• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Wizard: Det var en otroligt osaklig artikel du länkade! Här har du en mera oberoende och sakligt resonemang:

https://www.nyteknik.se/fordon/hur-mycket-el-behovs-om-alla-kor-elbil-6399642

Den Ny Teknik artikel du länkar till kan väl inte kallas saklig. De återger ju bara inlägg från några signaturer, som ingen kan ha någon aning om deras eventuella kompetens att yttra sig i ämnet.

Texten skriven av Bengt Pershagen i Expressen är ju däremot vederhäftig men belyser något som de sk miljökämparna inte vill höra talas om.
ERIKPER
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Man kan undra varför utvecklingen går mot fossilfria fordon när så många ”experter” har motsatt uppfattning?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Nu är det ju så att en majoritet av världens elbilar i praktiken är fossildrivna eftersom elproduktionen till stor del är fossildriven.
Skulle vi i Sverige få en kraftigt ökad elbilsanvändning så har vi inte el till det, antagligen blir det då att vi importerar brunkolsframställd el istället för att driva dem.
Personligen tror jag att elbilarna blir en parentes i historien.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Diesel

Alldenstund batterierna ser ut som dom gör idag tror jag att om inget genombrott kommer så är elbilen död för det stora flertalet och då menar jag inte elhybrider som toyota prius och liknande som fungerar bra.
Men rena elbilar har knappast någon framtid som det nu är finns heller ingen infrastruktur någonstans för detta, det är mest politikersvammel där tungan går medans hjärnan är upptagen med något annat.
Diesel måste vara bättre eftersom förbrukningen minskar speciellt om man kör på eu diesel i europa och då måste utsläppen minska.
Något som jag tycker är konstigt att alla pratar om utsläppen av koldioxid ingen som nämner syreförbrukningen.
Syre är ju grunden för allt liv och all förbränning, vi ser idag att enorma mängder syre går åt till förbränning men ingen talar om det, om mängden syre i luften minskar så mår allt levande dåligt.
T.o.m. motorerna brukar fungera dåligt när man kommit upp ett par tusen meter och det är mindre syre.
Frågor vi borde ställa men ingen gör hur mycket mindre syre finns det i luften nu än på 60.talet.
Jag frågade en som jobbar med miljön och han var som ett frågetecken hade liksom inte tänkt på det...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Hur mycket lastvikt skulle man få med en el-husbil? Adjö till alla under 4000 kg.

Om jag förstått det rätt kommer ett batteripack att ha ungefär samma vikt som en tank fylld med bränsle om några år. I så fall skulle en framtida eldriven husbil väga mindre än en nutida dieseldriven tack vare lättare motor och transmission.
Hur som helst skall det bli intressant att följa utvecklingen.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Om jag förstått det rätt kommer ett batteripack att ha ungefär samma vikt som en tank fylld med bränsle om några år. I så fall skulle en framtida eldriven husbil väga mindre än en nutida dieseldriven tack vare lättare motor och transmission.
Hur som helst skall det bli intressant att följa utvecklingen.


I framtiden så kommer vi att ha radioaktiva batterier som räcker i åratal

De finns faktiskt men har i nuläget inte kapacitet till drift av tyngre saker.

I framtiden så kommer vi leva som i Star Trek !

Flipmobilen är faktiskt en uppfinning hämtad från Star Trek !!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Diesel

Alldenstund batterierna ser ut som dom gör idag tror jag att om inget genombrott kommer så är elbilen död för det stora flertalet och då menar jag inte elhybrider som toyota prius och liknande som fungerar bra.
Men rena elbilar har knappast någon framtid som det nu är finns heller ingen infrastruktur någonstans för detta, det är mest politikersvammel där tungan går medans hjärnan är upptagen med något annat.
Diesel måste vara bättre eftersom förbrukningen minskar speciellt om man kör på eu diesel i europa och då måste utsläppen minska.
Något som jag tycker är konstigt att alla pratar om utsläppen av koldioxid ingen som nämner syreförbrukningen.
Syre är ju grunden för allt liv och all förbränning, vi ser idag att enorma mängder syre går åt till förbränning men ingen talar om det, om mängden syre i luften minskar så mår allt levande dåligt.
T.o.m. motorerna brukar fungera dåligt när man kommit upp ett par tusen meter och det är mindre syre.
Frågor vi borde ställa men ingen gör hur mycket mindre syre finns det i luften nu än på 60.talet.
Jag frågade en som jobbar med miljön och han var som ett frågetecken hade liksom inte tänkt på det...

