• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel kvalitéer

Status
Stängd för vidare inlägg.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag har suttit och kollat olika bolags dieselkvaliteer och ser att tex Ingo som är den mack som ligger närmast mig har en inblandning av ca 40% icke fossil olja i sin diesel. Ser jag på Preem har de ca 50%. Funderar på att skaffa ÅFA kort och tanka på Preem för att dra mitt strå till stacken i miljöns namn. Ni som är Preem kunder har ni märkt några nackdelar med Preems diesel. Jag vill helst slippa svepande omdömen som den dieseln är bara skit kör på blank diesel.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag har kört i HB och personbilen med Preem diesel med tallolja eller vad det nu är i blandat så länge den har funnits och känner inte stort skillnad jämförd med tex tysk disel..att jag är hel nöjd.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Kör på Preem både i PB och husbil. Inga problem. Har försökt mäta skillnad i förbrukning i Sverige och Tyskland, Frankrike, Spanien, Portugal genom att notera tankad mängd och mätarställning. Har inte, som vissa hävdar, kunnat fastställa någon märkbar skillnad i förbrukning mellan Preems "skitdiesel" och Europeisk "kvalitetsdiesel".

ERIKER
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tankar till vardags endast på Preem, inga problem och mina motorer går fint.
Map biotillsatser är det ett ginnungagap mellan RME och HVO som biokomponent i bränslet.
När det är mer än 7% bioinnehåll är det frågan om HVO-inblandning.

Läs gärna detta, så får ni fakta om HVO. Som synes ett överlägset bränsle jämfört med fossil blankdiesel.
https://www.neste.com/sites/default/files/attachments/neste_renewable_diesel_handbook.pdf
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
R

RobbeS

Guest
Har kört Preem i flera år utan problem men har nu bytt till blankdiesel inför vittringen. Tänker köra upp ett par tankar blankdiesel och sen fylla fullt innan jag ställer av husbilen. Upplever att bilen går lite kvickare och jämnare av blankdiesel men ingen större skillnad.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Om man googlar lite så finns det trådar på nätet där folk är upprörda över vilken skräpdiesel vi får köpa i Sverige.

Jag har koll på trippmätaren mellan VARJE tankning, i Tyskland började jag tvivla på att den visade rätt då vi kom galet mycket längre mellan tankningarna. Är man tidsmiljonär och kör sakta kanske skillnaderna minskar, i mitt fall drar husbilen ca 25% mer soppa i Sverige än i Tyskland när vi jämför motorvägskörning. Att den blir klen får man på köpet i Sverige eller stark i Tyskland..

Hur miljövänligt det blir i slutändan att spä ut vår diesel vet jag inte, om det ens blir någon miljövinst eller om det bara blir vinst i kronor till statskassan. Vårt dieselpris i Sverige ska vi nog vara runt 20 kronor när vi jämför den effekt per liter vi betalar för om vi jämför oss mot andra länder.

Jag tankar iofs enbart på en och samma kedja i Sverige, kanske borde byta.:(
Jag skulle iallafall föredra minimal utspädning av drivmedlet om jag hade ett enkelt alternativ.

ALLA bilar i Sverige släpper ut mindre skit än ETT enda lastfartyg gör.
Vill man vara miljövänligare så åker man på broar även om det är en omväg istället för färjor.

Utsläpp från ett stort fraktfartyg kan jämföras med 50 miljoner bilar [Arkiv] - Bilsnack - auto motor & sport
Ett kryssningsfartyg orsakar lika mycket utsläpp som miljontals bilar

Får man bättre samvete genom att tanka så utspädd soppa som möjligt så är det nog ett bra beslut men någon miljöförbättring kommer aldrig kunna påvisas.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Tankar Preem i både husbil och personbil sen några år tillbaka och har inte märkt några konstigheter. Konstigt vore det väl i så fall.
Men precis som Chippen upplever jag en märkbar skillnad mellan den svenska och t.ex. den tyska dieseln vilket gör mig mycket tveksam till om "vår" diesel verkligen är miljövänligare på sista raden.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Märkte samma med Svensk diesel när vi körde via Hapara, Östersund till Norge och hem via Oslo till Umeå. Tyckte att Norsk diesel var lik den Finska det för några veckor sen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
ALLA bilar i Sverige släpper ut mindre skit än ETT enda lastfartyg gör.
Vill man vara miljövänligare så åker man på broar även om det är en omväg istället för färjor.
Det är tveksamt, de flesta färjor går numer på etanol som är 100% förnybart.
Jag tror Stena från Gbg till Kiel var bland de första, och det var länge sedan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen