• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

F

F.d. 56930

Guest
Jag funderar på att köpa en dieselvärmare från Kina och koppla in på mitt befintliga vattenburna värmesystem. Enligt säljaren i Kina finns ingen termostat och till dessa och den är mest lämpad att användas som motorvärmare en kortare tid. Stämmer verkligen detta ?
Skulle ju också funka om den går att ställa på kontinuerlig drift med en viss effekt exempelvis 1,5, 3 eller 5 kw.
Luftvärmaren finns däremot med termostat och går att köra kontinuerligt.
Efter vad jag har läst här så har dom flesta monterat luftvärmare, men det måste finnas någon om har löst detta problem med vattenvärmaren.

Ebersprächer finns ju t.ex. för kontinuerlig drift så det kan inte vara omöjligt :)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Gokväll

Har en Webasto termo top där kontrollpanelen är omkopplad för kontinuerlig drift (fixat av JR larmcenter).

Värmaren är kopplad på värmeväxlaren och värmer därför både motor och bodel, kanske därför den går ner i effekt utan att stanna ( motorn kanske fungerar som "värmelagring", större vattenvolym) vad vet jag.

Vad jag däremot vet är att detta fungerar.

Hejs
Claes 105

PS: Aldepannan måste vara påslagen om bodelen ska värmas ( gasodrift avstängd)

Jo, jag tog ju upp denna omkoppling med Webasto men som de skrev, Multicontrol har ju inte någon inbyggd termostat så i princip låter du dieselvärmaren elda för omgivningen och sedan avropar Aldes cirkulationspumpstermostat värme vid behov. Dock ett gigantisk elda för kråkorna om det stämmer. Motorn är ju en enorm metallklump att värma upp (i onödan). Dock är ju vätskemängden i motorn väligt liten och utan fläktar och fartvind som kyler borde vätskan snabbt bli för varm.

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Hej,
Såg att waeco mikunis variant kan fås med termostat som går att ställa i lågeffektläge. Då borde det väl finnas hopp om mer kontinuerlig gång?

Mikuna har jag också haft men det var länge sedan och i en segelbåt. Då kunde den dock inte heller undgå att värma för bra.

Egentligen tror jag basproblemet ligger hos tillverkarnas totala fokus på parkeringsvärmarfunktion. De gör bara styrenheter som fungerar för det, inte för temperaturstyrd kontinuerlig drift. Kanske för att värmarna inte tål det, som ju Webasto säger i klartext.

Anders
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Hej måste bara förtydliga lite angående vatten buren dieselvärmare! Som jag skriver tidigare i inlägget konstruktionen på värmarna är i dag så att dom bara går ner i effekt när inställt värde uppnås ock anpassar sig till värme uttaget!Jag är båt tecknlcker ock i mitt arbete har jag byggt ett antal kompletta vatten burna värmesystem i båtar,även att reparera Ock felsöka är en del av mitt jobb! Alla nya värmare oavsett märke har den konstruktionen, det är för att blandanat minska kocksbildning vid uppstart. Ett tips ni som köper webasto kopior från Kina om något går sönder så är det exakt samma delar som webasto har!
Det fins ju ett antal olika värmare som är specifikt bygda för olika ändamål så det gäller att ha koll vad man köper för nått!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Hej måste bara förtydliga lite angående vatten buren dieselvärmare! Som jag skriver tidigare i inlägget konstruktionen på värmarna är i dag så att dom bara går ner i effekt när inställt värde uppnås ock anpassar sig till värme uttaget!Jag är båt tecknlcker ock i mitt arbete har jag byggt ett antal kompletta vatten burna värmesystem i båtar,även att reparera Ock felsöka är en del av mitt jobb! Alla nya värmare oavsett märke har den konstruktionen, det är för att blandanat minska kocksbildning vid uppstart. Ett tips ni som köper webasto kopior från Kina om något går sönder så är det exakt samma delar som webasto har!
Det fins ju ett antal olika värmare som är specifikt bygda för olika ändamål så det gäller att ha koll vad man köper för nått!

Men det hjälper ju egentligen inte om dom verkligen kunde gå ner i effekt, som en luftburen, när styrenheterna inte har inbyggda termostat och möjlighet att ställa in temperatur. Hur skall värmaren veta hur länge och hur mycket skall den värma?

Anders
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Som jag skriver tidigare fins många modeller att välja på,om du ska ha en för kontonuelig drift så så följer det med en extern thermostat/eller sitter det en i manöverenheten.I en del modeller kan du koppla bort den inbyggda termostaten ock koppla på en extern!
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Som jag skriver tidigare fins många modeller att välja på,om du ska ha en för kontonuelig drift så så följer det med en extern thermostat/eller sitter det en i manöverenheten.I en del modeller kan du koppla bort den inbyggda termostaten ock koppla på en extern!

