommer med all sannolikhet kylskåpet att kopplas tillbaka på gas eftersom bodelens batterier då har laddats ur en del och behöver laddas på nytt från solcellerna. När de är uppladdade och AES-funktionen slår till igen så skall det hela upprepas igen.

Och för er som kan tyska ett utdrag ur Votronics manual:
Der Solar-Regler erkennt einen Leistungsüberschuss (LED „AES“ leuchtet). Der Kühlschrank schaltet daraufhin von Gas- auf 12 V-Betrieb um. Dieser Zustand wird mindestens eine halbe Stunde aufrecht erhalten, um ein „Pendeln“ des Kühlschrankes zwischen 12 V- und Gasbetrieb zu vermeiden. Bei weiterhin ausreichender Solarenergie bleibt der Kühlschrank auf 12 V-Betrieb. Ist die Solarenergie nicht mehr ausreichend, schaltet der Solar-Regler „AES“ wieder ab, der Kühlschrank arbeitet nun wieder
mindestens eine halbe Stunde mit Gas, die Solarenergie wird zur Nachladung der (evtl. leicht entladenen) Batterie genutzt.
Diese Betriebsart kommt daher nur bei ausreichender Leistungsfähigkeit der Solar-Panels in Frage, unter günstigen Bedingungen 110 Wp, besser ab 150Wp aufwärts.

När lysdioden för AES lyser så skall S+-signalen aktiveras och kylskåpet gå över i 12V-läge. Vad "duley93" och jag har sett är att AES aktiveras men att kylskåpet inte går över i 12V-läge.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag kan inte hålla med om att solcellernas effekt inte har stor betydelse, för om de kan leverera tillräcklig effekt, forsätter ju skåpet att gå på "batteri" egentligen solcellerna, om tillräcklig effekt kommer in, och man undviker därigenom att kylskåpet hoppar fram och tillbaka mellan el och gas och därigenom i värsta fall laddar ur batterierna delvis. Jag anser att en sådan här koppling är ganska meningslös om inte solcellernas verkliga effekt är betydligt större än kylskåpets förbrukning, förmodligen minst dubbel.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
"Meningslös" skulle jag inte kalla det, däremot kanske av begränsad nytta. Självklart blir ju nyttan större ju större solcellerna är.

"Hoppar fram och tillbaka". Njae, det finns en tidskonstant inbyggd som gör att kylskåpet är kopplat till 12V minst 30 minuter (och kanske, beror på solen, laddar ur bobatterierna) och när det kopplas om till gas igen så stannar det på gas i minst 30 minuter. Så, ja, det kan hoppa fram och tillbaka varje halvtimme, men inte oftare.

Jag har nu frågor ute till svensk försäljare av Votronic, till Dometic och till tyska Votronic.
Får se vad de säger. :)

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När man jämför med den möjliga gasbesparingen på kanske 250-300g per dygn om solen lyste 24 timmar, alltså i bästa fall 100-150g per dygn i verkligheten, så känns det inte särskilt meningsfullt att koppla upp det hela med en liten solcellsanläggning, men som lite lek eftersom möjligheten finns kanske? :)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Kostnaden för hopkopplingen är, i mitt fall, ungefär 2m enkelledare och någon timmes trasslande med att dra sladden genom bilens innandöme. Funktionen finns där så varför inte utnyttja den?

Om man räknar litet på det:
Jag har solceller på 220W. Låt oss anta att de en solig dag ger 100W. Kylskåpet drar 170W i 12V-läge. Antag att värmaren på kylskåpet är igång hela tiden (100% duty cycle). I så fall får jag ett energiunderskott på (170-100) / 2 på en halvtimme (därav 2:an). Dvs. 35Wh (ca 3Ah). Om vi sedan tror att systemet går tillbaka till gas efter att ha sänkt batterierna med 3Ah så kommer jag att ha minst en halvtimme på mig att ladda upp dem igen. 100W in gör att det tar ca 21 minuter att få tillbaka 35Wh ( 60 * 35 / 100 ). Så med mina antaganden kommer kylskåpet att gå halva tiden på solel och halva på gas. Hur länge då? Låt oss tro på 8 timmar. Kylskåpet sägs dra 380g/24 timmar och då räknar man med att det är igång 80% av tiden. Gasåtgång per timme vid "fullt flås" blir då 380 / 0.8 / 24 = ca 20g/timme. Om kylskåpet går hela tiden (otroligt förstås) så sparar jag alltså 4 * 20 gram per dygn.

Kan tyckas löjligt litet men kostnaden är, som sagt, 2 meter enkelledare.:)

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ni som har Dometic RM8505 och votronics solcells regulator. har dragit kabeln från s+ på plinten på kylskåpet till AES på regulatorn men kylen går inte över på solcellsladdning trots att AES lyser på regulatorn. Något mer som skall göras? Någon nämnde att någonting skulle byglas.

Jag har hållit på med litet mätningar och försök och tror mig ha hittat vad problemet är i min bil (Carthago). Det verkar som om elcentralen (CBE) kopplar bort 12V matning till kylskåpets värme om inte motorn är igång, dvs. D+ är aktiv.

När AES är aktivt så vill kylskåpet gå över till 12V men eftersom det inte finns 12V till vämeelementet så händer inget.

Nu tänker jag kontakta Carthago och se om man kan göra något åt det här.

MVH
Hans
 
F

F.d. 57945

Guest
Har mätt lite och upptäckt samma... Ringde även till dometic och de sa att det troligtvis inte är implementerat s+ i programvaran på mitt kylskåp som är från 2014 trots att anslutningen finns där... gick dock att ansluta emot d+ istället med en diod.
Min EBL 271 verkar inte skicka ut 12v till kylskåpet utan d+
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det kan ev. ställa till med konstigheter om du aktiverar "D+" med "S+"-signalen. Kolla nog vad som aktiveras med "D+".
Jag tror det Dometic tänkte på var att sätta en diod i D+ och en annan i S+ och sedan koppla ihop katoderna vid kylskåpet. Då kan inte S+-signalen gå bakvägen till D+ och motsvarande åt andra hållet. Men det hjälper ju inte för att få fart på EBL:en.

Jag tror du skall försöka hitta ett sätt att styra EBL med "S+" så spänningen kommer fram. En annan väg, inte så rolig kanske, är att dra en separat säkrad spänningsförsörjning till kylskåpet vid sidan om EBL och sedan prova om S+ fungerar. Dvs. dra den separata matningen bara som ett experiment för att kolla programvaran.

Simulera S+ utan solsken är ju enkelt. Anslut S+ till +12V.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
För mig kan nog enkelledaren bli litet längre om jag måste dra den till EBL:en för att få 12V. :)

Krävs det mera för att få fart på det hela, bara för att biltillverkaren har ett knäppt elsystem får jag nog tänka mig för en gång till. Vinsterna var ju inte så stora. :):)

MVH
Hans
 
Toppen