• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

DNA

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Nu är det cirka 3 månader sedan vi fick vårt svar. Vi har hittat fler nya släktingar än jag riktigt förstår att greppa över. Ett exempel: Vi hade sett att vi på något vis har anor i dalarna. Inget vi visste om. I somras tog vi husbilen till Oxberg och strålade där samman med tidigare okänd släkt.
Nu går vi vidare och husbilen blir ett fantastiskt bra redskap. Bara att åka runt och titta på gamla torp och gårdar är värt priset för vår husbil. Hej alla släktforskare med husbil.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Intressant! Vilken av tjänsterna valde du? Kan du berätta lite mer om vad man kan vänta sig? Hade ni startat med ”traditionell” släktforskning via samma tjänst innan?
 
Senast ändrad:

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Oj, det var många frågor. Vi valde FTDNA. ( family finder). Det man ska ha klart för sig är att svaren visar en massa personer som man är släkt med. Dessvärre inte hur. Det kräver att du gjort din ”pappersforskning”. Annars är det svårt att hitta var släktskapet går ihop. Man kan vänta sig vad som helst. Många blir förbannade när de inser att pappan var någon annan. Men för de flesta är det bara intressant.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Går man långt tillbaka i tiden så blir det nog ogreppbart många personer. För min del när det gäller längre tid tillbaka så är det nog mer från vilka geografiska områden härstamningen kommer ifrån som är mest intressant.
För några år sedan ringde en person som släktforskare til mig för att kolla upp en del fakta från min fars sida, vi talades vid en bra stund och han räknade upp släktskapet i rakt nedstigande led på min fars sida och det visade sig att anfadern med namn och allt kom från Tyskland närmare bestämt från Brandenburg. Det var en man som tjänstgjort i Gustav den 2:e Adolfs arméer och sedan varit stationerad och stannat kvar i det här området.
Han har säkerligen inte bott här då det här området i århundraden varit Danskt men det var bara ett par mil till gränsen så antagligen var han stationerad vid gränsen för att föra krig mot vårt forna fädernesland.
Det är mycket troligt att detta är anledningen till att vi fortfarande använder Tysk stavning på ett annars Svenskt efternamn.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Jag spårar bara de tydligaste matchningarna. Ungefär till 6-männingar. Det är väldigt roligt när man hittar var släktskapet går ihop. De flesta som matchar släktforskar själva och därför är det för det mesta en rolig och tacksam process. Etniciteten är mer av kuriosa.
Tex, jag är 85% skandinav. 10% finne (vilket de flesta är utan stt veta om det) och 5% övrigt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Går man långt tillbaka i tiden så blir det nog ogreppbart många personer...
Vi fortsatte ändå och till sist hamnade på bara 2 personer, Eva & Adam, sen blev det stopp. ; )

Adam satt under äppleträdet i Edens lustgård och såg lite hängig ut.
Gud blev bekymrad, och till slut frågade Gud Adam vad det var som var fel?
Adam svarade att livet var väldigt tråkigt...
Då frågade Gud om han kanske ville ha en kvinna som sällskap?
- Nja, sa Adam, vad är det för något?
- Jo, sa Gud, det är din sanna vän och trogna följeslagerska, hon kommer göra allt för att du skall ha det bra och se till att du får allt du vill, när du vill, följa din minsta vink, sköta om dej och hemmet, och aldrig ifrågasätta vad du säger.
Det lät ju bra tyckte Adam, och vad skall jag göra för att få en sådan då?
- Jo, sa Gud, du får offra din högra arm, ditt högra ben, och ditt högra öga.
- Oj, sa Adam, får jag tänka på det en stund?
- Jodå, sa Gud.
När det gått ett tag talade Gud till Adam igen, och frågade hur det gick?
Då sa Adam:

- Jo, du Gud.. Vad får man för ett revben?
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Själv har jag inte börjat med släktforskning. Tycker att det är intressant. DNA undersökningar bör i viss mån betraktas som medicinsk undersökning och då gäller vissa sekretess baserade begränsningar. Följer firman som gör undersökning PuL (nu sedan maj 2018 ersatt av GDPR). Blev Du tillfrågad om Du låter spara prover?
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Själv har jag inte börjat med släktforskning. Tycker att det är intressant. DNA undersökningar bör i viss mån betraktas som medicinsk undersökning och då gäller vissa sekretess baserade begränsningar. Följer firman som gör undersökning PuL (nu sedan maj 2018 ersatt av GDPR). Blev Du tillfrågad om Du låter spara prover?

