• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Diesel

Ingen blir väl särskilt glad över att resa i tjänsten, varken som politiker eller anställd och i synnerhet inte med flyg med all dödtid på flygplatser och långa resor dit.
Det var inget som jag såg fram emot under mitt yrkesverksamma liv.

Såklart det är på det viset, håller helt med, men här handlar det nog i första hand om att visa upp att man föraktar politiker. Dom som tycker så illa om politiker borde väl själva ta tag i det och bli politiker, så dom kan visa hur politiken ska skötas. Gnälla går ju...och man blir rätt trött på gnället.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Diesel

Många som flyger i tjänsten har ingen möjlighet att resa utan flyg. Själv flög jag otroligt mycket när jag var yrkesverksam & då mestadels utanför Europa. Det pratas så mycket om att flyget skitar ner men det skall man ta med en nypa salt. Miljökraven har även nått detta område & enorma summor satsas av motortillverkarna för det är de renaste motorerna som efterfrågas. Men det är ju med flyget som med bilismen, det tar tid att byta ut mot nytt. Det skall framhållas att Rolls-Royce Trent 900 & Engine Alliance GP7200 som är motoralternativen för Airbus A380 släpper ut mycket mindre än en modern bilmotor om man räknar per passagerare. Jag är väl insatt i ämnet eftersom jag jobbade med detta i 45 år på dåvarande Volvo Aero Corporation.

Jag vågar faktiskt sticka ut hakan & påstå att det är miljövänligare att flyga än att åka bil.:p:

Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Till och med det kommersiella flyget räknar med elmotorer!
En av fyra jetmotorer skall bytas ut mot en eldito.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Diesel

Var i hela friden har du fått detta ifrån? Dragkraft för en av Airbus A380's motorer är 374.09 kN eller 38146 kP. Planet har 4 motorer sammanlagt alltså 152584 kP. Undra var man skall få denna energi ifrån. Redan idag finns ultralätta flygplan drivna av solkraft men att kommersiella flygplan skulle drivas elektriskt är nog en utopi.

Bennie
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Når vi først er langt fra tema så fortsetter jeg litt på fly området.

En trend blant flybolag er å gå vekk fra store tunge fire motors maskiner og heller bruke noen flere to motors høyeffektive maskiner. 747 er død som passasjermaskin og 380 sliter. Dreamliner og tilsvarende Airbus maskiner klarer langdistanse med lavere kostnad pr passasjerkm enn de store. I desember starter Quantas sin første Dreamliner rute, direkte Melbourne til California. I mars følger de opp med London - Perth også med Dreamliner.

På mellomdistanse er 737-MAX dukket opp som et gunstig alternativ, Europa til USA ruter som ikke er avhengig av de store flyplassene finnes allerede med denne flytypen. Det hele dreier seg om å holde drivstoff forbruket nede pr. passasjer og dermed utslippet lavest mulig.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Var i hela friden har du fått detta ifrån? Dragkraft för en av Airbus A380's motorer är 374.09 kN eller 38146 kP. Planet har 4 motorer sammanlagt alltså 152584 kP. Undra var man skall få denna energi ifrån. Redan idag finns ultralätta flygplan drivna av solkraft men att kommersiella flygplan skulle drivas elektriskt är nog en utopi.

Bennie

Du kan väl googla som alla andra?
Nya elmotorer för flygplan ska "revolutionera flygindustrin" - Recharge
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Diesel

Många som flyger i tjänsten har ingen möjlighet att resa utan flyg. Själv flög jag otroligt mycket när jag var yrkesverksam & då mestadels utanför Europa. Det pratas så mycket om att flyget skitar ner men det skall man ta med en nypa salt. Miljökraven har även nått detta område & enorma summor satsas av motortillverkarna för det är de renaste motorerna som efterfrågas. Men det är ju med flyget som med bilismen, det tar tid att byta ut mot nytt. Det skall framhållas att Rolls-Royce Trent 900 & Engine Alliance GP7200 som är motoralternativen för Airbus A380 släpper ut mycket mindre än en modern bilmotor om man räknar per passagerare. Jag är väl insatt i ämnet eftersom jag jobbade med detta i 45 år på dåvarande Volvo Aero Corporation.