Som det är idag så räcker säkert syret till. På vår planet finns enorma skogar & grönområden som producerar syre men om man fortsätter att skövla dessa för att skapa åkermark eller använda virket för att tillverka motorbränslen så kanske det blir en avsevärd försämring. När det gäller miljön & förbränningsmotorer så har man blivit lite luttrad. Det har förordats diesel-,gas-, E85- & nu eldrift. Man kan ju undra vad nästa förslag blir. Bengtic har rätt i att det har svamlats en hel del utan närmare eftertanke kanske mest för att fiska röster. Jag får säga som vår käre Jappe, om framtiden veta vi intet men nyfiken är man på vad dom skall hitta på här näst. En sak är i alla fall säker, vi måste värna om vår miljö.

Bennie
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Alldenstund batterierna ser ut som dom gör idag tror jag att om inget genombrott kommer så är elbilen död för det stora flertalet och då menar jag inte elhybrider som toyota prius och liknande som fungerar bra.
Men rena elbilar har knappast någon framtid som det nu är finns heller ingen infrastruktur någonstans för detta, det är mest politikersvammel där tungan går medans hjärnan är upptagen med något annat.
Diesel måste vara bättre eftersom förbrukningen minskar speciellt om man kör på eu diesel i europa och då måste utsläppen minska.
Något som jag tycker är konstigt att alla pratar om utsläppen av koldioxid ingen som nämner syreförbrukningen.
Syre är ju grunden för allt liv och all förbränning, vi ser idag att enorma mängder syre går åt till förbränning men ingen talar om det, om mängden syre i luften minskar så mår allt levande dåligt.
T.o.m. motorerna brukar fungera dåligt när man kommit upp ett par tusen meter och det är mindre syre.
Frågor vi borde ställa men ingen gör hur mycket mindre syre finns det i luften nu än på 60.talet.
Jag frågade en som jobbar med miljön och han var som ett frågetecken hade liksom inte tänkt på det...


Fotosyntesen fixar syret.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Vi människor andas in 0,04 procent/o,04% koldioxid/CO2 och andas ut 4,0 procent/4,0% koldioxid/CO2.
Dags att förbjuda människor ??
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Kolet och oljan fixade miljöproblemen förr.

https://www.nyteknik.se/nyheter/skogens-vaktare-6369544

"
På 1700-talet var en stor del av Europas skogar nedhuggna. Värst utsatt var lövskogen. Ek var en strategisk vara som användes till skeppsbyggnad, och i sjöfararnationer som England och Danmark försvann ekskogarna praktiskt taget helt.
Men också barrskogen i Sverige levde farligt. Gran och tall behövdes inte bara till byggnadstimmer och bränsle, utan framför allt till tjära och till träkol för järnframställning – landets två största exportprodukter. Dessutom var höga furor reserverade som skeppsmaster. "
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Diesel

Det mesta syret kommer väl från havet? Fotosyntes kräver ju sol och den avtar med stigande miljöförstöring.
En elbils batteri består av ett batteri som är något större än en pencell, som man serie och parallell kopplat in absurdum.
När får vi se ett batteri där en cell har minst 100ah istället för 2-3ah parallellkoplade vilket kräver en massa elektronik, hur stor är risken att det blir fel i alla miljoner kretsar- överhängande och hur många batterier är det i en tesla -massor och hur lång tid tar det innan de först ger upp förmodligen inte länge så minskad kapacitet över tid får man se fram emot.
Miljöförstöringen lär bli stor med nuvarande teknik.
Tror inte vi får någon batterifabrik i sverige men kommunen lär förlora pengar som vi skattebetalare får slanta upp.
Möjligen kan mindre fordon som elcyklar och liknande som kan laddas med en elpanel fungera bra, där krävs det bara 50 batterier och tre solpaneler så får man vid full sol full laddning efter några timmar.
Har man bytessystem kan man köra en bra bit om dagen. förmodligen lika långt som en moped på ett par deciliter.
Det är intressant att se att alla insatser för att göra en dieselbil miljövänligare alltid ökar förbrukningen både när det gäller motorn och bränslet i sej vilket gör att utsläppen som ökar med antalet liter vi pytsar in inte minskar i någon högre grad.
Och varför ska vi åka omkring med en bil som kanske kan klara sej bra på 60hk men istället har 200hk, det är väl det som kallas overkill, och idag med mycket kökörning och hastighetsgränser på 80km behövs de verkligen inte.
 
Toppen