Jag tycker inte det finns så många att välja mellan och dessutom har jag än så länge inte hittat en enda med en manöverenhet som innehåller termostat och möjlighet att slå på värmaren och ställa in en önskad temperatur. Kan du ge konkreta exempel så vore jag tacksam.

Anders
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Jo, jag tog ju upp denna omkoppling med Webasto men som de skrev, Multicontrol har ju inte någon inbyggd termostat så i princip låter du dieselvärmaren elda för omgivningen och sedan avropar Aldes cirkulationspumpstermostat värme vid behov. Dock ett gigantisk elda för kråkorna om det stämmer. Motorn är ju en enorm metallklump att värma upp (i onödan). Dock är ju vätskemängden i motorn väligt liten och utan fläktar och fartvind som kyler borde vätskan snabbt bli för varm.

Anders

Ser inte detta som "ett gigantiskt elda för kråkor" , värmaren behövs ju i kall väderlek och även motorn mår mycket bättre av förvärmning, dessutom spar man en del bränsle när motorn är halvvarm vid start.

Naturligtvis blir det värmeförluster när man använder en värmare, men vill man använda en, får man väl räkna med det.

"Fördelen" med denna inkoppling är i varje fall att värmaren klarar att styras av den inbyggda termostaten så att den går ner i effekt och inte stänger av sig helt.
Detta funkar utan fläkt eller fartvind.

Som sagt, funkar klockrent, mycket nöjd.

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Ser inte detta som "ett gigantiskt elda för kråkor" , värmaren behövs ju i kall väderlek och även motorn mår mycket bättre av förvärmning, dessutom spar man en del bränsle när motorn är halvvarm vid start.

Naturligtvis blir det värmeförluster när man använder en värmare, men vill man använda en, får man väl räkna med det.

"Fördelen" med denna inkoppling är i varje fall att värmaren klarar att styras av den inbyggda termostaten så att den går ner i effekt och inte stänger av sig helt.
Detta funkar utan fläkt eller fartvind.

Som sagt, funkar klockrent, mycket nöjd.

Hejs
Claes 105

Sorry men jag tycker du rör ihop lite olika saker nu. För det första måste vi ju skilja mellan att förvärma motorn innan start och stå stilla kanske flera dagar i kyla och använda dieselvärmaren som värmekälla. Naturligtvis skall motorn värmas om man vill starta den vid kall väderlek men annars måste jag säga att det, i alla fall för mig, känns helt fel att värma upp en helt oisolerad metallklump på 500 kg för att kunna nyttja en del av den värmen ibland inomhus i isolerad bodel. Både dieselförbrukningsmässigt, strömbalansmässigt och miljömässigt fel. Fricampar man vintertid blir det fel ur många aspekter.

Dessutom säger du att värmaren kan styras av inbyggd termostat. Värmaren har inget termostat i den meningen att du kan ställa in en temperatur, eller hur. Den har överhettningsskydd som stänger av den/ställer ner effekten när värmemediat blir för varmt (ofta ca 85 grader), vilket i de flesta fall innebär avslag av värmaren eftersom den lilla volymen värmemedia och få meter konvektorer och/eller stillastående värmeanläggning och kylning på motorsidan även med låg effekt blir för varmt.

Anders
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Gå gärna in på tex webastos sidor på vattenvärmare så kan du nog se det du vill veta!!!Fins ett antal modeller samt externa thermostater/manöverpaneler! Bara att välja!!
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Om värmaren monteras på bodels slingan med en värmeväxlare så väljer du själv om du vill förvärma motor med en cirkulationspump ock en kran på motor sidan!! Svårare än så är det inte!!
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Om värmaren monteras på bodels slingan med en värmeväxlare så väljer du själv om du vill förvärma motor med en cirkulationspump ock en kran på motor sidan!! Svårare än så är det inte!!

Detta är ju inte det vi diskuterar. Dessutom är det ju så jag förespråkar att man skall montera själva värmaren.

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Gå gärna in på tex webastos sidor på vattenvärmare så kan du nog se det du vill veta!!!Fins ett antal modeller samt externa thermostater/manöverpaneler! Bara att välja!!

Jag bad om konkret exempel eftersom jag inte hittat något. Kan du vänligen ange ett konkret exempel så vi slipper ödsla tid på fler inlägg.