Jag vågar faktiskt sticka ut hakan & påstå att det är miljövänligare att flyga än att åka bil.:p:

Bennie

Samtliga motorleverantörer till de stora flygplanstillverkarna har pågående prov med biobränslen.
Airbus ligger långt framme i det arbetet och det är inte långt kvar tills biobränslen är certifierade och reguljära flygningar kan dra nytta av det.
T o m vår egen stolthet Gripen har flugit på 100% förnybart biobränsle i samarbete med det som nu heter GKN, tidigare Volvo Aeroengines. (Volvo flygmotor för oss som var med då).
Utöver det så är det numer rutin med motortvätt regelbundet och viktoptimeringar mm för att hålla bränsleförbrukningen nere.
Som vanligt ligger problemen i tredje världen, där man skiter i miljön. De flygplan som opererar där bidrar till dålig statistik men även det är på bättringsvägen när relativt moderna plan börjar bli billiga nog för den marknaden.
Gasturbiner är dessutom miljövänliga på det sätt att bränsleframställningen är energisnålare än för t ex bilbensin.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Diesel


I din länk pratas det ju om MINDRE plan. Plan i storleken Airbus A380 nämns det inget om. Att sedan sighten kommer från en intressesfär inom just eldrift gör det ju inte mera trovärdigt mera som ett försök till lobbing. Detta är ett intressant ämne men om man skall ha en diskussion om detta så kan man inte vara fanatisk utan se på det med realism.

Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

I din länk pratas det ju om MINDRE plan. Plan i storleken Airbus A380 nämns det inget om. Att sedan sighten kommer från en intressesfär inom just eldrift gör det ju inte mera trovärdigt mera som ett försök till lobbing. Detta är ett intressant ämne men om man skall ha en diskussion om detta så kan man inte vara fanatisk utan se på det med realism.

Bennie

Läste du hela artikeln?
MagniX ska börja testa en prototyp av elmotorn i ett litet flygplan under de kommande veckorna, för att undersöka prestanda och pålitlighet. Den större motorn ska kunna användas i passagerarplan inom tio år.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Beträffande elmotorer till mindre flygplan så flyger ett antal utprovningsmässigt i både Tyskland och USA. Siemens ligger ganska långt framme och har motorer på 100-200 hkr. Sitter nu i bl.a Cessna m.fl
Problemen här är ju som vanligt batterierna och dess kapacitet och vikt.
Med flygplan är det ju livsviktigt med att kunna beräkna batteri kontra bränsle för att hålla sig flygande, det är ju inte så att man bara kan stoppa vid vägkanten......
Tror att det tar många år innan det flygs på riktigt med elmotorer då säkerhetstänkandet måste vara högt.
Sedan finns ju en annan viktig aspekt och det är hur smutsig elen är, ruskigt populärt att prata om el men för mig är frågan om hur elen tillverkas. Kolkraftsverk, kärnkraft, vattenkraft. Folk protesterar ju till det mesta tyvärr. Utöver detta vad krävs av miljön för att tillverka och tillvarata batterier. Många kniviga frågor all lösa och många ekonomiska intressen och viljor
Håller mig nog till gamla hederliga bränslen och hoppas på att förbränningsmotorn utvecklas lite till avseende utsläpp...om man nu kan lita på tillverkarnas redovisningar.
 
R

RobbeS

Guest
Sv: Diesel

Vi sitter här och diskuterar förbränningsmotorns påverkan på den globala uppvärmningen. Jag trodde också att bilar, bussar, båtar, flygplan och industrier var den stora boven tills jag såg dokumentären Cowspiracy. Där menade man att dagens moderna djurhållning står för 51 procent av koldioxidutsläppet i världen och om jag minns rätt de fossila bränslena för, om det var 16 eller 31 procent. Oavsett vilket så borde man ju börja med att få ner utsläppen från djurhållningen innan man riktar strålkastarna mot fossila bränslen.
Speciellt då miljöpåverkan för att t.ex få fram 1 kg kött är väldigt stort och djurhållningen är den stora orsaken till övergödning i havet som också påverkar fisket.

Se dokumentären!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Mycket av upprinnelsen till "farligheter" har att göra med vem som betalar forskaren. Dieselns bidrag till folkhälsoproblem borde ställas mot rökningens skadligheter.
Så för min del kör jag helst på blankdiesel. Grillolja kan också duga.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Man förstår alltmer att stater inför bonussystem för att få till stånd en ny syn på miljöproblemen!

Annars väntar
[YOUTUBE]1EBw_da7BZk[/YOUTUBE]
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Man förstår alltmer att stater inför bonussystem för att få till stånd en ny syn på miljöproblemen!