Istället för att svara på den frågan här är det bättre att du Janne besöker en av de leverantörer som utför denna tjänst websida. Där framgår hur de behandlar dina uppgifter. Det är ganska komplicerat att förstå till fullo, men de är ändå inte otydliga. Jag har själv läst hos en av dem. De följer givetvis de lagar och regler som finns, men det betyder inte att din DNA data inte kan användas till annat, om än anonymt. Eller om rättsväsendet vid någon tidpunkt vill ha uppgifter. Lagar förändras dessutom över tid, men databanken kan bestå. Själv är jag inte särskilt orolig, om jag nu skulle vilja använda denna tjänst. Men som trådstartaren skriver, så behöver man ju även släktforska på traditionellt vis för att få en detaljerad bild. DNA-släktforskning ger ett intressant komplement och nya möjligheter. Som sagt läs på själv på någon av företagens hemsidor.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
För att komplicera frågan så är det så att det finns flera olika tester. Beroende på hur mycket man är beredd att betala. Och vilket kön man har. Det enkla testet som jag tog är ett så kallat autosomalt test. Det är väldigt långt från ett forensiskt test (polisen), som är väldigt dyra. Kostnad mellan 500-1000:- beroende på vilket företag man väljer. Och det är klart att testet sparas. Det är amerikansk lag som gäller. Alla tester gör i USA. Men det roliga för oss är att ta husbilen och titta på ställen och träffa nya släktingar. Och det är odramatiskt eftersom de matchningar man får själva är släktforskare.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
1.Vad beträffar olika diagnostiska in vitro tester inklusive själv tester så i EU gäller sedan 2028 så kallad IVDR (in vitro diagnostics regulation) som då ersatte motsvarande EU direktivet. Om någon test utförs i USA ska den firma, som erbjuder dessa tjänster i EU länder, följa EU lagstiftningen.
2. Mest orolig får man vara om testets resultat dvs om testets validering och verifiering, metodologiska aspekter, mätningens precision, osv. Allt detta kan ha olika implikationer...
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Fler och fler väljer att testa sig via dessa tjänster. Och vi svenskar skall vara bland dem som är mest ihärdiga.

Har själv gjort ett autosomalt test. Samt därefter ett omfattande traditionellt släktforskningsarbete.

DNA-testet användes för att verifiera den traditionella släktforskningen. Vilket i vissa fall annars är helt omöjlig att göra.

Spännande är det i vilket fall som helst.

Och det gav mig svar på en för mig viktig fråga.

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 

JohanÖ

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
25691
Medlemskap
2024
Jag tycker man skall passa sig för att göra DNA-tester.

Jag gjorde ett för något år sedan där de lovade att hitta mina släktingar, och det gjorde de vill jag lova. Efter det tester är jag nu indragen i fyra faderskapsmål i tre olika länder :)
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Jag tycker man skall passa sig för att göra DNA-tester.

Jag gjorde ett för något år sedan där de lovade att hitta mina släktingar, och det gjorde de vill jag lova. Efter det tester är jag nu indragen i fyra faderskapsmål i tre olika länder :)
Tja, DNA ljuger aldrig. Det finns de som blivit arga på testbolagen för att den de trodde var pappa inte är det. Som släktforskare vill man veta sanningen. Det är själva grejen. Då får man kasta av sig aluminiummössan.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Synnerligwn intressant tråd detta, utan detaljer skulle jag vilja vet mer av vad man kan förväntar sig i själva verktygen hos leverantörerna. Vad presenteras för en vad gäller geografiskt och etniskt ursprung och hur ser kopplingen ut till den traditionella släktforskningen ut? Hur många generationer eller år tillbaka ser man kopplingar i de tjänster ni använt? Använder ni dna-koden i andra verktyg på nätet än det ni börjat i från leverantören?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vi benytter Myheritage sin DNA sammen med tradisjonell slektsforskning og tjeneste SmartMatch - DNA treff uten smartmatch mot andre slektstre hopper vi elegant over. Geografiske informasjoner her så langt ikke hitt oss noe nytt, selv om de har funnet et par % som peker til Asia - har ennå ikke funnet hvor dette kommer fra :D
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Synnerligwn intressant tråd detta, utan detaljer skulle jag vilja vet mer av vad man kan förväntar sig i själva verktygen hos leverantörerna. Vad presenteras för en vad gäller geografiskt och etniskt ursprung och hur ser kopplingen ut till den traditionella släktforskningen ut? Hur många generationer eller år tillbaka ser man kopplingar i de tjänster ni använt? Använder ni dna-koden i andra verktyg på nätet än det ni börjat i från leverantören?

Vissa leverantörer har sk chromosome browser där du jämför dina matchningars resultat på kromosomnivå med ditt DNA.

På FTDNA finns ett verktyg som visuellt markerar vilka av dina matchningar som hör till din mors sida och vilka som hör till din far sida. Vilket dock kräver att du kopplar ihop en matchnings resultat mot ditt släktträd på samma hemsida.


In-common-with är också ett verktyg som erbjuds. Men det får någon annan beskriva.

Geografisk/etnisk koppling skall man ta med en nypa salt. Då en referensgrupp står för den analysjämförelsen. Och beroende på storlek och sammansättning av den gruppen blir resultaten olika.

Ang. hur långt tillbaks i tiden beror på vilket test du betalar för. Det vanligaste och billigaste testet (500-1000kr) dvs autosomalt test visar bara vilka individer i databasen du delar DNA med samt hur mycket. Ju mer desto närmare släkt är man.

Du kan ladda ner ditt testresultat och ladda upp det till andra företags databaser, mot en kostnad (dock ej Ancestry). Du ökar då chansen att se ännu fler individer du delar DNA med.

Matchningarna från DNA-test används mot traditionell släktforskning för att verifiera eller dementera. Dvs skall ett autosomalt test ge något mer än bara en lista på en massa individer man delar DNA med. Men utan att veta på vilket sätt man är släkt, krävs vanlig släktforskning där man ”länkar ihop” eller identifierar VAR i släktträdet din matchning finns.

// Niklas
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
In common with (ICW) är ett verktyg på FTDNA där man kan se hur en matchning, person, i sin tur står i relation till sina starkaste matcher. Enkelt, eller hur? Ganska användbart.
Det är väldigt trevligt att sitta inne i husbilen regniga dagar och pyssla med det här.
 
Toppen