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

För att undvika mer rundgång, här är Webastos styrenheter för vattenburen värme:

Thermo Top C Motorvaravan Digital timer
Med digital timer för Thermo Top C Motorcaravan kan du aktivera värmaren antigen direkt eller via en förinställd tid

Thermo Top C Motorcaravan strömbrytare
Thermo Top C Motorcaravan strömbrytare
Med denna strömbrytare väljer du mellan att endast värma bodelen alternativt ocså värma motorn

Thermo 90 ST Digital timer
Thermo 90 ST Digital timer
Integrerad klocka och timer med tre olika vecko program och direkt start

Iphone TC3 app
TC3 app
Nyhet: Innovativ kontroll via app, finns tillgänglig i App Store, Google Play och Windows store Denna produkt förekommer inte på alla marknader. Kontrollera detta innan du beställer

Vad jag kan se ingen som erbjuder termostat för temperaturinställning.

Länk: https://www.webasto.com/se/marknaderochprodukter/camping-fordon/vaermeloesningar/vattenvaermare/control-panels/

Och så här säger webasto support:

"Hej
Först måste vi reda ut ett par begrepp här TT-C värmaren är INTE gjord för kontinuerlig drift (24/7) det är en parkeringsvärmare som är gjord att värma en timme eller två åt gången men den KAN gå kontinuerligt och det går därför att värma en husbil med den.
Däremot kan du inte hålla värme i husbilen dygnet runt, månad efter månad, år efter år.
Det är helt okej att använda den kontinuerligt om man ligger ute nu och då men som sagt den är inte gjord för drift 24/7.

Tiduret MultiControl har inte kontinuerlig uppvärmning som standard och det har inte heller någon "termostatfunktion" för vattenvärmare.
Det går att ändra en inställning i MultiControl så man får kontinuerlig uppvärmning men det krävs en diagnossladd för att komma åt teknikermenyn (och du har ändå ingen termostatfunktion)

Om du behöver en termostatfunktion så rekommenderar jag en vanlig hederlig mekanisk rumstermostat, den ansluts över röd och svart kabel i tidurskablaget."

Varpå jag svarade:
"Hej!
Tack för info. Jag har haft flera husbilar genom åren med ett antal olika dieselvärmare, oftast Eberspächer. Dessa har jag alltid styrt via mekaniska termostat som du beskriver. Thermo Top C är ju egentligen den enda som nämner i materialet att den finns som camping modell för kontinuerlig drift. Därför köpte jag den. Trodde multicontol var gjord för detta då förstås.

Idéen är inte att ha dieselvärmaren för heltidsvärmedrift. Husbilen har Alde-panna med gasol och eldrift för detta. Dieselvärmaren använder jag dels som back up, eftersom vi enbart vintercampar och man måste ju ha en back up, dels som värmare vissa dagar, om man kör i extrem kyla och motorn behöver stöd och om man gör längre förflyttningar så kan man ju nattetid köra dieselvärmaren i stället för AlLde för att spara gasol och eftersom man då har ström tillräckligt för dieselvärmaren. Dessutom räcker inte Alde-gasol till att både värma bodel och fungera som motorvärmare när man skall köra iväg, vid extrem kyla så då behövs båda.

Så nej, jag skall inte långtidsvärma med diesel däremot behöver jag att den kan termostatstyras några dagar nu och då eller delar av dagar."

Kan någon visa på en vattenburen värmare som klarar av att gå ner extremt lågt i effekt och till vilken det medföljer en styrenhet med termostat och temperaturinställning skulle jag bli jätteglad och köpa direkt.