Annars väntar
[YOUTUBE]1EBw_da7BZk[/YOUTUBE]

Inte tusan ger de någon positiv påverkan på miljön men att de förändrar folks syn på miljö är nog säkert. Till det sämre dock när folk inser att de bara luras till att betala aktivister och politikers lekstuga men inte till att göra något åt ev problem.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Diesel

Inte tusan ger de någon positiv påverkan på miljön men att de förändrar folks syn på miljö är nog säkert. Till det sämre dock när folk inser att de bara luras till att betala aktivister och politikers lekstuga men inte till att göra något åt ev problem.

Politikers lekstuga. ...
sådär ser ett riktigt politikerförakt ut.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Politikers lekstuga. ...
sådär ser ett riktigt politikerförakt ut.

Helt riktigt. Miljö är ett bra exempel där politiker driver egna agendor ihop med aktivister och med anslag köpa sk experter över huvudet på vanlig folk och beprövad teknik. Ord som signalpolitik och styra beteende sitter i högsätet i stället för att jobba för drägliga omständigheter för det flertal de föraktar trots att de får betala för lekstugan. Egenytta sitter i både högsäte och ryggmärg.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Diesel

Det blir ju intressant att se om miljöpartisten, trafikborgarråd tror jag han är, får igenom ett förbud för dieselbilar äldre än 2014 års modell, i Stockholm.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Diesel

Hej!
Föreställningen att allt som drivs med el är miljövänligt är inget annat än okunnigt svammel. Hur en elcykel kan vara mer klimatsmart än en vanlig trampcykel är för mig helt ofattbart.
Elproduktionen i Sverige idag består i huvudsak av vattenkraft och kärnkraft. Det innebär att ca varannan elbil här i landet drivs med kärnkraft. Argumentet att alla elbilar drivs med förnybar el är i grunden felaktigt. Elen produceras i samma ögonblick som den konsumeras. Det innebär att ungefär varannan elkonsument i Sverige får sitt elbehov täckt av kärnkraft. Om alla elbilar, tåg och cyklar ska drivas med förnybar el, innebär det att annan verksamhet i lika stor omfattning är hänvisad till kärnkraft. Man kan som bekant inte både äta kakan och ha den kvar.
Visst kan man bygga ut t.ex. vindkraften mer för att sedan primagöra den producerade sekunda kraften i vattenmagasinen. I stor skala innebär det en effektutbyggnad av vattenkraften.
När det gäller solel är jag mer tveksam eftersom elbolagen inte vill betala tillräckligt för att göra det alternativet attraktivt. Jag har själv 8,2 kW solceller på mitt villatak och får idag ca 60 öre/ kWh i ersättning för överskottsel. 2019 kommer min produktion att anpassas till el-spottmarknaden vilket för mig kommer att innebära en halvering av ersättningen, ca 30 öre/kWh i snitt.
Den inställning som de flesta elbolagen har idag kommer inte att gynna ökad produktion av solel
Mot bakgrund av ovanstående tror jag att forskning för att skapa mer miljövänlig diesel är en långt mer realistisk väg att uppnå de miljöfördelar vi alla eftersträvar.
BBa
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Vi sitter här och diskuterar förbränningsmotorns påverkan på den globala uppvärmningen. Jag trodde också att bilar, bussar, båtar, flygplan och industrier var den stora boven tills jag såg dokumentären Cowspiracy. Där menade man att dagens moderna djurhållning står för 51 procent av koldioxidutsläppet i världen och om jag minns rätt de fossila bränslena för, om det var 16 eller 31 procent. Oavsett vilket så borde man ju börja med att få ner utsläppen från djurhållningen innan man riktar strålkastarna mot fossila bränslen.
Speciellt då miljöpåverkan för att t.ex få fram 1 kg kött är väldigt stort och djurhållningen är den stora orsaken till övergödning i havet som också påverkar fisket.

Se dokumentären!

I de 51% ingår en del CO2 från dieseln till traktorerna. Övrigt härrör till stor del från växter som djuren ätit. Om djuren inte ätit upp dessa växter utan de hade fått ligga och förmultna istället så hade dessa växter lämnat ifrån sig samma mängd CO2.

Allt tycks handla om vem som betalar för forskningen och vilken forskning man tycker passar en själv bäst att tro på. :confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Det blir ju intressant att se om miljöpartisten, trafikborgarråd tror jag han är, får igenom ett förbud för dieselbilar äldre än 2014 års modell, i Stockholm.

Det är nog bara en tidsfråga innan även Sverige tar efter övriga länders restriktioner mot äldre bilars utsläpp.
Storstadsborna har ju samma rätt att andas någorlunda frisk luft som resten av befolkningen!
 
Toppen