Anders
 
F

F.d. 54770

Guest
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Hej vet att tråden är lite gammal men ett inlägg ang om Top C har "rumstermostat" just hemkommen från två veckors skidåkning i Österike vet jag att vår fungerar mot inställd rumstemp.
Hur då,,, jo om värmaren är inställd via bilens temp-inställningar ( en Hymer med Fiat alko) och via värmarvalet bo-del samt att Aldepannan med gas och el avslaget men med cirk pumpen på och med samma temp inställd som på bilen såååå vips får man som i vårt fall 21,5 grader i hela bilen. Och värmaren går bara när varmt vatten efterfrågas men kontinuerligt.
Just termo top C marknadsför sej med den funktionen enl deras hem sida det nämns inget om några begränsningar i tid, luktar ja visst tar mycket ström ja och relativt mycket batteri, men bodelsvärme med termostatfunktion, det har våran. Den är naturligtvis länkad via värmeväxlare.
Vänligen Tommy
PS Portugal låter skoj vi åker via Frankrike under sep-okt not dina trakter
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Hej vet att tråden är lite gammal men ett inlägg ang om Top C har "rumstermostat" just hemkommen från två veckors skidåkning i Österike vet jag att vår fungerar mot inställd rumstemp.
Hur då,,, jo om värmaren är inställd via bilens temp-inställningar ( en Hymer med Fiat alko) och via värmarvalet bo-del samt att Aldepannan med gas och el avslaget men med cirk pumpen på och med samma temp inställd som på bilen såååå vips får man som i vårt fall 21,5 grader i hela bilen. Och värmaren går bara när varmt vatten efterfrågas men kontinuerligt.
Just termo top C marknadsför sej med den funktionen enl deras hem sida det nämns inget om några begränsningar i tid, luktar ja visst tar mycket ström ja och relativt mycket batteri, men bodelsvärme med termostatfunktion, det har våran. Den är naturligtvis länkad via värmeväxlare.
Vänligen Tommy
PS Portugal låter skoj vi åker via Frankrike under sep-okt not dina trakter

Läs hela tråden, vi har redan varit igenom alla aspekter, speciellt att elda för kråkorna genom att värma hundratals kg oisolerad metall. Har själv samma värmare.

Anders
 

SEASON

HBK styrelse adjungerad
Inlägg
134
Kommun
Örebro
HBK-Nr
19707
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Jag har en Hymer. Starline (Mercedeschassi), som från fabrik var utrustad med en Ebersprächer (dieseldriven tillsattsvärme). Den skulle hjälpa till att värma kylarvattnet när man väl fått igång motorn, om jag fattade det rätt. Med hjälp av husbilshandlarn fick jag den kompletterad och omprogrammerad, så nu fungerar den så här:
En vippströmbrytare ger möjlighet att välja tillsatsvärme (som förut) eller "parkeringsvärmare". Det var den sista funktionen jag var ute efter! Nu kan jag starta värmaren själv, och den regleras via bildelens temperaturvred. Det blir verkligen varmt därframme, vilket känns bra då vi ofta vintercampar. Förbrukningen tror jag är mellan 2 och 4 dec i timmen, så det är försumbart.

Nackdelar? Ja, det finns det med allt. Den stänger av sig själv efter en timme. Starten drar väl en del ström, och efteråt ångrar jag att jag inte såg till att den anslöts till bodelbatteriet i stället för startbatteriet. Den väsnas en hel del också. Fläktens hastighet ställs vid start automatiskt om till "låg", troligen för att spara på batteriet. Det skulle jag vilja ändra på.
Sven-Erik A.
 
F

F.d. 54770

Guest
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Hej, vill du så går det att koppla värmaren direkt på boddelsslingan vilket medför att alllt fungerar som om du nyttjade gas eller el som värmekälla.
Men då missar du att motorn oxå blir varm vilket jag ser som en fördel med tanke på det kallras som kommer via rutorna, mer bränsle ja visst och en del kondensis på huven men med rätt temp i bilen både vid sängarna också vid hytten klar fördel tycker jag.

Ha de gott
Tommy
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Hej, vill du så går det att koppla värmaren direkt på boddelsslingan vilket medför att alllt fungerar som om du nyttjade gas eller el som värmekälla.
Men då missar du att motorn oxå blir varm vilket jag ser som en fördel med tanke på det kallras som kommer via rutorna, mer bränsle ja visst och en del kondensis på huven men med rätt temp i bilen både vid sängarna också vid hytten klar fördel tycker jag.

Ha de gott
Tommy
Hej
Hela tråden handlar ju om att kunna köra värmaren kontenuerligt. Den stänger ju med automatik vid c:a 80 grader. Hur löser du detta ?
 
F

F.d. 54770

Guest
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Jo men visst stänger den av vid 80 gr Men den startar av sej själv när bil och rumstermostat påkallar det dvs på de grader som vi ställt in och sen går den kontinuerligt fram till att rätt temp är i bilen OSV i en ständig cykel, eller tills bodelsbatterirena är nere på kritisk nivå.
Missförstår vi varandra ?
Tommy
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare (vatten) från Kina i kontinuerlig drift ?

Jo men visst stänger den av vid 80 gr Men den startar av sej själv när bil och rumstermostat påkallar det dvs på de grader som vi ställt in och sen går den kontinuerligt fram till att rätt temp är i bilen OSV i en ständig cykel, eller tills bodelsbatterirena är nere på kritisk nivå.
Missförstår vi varandra ?
Tommy
Ok.
Men var kopplas termostaten in på ? Till strömmatningen till värmaren ?
 
Toppen